Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η νέα σύμβαση και το...προπατορικό αμάρτημα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η νέα σύμβαση και το...προπατορικό αμάρτημα

  • A-
  • A+

Μια λάθος εκτίμηση για το τίμημα της 20ετούς παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος», που είναι επισήμως γνωστή από τον περασμένο Ιούνιο και διορθώθηκε με τον καλύτερο τρόπο πριν από έναν μήνα, επιστράτευσε αυτή τη φορά η Ν.Δ. για να συντηρήσει το κλίμα σκανδαλολογίας στο οποίο επενδύει το τελευταίο διάστημα.

Χθες οι αρμόδιοι τομεάρχες Μεταφορών Κώστας Καραμανλής και Χρήστος Μπουκώρος κατέθεσαν ερώτηση με την οποία κατηγορούν την κυβέρνηση ότι «δεν υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον». Στην ουσία όμως η Ν.Δ. είναι υπόλογη γιατί αν το 1993 ίσχυαν οι επιλογές της τα δημόσια ταμεία θα έχαναν 1,364 δισ. ευρώ.

Να πιάσουμε το νήμα από το... τέλος. Τον Οκτώβριο του 2017 ο υπουργός Οικονομικών καθώς και οι διοικήσεις του ΤΑΙΠΕΔ και του «Ελ. Βενιζέλος» είχαν συνυπογράψει την απόφαση για την 20ετή παράταση της σύμβασης για το αεροδρόμιο, με τίμημα 600 εκατ. ευρώ, από το οποίο το καθαρό έσοδο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων θα ήταν 483,87 εκατ. ευρώ.

Σημειωτέον ότι η οικονομική προσφορά είχε εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο πριν από την υπογραφή της. Στη συνέχεια και πριν από την κατάθεσή της στη Βουλή για την τελική έγκριση, η σύμβαση υποβλήθηκε στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp) στις Βρυξέλλες, η οποία ζήτησε περισσότερα στοιχεία και τον περασμένο Ιούνιο την επέστρεψε υποδεικνύοντας την αύξηση του τιμήματος στο 1,364 δισ. ευρώ, που είναι υπερδιπλάσιο από αυτό που είχε γίνει αποδεκτό.

Το ΤΑΙΠΕΔ είχε αποδεχθεί την αύξηση της προσφοράς και είχε δικαιολογήσει τη μεγάλη διαφορά στα στοιχεία που είχαν χρησιμοποιήσει οι δύο ανεξάρτητοι εκτιμητές του. Είχαν στηριχθεί στην επιβατική κίνηση και τα έσοδα του 2015, που όμως είχαν εκτιναχθεί στα ύψη την επόμενη διετία και επομένως είχαν διαμορφωθεί νέα δεδομένα στις προοπτικές ανάπτυξης του «Ελ. Βενιζέλος».

Ακολούθησαν δημοσιεύματα σύμφωνα με τα οποία οι Καναδοί, που ελέγχουν το 40% του αεροδρομίου, δυσανασχετούσαν με το αυξημένο τίμημα. Με δεδομένη τη θέση των Βρυξελλών, η διοίκηση του «Ελ. Βενιζέλος» αποδέχθηκε τη βελτιωμένη προσφορά, που επικυρώθηκε στις 14 Σεπτεμβρίου από το ΤΑΙΠΕΔ.

Εναν μήνα μετά, η Ν.Δ. αποφάσισε να προχωρήσει σε δίκη προθέσεων, αλλά αφού καταφεύγει σε... τυμβωρυχίες καλό θα ήταν να ήταν προσεκτικότερη γιατί υπάρχει προϊστορία στην υπόθεση του «Ελ. Βενιζέλος». Η μονογραφή της αρχικής σύμβασης παραχώρησης είχε γίνει τον Σεπτέμβριο του 1993 από τον τότε πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, αλλά δεν προχώρησε γιατί την ίδια ημέρα η κυβέρνηση της Ν.Δ. έχασε τη δεδηλωμένη και προκήρυξε πρόωρες εκλογές.

Η νέα κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, με ευθύνη τού τότε υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Κώστα Λαλιώτη, προχώρησε σε επαναδιαπραγμάτευση και πέτυχε μείωση του τιμήματος κατά 100 εκατ. ευρώ, που πιστοποιήθηκε από συμβούλους της Ernst & Young, και επιπλέον αύξησε το μερίδιο του Δημοσίου από το 45% στο 55%, που διατηρεί ώς σήμερα.

Από αυτό, το υπουργείο Οικονομικών διαχειρίζεται το 25% και το 30% έχει εκχωρηθεί από το 2011 στο ΤΑΙΠΕΔ για να πουληθεί, επιλογή που ακολουθεί η σημερινή κυβέρνηση, η οποία όμως προτίμησε προηγουμένως να προχωρήσει σε εικοσαετή παράταση της σύμβασης για να μεγιστοποιήσει το τίμημα.

Η σύμβαση θεσμοθετήθηκε το 1996 και στις αλλαγές που έγιναν είχε περιληφθεί η μείωση του χρόνου παραχώρησης στα 30 χρόνια, από τα 50 χρόνια που προέβλεπε η αρχική συμφωνία της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Η Ν.Δ. τότε είχε ασκήσει δριμύτατη κριτική και ο Στέφανος Μάνος επιχειρηματολογούσε, υποστηρίζοντας ότι η μείωση του χρόνου παραχώρησης δεν θα ήταν συμφέρουσα για το Δημόσιο.

Αυτό το «ψαλίδι» στην παραχώρηση εξασφάλισε το σημερινό τίμημα, για το οποίο πρέπει να απολογηθεί η Ν.Δ. αν πιάσει το νήμα από την αρχή...

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πώς υπερδιπλασιάστηκε το τίμημα για το «Ελ. Βενιζέλος»
Σε παρωχημένα στοιχεία του 2015 και όχι στην κατακόρυφη αύξηση της επόμενης διετίας στηρίχτηκε το αρχικό τίμημα για την 20ετή παράταση της σύμβασης του «Ελ. Βενιζέλος», που υπερδιπλασιάστηκε μετά από παρέμβαση...
Πώς υπερδιπλασιάστηκε το τίμημα για το «Ελ. Βενιζέλος»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Συνωστισμός υποψηφίων για το 30% του «Ελ. Βενιζέλος»
Δέκα σχήματα στα οποία κυριαρχούν γαλλικές εταιρείες δήλωσαν χθες συμμετοχή στην πρώτη φάση του διαγωνισμού για την απόκτηση του 30% των μετοχών τού «Ελ. Βενιζέλος».
Συνωστισμός υποψηφίων για το 30% του «Ελ. Βενιζέλος»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εκκίνηση για το 30% του «Ελ. Βενιζέλος»
Πολιτική «επένδυση» στο αεροδρόμιο της πρωτεύουσας κάνει η κυβέρνηση, η οποία ετοιμάζεται να δώσει τις πρώτες εξετάσεις της προς τους δανειστές και να βαθμολογηθεί θετικά στις επιδόσεις στις ιδιωτικοποιήσεις.
Εκκίνηση για το 30% του «Ελ. Βενιζέλος»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Μαρίνες, ιαματικές πηγές και «Ελ.Βενιζέλος» αξιοποιεί το ΤΑΙΠΕΔ
Τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου για την αξιοποίηση των δέκα περιφερειακών λιμανιών προανήγγειλε ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Αρης Ξενόφος, μιλώντας χθες στο επενδυτικό φόρουμ του Ελληνο-Ελβετικού Επιμελητηρίου.
Μαρίνες, ιαματικές πηγές και «Ελ.Βενιζέλος» αξιοποιεί το ΤΑΙΠΕΔ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αναβολή της πώλησης του 30% του «Ελ. Βενιζέλος»
Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.», μελετά την αναβολή της πώλησης του 30% των μετοχών στο «Ελ. Βενιζέλος» που διαχειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ. Πάντως σε κάθε περίπτωση ο νέος...
Αναβολή της πώλησης του 30% του «Ελ. Βενιζέλος»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας