Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εξι μνηστήρες για τον ΔΕΣΦΑ

Η έμμεση διασύνδεση της ιδιωτικοποίησης με την κατασκευή του αγωγού Trans Adriatic Pipeline, που θα μεταφέρει το αζέρικο αέριο μέσω Τουρκίας-Ελλάδας-Ιταλίας στην Ευρώπη, προσδίδει μεγαλύτερη οικονομική αλλά και πολιτική αξία

Εξι μνηστήρες για τον ΔΕΣΦΑ

  • A-
  • A+

Στην τελική ευθεία μπαίνει από σήμερα ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ που έχει προσελκύσει τη συμμετοχή των μεγαλύτερων εταιρειών διαχείρισης συστημάτων φυσικού αερίου αλλά και επενδυτικών κεφαλαίων από τρίτες χώρες.

Το ΤΑΙΠΕΔ πρόκειται εκτός απροόπτου να εγκρίνει τον τελικό κατάλογο των επενδυτών οι οποίοι θα περάσουν στην επόμενη φάση της υποβολής προσφορών.

Την απόφαση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων αναμένει με μεγάλο ενδιαφέρον η κυβέρνηση καθώς θα ήθελε να συμπεριλάβει την καλή πορεία της συγκεκριμένης ιδιωτικοποίησης στην ομιλία που θα κάνει ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ με δεδομένο ότι η πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ αποκτά γεωπολιτικές διαστάσεις οι οποίες υπερβαίνουν κατά πολύ αυτές μιας τυπικής ιδιωτικοποίησης κρατικής εταιρείας.

Η έμμεση διασύνδεση της πώλησης του ΔΕΣΦΑ με την κατασκευή του αγωγού Trans Adriatic Pipeline, που θα μεταφέρει το αζέρικο αέριο μέσω Τουρκίας-Ελλάδας-Ιταλίας στην Ευρώπη, προσδίδει μεγαλύτερη οικονομική αλλά και πολιτική αξία στην ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ και δεν αποκλείεται να είναι αυτή που τελικά θα καθορίσει τον τελικό νικητή του διαγωνισμού.

Ενδιαφέρον για την εξαγορά του 66% του ΔΕΣΦΑ έχουν εκδηλώσει έξι κοινοπραξίες που αποτελούνται από συνολικά δέκα εταιρείες. Κάποιες από αυτές αναμένεται ότι θα αποκλειστούν από την επόμενη φάση καθώς δεν πληρούν το σημαντικότερο κριτήριο του διαγωνισμού, να είναι δηλαδή διαχειριστές ευρωπαϊκών συστημάτων φυσικού αερίου. Μπορούν ωστόσο να διασυνδεθούν στη συνέχεια με κάποια από τις κοινοπραξίες που θα προχωρήσουν.

Υπενθυμίζεται πως μη δεσμευτικό ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι εταιρείες:

● Snam SpA (Ιταλία)/ Enagás Internacional SLU (Ισπανία) / Fluxys S.A. (Βέλγιο) / N.V. Nederlandse Gasunie (Ολλανδία)

● Transgaz S.A. (Ρουμανία) / GRTgaz S.A. (Γαλλία)

● Regasificadora del Noroeste S.A. (Ισπανία)

● Macquarie Infrastructure and Real Assets (Europe) Limited (ΗΠΑ-Βρετανία)

● Powerglobe LLC (Κατάρ)

● Integrated Utility Services Inc. (Βρετανία)

Τα φαβορί

Αποτελεί κοινό μυστικό ότι από τις έξι κοινοπραξίες που διεκδικούν τον ΔΕΣΦΑ, η πρώτη, δηλαδή αυτή στην οποία συμμετέχουν οι ήδη υφιστάμενοι μέτοχοι του αγωγού TAP, είναι που συγκεντρώνει τις υψηλότερες προσδοκίες για την καλύτερη προσφορά και θεωρείται η καλύτερη επιλογή.

Αν μπορεί κανείς να μιλήσει για «φαβορί» αυτές είναι η ιταλική Snam, η ισπανική Enagas, η βελγική Fluxys και η ολλανδική Gasunie, οι οποίες βρίσκονταν ήδη σε συζητήσεις για εξαγορά μεριδίων του ΔΕΣΦΑ ενόσω ακόμη γίνονταν διαπραγματεύσεις με την αζέρικη Socar (είχε κερδίσει τον πρώτο διαγωνισμό το 2013), ενώ οι τρεις πρώτες αποτελούν βασικούς μετόχους της κοινοπραξίας του TAP.

Παρ’ όλα αυτά οι συμμετοχές των υπόλοιπων ευρωπαϊκών εταιρειών που κατεβαίνουν στον διαγωνισμό δεν θεωρούνται υποδεέστερες.

Η ρουμανική Transgaz S.A. και η γαλλική GRTgaz S.A. έχουν επίσης υψηλές πιθανότητες να μετάσχουν στο επόμενο βήμα λόγω της ισχυρής τους θέσης στο ευρωπαϊκό οικοδόμημα των δικτύων μεταφοράς φυσικού αερίου.

Η ρουμανική κρατική εταιρεία που διαχειρίζεται το σύστημα μεταφοράς της Ρουμανίας έχει ενεργό εμπλοκή σε υποδομές διασύνδεσης των χωρών της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης μέσω του «Κάθετου Διαδρόμου», ενώ έχει υπογράψει με τον ΔΕΣΦΑ μνημόνιο συνεργασίας για την ανάπτυξη αγωγού αμφίδρομης κατεύθυνσης με την Ελλάδα.

Η γαλλική κρατική εταιρεία GRTgaz S.A. είναι ένας από τους μεγαλύτερους Ευρωπαίους διαχειριστές (εκμεταλλεύεται πάνω από 32.000 χιλιόμετρα αγωγών και 28 σταθμούς συμπίεσης), ενώ αποτελεί θυγατρική του γαλλικού βιομηχανικού κολοσσού της ENGIE (πρώην Gaz de France).

Ισχυρές πιθανότητες να συνεχίσει στην επόμενη φάση έχει και η ισπανική Regasificadora del Noroeste (Reganosa S.A.) η οποία διαχειρίζεται μεγάλο τμήμα του ισπανικού δικτύου μεταφοράς αερίου.

Τα αουτσάιντερ

Για τους άλλους τρεις διεκδικητές του ΔΕΣΦΑ, εγείρονται ερωτήματα για το αν πληρούν τους όρους του διαγωνισμού καθώς δεν είναι απευθείας πιστοποιημένοι διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς.

Η Macquarie Infrastructure and Real Assets (Europe) Limited αποτελεί ωστόσο ένα από τα μεγαλύτερα funds υποδομών παγκοσμίως και έχει αποκτήσει συμμετοχή στην ιταλική εταιρεία αγωγών αερίου Societa Gasdotti Italia.

Η ενεργειακή εταιρεία από το Κατάρ Powerglobe LLC δραστηριοποιείται μεταξύ άλλων και στην αγορά φυσικού αερίου, ενώ η αμερικανο-βρετανικών συμφερόντων Integrated Utility Services Inc. (INTUS) αναπτύσσει υπηρεσίες υποστήριξης ενεργειακών υποδομών κυρίως στην ηλεκτρική ενέργεια και τη μεταφορά φυσικού αερίου.

Η ανάδειξη της λίστας των υποψηφίων που θα περάσουν στην επόμενη φάση, θα ακολουθηθεί από τη διαδικασία αποτίμησης του ΔΕΣΦΑ ώστε οι υποψήφιοι να προετοιμαστούν για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών.

Από εκεί και μετά το ΤΑΙΠΕΔ θα έχει 12 εβδομάδες στη διάθεσή του ώστε να καταλήξει στον επενδυτή που θα αποκτήσει το 66% του ΔΕΣΦΑ.

Στόχος θεωρητικά είναι ο διαγωνισμός να έχει ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του 2017, με την κυβέρνηση να προσδοκά πως το ελάχιστο τίμημα το οποίο θα προσφερθεί στα Ελληνικά Πετρέλαια (35%) και στο ελληνικό Δημόσιο (31%) δεν θα είναι χαμηλότερο των 400 εκατ. ευρώ.

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εντονο ενδιαφέρον για τον ΔΕΣΦΑ
Συνολικά έξι επιχειρηματικά σχήματα με δέκα επιχειρήσεις, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης συστημάτων φυσικού αερίου της Ευρώπης, εμφανίστηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ για...
Εντονο ενδιαφέρον για τον ΔΕΣΦΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Σήμερα η προθεσμία για τον ΔΕΣΦΑ
Το πρώτο τεστ για το νέο εγχείρημα ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ μετά την ακύρωση της συμφωνίας με τη Socar περνά σήμερα η κυβέρνηση. Τη Δευτέρα λήγει η διορία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος στο πλαίσιο του νέου...
Σήμερα η προθεσμία για τον ΔΕΣΦΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Οι οικονομικοί σκόπελοι του 2019
«Κόκκινα» δάνεια, αναχρηματοδότηση χρέους από τις διεθνείς αγορές, ληξιπρόθεσμα χρέη και αφορολόγητο είναι για το οικονομικό επιτελείο οι μεγαλύτεροι σκόπελοι της φετινής χρονιάς. Σε συνέντευξή του στο...
Οι οικονομικοί σκόπελοι του 2019
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Μεταβιβάστηκε το 66% του ΔΕΣΦΑ
Mε τίμημα 535 εκατ. ευρώ, ολοκληρώθηκε η στρατηγικού χαρακτήρα μεταβίβαση του 66% των μετοχών του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) στην κοινοπραξία Senfluga Energy, που απαρτίζεται από...
Μεταβιβάστηκε το 66% του ΔΕΣΦΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ο νέος οδικός χάρτης του ΤΑΙΠΕΔ
«Το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί πλέον να αντιμετωπίζει με άλλη οπτική τις ιδιωτικοποιήσεις», προανήγγειλε ο πρόεδρός του, Αρης Ξενόφος. Το νέο τρίπτυχο δεν θα εστιάζει μόνον στην πώληση περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου,...
Ο νέος οδικός χάρτης του ΤΑΙΠΕΔ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κόμβος φυσικού αερίου γίνεται η Ελλάδα
​Σημαντικό βήμα στην ανάδειξη της Ελλάδας σε βασικό κόμβο φυσικού αερίου αποτελεί η αναβάθμιση των υποδομών της Ρεβυθούσας, μέσω της οποίας εξελίσσεται σε προνομιακό hub για την ανατολική Μεσόγειο. Ο...
Κόμβος φυσικού αερίου γίνεται η Ελλάδα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας