Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι κινήσεις που ώθησαν το επενδυτικό κλίμα
EUROKINISSI / ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι κινήσεις που ώθησαν το επενδυτικό κλίμα

  • A-
  • A+
Από τις αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο και τον αναπτυξιακό νόμο μέχρι και τη δημιουργία της Αναπτυξιακής Τράπεζας το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης προχώρησε, επί ΣΥΡΙΖΑ, σε μια σειρά πρωτοβουλιών ώστε να δημιουργηθούν οι βάσεις επανεκκίνησης της ελληνικής οικονομίας.

Η κριτική που δέχθηκε όλα αυτά τα χρόνια η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ σε σχέση με το «επιχειρείν» και το πόσο φιλική ήταν απέναντι στην ιδιωτική πρωτοβουλία περιορίστηκε στα περί του Ελληνικού ζητήματα και την έωλη επιχειρηματολογία που αναπτύχθηκε σχετικά με θέματα αδειοδοτήσεων, γνωμοδοτήσεων από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και τους «κακούς» κάτοικους που δεν θέλουν την ανάπτυξη.

Κι όλα αυτά παραβλέποντας ότι η ασφάλεια μιας επένδυσης εξαρτάται από την τήρηση των νόμων και των διαδικασιών. Το γεγονός ότι η τήρηση των νόμων και των διαδικασιών από την πιο μεγάλη μέχρι την πιο μικρή επένδυση είναι χρονοβόρα προφανώς και οφείλεται στις παθογένειες δεκαετιών (απουσία κτηματολογίου, χωροταξικών σχεδίων, γραφειοκρατία κ.λπ.).

Ουδείς μπορεί να παραγνωρίσει ότι η ελληνική επιχειρηματικότητα, μαζί με όλες τις παθογένειες που ήδη αντιμετώπιζε, βρέθηκε τα χρόνια των μνημονίων αντιμέτωπη με μια πρωτόγνωρη ύφεση που δημιούργησε προβλήματα ρευστότητας, υπερχρέωσης και έκλεισε τους κρουνούς της χρηματοδότησης.

Ωστόσο, ένα από τα κυρίαρχα προβλήματα ήταν ότι ένα μεγάλο μέρος του συνολικού θεσμικού πλαισίου που αφορούσε το επιχειρείν ήταν απαρχαιωμένο, όχι μόνο δεν εξυπηρετούσε τις ανάγκες της πραγματικής οικονομίας άλλα λειτουργούσε και σαν τροχοπέδη. Ετσι, το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης προχώρησε σε μια σειρά πρωτοβουλιών ώστε να δημιουργηθούν οι βάσεις επανεκκίνησης της ελληνικής οικονομίας.

Ενα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι οι αλλαγές που αφορούν το εταιρικό δίκαιο. Το παλιό νομοθετικό πλαίσιο για τις ανώνυμες εταιρείες που χρονολογείται από το 1920 (κ.ν. 2190/1920), το πιο… σύγχρονο για εταιρείες περιορισμένης ευθύνης, μόλις του 1955 (ν. 3190/1955) και οι διάσπαρτες, μεμονωμένες και ελλιπέστατες διατάξεις για τους μετασχηματισμούς έπρεπε να αναθεωρηθούν ώστε το συνολικό καθεστώς του εταιρικού δικαίου να βελτιωθεί, να απλουστευθεί, να γίνει φιλικότερο και με την εισαγωγή καινοτομιών να γίνει ουσιαστικό εργαλείο για τους Ελληνες επιχειρηματίες.

Ετσι, στο υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης συστήθηκαν τρεις ομάδες εργασίας με έργο την αναμόρφωση του δικαίου των ανωνύμων εταιρειών (κ.ν. 2190/1920 όπως ισχύει), των ΕΠΕ και των μετασχηματισμών, ενώ η τέταρτη ομάδα εργασίας για το ΓΕΜΗ ολοκλήρωσε το έργο της και τέθηκε σε διαβούλευση αλλά δεν ψηφίστηκε.

Η αναμόρφωση του εταιρικού δικαίου αποτελεί σήμερα αντικείμενο γενικότερης διεθνούς ενασχόλησης και πολλές χώρες, αντιλαμβανόμενες τη σημασία του παγκόσμιου ανταγωνισμού των δικαίων, φροντίζουν να εκσυγχρονίσουν τη νομοθεσία τους για τις εταιρείες, ώστε με τον τρόπο αυτό να διαφημίσουν την εγχώρια αγορά και να την καταστήσουν φιλικότερη προς τις ξένες επενδύσεις.

Ταυτόχρονα, στο μικροσκόπιο μπήκαν μια σειρά νόμων-εργαλείων για την αξιοποίηση κοινοτικών και εθνικών πόρων. Ετσι, ο αναπτυξιακός νόμος που ψηφίστηκε τον Ιούνιο του 2016 περιλαμβάνει 8 εξειδικευμένα καθεστώτα ενισχύσεων ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες του επενδυτικού κοινού, δίνοντας χωρική διάσταση, με έμφαση στη μείωση των περιφερειακών ανισοτήτων.

Ταυτόχρονα η φιλοσοφία του νόμου δίνει το στίγμα για τον τρόπο εξόδου από την κρίση και αποτελεί σημαντικό τμήμα του «οδικού χάρτη» για ένα κοινωνικά δικαιότερο και βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης, διαμορφώνοντας μια νέα ταυτότητα (branding) της χώρας διεθνώς.

Η Αναπτυξιακή Τράπεζα

Η Ελλάδα αποκτά πλέον και Εθνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, με την ψήφιση του νόμου 4608/2019, σύμφωνα με τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές. Η συζήτηση και η προετοιμασία είχαν ξεκινήσει πολύ νωρίς και στα τέλη του 2017 είχαν ήδη αποτυπωθεί οι γενικές αρχές και κατευθύνσεις σχετικά με το πλαίσιο ίδρυσης, οργάνωσης λειτουργίας και στόχευσης της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας με κεντρικό πυρήνα τη μετεξέλιξη του Εθνικού Ταμείου Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης Α.Ε. (ΕΤΕΑΝ Α.Ε.) σε Αναπτυξιακή Τράπεζα.

Η Αναπτυξιακή Τράπεζα, που δυνητικά μπορεί να ξεκινήσει να λειτουργεί το φθινόπωρο, έρχεται να καλύψει την ανάγκη πρόσβασης σε χρηματοδότηση, μια από τις πλέον κρίσιμες προϋποθέσεις επίτευξης υψηλών ρυθμών ανάπτυξης, τη στιγμή που η χρηματοπιστωτική κρίση της τελευταίας δεκαετίας επηρέασε καταλυτικά τη δανειοδοτική ικανότητα των τραπεζών και ελαχιστοποίησε τις δυνατότητες του φτηνού δανεισμού στις εγχώριες επιχειρήσεις και «υπό αυτές τις συνθήκες το κράτος καλείται να επιτελέσει έναν ρόλο θεσμικού επιταχυντή, για να καλύψει την επιτακτική ανάγκη δημιουργίας ευνοϊκών προϋποθέσεων χρηματοδότησης της πραγματικής οικονομίας».

H Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα δεν δέχεται καταθέσεις, στοχεύει σε έμμεσες χρηματοδοτήσεις (indirect finance), μέσω του δικτύου των εμπορικών τραπεζών/ενδιάμεσων φορέων, θα συντονίζει όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία και λειτουργεί συμπληρωματικά προς τις εμπορικές τράπεζες. Θα συμβάλλει εξάλλου καταλυτικά στη διαμόρφωση και υλοποίηση σύνθετων αναπτυξιακών προγραμμάτων με τη συνεργασία του κράτους, του ιδιωτικού τομέα και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

H Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα για την επίτευξη των στόχων της ακολουθεί τις βασικές αρχές της εταιρικής διακυβέρνησης με στόχο την αξιόπιστη, υπεύθυνη και διαφανή λειτουργία της, με σεβασμό στο εθνικό νομικό πλαίσιο και τις διεθνείς καλές πρακτικές, διευκολύνοντας την πρόσβαση στη χρηματοδότηση κυρίως των μικρομεσαίων, κοινωνικών και νεοφυών επιχειρήσεων, των συνεταιρισμών και των δημόσιων φορέων.

Στρατηγικές επενδύσεις

Ξεκινώντας η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα ήδη κινητοποιεί, μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων και προγραμμάτων του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, δημόσιους και ιδιωτικούς πόρους 5 δισ. ευρώ, με συνολική επίπτωση στην ελληνική οικονομία περισσότερα από 11 δισ. ευρώ.

Η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου κρίθηκε επιβεβλημένη καθώς από την εφαρμογή του νόμου 3894/2010 διαπιστώθηκαν αστοχίες και ελλείμματα, δεν είχε στόχευση και παρά τις κατά καιρούς βελτιώσεις δεν κατέστη ποτέ αποτελεσματικός καθώς στα οκτώ χρόνια εφαρμογής του έχουν υπαχθεί μόλις 15 επενδυτικά σχέδια, χωρίς να έχει υλοποιηθεί έως σήμερα κανένα από αυτά. Ουδείς βέβαια μπορεί να παραβλέψει ότι ο νόμος ενεργοποιήθηκε στην αρχή της κρίσης.

Ετσι, το νέο θεσμικό πλαίσιο (ν. 4608/2019) δημιουργήθηκε για να εξαλείψει τις αστοχίες του προηγούμενου με κυριότερες αυτές που αφορούν τις διαδικασίες αξιολόγησης και υπαγωγής των στρατηγικών επενδύσεων και να λάβει συγκεκριμένες πρόνοιες που δεν υπήρχαν πριν.

Για παράδειγμα, δεν υπήρχε καμία πρόβλεψη σχετικά με την ύπαρξη συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος για την υλοποίηση της επένδυσης, δεσμευτικού τόσο για τη διοίκηση όσο και για τον επενδυτή.

Κυρίως όμως δεν προβλέπονταν ενημέρωση και διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες και τους λοιπούς εμπλεκόμενους φορείς πριν από την υπαγωγή επενδυτικών σχεδίων (και μάλιστα τόσο μεγάλης βαρύτητας) στον νόμο των στρατηγικών επενδύσεων, με συνέπεια όχι μόνο να δημιουργούνται στη συνέχεια ζητήματα που προκαλούν σημαντικές καθυστερήσεις στη διαδικασία υλοποίησης (αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας, ζητήματα οικολογικής επιβάρυνσης κ.ο.κ.), αλλά και να μη διαχέονται τα ωφελήματα των μεγάλων αυτών επενδύσεων στο μεγαλύτερο δυνατό κοινωνικό εύρος.

Το νέο θεσμικό πλαίσιο

Πλέον «στρατηγικές επενδύσεις» είναι οι μεγάλες και με συγκεκριμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά επενδύσεις, με μεγάλη προστιθέμενη αξία, οι οποίες συμβάλλουν στην αύξηση της απασχόλησης, την εξωστρέφεια και την προώθηση της καινοτομίας. Το νέο θεσμικό πλαίσιο προσφέρει μεγάλο εύρος κινήτρων προς τους επενδυτές και αποκτά συγκεκριμένη στόχευση με έμφαση στη βιομηχανία και στην έρευνα και ανάπτυξη.

Μέσω νέων καινοτόμων ρυθμίσεων (οργανωμένη ψηφιακή διαβούλευση, κατάρτιση μνημονίου συνεργασίας μεταξύ του φορέα και της διοίκησης), διασφαλίζεται μια διαφανής και ταχεία διαδικασία για τους επενδυτές με ασφάλεια δικαίου, ενώ παράλληλα θωρακίζεται το δημόσιο συμφέρον και ενισχύεται η προστασία του περιβάλλοντος.

Σειρά καινοτομιών του νόμου συντείνουν στην προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων σε όλους στους στρατηγικούς τομείς και απευθύνονται σε περισσότερους κλάδους, δίνοντας βαρύτητα με συγκεκριμένα ενισχυμένα κίνητρα στη βιομηχανία, στην έρευνα και ανάπτυξη κ.λπ.

Η Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων (ΔΕΣΕ) αποφασίζει για την υπαγωγή ή μη στις διατάξεις νόμου του εκάστοτε επενδυτικού σχεδίου και το εντάσσει σε μια από τις κατηγορίες στρατηγικών επενδύσεων.

Οι στρατηγικές επενδύσεις κατηγοριοποιούνται ανάλογα με τα παρεχόμενα σε αυτές κίνητρα ενίσχυσης, τα οποία είναι πλέον πολύ πιο ισχυρά και ποικίλα προσφέροντας ένα μεγάλο εύρος ωφελημάτων στους επενδυτές με συγκεκριμένη στόχευση.

● Τα κίνητρα που προσφέρονται στο νέο πλαίσιο είναι τα εξής:

1. Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων.
2. Ταχεία αδειοδότηση.
3. Σταθερό φορολογικό καθεστώς για όλους.
4. Κλιμακούμενα φορολογικά κίνητρα, όπως φορολογική απαλλαγή (για συγκεκριμένες κατηγορίες επενδύσεων πάνω από τα όρια του αναπτυξιακού νόμου) ή επιταχυνόμενη απόσβεση.
5. Επιδότηση μισθολογικού κόστους και ενισχύσεις για έργα έρευνας και ανάπτυξης.
6. Ευνοϊκή φορολογία για στελέχη επιχειρήσεων.
7. Εναλλακτικές μορφές επίλυσης διαφορών (Διαιτησία).

Παράλληλα προβλέπεται η ασφάλεια δικαίου με την κατ’ αρχήν έγκριση του επενδυτικού σχεδίου από τη Διυπουργική Επιτροπή (χορηγούμενα κίνητρα, προϋποθέσεις που υπαγορεύει το ευρωπαϊκό δίκαιο περί κρατικών ενισχύσεων και υποχρεώσεις επενδυτή), ενώ συγκροτούνται όργανα για την επιτάχυνση της αδειοδοτικής διαδικασίας (γενικοί γραμματείς, υπουργοί).

Θεσπίστηκε εξάλλου διαδικασία ελέγχου της πορείας υλοποίησης της επένδυσης, με την ανάθεση σχετικών αρμοδιοτήτων σε ανεξάρτητους ελεγκτές (σε τεχνικό και χρηματοοικονομικό επίπεδο), παράλληλα προς τους τακτικούς ελέγχους που θα διενεργούνται από τα αρμόδια όργανα της διοίκησης.

«Κερδίσαμε την εμπιστοσύνη, εκτοπίσαμε τις μίζες»

Επί ΣΥΡΙΖΑ γίνονται επενδύσεις, όχι πριν, υποστήριξε μιλώντας στην ΕΡΤ ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Γιάννης Δραγασάκης. Κι αυτό γιατί, όπως είπε, μπήκαν κανόνες, η χώρα ανέκτησε το στάτους της και κέρδισε βαθμούς εμπιστοσύνης.

«Η αριστερή κυβέρνηση ξαναέκανε τη χώρα ελκυστική για επενδύσεις γιατί εκτόπισε τη μίζα, έφτιαξε νέο αναπτυξιακό νόμο, θεσμοθέτησε νέο νόμο για τις στρατηγικές επενδύσεις» συμπλήρωσε εμφατικά. Σε ό,τι αφορά τη μείωση της φορολογίας των κερδών, υποστήριξε πως πουθενά στον κόσμο δεν επαληθεύεται ότι συνιστά κίνητρο επενδυτικής έκρηξης. «Αν ήταν έτσι, οι μη αναπτυγμένες χώρες, με φορολογία στο ναδίρ, θα ήταν επενδυτικοί παράδεισοι».

Ο Γιάννης Δραγασάκης υπογράμμισε εξάλλου ότι υπάρχουν μέτρα πολιτικής που λαμβάνεις και δεν αποδίδουν την επόμενη μέρα, αλλά στον χρόνο και στο πλαίσιο αυτό με την κατάρτιση της αναπτυξιακής στρατηγικής που έχει συγκεκριμένους στόχους μπήκαν οι βάσεις για να αλλάξει το παραγωγικό υπόδειγμα με τρόπο βιώσιμο.

Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης αναφέρθηκε ωστόσο και στα μέτρα άμεσης απόδοσης, όπως τα μέτρα κοινωνικής στήριξης που μείωσαν τη φτώχεια και περιόρισαν τον κοινωνικό αποκλεισμό, βελτιώνοντας την κοινωνική συνοχή, κάτι που «ως συνθήκη συνέβαλε στην αποδυνάμωση της Χρυσής Αυγής».

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ανάπτυξη για όλους υπόσχεται η κυβέρνηση
Σε ανέξοδες προεκλογικές υποσχέσεις υψηλών ρυθμών ανάπτυξης και χαμηλών φορολογικών συντελεστών και εύκολες λύσεις αναφέρθηκε ο Γ. Δραγασάκης υπονοώντας σαφώς τα στελέχη της Ν.Δ.
Ανάπτυξη για όλους υπόσχεται η κυβέρνηση
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Στρατηγικό όραμα, το «τσιμέντο να γίνει»...
Ο νόμος για τις στρατηγικές επενδύσεις που ψηφίστηκε μόλις τον περασμένο Απρίλιο ξηλώνεται και ξαναγράφεται πριν καλά καλά εφαρμοστεί, μέσω των διατάξεων του αναπτυξιακού νομοσχεδίου που προωθεί η κυβέρνηση.
Στρατηγικό όραμα, το «τσιμέντο να γίνει»...
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Θέλουν να δώσουν γην και ύδωρ σε φίλους επιχειρηματίες
Νέοι κλάδοι της οικονομικής δραστηριότητας εντάσσονται στον αναπτυξιακό νόμο που είναι από την Τετάρτη το βράδυ σε διαβούλευση. Πρόκειται για κλάδους στους οποίους δραστηριοποιούνται φίλα προσκείμενοι στην...
Θέλουν να δώσουν γην και ύδωρ σε φίλους επιχειρηματίες
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κόντρα για τα σχέδια ανάπτυξης
Σε ένα δύσκολο και ρευστό διεθνές οικονομικό περιβάλλον, με την ευρωπαϊκή ανάπτυξη να φρενάρει, η Ελλάδα καλείται να κάνει την υπέρβαση, ώστε να πετύχει αύξηση του ΑΕΠ άνω του 2% για το 2019.
Κόντρα για τα σχέδια ανάπτυξης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κι άλλα χατίρια στον ΣΕΒ
Παράθυρο εξαιρέσεων στην εφαρμογή των κλαδικών συμβάσεων και μαζικών απολύσεων ετοιμάζεται να ανοίξει η κυβέρνηση με διατάξεις που θα περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο του υπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Κι άλλα χατίρια στον ΣΕΒ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τετ α τετ Λε Μερ με Μητσοτάκη - Σταϊκούρα
Επισκεπτόμενος τη χώρα μας, ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας, Μπρούνο Λε Μερ, είχε αναγνωριστικές συναντήσεις με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον ομόλογό του Χρήστο Σταϊκούρα.
Τετ α τετ Λε Μερ με Μητσοτάκη - Σταϊκούρα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας