Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Άρωμα Ελλάδας στη Χρυσή γραμμή μετρό του Κατάρ

Οι σταθμοί είναι ομοιόμορφοι και εμπνευσμένοι από τα «Καραβάν σαράι»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Άρωμα Ελλάδας στη Χρυσή γραμμή μετρό του Κατάρ

  • A-
  • A+

Οι ομοιόμορφες κατασκευές, στις οποίες κυριαρχεί το χρώμα της άμμου, είναι το πρώτο από τα ενδιαφέροντα «μυστικά» του μετρό της πρωτεύουσας του Κατάρ, που είναι σχεδόν έτοιμο για να υποδεχθεί το Παγκόσμιο Κύπελλο ποδοσφαίρου το 2020, το πρώτο που θα φιλοξενηθεί σε ασιατική πόλη.

Η οροφή του παραπέμπει σε «Καραβάν Σαράι», τα παραδοσιακά καταφύγια των καραβανιών που διασχίζουν την έρημο. Η παράδοση «παντρεύεται» με το γυαλί και τα μεταλλικά στοιχεία, τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά.

Είναι ο κοινός παρανομαστής των τριών γραμμών του μετρό της Ντόχα, το οποίο σε πρώτη φάση θα διαθέτει δίκτυο 100 χλμ. με 37 σταθμούς, με προοπτική να αποκτήσει άλλη μια διαδρομή και να αγγίξει τα 300 χλμ. με 100 σταθμούς. Η Κόκκινη γραμμή ήδη λειτουργεί και θα ακολουθήσει η Πράσινη.

Η Χρυσή γραμμή, που αναπτύσσεται κατά μήκος της ιστορικής ανάπτυξης της πόλης, ετοιμάζεται να δοθεί στην κυκλοφορία μέσα στο καλοκαίρι και έχει «άρωμα» Ελλάδας. Κατασκευάζεται από την κοινοπραξία ALYSJ, στην οποία συνεργάζονται πέντε εταιρείες από τέσσερις χώρες, με επικεφαλής την κατασκευαστική «Ακτωρ».

Η Qatar Rail, που έχει την ευθύνη του νεόφερτου μέσου, επέλεξε το ολλανδικό UN Studio για να σχεδιάσει τους σταθμούς του μετρό ώς την τελευταία τους λεπτομέρεια. Οι σταθμοί διαφοροποιούνται μόνον ως προς τους χρωματισμούς στους εσωτερικούς χώρους, κυρίως στο δάπεδο, που παραπέμπουν στο χρώμα που έχει «βαφτίσει» την κάθε γραμμή.

Στη Χρυσή Γραμμή, όπως μας ενημέρωσε η αρχιτέκτων Αλεξάνδρα Θεοδωροπούλου, κυρίαρχο στοιχείο στο μωσαϊκό του δαπέδου είναι... κομμάτια από χρυσό. Οι τοίχοι καλύπτονται από μικρά εξάγωνα πλακάκια ειδικής κατασκευής και απόλυτα προμελετημένης τοποθέτησης, σε τόνους του γαλάζιου που παραπέμπει στο εσωτερικού κοχυλιού.

Η παραγωγή μαργαριταριών, άλλωστε, υπήρξε η βασική πηγή εσόδων για το Κατάρ ώς το 1930, πριν δώσει τη σκυτάλη στο πετρέλαιο, το οποίο, μαζί με το μεταγενέστερο φυσικό αέριο, εκτόξευσε τη χώρα στις πλουσιότερες του πλανήτη.

Οι σήραγγες και οι σταθμοί στο επίπεδο επιβίβασης δίνουν μια πρόγευση από το μετρό της Θεσσαλονίκης. Οι αποβάθρες διαχωρίζονται από τις γραμμές με γυάλινες κατασκευές, που απομονώνουν τους χώρους των επιβατών και επιτρέπουν τη λειτουργία των συστημάτων κλιματισμού. Διαθέτουν πόρτες που «κουμπώνουν με αυτές των συρμών και ανοίγουν αυτόματα όταν φθάνουν στο σταθμό.

Οι συρμοί κινούνται σε χωριστά τούνελ, ένα για κάθε κατεύθυνση, με συνολικό μήκος 23,3 χλμ., που κατασκευάστηκαν με 21 μετροπόντικες για να μειωθεί ο χρόνος εκσκαφών. «Με αυτή τη λύση, η διάνοιξή τους ολοκληρώθηκε μέσα σε 15 μήνες και παραδώσαμε τις σήραγγες 45 ημέρες νωρίτερα από τον χρόνο που προέβλεπε η σύμβαση», μας εξήγησε ο μηχανικός Γιάννης Μπρούμης.

Η επίσκεψη στην Κόκκινη Γραμμή αποκάλυψε και τον τεχνολογικό εξοπλισμό του έργου. Ο θόλος πάνω από τις κυλιόμενες σκάλες που οδηγούν στις αποβάθρες φωτίζεται από λωρίδες LED που δημιουργούν μια καλαίσθητη εικόνα. Οι μίνιμαλ αναφορές κάνουν πιο φιλική την εικόνα των μεγάλων σταθμών.

Το μέτρο σύγκρισης με τα ελληνικά δεδομένα δίνει ο σταθμός Msheireb, που είναι το σημείο συνάντησης των τριών γραμμών. Εχει συνολική επιφάνεια 82.000 τετραγωνικά, ίση με το Mall στο Μαρούσι! Να σημειωθεί ότι ο σταθμός του μετρό στο Σύνταγμα διαθέτει 18.000 τετραγωνικά...

Το εισιτήριο κοστίζει 2 ριάλια, περίπου μισό ευρώ, ποσό μάλλον χαμηλό για μια χώρα με υψηλά εισοδήματα. Υπάρχουν χωριστά βαγόνια για οικογένειες, ενώ ξαφνιάζει το βαγόνι VIP, το οποίο απευθύνεται σε πιο απαιτητικούς επιβάτες, με εισιτήριο 10 ριάλια.

Γίνονται έλεγχοι, όπως διαπιστώσαμε στο σύντομο ταξίδι μας, αλλά δεν επιβάλλονται πρόστιμα. Ενδιαφέρον έχει ότι το μετρό της Ντόχα διαθέτει τουαλέτες και χώρους για τη φροντίδα των παιδιών στο γυναικείο αλλά και τον ανδρικό τομέα.

«Συμμετείχαμε στον διεθνή διαγωνισμό για τη Χρυσή Γραμμή, που έχει προϋπολογισμό 3 δισ. δολάρια», μας πληροφορεί ο Πάρις Καλλιτσάντσης, επικεφαλής Εργων του «Ακτωρα» στη Μέση Ανατολή. Η ελληνική εταιρεία ετοιμάζεται να διεκδικήσει και την επέκταση της Πράσινης Γραμμής, με προϋπολογισμό 3 δισ. δολάρια.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Επεκτείνεται η Ελλάκτωρ
Από τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ η Ελλάκτωρ ανέλαβε για 40 χρόνια τη μαρίνα του Αλίμου, που είναι από τις μεγαλύτερες στην ανατολική Μεσόγειο. Το κατ' αποκοπήν τίμημα διαμορφώθηκε στα 57,5 εκατ. ευρώ, ενώ τα...
Επεκτείνεται η Ελλάκτωρ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εργα 3+3 δισ. για την ΑΚΤΩΡ
Ο όμιλος έχει αναλάβει σημαντικά έργα στην Ντόχα του Κατάρ, όπως την κατασκευή της Χρυσής Γραμμής και τη συντήρηση της Κόκκινης Γραμμής του μετρό, τη συντήρηση της επισκευαστικής βάσης αεροσκαφών, και...
Εργα 3+3 δισ. για την ΑΚΤΩΡ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Μήνυμα μέσω ΣΤΕΑΤ
Μέσω του ΣΤΕΑΤ, του φορέα των «μεγάλων» του κατασκευαστικού τομέα, στέλνουν οι εργολάβοι το μήνυμά τους προς την κυβέρνηση. Ο σύνδεσμος των δεκατεσσάρων μεγάλων εργοληπτικών επιχειρήσεων εξέδωσε ανακοίνωση...
Μήνυμα μέσω ΣΤΕΑΤ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εξετάζονται αυξήσεις για τη ΔΕΗ
Επί τάπητος είναι το ενδεχόμενο αυξήσεων στα τιμολόγια της ΔΕΗ και δεδομένη θεωρείται η κατάργηση της έκπτωσης 10% στους συνεπείς καταναλωτές, που είχε θεσπιστεί το 2015 ως κίνητρο έγκαιρης εξόφλισης...
Εξετάζονται αυξήσεις για τη ΔΕΗ
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Μανώλης Παναγιωτάκης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Σε εξωγενείς παράγοντες αποδίδει η ΔΕΗ τις ζημίες του α΄ τριμήνου
Εχει στο ενεργητικό της τρία κερδοφόρα έτη και θετικές επιδόσεις στην αποπληρωμή μεγάλων δανείων του 2014, αλλά φέτος καταγράφει απώλειες από τα δικαιώματα εκπομπής ρύπων και από τις δημοπρατήσεις τύπου ΝΟΜΕ.
Σε εξωγενείς παράγοντες αποδίδει η ΔΕΗ τις ζημίες του α΄ τριμήνου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Στροφή προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας από την ΤΕΡΝΑ
Η ΔΕΗ πρέπει να στηριχτεί για να παραμείνει ισχυρή ως πυλώνας της ενεργειακής αγοράς, τόνισε ο Γιώργος Περιστέρης στη γενική συνέλευση του ομίλου της ΤΕΡΝΑ, ο οποίος σημείωσε ότι αυτή είναι η πάγια θέση του.
Στροφή προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας από την ΤΕΡΝΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας