Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πολυνομοσχέδιο-σκούπα για αιγιαλό, ειδικά μισθολόγια, ναυτιλιακή εισφορά
Φωτογραφία Αρχείου Eurokinissi

Πολυνομοσχέδιο-σκούπα για αιγιαλό, ειδικά μισθολόγια, ναυτιλιακή εισφορά

  • A-
  • A+

Την απαλλαγή από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης για τα αναδρομικά των ειδικών μισθολογίων προβλέπει μεταξύ άλλων πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε το απόγευμα της Παρασκευής και στο οποίο περιλαμβάνονται διατάξεις για την χρήση του αιγιαλού και της παραλίας.

Με το ίδιο νομοσχέδιο μονιμοποιείται η ναυτιλιακή εισφορά των εφοπλιστών που θα υπολογίζεται επί του συναλλάγματος που εισάγουν στη χώρα, όπως έχει ήδη αποκαλύψει σε σχετικό ρεπορτάζ η Εφ. Συν. ενώ παρατείνεται και για το 2019 η απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ για ακίνητα που βρίσκονται στις περιοχές της περιφέρειας Αττικής οι οποίες επλήγησαν από τις πυρκαγιές της 23ης και 24ης Ιουλίου 2018. Επιπλέον επιβάλλει ΦΠΑ στα κουπόνια παροχής υπηρεσιών.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το πολυνομοσχέδιο :

  1. Εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση σε όσες κατηγορίες φορολογουμένων έλαβαν αναδρομικά ειδικών μισθολογίων με την παρακράτηση φόρου 20% που έχει προηγηθεί. Στο ποσοστό αυτό περιλαμβάνεται και η ειδική εισφορά αλληλεγγύης. Η ρύθμιση αυτή εφαρμόζεται ανεξάρτητα από το φορολογικό έτος απόκτησης των συγκεκριμένων εισοδημάτων.
  2. Παρατείνεται και για το 2019 η απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ για τα ακίνητα που βρίσκονται σε περιοχές της Περιφέρειας Αττικής, οι οποίες έπληξαν από τις πυρκαγιές της 23ης και 24ης Ιουλίου 2018, εφόσον οι ιδιοκτήτες τους είναι κάτοχοι, εναλλακτικά, είτε Δελτίου Επανελέγχου είτε Έκθεσης Αυτοψίας είτε Πρωτοκόλλου Αυτοψίας Επικινδύνως Ετοιμόρροπου Κτιρίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που θα έχουν εκδοθεί έως 31/12/2019 (για το έτος 2018 το Δελτίο Επανελέγχου έπρεπε να έχει εκδοθεί μέχρι 28/2/2019). Επίσης, παρατείνεται ομοίως η απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ για τα δικαιώματα επί του συνόλου της ακίνητης περιουσίας των θανόντων εξαιτίας των πυρκαγιών κατά την προαναφερόμενη περίοδο.
  3. Κυρώνεται και αποκτά ισχύ νόμου το από 27/2/2019 νέο συνυποσχετικό μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της ναυτιλιακής κοινότητας.
  4. Προστίθεται στον Κώδικα ΦΠΑ νέο άρθρο το οποίο περιλαμβάνει ορισμούς για τα κουπόνια, τα οποία διακρίνονται σε κουπόνια «συγκεκριμένου σκοπού», όταν ο τόπος παράδοσης των αγαθών ή παροχής των υπηρεσιών που αφορά το κουπόνι και ο ΦΠΑ που οφείλεται για τα εν λόγω αγαθά ή υπηρεσίες είναι γνωστά κατά το χρόνο έκδοσης του κουπονιού και, σε κουπόνια «πολλαπλών σκοπών», όταν πρόκειται για κουπόνι διαφορετικό από το κουπόνι συγκεκριμένου σκοπού. Η φορολογητέα αξία της παράδοσης αγαθών ή της παροχής υπηρεσιών που πραγματοποιείται έναντι κουπονιών πολλαπλών σκοπών ορίζεται ρητά με διατάξεις του νομοσχεδίου για τις νέες ρυθμίσεις οι οποίες ξεκινούν να ισχύουν από τη 1η Ιανουαρίου 2019.
  5. Επιβάλλεται φόρος με συντελεστή 10% στα μερίσματα που εισπράττουν φυσικά πρόσωπα από αλλοδαπές ναυτιλιακές εταιρείες εγκατεστημένες στην Ελλάδα (του άρθρου 25 του ν 27/1975) καθώς και στα μπόνους που δίνουν στα στελέχη τους οι συγκεκριμένες εταιρείες.

Σχετικά με τον αιγιαλό και την παραλία το νομοσχέδιο μεταξύ άλλων:

  • Προβλέπει ειδικές διατάξεις για τα επείγοντα έργα ή την παραχώρηση χρήσης παρόχθιας ζώνης ή υδάτινου στοιχείου λίμνης η πλεύσιμου ποταμού με στόχο την ανάγκη βελτίωσης της νομοθεσίας και κάλυψης υφιστάμενου νομοθετικού κενού
  • Προβλέπεται η δυνατότητα αδειοδότησης εκ των υστέρων και εξαίρεσης από την κατεδάφιση μόνο για συγκεκριμένες κατηγορίες έργων ( αντιδιαβρωτικά, επείγοντα και έργα ειδικών κατηγοριών), ιδίως δε αυτά που έγιναν από φορείς του δημοσίου για κοινωφελής σκοπούς ή έργα που κατασκευάστηκαν με βάση αναπτυξιακούς νόμους ή έχουν βαρύνουσα σημασία για την αναπτυξιακή πολιτική της χώρας και μόνον εφόσον αυτά έχουν κατασκευαστεί μέχρι 28-07-2011.
  • Για την πληρότητα των ενεργειών προστασίας της κοινοχρησίας του αιγιαλού οι δημοτικές και περιφερειακές αρχές συνεπικουρούν το έργο των Κτηματικών Υπηρεσιών στην καταγραφή των αυθαίρετων κτισμάτων στον αιγιαλό. Παράβαση του καθήκοντος αυτού θα αποτελεί πειθαρχικό αδίκημα για τους επικεφαλής των υπηρεσιών αυτών.
  • Προστατεύεται η ελεύθερη επικοινωνία του δημοσίου δρόμου με τον αιγιαλό και ορίζεται ότι στις περιπτώσεις που παρεμβάλλεται ιδιωτικό ακίνητο πρέπει να υπάρχει ελεύθερη δίοδος για την ακώλυτη και ασφαλή δίοδο στον αιγιαλό σύμφωνα με την πολεοδομική νομοθεσία.
  • Ορίζεται ρητά ότι ο παλαιός αιγιαλός και η παλαιά όχθη ανήκουν στην δημόσια κτήση, είναι ανεπίδεκτα χρήσης ιδιωτικών δικαιωμάτων, καταγράφονται ως πράγματα κοινόχρηστα που ανήκουν κατά κυριότητα στο δημόσιο το οποίο τα προστατεύει και τα διαχειρίζεται. Συνεπώς δεν ανήκουν στην ιδιωτική περιουσία του δημοσίου και επομένως δεν μπορούν να μεταβιβαστούν, ούτε να συσταθούν επ αυτών εμπράγματα δικαιώματα.
  • Δίδεται ο ορισμός του αιγιαλού και της παραλίας και προβλέπεται ότι κατά τη απόφασης επανακαθορισμού της οριογραμμής αιγιαλού και παραλίας και του παλαιού αιγιαλού επιτρέπεται η άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής εντός 30 ημερών από την ανάρτησή της στην ιστοσελίδα του υπουργείου Οικονομικών
  • Οι παραχωρήσεις για απλή χρήση του αιγιαλού γίνονται από τον υπουργό Οικονομικών με δημοπρασία με τιμή εκκίνησης και μέγιστο χρονικό διάστημα παραχώρησης τα 3 έτη ενώ αιτιολογημένη γνώμη παρέχει ο οικείος ΟΤΑ. Μέγιστο εμβαδόν παραχώρησης ορίζονται τα 300 τμ ανταλλάγματα
  • Δεν παραχωρείται η χρήση αιγιαλού όταν το μήκος ή το πλάτος του είναι μικρότερο των τριών μέτρων ή όταν το συνολικό εμβαδόν του είναι μικρότερο των 150 τμ.

Απάντηση ΥΠΟΙΚ σε δημοσιεύματα

Νωρίτερα, ωστόσο, πηγές του υπουργείου Οικονομικών είχαν απαντήσει σε δημοσιεύματα που έκαναν λόγο για «δήθεν "μαζικές τακτοποιήσεις αυθαιρέτων στον αιγιαλό", σύμφωνα με "έγκυρες" όπως πάντα πληροφορίες» επισημαίνοντας πως το νομοσχέδιο περιορίζει σημαντικά τις δυνατότητες χρήσης του αιγιαλού που έδινε ο ν. 2971/2001 γιατί ρητά απαγορεύει την ύπαρξη κατοικιών (μικρών ή …βιλών), καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος (ταβέρνες, μπαρ κλπ.), ξενοδοχείων, πισινών και λοιπών αντίστοιχων εγκαταστάσεων στον αιγιαλό τονίζουν, μεταξύ άλλων πηγές του υπουργείου Οικονομικών.

Οι ίδιες πηγές διευκρίνιζαν για το νομοσχέδιο ότι:

  • Περιορίζει σημαντικά τις δυνατότητες χρήσης του αιγιαλού που έδινε ο ν. 2971/2001 είτε με αναφορά είτε με αποσιώπηση, από δραστηριότητες ξενοδοχειακές, εμπορικές αλλά και κάθε αυθαίρετη χρήση, γιατί ρητά απαγορεύει την ύπαρξη κατοικιών (μικρών ή …βιλών), καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος (ταβέρνες, μπαρ κλπ.), ξενοδοχείων, πισινών και λοιπών αντίστοιχων εγκαταστάσεων στον αιγιαλό.
  • Αναφέρεται σε όποιες δραστηριότητες δημόσιες, κοινωφελείς (βιολογικοί καθαρισμοί, αφαλατώσεις), δημοτικές, προστασίας και εκτάκτων αναγκών, άρσης επικινδυνότητας, εθνικής άμυνας, ιδιωτικές, είναι εκ της φύσης τους δεδομένο ότι δεν μπορούν να ασκηθούν χωρίς πρόσβαση στον αιγιαλό, όπως ναυταθλητικές, λιμενικές, αλιευτικές, ναυπηγοεπισκευαστικές, ενεργειακές - ΑΠΕ. Και αυτές μόνο κατόπιν των αναγκαίων αδειοδοτήσεων με αυστηρότατες προϋποθέσεις και λήψη μέτρων.
  • Ορίζεται πλέον, από της ισχύος των νέων ρυθμίσεων, ότι ο παλιός αιγιαλός ανήκει στη δημόσια κτήση και όχι στην ιδιωτική περιουσία του δημοσίου, με αποτέλεσμα να περιορίζονται δραστικά οι χρήσεις του και να επικρατεί ο κοινόχρηστος χαρακτήρας του.
  • Περιορίζει σημαντικά τα όρια απλής χρήσης του αιγιαλού και της παραλίας (ομπρέλες, ξαπλώστρες κλπ.), αυξάνει τις δυνατότητες κοινοχρησίας και αυστηροποιεί το συνολικό πλαίσιο.
  • Δίνει δυνατότητες συμμετοχής στις τοπικές κοινωνίες μέσω των αρμοδίων ΟΤΑ.

«Eίναι προφανές ότι η προσπάθεια των δημοσιευμάτων, διασύνδεσης του παρόντος σχεδίου με τον νόμο του 2014, που δικαιολογημένα ξεσήκωσε τη γενική κατακραυγή, αλλού στοχεύει. Ίσως γιατί πολλοί επιθυμούν τη μη τροποποίηση και διατήρηση πολλών διατάξεων του ισχύοντος νόμου 2971/2001, που πέραν της ανάγκης εκσυγχρονισμού του, άφηνε πολλά θεσμικά κενά, τόσο όσον αφορά τη διοικητική διαχείριση όσο και την εξυπηρέτηση των πολιτών. Ταυτόχρονα όμως άφηνε το περιθώριο για την ανάπτυξη ενός καθεστώτος αυθαιρεσίας που είναι κοινώς γνωστό. Τα υπόλοιπα θα συζητηθούν στη Βουλή και με όλη τη διάθεση πιθανών βελτιώσεων στο πλαίσιο ενός εποικοδομητικού και τεκμηριωμένου διαλόγου» σχολιάζουν οι ίδιες πηγές χαρακτηριστικά.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΥΠΟΙΚ: Πώς θα γίνει η πρόωρη εξόφληση του δάνειου του ΔΝΤ
Την πρόωρη εξόφληση μέρους από το δάνειο του ΔΝΤ προαναγγέλλει και επισήμως το υπουργείο Οικονομικών. Τι προβλέπει για το πλεόνασμα του 2018.
ΥΠΟΙΚ: Πώς θα γίνει η πρόωρη εξόφληση του δάνειου του ΔΝΤ
Ο Αλ. Τσίπρας με το προεδρείο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εφοπλιστές: 10% η εθελοντική εισφορά στα εισαγόμενα μερίσματα
Με βάση το ύψος των δηλωθέντων μερισμάτων των τελευταίων ετών, το ποσό που θα εισρέει στα δημόσια ταμεία από τη νέα εθελοντική εισφορά των Ελλήνων εφοπλιστών θα είναι κατ’ ελάχιστον 75 εκατ. ευρώ ετησίως.
Εφοπλιστές: 10% η εθελοντική εισφορά στα εισαγόμενα μερίσματα
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Αντισυνταγματικοί οι οικισμοί αυθαιρέτων μέσα στα δάση
Σημαντική απόφαση για την προστασία των δασών και τον περιορισμό του φαινομένου των αυθαιρέτων, εξέδωσε η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, κρίνοντας αντισυνταγματική τη ρύθμιση του νόμου του 2016...
Αντισυνταγματικοί οι οικισμοί αυθαιρέτων μέσα στα δάση
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τι πετύχαμε, τι απομένει και γιατί είναι μακρύς ο δρόμος
Στην επικαιροποιημένη έκθεση που υιοθέτησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την Ελλάδα, γίνεται αναφορά στο τι έγινε και τι πρέπει να γίνει από ελληνικής πλευράς. Και ο δρόμος είναι μακρύς...
Τι πετύχαμε, τι απομένει και γιατί είναι μακρύς ο δρόμος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας