Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κίνητρα για «πράσινα» κτίρια και ηλεκτροκίνηση
ΕUROKINISSI / ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κίνητρα για «πράσινα» κτίρια και ηλεκτροκίνηση

  • A-
  • A+

Πρόγραμμα-μαμούθ για ενεργειακή αναβάθμιση 40.000 κατοικιών τον χρόνο ώς το 2030 προβλέπει το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) που ετοίμασε το αρμόδιο υπουργείο και θα δοθεί σε διαβούλευση, πιθανότατα από σήμερα.

Θα προβλέπει, μεταξύ άλλων, κίνητρα για ανακαίνιση «σπάταλων» κτιρίων, που θα φθάνει ώς την κατεδάφισή τους και την κατασκευή νέων με μικρότερη ή και μηδενική κατανάλωση ενέργειας, η οποία θα εξασφαλίζεται μέσα από «έξυπνες» συσκευές και την κάλυψη των αναγκών από ίδιες πηγές, π.χ. γεωθερμία, φωτοβολταϊκά, ενεργειακή αξιοποίηση σκουπιδιών.

Στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι υπάρχουν 5,5 εκατ. κτίρια, από τα οποία το 65% έχει κατασκευαστεί πριν από το 1980 και την εφαρμογή του πρώτου κανονισμού θερμομόνωσης.

Η αρχή θα γίνει με την αναβάθμιση των δημόσιων κτιρίων, με ένα πρόγραμμα ύψους ενός δισ. ευρώ, που θα ξεκινήσει από νοσοκομεία και σχολικές μονάδες.

Στόχος, όπως έχει δηλώσει ο Γιώργος Σταθάκης, είναι ώς το 2030 να μειωθεί η συνολική κατανάλωση ενέργειας κατά 32%, σε συνδυασμό με τη στροφή στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), που θα καλύπτουν το 32% της κατανάλωσης.

Η επιλογή αυτή θα συνδυαστεί με μείωση της εξάρτησης από το εισαγόμενο πετρέλαιο, αλλά και τον εγχώριο ρυπογόνο λιγνίτη, ενώ κύρια πηγή ηλεκτρικής ενέργειας θα είναι οι ΑΠΕ, οι οποίες θα καλύπτουν το 55% των συνολικών αναγκών (βλ. πίνακα με τα μερίδια καυσίμων).

Εμφαση δίνεται στον ενεργοβόρο κτιριακό τομέα, όπου προβλέπεται ότι θα εξασφαλίζεται από «πράσινες» πηγές το 30% της θέρμανσης και της ψύξης.

Στις μεταφορές οι ΑΠΕ θα φθάσουν το 14%, με έμφαση στα ηλεκτρικά οχήματα σε σημαντικούς τομείς, όπως τα ταξί και τα λεωφορεία αστικών μεταφορών, που θα συνδυαστεί με ένα μεγάλο πακέτο χρηματοδότησης και άλλων κινήτρων για τη δημιουργία δικτύου τροφοδοσίας.

Το φιλόδοξο πρόγραμμα, που θέτει σε διαβούλευση το υπουργείο, υπερκαλύπτει τις υποχρεώσεις της Ελλάδας στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών δεσμεύσεων για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και συνοψίζεται σε τρεις βασικές παρεμβάσεις:

● Τη μείωση των εκπομπών αερίων που συμβάλλουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου κατά 31% για ρύπους που είναι εκτός του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων και κατά 63% για τους εντός συστήματος εμπορίας, με έτος αναφοράς το 2005. Οι αντίστοιχοι ευρωπαϊκοί στόχοι είναι 16% και 43%. Οι εκπομπές ανά τομέα το 2005 άγγιζαν τους 120 Mt και το 2030 θα είναι κοντά στους 50 (βλ. πίνακα εξέλιξης εκπομπών CO2).

● Τη συμμετοχή των ΑΠΕ στο 32% του ενεργειακού μείγματος, έναντι 30% του ευρωπαϊκού στόχου.

● Την εξοικονόμηση στη συνολική κατανάλωση ενέργειας κατά 32%, σε σχέση με το 2007. Το Εθνικό Σχέδιο προβλέπει εξοικονόμηση ενέργειας κατά 8,5 Mtoe (εκατομμύρια τόνοι ισοδύναμου πετρελαίου), ώστε η συνολική κατανάλωση να μην υπερβαίνει τα 18,7 Mtoe.

Οι ΑΠΕ, με ορίζοντα το 2030 (βλ. πίνακα εγκατεστημένης ισχύος ΑΠΕ), θα γίνουν πλέον η κύρια πηγή ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας στη θέση των ορυκτών καυσίμων.

Σε επίπεδο χαμηλής τάσης αναμένεται να εγκατασταθούν στην ελληνική επικράτεια πάνω από 500 MW φωτοβολταϊκών συστημάτων, συμπεριλαμβανομένων σχημάτων εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού.

Η επίτευξη του στόχου αυτού συνοδεύεται από υπερδιπλασιασμό της εγκατεστημένης ισχύος με νέες μονάδες 9 GW, από τις οποίες περίπου το 90% προβλέπεται να είναι αιολικοί και φωτοβολταϊκοί σταθμοί.

Στο σχέδιο σημειώνεται επίσης ότι σε αυτά τα επίπεδα διείσδυσης μονάδων ΑΠΕ, προκύπτουν επιπλέον ανάγκες σε αποθήκευση ενέργειας.

Η πρόβλεψη για αυτή τη νέα εγκατεστημένη ισχύ από αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα, όπως προκύπτει σε ετήσια μεγέθη, αποτυπώνει το μέγεθος της πρόκλησης για την επίτευξη του εθνικού στόχου για συμμετοχή των ΑΠΕ στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και συνολικά.

Συγκεκριμένα, αν και υπάρχει το ανάλογο τεχνικό και οικονομικό δυναμικό, πρέπει να επιτευχθούν σε επίπεδο δεκαετίας ετήσιοι ρυθμοί ανάπτυξης σωρευτικά για αυτές τις τεχνολογίες που δεν εμφανίστηκαν στη χώρα μας κατά το παρελθόν, με εξαίρεση την περίοδο 2011-2013 που όμως έγινε με μη οικονομικά ορθό και τελικά βιώσιμο τρόπο.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ακατανόητος «πάγος» στο «Εξοικονόμηση ΙΙ»
Η δίμηνη αναβολή του προγράμματος «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον ΙΙ» αποτελεί το πρώτο... φιλοδώρημα της νέας κυβέρνησης προς τους μικρούς και μεσαίους επιχειρηματίες, τους μηχανικούς αλλά και τους μικροϊδιοκτήτες.
Ακατανόητος «πάγος» στο «Εξοικονόμηση ΙΙ»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Στα 525 εκατ. ευρώ οι πόροι για την «Εξοικονόμηση κατ' Οίκον ΙΙ»
Πόροι που αγγίζουν τα 525 εκατ. ευρώ διοχετεύονται στην πραγματική οικονομία μέσω του προγράμματος «Εξοικονόμηση κατ' Οίκον ΙΙ», το οποίο υλοποιεί το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με στόχο την...
Στα 525 εκατ. ευρώ οι πόροι για την «Εξοικονόμηση κατ' Οίκον ΙΙ»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
55.000 νοικοκυριά στην «Εξοικονόμηση»
Περίπου 55.000 νοικοκυριά έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον ΙΙ» και από αυτά τα 40.000 μπορούν να ξεκινήσουν τις διαδικασίες για να προχωρήσει η εκταμίευση των επιδοτήσεων. Οι υπόλοιποι θα...
55.000 νοικοκυριά στην «Εξοικονόμηση»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Επανέναρξη για το «Εξοικονόμηση ΙΙ»
Με «κουμπαρά» που θα φτάσει τα 500 εκατ. ευρώ μαζί με την ιδιωτική και τραπεζική συμμετοχή, ξεκινά στην ουσία τη Δευτέρα η υποβολή δηλώσεων για το πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ' οίκον ΙΙ», που υπολογίζεται ότι...
Επανέναρξη για το «Εξοικονόμηση ΙΙ»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ξεκινά η επιδότηση ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων
Περίπου 100.000 κατοικίες μπορούν να ενταχθούν στο φιλόδοξο πρόγραμμα «Εξοικονόμηση Κατ’ Οίκον ΙΙ» του υπουργείου Περιβάλλοντος που έχει στόχο τον εξορθολογισμό στην κατανάλωση ενέργειας στον οικιακό τομέα,...
Ξεκινά η επιδότηση ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κίνητρα για συνεταιρισμούς παραγωγής ενέργειας
Θέσεις εργασίας και κίνητρα για την παραγωγή ενέργειας, κυρίως από ανανεώσιμες πηγές, φέρνει το πρωτοποριακό για τη χώρα μας νομοσχέδιο για τις Ενεργειακές Κοινότητες, που εκπονήθηκε από το υπουργείο...
Κίνητρα για συνεταιρισμούς παραγωγής ενέργειας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας