Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ζητείται συμφωνία για την προστασία της πρώτης κατοικίας

EUROKINISSI/ ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Ζητείται συμφωνία για την προστασία της πρώτης κατοικίας

  • A-
  • A+

Λίγα εικοσιτετράωρα προθεσμία έχουν κυβέρνηση και τράπεζες για να συμφωνήσουν στο νέο θεσμικό πλαίσιο για την πρώτη κατοικία, καθώς μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου πρέπει να έχει σταλεί στους θεσμούς το σχέδιο που θα διαδεχθεί τον νόμο Κατσέλη/Σταθάκη.

Το όριο που αφορά την αντικειμενική αξία της πρώτης κατοικίας δεν αποτελεί το μόνο, αλλά ούτε και το μεγαλύτερο αγκάθι στη διαπραγμάτευση των δύο πλευρών, που τη Δευτέρα θα κάνουν μια ακόμα προσπάθεια να γεφυρώσουν τις διαφορές τους και ενώ θα έχει μεσολαβήσει ένα Σαββατοκύριακο ζυμώσεων.

Εκεί όπου φαίνεται να υπάρχει έντονη διαφωνία είναι στο είδος των δανείων. Η κυβέρνηση θέλει να εντάξει στη ρύθμιση όχι μόνο τα στεγαστικά δάνεια αλλά και τα επιχειρηματικά ή καταναλωτικά που έχουν ενέχυρο την πρώτη κατοικία.

Οι τράπεζες, από την πλευρά τους, προσώρας τουλάχιστον, δηλώνουν ότι δεν μπορούν να δεχθούν άλλου είδους δάνεια πέραν των στεγαστικών, καθώς αυτό θα δημιουργούσε πρόβλημα στις προβλέψεις τους, αλλά και ηθικούς κινδύνους, γεγονός που μπορεί να δημιουργήσει μια νέα γενιά στρατηγικών κακοπληρωτών.

Από την άλλη πλευρά, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το νέο πλαίσιο θα εμπεριέχει ασφαλιστικές δικλίδες και σε κάθε περίπτωση δεν θα αντιμετωπίζεται με τον ίδιο τρόπο ένα στεγαστικό δάνειο πρώτης κατοικίας ενός οικονομικά ευάλωτου δανειολήπτη και ένα επιχειρηματικό δάνειο με ενέχυρο την πρώτη κατοικία του επιχειρηματία, που κατά κύριο λόγο είναι μικρομεσαίος.

Από την άλλη πλευρά, το νέο πλαίσιο μπορεί να αποτελέσει «εργαλείο» για να ρυθμιστούν και να ξαναγίνουν ενήμερα επιχειρηματικά δάνεια που σήμερα βρίσκονται σε καθυστέρηση και οδεύουν προς πώληση σε funds, σε εξαιρετικά χαμηλή τιμή για τις τράπεζες. Κι αυτό είναι προς το συμφέρον των ίδιων των τραπεζών, όπως σημειώνουν χαρακτηριστικά.

Στην αντιπολιτευτική επιχειρηματολογία ότι η κυβέρνηση θέλει να νομοθετήσει με προεκλογικά και όχι με τραπεζικά-οικονομικά κριτήρια, αξιωματούχοι σημειώνουν ότι, αν η κυβέρνηση αδιαφορούσε για την υγεία του τραπεζικού συστήματος, δεν θα προωθούσε μετ’ επιτάσεως τα σχέδια για τη μείωση των «κόκκινων» δανείων (του ΤΧΣ και της ΤτΕ) που θα εξυγιάνουν τους τραπεζικούς ισολογισμούς. Ούτε θα προχωρούσε σε πρωτοβουλίες μείωσης του ιδιωτικού χρέους με ρυθμίσεις όπως αυτή των 120 δόσεων για οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία και τον Εξωδικαστικό Μηχανισμό για τα φυσικά πρόσωπα.

Σε ό,τι αφορά τους στρατηγικούς κακοπληρωτές, εξάλλου, υπενθυμίζεται ότι ο νόμος πλέον προβλέπει την άρση του τραπεζικού απορρήτου για όσους βρίσκονται υπό την προστασία του νόμου Κατσέλη/Σταθάκη ώστε να μπορεί να διαπιστωθεί αν στη μια τράπεζα έχουν «κόκκινο» στεγαστικό και στην άλλη αξιόλογες καταθέσεις.

Από τη δική τους μεριά τραπεζικά στελέχη εκφράζουν φόβους για μετωπική σύγκρουση με την κυβέρνηση που θα οδηγήσει σε νέα παράταση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου Κατσέλη/Σταθάκη, το οποίο ως γνωστόν έληγε στις 31 Δεκεμβρίου 2018 και παρατάθηκε μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου 2019 ώστε να προετοιμαστεί το… διάδοχο σχήμα.

Ωστόσο, η κυβέρνηση, τελευταία φορά την περασμένη Τετάρτη στη Βουλή, διά στόματος Γιάννη Δραγασάκη, διαβεβαίωσε ότι την 1η Μαρτίου η χώρα θα έχει νέο θεσμικό πλαίσιο.

Οι πιο απαισιόδοξοι πάντως… φοβούνται ότι η κυβέρνηση θα νομοθετήσει «μονομερώς» χωρίς τη συγκατάθεση των τραπεζών. Ωστόσο, οι ψυχραιμότεροι σημειώνουν ότι ουδείς στο οικονομικό επιτελείο θέλει να δημιουργήσει τριγμούς στο τραπεζικό σύστημα, το οποίο αποτελεί βασικό πυλώνα στην προσπάθεια επιστροφής στην κανονικότητα και στην αναπτυξιακή πορεία της χώρας, πόσο δε μάλλον να έρθει σε σύγκρουση με τους θεσμούς και πολύ περισσότερο με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, ενόψει μάλιστα του Εurogroup του Μαρτίου που θα εγκρίνει την εκταμίευση της δόσης ύψους 640 εκατ. ευρώ που προέρχονται από κέρδη της ΕΚΤ και των κεντρικών τραπεζών κρατών-μελών από ελληνικά ομόλογα.

Και κυρίως ενόψει της νέας εξόδου στις αγορές που σχεδιάζεται μετά την αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας από τη Moody’s την 1η Μαρτίου.

Το νέο θεσμικό πλαίσιο δεν αποτελεί… διόρθωση του νόμου Κατσέλη/Σταθάκη αλλά ένα νέο σχέδιο στεγαστικής πολιτικής. Επί της ουσίας η συζήτηση αφορά το ανώτατο ύψος αντικειμενικής αξίας της πρώτης κατοικίας που θα επιτρέπει στον δανειολήπτη να αιτηθεί μέσω πλατφόρμας την αναδιάρθρωση του δανείου του ή/και την επιδότηση της μηνιαίας δόσης κατά 1/3 από το κράτος, κατά τα πρότυπα του κυπριακού μοντέλου «ΕΣΤΙΑ».

Περί ορίων…

Σύμφωνα με πληροφορίες, το όριο –που δεν έχει κλειδώσει ακόμα, αλλά, σύμφωνα με διαρροές, μπορεί να φτάσει και τις 200.000 ευρώ αντικειμενική αξία– θα καθιστά καταρχήν επιλέξιμο τον δανειολήπτη, ωστόσο ο τρόπος και το είδος της αναδιάρθρωσης θα καθορίζονται από εισοδηματικά, περιουσιακά και οικογενειακά κριτήρια και θα «πατάνε» πάνω στον Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών.

Συνεπώς, οριζόντια ρύθμιση και προστασία από τους πλειστηριασμούς δεν θα γίνεται, όπως άλλωστε συμβαίνει και στην περίπτωση του νόμου Κατσέλη/Σταθάκη καθώς τα Ειρηνοδικεία εκδίδουν αποφάσεις κατά περίπτωση.

Από την άλλη πλευρά, τα κριτήρια επιδότησης από το κράτος θα είναι πολύ πιο αυστηρά, αλλά σε κάθε περίπτωση, όπως προκύπτει από τις μέχρι τώρα πληροφορίες, θα καλύπτουν χιλιάδες δανειολήπτες.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πρόοδος στις διαπραγματεύσεις με τους τραπεζίτες
Σε συμφωνία ότι πρέπει να τα «βρουν» εντός των επόμενων 24ώρων και ότι το νέο θεσμικό πλαίσιο για την πρώτη κατοικία θα ψηφιστεί μέχρι το τέλος του...
Πρόοδος στις διαπραγματεύσεις με τους τραπεζίτες
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τα αγκάθια της αξιολόγησης
Με τα «κόκκινα» δάνεια, που θεωρούνται τα βαθιά νερά της δεύτερης μεταμνημονιακής αξιολόγησης, ξεκινούν σήμερα το απόγευμα οι διαπραγματεύσεις του...
Τα αγκάθια της αξιολόγησης