Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Παράθυρο» από Κομισιόν για μη μείωση του αφορολόγητου
AP Photo/Yorgos Karahalis

«Παράθυρο» από Κομισιόν για μη μείωση του αφορολόγητου

  • A-
  • A+

Θετικές αλλά ουσιαστικά στα ίδια επίπεδα με εκείνες του Φεβρουαρίου είναι οι εαρινές προβλέψεις της Κομισιόν για την ελληνική οικονομία, με εξαίρεση το 2020 για το οποίο η πρόβλεψη είναι ελαφρώς αναθεωρημένη προς τα κάτω. Ειδικότερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένει ανάπτυξη 2,2% για το 2019 (όπως και οι χειμερινές) και το 2020 έναντι 2,3% που ήταν η προηγούμενη πρόβλεψη.

Πολύ σημαντικό είναι επίσης ότι η έκθεση, που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα, αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο διαπραγμάτευσης για το μέτρο μείωσης του αφορολόγητου, υπό τον όρο ότι θα επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι.

Και για τους στόχους βέβαια η έκθεση προβλέπει πως θα επιτευχθούν και ότι αυτό αναμένεται να οδηγήσει το χρέος σε καθοδική πορεία και να φτάσει στο 168,9% του ΑΕΠ το 2020 από 181,1% το 2018.

Παράλληλα, εκφράζει κάποιες ανησυχίες απ’ τον αντίκτυπο που μπορεί να έχει η αύξηση του κατώτατου μισθού στην ανταγωνιστικότητα, όχι όμως και στα ποσοστά ανεργίας, για τα οποία προβλέπει περαιτέρω μείωση στο 16,8% το 2020.

Αναλυτικά:

Σύμφωνα με την Επιτροπή, η Ελλάδα αναμένεται να φτάσει υψηλότερα ποσοστά ανάπτυξης το επόμενο διάστημα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, «βοηθούμενη από τις βελτιώσεις στην εσωτερική ζήτηση», ενώ την περασμένη χρονιά κατέγραψε ανάπτυξη 1,9% που βασίστηκε κυρίως στην «έντονη εξαγωγική δραστηριότητα».

«Το ισοζύγιο γενικής κυβέρνησης σημείωσε πλεόνασμα το 2018 για τρίτη συνεχόμενη χρονιά και η Ελλάδα προβλέπεται να επιτύχει τους συμφωνημένους δημοσιονομικούς στόχους το 2019 και το 2020. Σε αυτό το πλαίσιο, το δημόσιο χρέος αναμένεται να αρχίσει μια καθοδική πορεία, αν και οι δημοσιονομικοί κίνδυνοι πρέπει να ελέγχονται», επισημαίνουν οι συντάκτες της έκθεσης.

Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι «με την πραγματική αύξηση των εξαγωγών στο 8,7%, η Ελλάδα κατάφερε να ενισχύσει το μερίδιό της στην παγκόσμια αγορά τόσο στα αγαθά όσο και στις υπηρεσίες, ενώ οι εισαγωγές παρέμειναν υποτονικές».

Ως εκ τούτου, εξηγείται πως «η ιδιωτική κατανάλωση διατήρησε το μομέντουμ και συνέβαλε περαιτέρω στην ανάπτυξη του ετήσιου ΑΕΠ». Ωστόσο, σημειώνεται πως οι επενδύσεις κατέγραψαν σημαντική οπισθοδρόμηση, κυρίως λόγω της υποχρησιμοποίησης του προϋπολογισμού για τις δημόσιες επενδύσεις", ενώ "η υποεκτέλεση του προϋπολογισμού λειτούργησε επίσης ανασταλτικά για τη δημόσια κατανάλωση και επομένως το ΑΕΠ".

Σε ό,τι αφορά τo 2019, οπότε η ανάπτυξη του πραγματικού ΑΕΠ προβλέπεται να ενδυναμωθεί στο 2,2%, η Επιτροπή επισημαίνει πως "η επιβράδυνση του εξωτερικού περιβάλλοντος θα έχει αρνητικό αλλά περιορισμένο αντίκτυπο στην εξαγωγική απόδοση της Ελλάδας, λόγω της χαμηλής ελαστικότητας που χαρακτηρίζει τη ζήτηση των βασικών εξαγωγικών αγαθών της Ελλάδας".

"Ο ανασταλτικός αυτός παράγοντας από την εξωτερική πλευρά θα αντισταθμιστεί από την ιδιωτική κατανάλωση, η οποία κατέγραψε βραχυπρόθεσμη άνοδο μέσω της πρόσφατης αύξησης του κατώτατου μισθού", υπογραμμίζεται στην έκθεση.

Αντιστοίχως, αναφέρεται πως με δεδομένο ότι ο προϋπολογισμός θα εκτελεστεί πλήρως, "η δημόσια κατανάλωση και οι δημόσιες επενδύσεις θα υποστηρίξουν την ανάπτυξη, ενώ η ανάπτυξη των ιδιωτικών επενδύσεων θα παραμείνει υποτονική". Ωστόσο, "η αναμενόμενη αύξηση στην ιδιωτική κατανάλωση και το σύνολο των επενδύσεων αναμένεται να ενισχύσει τη ζήτηση εισαγωγών, και επομένως να μειωθεί η συμβολή των καθαρών εξαγωγών στην ανάπτυξη".

Επιφυλάξεις για τις αυξήσεις στους μισθούς

Το 2020 η Επιτροπή προβλέπει πως θα σημειωθεί ανάκαμψη στις ιδιωτικές επενδύσεις, "παρ' όλο που το αυξανόμενο κόστος εργασίας θα συμπιέσει το περιθώριο κερδών κάποιων εταιριών, περιορίζοντας άρα την προοπτική επενδύσεων χωρίς επιπρόσθετη εξωτερική χρηματοδότηση".

Αυτή η αύξηση στο κόστος εργασίας, συνεχίζει η Επιτροπή, προβλέπεται να μεταφραστεί σε "κάποιες απώλειες στην ανταγωνιστικότητα". "Η Ελλάδα, παρ' όλ' αυτά αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνει το μερίδιό της στην παγκόσμια αγορά σε ο,τι αφορά τις εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών", επισημαίνεται.

Οι συντάκτες της έκθεσης εξηγούν, ωστόσο, πως ενώ η ανάκαμψη της αγοράς εργασίας "συνεχίστηκε το 2018", "αναμένεται κάποια επιβράδυνση, λόγω της πρόσφατης αύξησης του κατώτατου μισθού". Υπογραμμίζεται, παρ' όλ' αυτά πως "η απασχόληση αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,5% το 2019 και 1,3% το 2020, μειώνοντας το ποσοστό ανεργίας στο 16,8% το 2020."

Συνεχίζοντας, αναφέρεται, πως "παρά τις χαμηλές τιμές του πετρελαίου, ο πληθωρισμός προβλέπεται να παραμείνει στο 0,8% το 2019 και το 2020", ενώ "η αύξηση του κατώτατου μισθού αναμένεται να έχει ένα μέτριο πληθωριστικό αντίκτυπο τόσο το 2019 όσο και το 2020".

Εξάλλου, εξηγείται πως "παρόλο που υπάρχει το ενδεχόμενο θετικότερων των αναμενόμενων εξελίξεων (π.χ. η βελτίωση του τραπεζικού δανεισμού να υποστηρίξει περισσότερο τις ιδιωτικές επενδύσεις), οι προβλέψεις κυριαρχούνται από κινδύνους που σχετίζονται κυρίως με την επαναλαμβανόμενη υποχρησιμοποίηση του προϋπολογισμού για τις δημόσιες επενδύσεις και την πιθανότητα οι επιβράδυνση στους εμπορικούς εταίρους της Ελλάδας να έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο στις εξαγωγές".

Σε ό,τι αφορά το ισοζύγιο γενικής κυβέρνησης, σημειώνεται πως έφτασε το 1,1% του ΑΕΠ το 2018, καταγράφοντας πλεόνασμα για τρίτη συνεχόμενη χρονιά. "Χτίζοντας στη δημοσιονομική προσαρμογή που επιτεύχθηκε τα τελευταία χρόνια, το αποτέλεσμα για το 2018 επωφελείται από την σταθερή ανάπτυξη του ΑΕΠ, τη διευρυμένη ανάκαμψη στα φορολογητέα κέρδη και την περαιτέρω μείωση των λειτουργικών και επενδυτικών δαπανών".

Πρωτογενές πλεόνασμα

Σύμφωνα με την Επιτροπή, η Ελλάδα προβλέπεται να πετύχει τους συμφωνημένους στόχους για πρωτογενές πλεόνασμα το 2019 και το 2020. Τα κύρια χαρακτηριστικά των προβλεπόμενων πρωτογενών πλεονασμάτων είναι, όπως αναφέρεται, «το ακόμα μεγάλο κενό παραγωγικότητας, τα αυξανόμενα οφέλη των προηγούμενων ασφαλιστικών μεταρρυθμίσεων και τα ανώτατα όρια στις δαπάνες υγείας και στις προσλήψεις, που βοηθούν να παραμένει η δυναμική των δαπανών υπό έλεγχο».

Επιπρόσθετα επισημαίνεται ότι ενώ «οι συνεχιζόμενες βελτιώσεις στη συλλογή φορολογικών χρεών και οι φιλόδοξοι στόχοι των αρχών για την εκκαθάριση των μη επεξεργασμένων αιτήσεων συνταξιοδότησης αποτελούν πιθανές θετικές εξελίξεις, υπάρχουν σημαντικοί κίνδυνοι, όπως οι εν εξελίξει δικαστικές υποθέσεις που θα μπορούσαν να πυροδοτήσουν μερική ανατροπή προηγούμενων μεταρρυθμίσεων και να αυξήσουν τις δημοσιονομικές υποχρεώσεις». Επιπλέον πίεση, εκτιμά η Επιτροπή ότι μπορεί να προέλθει από τις «πρωτοβουλίες πολιτικής που επηρεάζουν τη νομοθεσία για τους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων».

Περιθώριο διαπραγμάτευσης για το αφορολόγητο

Αναφορικά με το μέτρο μείωσης του αφορολόγητου που έχει συμφωνηθεί για το 2020, η Επιτροπή αφήνει ανοιχτό παράθυρο διαπραγμάτευσης.

«Kατά την πάγια τακτική, οι προβλέψεις βασίζονται στην υπόθεση εργασίας ότι τα ανώτατα όρια του προϋπολογισμού θα εκτελεστούν πλήρως. Η εν λόγω πρόβλεψη λαμβάνει υπόψη της την ανακοίνωση μη εφαρμογής της φορολογικής μεταρρύθμισης το 2020, η οποία θα συζητηθεί περαιτέρω στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας», σημειώνεται χαρακτηριστικά.

Μείωση χρέους

Σε ό,τι αφορά το χρέος η Επιτροπή αναφέρει πως «συνολικά, υπό την υπόθεση μη αλλαγής πολιτικής, το ισοζύγιο γενικής κυβέρνησης αναμένεται να φτάσει το 0,5% του ΑΕΠ το 2019, συνυπολογίζοντας τον θετικό αντίκτυπο από την κατ' αποκοπή εφαρμογή των μέτρων για το χρέος που αποφασίστηκαν στις 5 Απριλίου 2019».

Ωστόσο, το 2020 προβλέπεται να μειωθεί στο -0,1% του ΑΕΠ, «λόγω των αυξανόμενων επιτοκίων και την απουσία πρόβλεψης περαιτέρω μέτρων ελάφρυνσης του χρέους».

«Το δημόσιο χρέος της Ελλάδας εκτιμάται πως έχει φτάσει στο υψηλότερο σημείο του στο 181,1% το 2018 και να μειωθεί στο 168,9% του ΑΕΠ το 2020 λόγω της ανάκαμψης και των υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων», καταλήγει η έκθεση της Επιτροπής.

Θα πρέπει να γίνει «σοβαρή συζήτηση» για τη δημοσιονομική πολιτική της Ελλάδας

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ενστάσεις Μοσκοβισί για τα υπερπλεονάσματα
Ενστάσεις εκφράζει ο επίτροπος Οικονομικών Πιέρ Μοσκοβισί για την τακτική των υπερπλεονασμάτων, αναφορικά με τη δημοσιονομική πολιτική της Ελλάδας, ενώ, ταυτόχρονα, σχολιάζει τις πρόσφατες δηλώσεις του Ζαν...
Ενστάσεις Μοσκοβισί για τα υπερπλεονάσματα
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ανάπτυξη 2,2% προβλέπει η Ε.Ε. για την Ελλάδα
Αναθεώρηση προς τα επάνω στον ρυθμό της ανάπτυξης για το 2019 και το 2020 προέβη για την Ελλάδα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις χειμερινές προβλέψεις της. Βέβαια, υπό την προϋπόθεση ότι θα συνεχιστούν οι...
Ανάπτυξη 2,2% προβλέπει η Ε.Ε. για την Ελλάδα
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ανάπτυξη πάνω από 2% μέσω... μεταρρυθμίσεων για την Ελλάδα
Ελαφρώς προς τα πάνω αναθεωρεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τις εκτιμήσεις της για την ελληνική οικονομία, σε σχέση με τις χειμερινές προβλέψεις της, αναφέροντας ότι ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ στην Ελλάδα αναμένεται να...
Ανάπτυξη πάνω από 2% μέσω... μεταρρυθμίσεων για την Ελλάδα
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Γράφουν την επιταγή των 973,4 εκατ. ευρώ
Δεν ακούστηκε καμία αντίρρηση κατά τη χθεσινή συνεδρίαση της Ομάδας Εργασίας της ευρωζώνης για την πρόθεση της Ελλάδας να αποπληρώσει πρόωρα ένα μέρος των δανείων προς το ΔΝΤ.
Γράφουν την επιταγή των 973,4 εκατ. ευρώ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Στο 181,1% του ΑΕΠ το χρέος το δ' τρίμηνο του 2018
Στο 181,1% του ΑΕΠ ή 334,5 δισ. ευρώ διαμορφώθηκε το δημόσιο χρέος της Ελλάδας το τέταρτο τρίμηνο του 2018, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα.
Στο 181,1% του ΑΕΠ το χρέος το δ' τρίμηνο του 2018
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Eurostat: Οι αριθμοί ευημερούν στην Ελλάδα
Ενθαρρυντική βελτίωση παρουσιάζουν τα δημοσιονομικά στοιχεία 2018 για την Ελλάδα, που έδωσε χθες στη δημοσιότητα η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία (Eurostat). Από πλευράς αριθμών, λοιπόν, πάμε καλά
Eurostat: Οι αριθμοί ευημερούν στην Ελλάδα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας