Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Νέοι «παίκτες» στις ράγες
EUROKINISSI/ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΝΤΖΙΑΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Νέοι «παίκτες» στις ράγες

  • A-
  • A+

Ράλι για σημερινούς αλλά και νέους «παίκτες», ανάμεσά τους και φορείς του Δημοσίου, φέρνει το 2019 για τον σιδηρόδρομο, καθώς έχουν ήδη απελευθερωθεί οι εμπορευματικές μεταφορές, ενώ από τον Ιούνιο ανοίγει υπό προϋποθέσεις και η αγορά για τις επιβατικές.

Στον νέο τομέα, που περιλαμβάνει και τον προαστιακό, ετοιμάζεται να μπει η ελληνική Goldair, η οποία μαζί με τους κρατικούς σιδηρόδρομους της Αυστρίας κάνει ήδη εμπορευματικά δρομολόγια από τη Θεσσαλονίκη.

Θα είναι η πρώτη σφήνα στην ιδιωτικοποιημένη ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που έχει περάσει από την περασμένη χρονιά στον φορέα των ιταλικών σιδηρόδρομων, αλλά οι επιβάτες δεν έχουν δει ώς τώρα βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και έχουν δημιουργηθεί σοβαρά προβλήματα στη συνεργασία με τον ΟΣΕ, που παραμένει ο διαχειριστής του δικτύου.

Καταλυτικό στοιχείο είναι η ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνητης γραμμής στο βασικό δίκτυο Πειραιάς-Αθήνα-Θεσσαλονίκη, η οποία από το τέλος Φεβρουαρίου θα εξυπηρετεί γρήγορα τρένα και ώς το τέλος του χρόνου θα μειώσει το ταξίδι σε τρεις ώρες και 50 λεπτά.

Η πιο ενδιαφέρουσα εξέλιξη αφορά την επάνοδο του Δημοσίου στα δρομολόγια του σιδηρόδρομου.

Προετοιμασίες, σύμφωνα με πληροφορίες, κάνει η ΣΤΑΣΥ, ο φορέας του Δημοσίου που διαχειρίζεται το δίκτυο του μετρό, του Ηλεκτρικού και του τραμ, οι οποίες φαίνεται ότι δεν είναι άσχετες με την απόφαση που είχε παρθεί να σταματούν τα δρομολόγια στη Δουκ. Πλακεντίας, αλλά ανακλήθηκε λόγω αντιδράσεων από τους επιβάτες.

Το επόμενο βήμα είναι να αξιοποιηθεί το σιδηροδρομικό δίκτυο για να λειτουργήσουν δρομολόγια της ΣΤΑΣΥ από τον Πειραιά ώς το αεροδρόμιο, μέσω του σταθμού Λαρίσης. Σκέψεις για ανάλογες κινήσεις υπάρχουν και από την πλευρά τού υπό δημόσιο έλεγχο ΟΣΕ.

Η πρόβλεψη

«Μέσα στο 2019 θα μπούμε και στα επιβατικά δρομολόγια», ανακοίνωσε χθες ο εκπρόσωπος της Goldair στον σύντομο χαιρετισμό του κατά την κοπή της πίτας της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), στην οποία ήταν παρόν κορυφαίο στέλεχος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Σε ερώτηση της «Εφ.Συν.», η Ιωάννα Τσιαπαρίκου, πρόεδρος της ανεξάρτητης Αρχής, διευκρίνισε ότι η απελευθέρωση των επιβατικών δρομολογίων θα γίνει τον Ιούνιο, αλλά από τη σύμβαση πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους Ιταλούς έχει προβλεφθεί ότι η εταιρεία θα λαμβάνει κρατική επιδότηση 50 εκατ. ευρώ τον χρόνο για την εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών και επομένως χρειάζεται να προηγηθεί μελέτη πριν από τη χορήγηση άδειας σε νέους φορείς.

Στην ομιλία της πάντως η πρόεδρος της ΡΑΣ αναφέρθηκε στις επενδυτικές ευκαιρίες που παρέχει ο σιδηρόδρομος, δίνοντας έμφαση στα αναπτυξιακά οφέλη για τη χώρα και τον σεβασμό στα δικαιώματα των εργαζομένων. Εχει ενδιαφέρον η έκκλησή της προς τις ενδιαφερόμενες εταιρείες να βοηθήσουν στην ανάπτυξη του σιδηρόδρομου, παραμερίζοντας τα μικρο-οικονομικά συμφέροντα.

Στα σχέδια του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, μετά την υπογραφή της σύμβασης για το Θριάσιο, περιλαμβάνονται διαγωνισμοί για να δημιουργηθούν νέα εμπορευματικά κέντρα στη Θεσσαλονίκη και την Αλεξανδρούπολη.

«Ο σιδηρόδρομος είχε εγκαταλειφθεί από τη δεκαετία του 1950 και τα τελευταία χρόνια κάνουμε αγώνα για να φτάσουμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο», τόνισε ο Ανδρέας Πολάκης, επικεφαλής της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών του υπουργείου.

Κινέζοι και Ρουμάνοι

Ενδιαφέρον είχε η παρουσία στη χθεσινή εκδήλωση εκπροσώπων της PEARL, που ελέγχεται από κινεζικό όμιλο, καθώς και των ρουμανικών σιδηρόδρομων, δύο φορέων που έχουν άδεια για εμπορευματικά δρομολόγια στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Μια σημαντική πληροφορία, που έγινε γνωστή στο περιθώριο της εκδήλωσης στη ΡΑΣ, είναι οι έρευνες που κάνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού σε σχέση με την εξαγορά από τους Ιταλούς (ιδιοκτήτες πλέον της ΤΡΑΙΝΟΣΕ) της ΕΕΣΣΤΥ, του φορέα διαχείρισης των 11 επισκευαστικών βάσεων του σιδηροδρομικού δικτύου. Ο διαγωνισμός έχει ολοκληρωθεί από το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά δεν έχει υπογραφεί η τελική συμφωνία.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στα σχετικά ερωτήματα που τέθηκαν από την Επιτροπή η ΡΑΣ απάντησε ότι υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο για τη διασφάλιση του ανταγωνισμού με τις άλλες εταιρείες παροχής σιδηροδρομικού έργου, με ορισμένες προϋποθέσεις, όπως η επεξεργασία πιο αναλυτικού τιμολογίου για τις προσφερόμενες εργασίες επισκευής και συντήρησης, αλλά κυρίως η θέσπιση κανόνων για τις προτεραιότητες στην εξυπηρέτηση των περιστατικών.

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Σε δημόσια διαβούλευση νομοσχέδιο για «απελευθέρωση του σιδηροδρομικού δικτύου»
Την απελευθέρωση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας και για τα επιβατικά δρομολόγια από τα μέσα Ιουνίου 2020 προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που θα βρίσκεται σε διαβούλευση έως...
Σε δημόσια διαβούλευση νομοσχέδιο για «απελευθέρωση του σιδηροδρομικού δικτύου»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Επενδύσεις-μαμούθ για εξοικονόμηση ενέργειας
Δρομολογείται για πρώτη φορά πρόγραμμα 500 εκατ. ευρώ για ενεργειακή αναβάθμιση σε δημόσια κτίρια συνολικής επιφάνειας 50 εκατ. τετραγωνικών μέτρων! • Ξεκινά στα μέσα Ιουλίου το συμπληρωματικό πρόγραμμα...
Επενδύσεις-μαμούθ για εξοικονόμηση ενέργειας
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τροχάδην για τις προθεσμίες του διαγωνισμού «Θριάσιο ΙΙ»
​Σε αγώνα δρόμου έχουν επιδοθεί το υπουργείο Υποδομών και η διοίκηση του ΟΣΕ για να προλάβουν κάποιες από τις προθεσμίες του διαγωνισμού «Θριάσιο ΙΙ». Πρόκειται για την αξιοποίηση του ακινήτου των 1.450...
Τροχάδην για τις προθεσμίες του διαγωνισμού «Θριάσιο ΙΙ»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Μακροπρόθεσμος σχεδιασμός για το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων
Κανόνες και διαφάνεια καθώς και πενταετή εμβέλεια, αντί της ετήσιας που ισχύει σήμερα, θα έχει το εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων με βάση το νομοσχέδιο που ετοίμασε το υπουργείο Οικονομίας...
Μακροπρόθεσμος σχεδιασμός για το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Επενδύσεις σε 6 νέα κέντρα Logistics
Εξι νέα εμπορευματικά κέντρα, σε Αλεξανδρούπολη, Βόλο, Λάρισα, Καβάλα, Ηγουμενίτσα και Πάτρα, προβλέπει το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών, το οποίο θα ολοκληρωθεί τον Απρίλιο ● Εργα 300 εκατ. ευρώ θα...
Επενδύσεις σε 6 νέα κέντρα Logistics

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας