Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Και φυσικό αέριο, και ντομάτες...
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ

Και φυσικό αέριο, και ντομάτες...

  • A-
  • A+

Καστοριά- Αποστολή

Τέλος του χρόνου θα είναι έτοιμος ο ΤΑΡ, ο αγωγός που θα φέρει το αζέρικο φυσικό αέριο στα Βαλκάνια και την Ιταλία, ενώ θα βάλει την Ελλάδα στη μεγάλη σκακιέρα του ενεργειακού σχεδιασμού.

Την επόμενη χρονιά αναμένεται να ολοκληρωθούν οι δοκιμές και από το 2020 ο αγωγός των 4.000 χλμ. θα τροφοδοτεί τις συνδεδεμένες χώρες με 10 δισ. κυβικά τον χρόνο, που προβλέπεται να διπλασιαστούν σε μια διετία.

Στο ελληνικό έδαφος ο αγωγός έχει μήκος 550 χλμ., ξεκινά από τους Κήπους στον Εβρο και φτάνει ώς την Καστοριά, όπου συνεχίζει μέχρι τα σύνορα και σε αλβανικό έδαφος ώς τις ακτές της Αδριατικής.

Οι εργασίες ξεκίνησαν τον Μάιο του 2016 και στα εργοτάξια απασχολούνται σήμερα 3.300 εργαζόμενοι.

Εχει ήδη καλυφθεί το 96% της διαδρομής και απομένει η εγκατάσταση των συνεργείων σε τρία τμήματα, συνολικού μήκους 14 χλμ., όπου οι εργασίες καθυστέρησαν για διαφορετικούς λόγους.

Στην περιοχή της Καστοριάς λείπει ένα μικρό τμήμα στην Κλεισούρα και άλλα 3 χλμ. ώς τα σύνορα, όπου οι αρμόδιοι επέλεξαν να μην προχωρήσουν οι εργασίες κατά τους χειμερινούς μήνες για να μην ενοχληθούν οι αρκούδες.

Τα εργοτάξια ήδη ετοιμάζονται να εγκατασταθούν μέσα στον Απρίλιο. Σε αντιδράσεις τοπικών φορέων οφείλεται η καθυστέρηση στα 11 χλμ. στην Τενάγη Καβάλας, όπου ο αγωγός διέρχεται από κοίτασμα τύρφης.

Για λόγους μεγαλύτερης ασφάλειας και σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος, αποφασίστηκε να περάσει ο αγωγός σε βάθος 10 μέτρων, ενώ στο υπόλοιπο έργο βρίσκεται περίπου 1,50 μέτρο από την επιφάνεια του εδάφους.

«Εχουμε την άδεια από το δικαστήριο να προχωρήσουμε τα έργα, θέλουμε όμως να πείσουμε τους κατοίκους», διευκρίνισε στην «Εφ.Συν.» η Κατερίνα Παπαλεξανδρή, επικεφαλής των έργων στο ελληνικό τμήμα.

Ο Γιώργος Σταθάκης έχει επισκεφθεί την περιοχή και βρίσκεται σε συζητήσεις με τη δημοτική αρχή, για να βρεθεί συναινετική λύση και να ξεκινήσουν τα έργα.

Δεν είναι άλλωστε το μοναδικό σημείο όπου οι εργασίες προχώρησαν με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον.

Η δημοσιογραφική αποστολή είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει από κοντά την κατασκευή τούνελ, με τη βοήθεια τηλεχειριζόμενου μηχανήματος διάτρησης, ενός μίνι μετροπόντικα, για να μη διαταραχθούν οι πηγές του Αλιάκμονα.

Ανάλογη μέθοδος εφαρμόστηκε σε μήκος 1.800 μέτρων στις εκβολές του Αξιού, που ανήκει στο δίκτυο των προστατευόμενων περιοχών NATURA, καθώς και σε άλλους 12 ποταμούς τους οποίους συναντά ο αγωγός.

Αντισταθμιστικά οφέλη

Η διέλευση του αγωγού συνοδεύτηκε από αντισταθμιστικά οφέλη προς τις τοπικές κοινωνίες. Στις Φέρες Εβρου το κέντρο συμπίεσης του φυσικού αερίου θα τροφοδοτεί δίκτυο τηλεθέρμανσης για 7.000 νοικοκυριά.

Το συμπληρωματικό έργο έχει προϋπολογισμό 30 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 6 θα διαθέσει η πολυεθνική κοινοπραξία που διαχειρίζεται τον αγωγό.

Για την υλοποίηση του αγωγού χρειάστηκε να νοικιαστούν πάνω από 30.000 ακίνητα, στην πλειονότητά τους αγροί.

Στα συμβόλαια που υπογράφηκαν προβλέπεται όχι μόνον η αποκατάσταση της καλλιεργούμενης γης, αλλά και η υποβοήθηση των αγροτών για να ενταχθούν σε προγράμματα με πιο αποδοτικές καλλιέργειες.

Σε συνεργασία με την Αμερικανική Γεωργική Σχολή Θεσσαλονίκης έγιναν για πρώτη φορά αναλύσεις εδαφών και διαπιστώθηκε ότι είναι καλύτερη η καλλιέργεια ντομάτας από τα καλαμπόκια.

«Το μεγάλο στοίχημα ήταν από την αρχή η ασφάλεια των εργαζομένων, γιατί έχει αποδειχθεί ότι σε αυτά τα έργα οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι προέρχονται από την κίνηση των μεγάλων μηχανημάτων που υπάρχουν στα εργοτάξια», ενημέρωσε ο Σωτήρης Λάππας, προϊστάμενος των έργων στο δυτικό τμήμα του αγωγού, και ανέφερε ότι στα δύο χρόνια των εντατικών κατασκευών δεν έχει καταγραφεί σοβαρό ατύχημα.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πακτωλός επενδύσεων στην ενέργεια μέχρι το 2030
​Eπενδύσεις ύψους 35 δισ. ευρώ προγραμματίζονται στον τομέα της ενέργειας ώς το 2030, από τα οποία 9 δισ. θα δοθούν σε υποδομές ηλεκτρισμού, 8,5 δισ. σε ανανεώσιμες πηγές, 4 δισ. σε υποδομές αερίου και περίπου...
Πακτωλός επενδύσεων στην ενέργεια μέχρι το 2030
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Σφήνα» στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τη RailCargo
Νέος παίκτης ετοιμάζεται να μπει στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, διεκδικώντας μερίδιο στις εμπορευματικές μεταφορές. Η θυγατρική των δημόσιων σιδηρόδρομων της Αυστρίας σε κοινοπραξία με την ελληνοκυπριακή...
«Σφήνα» στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τη RailCargo
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Επενδύσεις 200 εκατ. ευρώ από τη CTIP
Λίγες ώρες πριν από την ψήφιση των διατάξεων που επιτρέπουν και στη χώρα μας τη χρήση φυσικού αερίου και ντίζελ στα οχήματα, ο ιταλοαιγυπτιακός όμιλος CTIP ανακοίνωσε ότι είναι έτοιμος να προχωρήσει σε...
Επενδύσεις 200 εκατ. ευρώ από τη CTIP
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Μικρή ΔΕΗ» με φυσικό αέριο δημιουργεί μέχρι το 2022 η Mytilineos
Η επένδυση των 300 εκατ. ευρώ της MYTILINEOS στη Βοιωτία καθιστά τον Αγ. Νικόλαο το μεγαλύτερο ενεργειακό κέντρο της χώρας με καθαρή ενέργεια.
«Μικρή ΔΕΗ» με φυσικό αέριο δημιουργεί μέχρι το 2022 η Mytilineos
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Οι ευθύνες για την καθυστέρηση της επένδυσης στο Ελληνικό
Ευθύνες στο επενδυτικό σχήμα για τις καθυστερήσεις στην έναρξη των έργων στο Ελληνικό, τουλάχιστον σε δύο περιπτώσεις, επιρρίπτει το υπουργείο Επικρατείας.
Οι ευθύνες για την καθυστέρηση της επένδυσης στο Ελληνικό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας