Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στρατηγικό όραμα, το «τσιμέντο να γίνει»...
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στρατηγικό όραμα, το «τσιμέντο να γίνει»...

  • A-
  • A+

Ο νόμος για τις στρατηγικές επενδύσεις (4608/2019) που ψηφίστηκε μόλις τον περασμένο Απρίλιο ξηλώνεται και ξαναγράφεται πριν καλά καλά εφαρμοστεί, μέσω των διατάξεων του αναπτυξιακού νομοσχεδίου που προωθεί η κυβέρνηση (άρθρο 1 του πολυνομοσχεδίου που έχει τεθεί σε διαβούλευση μέχρι αύριο και στη συνέχεια θα κατατεθεί στη Βουλή). Και αποδεικνύεται για ακόμα μια φορά ότι η νέα κυβέρνηση έχει μια εντελώς διαφορετική φιλοσοφία και θεώρηση, σε σχέση με την προηγούμενη, για το τι είναι ανάπτυξη, με ποιους όρους και ποιους αφορά.

Ετσι, μεταξύ άλλων, η κυβέρνηση στο όνομα την επιτάχυνσης και της ευελιξίας προτίθεται να δώσει τη δυνατότητα στον υπουργό Ανάπτυξης να υπογράφει ο ίδιος την περιβαλλοντική αδειοδότηση της επένδυσης στην περίπτωση που… καθυστερούν οι υπηρεσίες – οι υπάλληλοι των οποίων ενδέχεται να ελεγχθούν και για πειθαρχικό παράπτωμα!

Ευλόγως θα αναρωτηθεί ακόμα και ο πλέον καλόπιστος γιατί η δυνατότητα αυτή δεν παρέχεται στον καθ’ ύλην αρμόδιο υπουργό, τον υπουργό Περιβάλλοντος. Μια απλοϊκή ερμηνεία θα ήταν η προσπάθεια του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Αδ. Γεωργιάδη, να αναδειχθεί σε υπερυπουργό. Ωστόσο, η ουσία είναι ότι η επιλογή αυτή καταδεικνύει ότι τα θέματα περιβάλλοντος βρίσκονται χαμηλά στις κυβερνητικές προτεραιότητες.

Και αυτό αποδεικνύει και η προωθούμενη διάταξη που δίνει τη δυνατότητα σε επενδύσεις μικρότερες των 30 εκατ. ευρώ να έχουν αυξημένο συντελεστή δόμησης (0,6). Σημειώνεται ότι αυτή η δυνατότητα, υπό όρους, υπήρχε για επενδύσεις άνω των 250 εκατ. ευρώ (π.χ. βιομηχανικές επενδύσεις).

Με δεδομένο μάλιστα ότι με τις προωθούμενες διατάξεις όλα τα επενδυτικά σχέδια ΣΔΙΤ, ανεξαρτήτως ύψους, εντάσσονται στις Στρατηγικές Επενδύσεις, γίνεται σαφές ότι το «τσιμέντο να γίνει» κυριαρχεί στο αναπτυξιακό όραμα της κυβέρνησης.

Επιπλέον, η ένταξη των ΣΔΙΤ στις Στρατηγικές Επενδύσεις εμπεριέχει και τον κίνδυνο να «μπλοκάρει» –λόγω φόρτου– όλο το σύστημα αξιολόγησης και έγκρισης, καθώς όλα τα ΣΔΙΤ, που γίνονται πλέον πιο ελκυστικά, θα περνούν μέσα από Γενική Διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων, που θα επιβαρυνθεί σημαντικά, με ενδεχόμενο να υπάρξουν καθυστερήσεις σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις που όντως είναι Στρατηγικές.

Εκτός αν υπάρξει πρόνοια εκ μέρους της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης για αύξηση του προσωπικού της ΓΔΣΕ. Βέβαια πάντα υπάρχει και η λύση της εξωτερικής ανάθεσης (outsourcing), η οποία αποτελεί στρατηγική επιλογή του νομοσχεδίου με την εμπλοκή πλέον και ελεγκτικών –κυρίως– εταιρειών.

Το ισχύον πλαίσιο

Το μέχρι σήμερα ισχύον θεσμικό πλαίσιο για τις Στρατηγικές Επενδύσεις, που ψηφίστηκε μόλις τον περασμένο Απρίλιο και σύντομα θα… αντικατασταθεί, χτίστηκε στη βάση των απαιτήσεων της Εθνικής Στρατηγικής για την Ανάπτυξη, ώστε να δημιουργηθεί ένα πιο ελκυστικό και αποτελεσματικό πλαίσιο για τους επενδυτές, κατοχυρώνοντας μια ασφαλή, διαφανή και γρήγορη διαδικασία έγκρισης των σχεδίων του από τη μία, και θωρακίζοντας το δημόσιο συμφέρον από την άλλη, με το να εγγυάται τη μεγαλύτερη δυνατή διάχυση των ωφελειών από την υλοποίηση των επενδύσεων.

Ετσι, η «ιδεοληπτική κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ που πολεμούσε τις επενδύσεις» –κατά τη Ν.Δ.– αντικατέστησε τον αναποτελεσματικό νόμο 3894/2010, στον οποίο είχαν ενταχθεί μόλις 15 επενδυτικά σχέδια-στρατηγικές επενδύσεις, χωρίς να έχει υλοποιηθεί αυτά τα οκτώ χρόνια εφαρμογής ούτε ένα από αυτά.

Ο Ν. 3894/2010 απευθύνθηκε κυρίως σε επενδυτικά σχέδια με αντικείμενο τον τουρισμό, το real estate, το εμπόριο (mall) και την ενέργεια και δεν κατέστη εκλυστικός λόγω της αοριστίας και της ασάφειάς του, ενώ προβληματικές ήταν και οι διαδικασίες αξιολόγησης και υπαγωγής των στρατηγικών επενδύσεων.

Για παράδειγμα, δεν υπήρχε καμία πρόβλεψη σχετικά με την ύπαρξη συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος για την υλοποίηση της επένδυσης, δεσμευτικού τόσο για τη διοίκηση όσο και για τον επενδυτή.

Δεν προβλεπόταν ενημέρωση και διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες και τους λοιπούς εμπλεκόμενους φορείς πριν από την υπαγωγή επενδυτικών σχεδίων τόσο μεγάλης κλίμακας και βαρύτητας, με αποτέλεσμα να ανακύπτουν ζητήματα που «φρέναραν» τη διαδικασία υλοποίησης (αντιδράσεις τοπικής κοινωνίας κ.λπ.), αλλά και να μη διαχέονται τα ωφελήματα των μεγάλων αυτών επενδύσεων στο μεγαλύτερο δυνατό κοινωνικό κομμάτι.

Διαβούλευση

Ο νόμος 4608/2019 που ξηλώνεται άρον άρον από τον Αδωνι Γεωργιάδη εισήγαγε καινοτομικές ρυθμίσεις, όπως οργανωμένη ψηφιακή διαβούλευση, κατάρτιση μνημονίου συνεργασίας μεταξύ του φορέα και της διοίκησης, που διασφάλιζαν διαφανή και ταχεία διαδικασία για τους επενδυτές, με ασφάλεια δικαίου και, επιπρόσθετα, θωράκιζαν το δημόσιο συμφέρον και την προστασία του περιβάλλοντος.

Ο εκσυγχρονισμός του πλαισίου για τις «στρατηγικές επενδύσεις» που επέφερε αφορούσε τις μεγάλες, άνω των 30 εκατ. ευρώ, και με συγκεκριμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά επενδύσεις, με μεγάλη προστιθέμενη αξία, οι οποίες θα συνέβαλλαν στην αύξηση της απασχόλησης, την εξωστρέφεια και την προώθηση της καινοτομίας.

Η ανατροπή αυτής της προσέγγισης, με την ένταξη κάθε ΣΔΙΤ στις «στρατηγικές επενδύσεις» ξεχειλώνει όχι μόνο την έννοια της «στρατηγικής», αλλά και αυτή του «υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος», στο όνομα του οποίου επιτρέπονται «συγκεκριμένες και ειδικές παρεκκλίσεις» της πολεοδομικής, χωροταξικής και περιβαλλοντικής νομοθεσίας.


 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Επώδυνες αλλαγές φέρνει το νέο αναπτυξιακό νομοσχέδιο
Το ν/σ που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση εμπεριέχει έλεγχο επιχειρήσεων από ιδιωτικούς φορείς, καθώς και επώδυνες αλλαγές στα εργασιακά ζητήματα.
Επώδυνες αλλαγές φέρνει το νέο αναπτυξιακό νομοσχέδιο
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τέλη Οκτωβρίου στην Ολομέλεια το «αναπτυξιακό»
Με τον Αδωνι Γεωργιάδη να δηλώνει «υπερήφανος» ως Ν.Δ. και κυβέρνηση για τον νέο αναπτυξιακό νόμο και με την αντιπολίτευση να απορρίπτει τις περισσότερες διατάξεις του, ξεκίνησε χθες στη Βουλή η συζήτηση του...
Τέλη Οκτωβρίου στην Ολομέλεια το «αναπτυξιακό»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Θέλουν να δώσουν γην και ύδωρ σε φίλους επιχειρηματίες
Νέοι κλάδοι της οικονομικής δραστηριότητας εντάσσονται στον αναπτυξιακό νόμο που είναι από την Τετάρτη το βράδυ σε διαβούλευση. Πρόκειται για κλάδους στους οποίους δραστηριοποιούνται φίλα προσκείμενοι στην...
Θέλουν να δώσουν γην και ύδωρ σε φίλους επιχειρηματίες
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κόντρα για τα σχέδια ανάπτυξης
Σε ένα δύσκολο και ρευστό διεθνές οικονομικό περιβάλλον, με την ευρωπαϊκή ανάπτυξη να φρενάρει, η Ελλάδα καλείται να κάνει την υπέρβαση, ώστε να πετύχει αύξηση του ΑΕΠ άνω του 2% για το 2019.
Κόντρα για τα σχέδια ανάπτυξης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τετ α τετ Λε Μερ με Μητσοτάκη - Σταϊκούρα
Επισκεπτόμενος τη χώρα μας, ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας, Μπρούνο Λε Μερ, είχε αναγνωριστικές συναντήσεις με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον ομόλογό του Χρήστο Σταϊκούρα.
Τετ α τετ Λε Μερ με Μητσοτάκη - Σταϊκούρα
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Οι κινήσεις που ώθησαν το επενδυτικό κλίμα
Από τις αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο και τον αναπτυξιακό νόμο μέχρι και τη δημιουργία της Αναπτυξιακής Τράπεζας το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης προχώρησε, επί ΣΥΡΙΖΑ, σε μια σειρά πρωτοβουλιών ώστε να...
Οι κινήσεις που ώθησαν το επενδυτικό κλίμα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας