Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σε λήθαργο η ακτοπλοΐα
ΑΝΤΩΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

Σε λήθαργο η ακτοπλοΐα

  • A-
  • A+

Η ελληνική ακτοπλοΐα αποτελεί βασικό παράγοντα για τη συνοχή του ελληνικού κράτους και γι’ αυτόν τον λόγο οποιοσδήποτε σχεδιασμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας πρέπει να τη συμπεριλαμβάνει.

Πιθανότατα μια τέτοια κίνηση να τη βγάλει από τον λήθαργο όπου βρίσκεται εδώ και κάποιο διάστημα και να αρχίσει ξανά να παράγει εντός και εκτός συνόρων, αντιδρώντας στην επικίνδυνη συρρίκνωση που έχει υποστεί. Ταυτόχρονα χρειάζεται η υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού του ακτοπλοϊκού δικτύου.

Τα ακτοπλοϊκά πλοία εκτελούν κάθε χρόνο 40 χιλιάδες δρομολόγια, μεταφέροντας 46 εκατ. επιβάτες και 10 με 12 εκατ. τόνους εμπορευμάτων, ωστόσο η συνεχιζόμενη μείωση της κίνησης τόσο στο Αιγαίο όσο και στην Αδριατική δείχνει ότι οι πελάτες των ακτοπλοϊκών εταιρειών που είναι οι εγχώριοι τουρίστες και κάτοικοι δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα ακτοπλοϊκά πλοία εξαιτίας των υψηλών τιμών των εισιτηρίων και του ανταγωνισμού από αέρος.

Παρά το γεγονός ότι οι εταιρείες εφαρμόζουν εκπτωτικές πολιτικές, φαίνεται ότι αυτές δεν είναι αρκετά ικανές ώστε να συγκριθούν με τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων.

Αυτά είναι μερικά από τα συμπεράσματα της 16ης ετήσιας μελέτης για την ελληνική ακτοπλοΐα με τίτλο «Η αγορά σε λήθαργο αναμένοντας προοπτικές», που εκπόνησε η εταιρεία ναυτιλιακών συμβούλων XRTC Business Consultants Ltd και παρουσίασε πρόσφατα στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά.

Τα τελευταία 7 χρόνια και ενώ η τουριστική κίνηση έχει αυξηθεί κατά 67%, η διακίνηση επιβατών με ακτοπλοϊκά μέσα έχει μειωθεί κατά 46%. Η μείωση της κίνησης δείχνει ότι οι εγχώριοι τουρίστες και οι κάτοικοι δεν χρησιμοποιούν τα πλοία εξαιτίας των υψηλών τιμών των εισιτηρίων και του αεροπορικού ανταγωνισμού. Αντίθετα αύξηση έχει παρουσιάσει η διακίνηση αυτοκινήτων και φορτηγών κατά 10% και 6%, αντίστοιχα

Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Γιώργος Ξηραδάκης αναφέρθηκε στην πορεία της ακτοπλοϊκής αγοράς για την περίοδο 2002-2017, τονίζοντας ότι αυτή ακολούθησε την πορεία της ελληνικής οικονομίας, καθώς όπως είναι γνωστό και κυρίως στους επενδυτές και χρηματοδότες της αγοράς, η ελληνική ακτοπλοΐα σε αντίθεση με την ποντοπόρο ναυτιλία είναι συνυφασμένη με αυτό που λέμε Country risk και ουσιαστικά είναι εκτεθειμένη στην πορεία της ελληνικής οικονομίας.

«Η ακτοπλοϊκή αγορά σήμερα σε μεγάλο βαθμό πληρώνει το κόστος ακραίων ανταγωνιστικών πρακτικών του παρελθόντος που οδήγησαν σε υπερπροσφορά χωρητικότητας που συνοδεύτηκε από υψηλό κόστος κεφαλαίου (νέα πλοία) και ναύλους εισιτηρίων με μηδενικά ή και αρνητικά περιθώρια κέρδους», σημείωσε και επισήμανε ότι η αγορά θα πρέπει να προσέξει να μην οδηγηθεί πλέον στο άλλο άκρο δημιουργίας μονοπωλιακών εταιρικών σχημάτων διοίκησης.

Σχολίασε το γεγονός ότι ένας τραπεζικός όμιλος (Τράπεζα Πειραιώς) έχει συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο των τριών εκ των τεσσάρων συστημικών παικτών του ακτοπλοϊκού κλάδου και όπως είπε, αυτό αποτελεί ένα φαινόμενο που θα πρέπει να απασχολήσει όλους μας.

Μερικά ακόμα ενδιαφέροντα στοιχεία της μελέτης είναι:

►Τα τελευταία επτά χρόνια, παρά το γεγονός ότι η τουριστική κίνηση στην Ελλάδα έχει αυξηθεί κατά 67%, η διακίνηση των επιβατών με ακτοπλοϊκά μέσα έχει μειωθεί κατά 46%, αντίθετα αύξηση έχει παρουσιάσει η διακίνηση αυτοκινήτων και φορτηγών της τάξεως του 10% και 6%, αντίστοιχα. Γεγονός που δείχνει ότι η τιμολογιακή πολιτική των εταιρειών έχει θετική ανταπόκριση από τους χρήστες των Ι.Χ., οι οποίοι προφανώς επιλέγουν να ταξιδέψουν αεροπορικώς, στέλνοντας τα αυτοκίνητα ασυνόδευτα με τα πλοία.

►Το ανησυχητικό στοιχείο της αγοράς είναι η έλλειψη κινήτρου για περαιτέρω ανανέωση του στόλου, αφού η συνεχιζόμενη μείωση της ζήτησης δικαιολογεί αυτή τη συμπεριφορά. Επίσης ανησυχητική είναι η σοβαρή έλλειψη της τραπεζικής χρηματοδότησης, αφού οι ξένες τράπεζες έχουν πλέον αποσυρθεί από τον κλάδο αφήνοντας μόνο τις ελληνικές οι οποίες επίσης φαίνονται απρόθυμες.

[email protected]

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Επιμένει η ΠΝΟ για την απεργία στις 3/9
Nα επανεξετάσει την απόφασή της για πανελλαδική απεργία στις 3 Σεπτεμβρίου σε όλες τις κατηγορίες των πλοίων, ζητούν οι ακτοπλόοι (ΣΕΕΝ) από την ΠΝΟ, καθώς -όπως επισημαίνουν είναι αδύνατον να βρεθούν λύσεις...
Επιμένει η ΠΝΟ για την απεργία στις 3/9
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αδιέξοδο στη συνάντηση ΠΝΟ-ακτοπλόων για τις συλλογικές συμβάσεις
Σε εκκρεμότητα παραμένει το ζήτημα της ανανέωσης των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας στα πλοία της ακτοπλοΐας και σε αυτά των διεθνών γραμμών, καθώς χωρίς αποτέλεσμα πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες η...
Αδιέξοδο στη συνάντηση ΠΝΟ-ακτοπλόων για τις συλλογικές συμβάσεις
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ανάκαμψη της κρουαζιέρας στην Ανατ. Μεσόγειο
Σημάδια ανάκαμψης παρουσιάζει η κρουαζιέρα στην Ανατολική Μεσόγειο ύστερα από τριετή κρίση λόγω γεωπολιτικών εντάσεων. Μια ανάκαμψη που ήρθε νωρίτερα απ’ ό,τι αναμενόταν και η οποία στηρίχτηκε σε μεγάλο βαθμό...
Ανάκαμψη της κρουαζιέρας στην Ανατ. Μεσόγειο
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Καταστρατήγηση ΣΣΕ στην ακτοπλοΐα
Σοβαρές καταγγελίες που αφορούν τη μη εφαρμογή της ΣΣΕ που υπογράφτηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο ανάμεσα στην ΠΝΟ και στους ακτοπλόους, όπως επίσης και τη μη καταβολή των αναδρομικών στους δικαιούχους...
Καταστρατήγηση ΣΣΕ στην ακτοπλοΐα
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Καθοδική πορεία στην κρουαζιέρα
​Σημαντική μείωση στις αφίξεις των κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια το πρώτο τρίμηνο του 2018, συγκριτικά με το αντίστοιχο του 2017, δείχνουν τα στοιχεία της έρευνας που πραγματοποίησε η Τράπεζα της...
Καθοδική πορεία στην κρουαζιέρα
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Μείωση του ΦΠΑ ζητούν οι ακτοπλόοι
Σε κρίσιμη περίοδο μπαίνει η ακτοπλοΐα, παρά το γεγονός ότι έχει σταθεροποιηθεί το μεταφορικό έργο, καθώς από το 2014 έχει ανακοπεί η πτωτική τάση της επιβατικής κίνησης. Το 2017 οι τιμές των καυσίμων...
Μείωση του ΦΠΑ ζητούν οι ακτοπλόοι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας