Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Χαμηλά ο πήχης, μπαίνουν και άλλοι ιδιώτες

Ο υπ. Περιβάλλοντος, Κ. Χατζηδάκης κατά την χτεσινή ενημέρωση

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Χαμηλά ο πήχης, μπαίνουν και άλλοι ιδιώτες

  • A-
  • A+
Παρά τα τσουχτερά πρόστιμα, εξακολουθούν να λειτουργούν περισσότερες από 50 τριτοκοσμικές χωματερές, για τις οποίες οι φορολογούμενοι πληρώνουν 5,2 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Αλλα 10,4 εκατ. αφορούν πρόστιμα για καθυστερήσεις στην επεξεργασία αστικών λυμάτων, κυρίως στα Μεσόγεια και στο Θριάσιο, ενώ η ετήσια επιβάρυνση συμπληρώνεται με τα 7,5 εκατ. ευρώ που αφορούν ελλείψεις ως προς τα επικίνδυνα βιομηχανικά απόβλητα.

Το «ψαλίδισμα» των εθνικών στόχων για την ανακύκλωση των οικιακών απορριμμάτων ανακοίνωσε χθες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και, στο όνομα του ρεαλισμού, το 2023 η ανακύκλωση θα φτάσει στο 30%, ενώ σήμερα διαμορφώνεται γύρω στο 20% και οι κοινοτικές Οδηγίες επιβάλλουν να φτάνει τουλάχιστον στο 50%.

Προτεραιότητα δίνεται στις τουριστικές περιοχές, ώστε το επόμενο καλοκαίρι να μην υπάρχουν εικόνες με βουνά σκουπιδιών, αλλά οι δράσεις θα παρουσιαστούν τον Νοέμβριο.

Στην ουσία, ανοίγει ο δρόμος για την είσοδο ιδιωτών σε άλλους τομείς, όπως τα βιομηχανικά και αγροκτηνοτροφικά απόβλητα, ενώ αναμένεται να δραστηριοποιηθούν και στα αστικά σκουπίδια των νησιών, όπου σήμερα λειτουργούν 22 χωματερές γιατί δεν υπάρχουν χώροι για τη δημιουργία εγκαταστάσεων επεξεργασίας.

Τα σκουπίδια αποτελούν τη μεγαλύτερη περιβαλλοντική βόμβα για την Ελλάδα –αφού εξακολουθεί να θάβεται το 80% της ετήσιας παραγωγής–, η οποία βρίσκεται στη δεύτερη (αρνητική) θέση της ευρωπαϊκής κατάταξης, μετά τη Μάλτα!

Σε χαμηλά επίπεδα βρίσκεται η ανακύκλωση, με αποτέλεσμα να καταλαμβάνει την 24η θέση, λίγο πάνω από την Κύπρο, τη Ρουμανία και τη Μάλτα. Παρά τα τσουχτερά πρόστιμα, εξακολουθούν να λειτουργούν πάνω από 50 τριτοκοσμικές χωματερές, για τις οποίες οι φορολογούμενοι πληρώνουν 5,2 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

Αλλα 10,4 εκατ. αφορούν πρόστιμα για καθυστερήσεις στην επεξεργασία αστικών λυμάτων, κυρίως στα Μεσόγεια και στο Θριάσιο, ενώ η ετήσια επιβάρυνση συμπληρώνεται με τα 7,5 εκατ. ευρώ που αφορούν ελλείψεις ως προς τα επικίνδυνα βιομηχανικά απόβλητα.

Δημοτικά τέλη

«Στο τέλος της τετραετίας θα έχουμε μηδενίσει τα πρόστιμα», διαβεβαίωσε ο Κωστής Χατζηδάκης, και μένει να αποτιμηθεί στην πράξη η δέσμευση που την έχουν κάνει σχεδόν όλοι οι προκάτοχοί του. Ηταν ιδιαίτερα εγκωμιαστικός για τη διαχείριση των σκουπιδιών με συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, τις γνωστές ΣΔΙΤ, που υλοποιείται στη Δυτική Μακεδονία, στις Σέρρες και στην Ηπειρο, ενώ υπό κατασκευή βρίσκονται άλλες πέντε μονάδες, σε Αλεξανδρούπολη, Ηλεία, Φωκίδα, Θήβα και Αρχάνες. Ως το τέλος του χρόνου θα υπογραφούν οι συμβάσεις για την Πελοπόννησο.

Σε σχέση με τις επιφυλάξεις, ότι ο νέος τρόπος διαχείρισης των σκουπιδιών θα οδηγήσει σε αύξηση των δημοτικών τελών, ο υπουργός Περιβάλλοντος διευκρίνισε ότι αυτά είναι ζητήματα που ρυθμίζουν οι δήμοι. «Είναι πιο κοντά στους δημότες και θα δουν το θέμα με προσοχή», παρατήρησε, αλλά πρόσθεσε: «Τίποτα δεν είναι δωρεάν. Αλλωστε και τα πρόστιμα κοστίζουν».

Από τα στοιχεία που έδωσε το υπουργείο προκύπτει ότι στο τρέχον ΕΣΠΑ έχουν δεσμευτεί 940 εκατ. ευρώ για τη διαχείριση των σκουπιδιών, αλλά έως τώρα έχουν υπογραφεί συμβάσεις για έργα ύψους 230 εκατ. ευρώ. Στόχος είναι να ολοκληρωθούν ώς το τέλος του χρόνου οι διαδικασίες για 12 νέες εγκαταστάσεις και να επιλυθούν οι εκκρεμότητες σε άλλες 40 περιπτώσεις.

Για τα μπάζα...

Το νέο πρόγραμμα, που το παρουσίασε χθες ο Μ. Γραφάκος, γενικός γραμματέας Διαχείρισης Αποβλήτων, προβλέπει ότι έως το 2029 για το 50% θα γίνεται ανάκτηση στην πηγή, για το 30% αξιοποίηση με μηχανικά μέσα και θα καταλήγει για ταφή μόνο το 20% των παραγόμενων αστικών σκουπιδιών, που αποτελούν μόνο το 15,2% του συνόλου.

Οι μεγαλύτερες ποσότητες προέρχονται από τη βιομηχανία (46,8%) και τον πρωτογενή τομέα (35,6%), αλλά δεν εφαρμόζονται εκτεταμένα προγράμματα διαχείρισης. Μεγάλη υστέρηση υπάρχει και για τη διαχείριση των μπάζων και το υπουργείο μελετά να επεκταθεί και στις εργασίες μικρής κλίμακας, π.χ. ανακαινίσεις κατοικιών, η υποχρέωση για διάθεσή τους σε συστήματα υποδοχής, ώστε να αξιοποιηθούν για την αποκατάσταση λατομείων.

Το υπουργείο δίνει έμφαση στη λειτουργία τριών κάδων: των μπλε για τα υλικά συσκευασίας, των καφέ για τα βιοαποδομήσιμα και των πράσινων για τα υπόλοιπα σκουπίδια. Ο Μ. Γραφάκος ανακοίνωσε ότι θα διπλασιαστούν οι μπλε κάδοι, ενώ αποκάλυψε ότι το 40% των ποσοτήτων που συγκεντρώνονται από το σύστημα καταλήγουν σε χώρους ταφής!

Ιδιαίτερη συζήτηση έγινε για την Αττική και ο Κωστής Χατζηδάκης έστρεψε την κριτική του στην τέως περιφερειάρχη, κατηγορώντας τη Ρένα Δούρου ότι ακύρωσε τον σχεδιασμό για τη διαχείριση σκουπιδιών που είχε γίνει το 2014. Λίγο αργότερα, όμως, σε σχετική ερώτηση δημοσιογράφου, απέκλεισε το ενδεχόμενο να λειτουργήσουν τα τέσσερα εργοστάσια, που αποτελούν το βασικότερο στοιχείο του σχεδίου που ακυρώθηκε!

Ενημέρωσε ότι υπάρχει διάλογος με τον νέο περιφερειάρχη, που θα υποβάλει νέο πρόγραμμα, χωρίς να δώσει κάποιο χρονοδιάγραμμα. Παραδέχτηκε, πάντως, ότι δεν μπορούν να καταλήγουν στη Φυλή όλα τα σκουπίδια της Αττικής και επανέλαβε ότι οι αδειοδοτημένοι χώροι επαρκούν για άλλον έναν χρόνο.

Από δημοσιογραφικές πληροφορίες, το υπουργείο εξετάζει το ενδεχόμενο επέκτασης του ΧΥΤΑ στη Φυλή σε παρακείμενο χώρο και δεν είναι τυχαία η αναφορά του Κωστή Χατζηδάκη για αντισταθμιστικά οφέλη στους δήμους που φιλοξενούν στα όριά τους χώρους διαχείρισης σκουπιδιών, ενώ σημείωσε ότι ο Δήμος Φυλής εισπράττει από αυτή την πηγή 37-38 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Η ανάπτυξη περνάει από την ανακύκλωση
Με «προίκα» περίπου ένα δισ. ευρώ, που διασφαλίστηκαν από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους, η κυβέρνηση αναδεικνύει τη διαχείριση των σκουπιδιών σε βασικό πυλώνα της ανάπτυξης, υπολογίζοντας ότι ο συγκεκριμένος...
Η ανάπτυξη περνάει από την ανακύκλωση
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Προσεχώς, κίνητρα ηλεκτροκίνησης για όλους
Κίνητρα για αγορά ηλεκτρικών οχημάτων με μείωση φόρων και τελών κυκλοφορίας, καθώς και μέτρα για τη διευκόλυνση της χρήσης τους, περιλαμβάνει το πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης που επεξεργάζεται το υπουργείο...
Προσεχώς, κίνητρα ηλεκτροκίνησης για όλους
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Ασκήσεις επί χάρτου» για την ολική απολιγνιτοποίηση
Τι προβλέπει το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα ● Υπόσχεση κινήτρων για τους εργαζόμενους Δυτικής Μακε­δονίας και Αρκαδίας
«Ασκήσεις επί χάρτου» για την ολική απολιγνιτοποίηση
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Μειώσεις στο νυχτερινό ρεύμα για υψηλές καταναλώσεις
Ενα... δωράκι, αλλά μόνο για όσους έχουν υψηλή κατανάλωση νυχτερινού ρεύματος, κρύβει το άρθρο 15 του νομοσχεδίου για τη ΔΕΗ, που εκπόνησε το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Μειώσεις στο νυχτερινό ρεύμα για υψηλές καταναλώσεις
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τριχοτομείται και ιδιωτικοποιείται πλήρως η ΔΕΠΑ
Χωρίς πρόβλεψη για τους περίπου 230 εργαζομένους στη ΔΕΠΑ, από τους οποίους το 70% είναι εργολαβικοί, η κυβέρνηση προχωρά στην πλήρη ιδιωτικοποίηση του 65% που διαθέτει στην επιχείρηση.
Τριχοτομείται και ιδιωτικοποιείται πλήρως η ΔΕΠΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εν τόπω... αναπτύξεως τα εργασιακά της ΔΕΗ
Τέλος στη μονιμότητα στη ΔΕΗ, επιτροπή για τους μισθούς, πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου και μειωση έκπτωσης που δικαιούνται οι εργαζόμενοι προβλέπει το σχέδιο νόμου θα αναρτηθεί για διαβούλευση την προσεχή...
Εν τόπω... αναπτύξεως τα εργασιακά της ΔΕΗ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας