Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στροφή 180 μοιρών για την εκμετάλλευση της Εγνατίας οδού

Στροφή 180 μοιρών για την εκμετάλλευση της Εγνατίας οδού

  • A-
  • A+

Δύο σημαντικές ειδήσεις, που ανατρέπουν τους γνωστούς προγραμματισμούς στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων, έβγαλε η τελευταία συνεδρίαση της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ. Η πρώτη αφορά την Εγνατία οδό, ενώ η δεύτερη καθοριστικής σημασίας ΔΕΚΟ, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται η ΔΕΗ, η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ.

Οι αλλαγές συνδέονται άμεσα με τις διαπραγματεύσεις με τους δανειστές και κυρίως με τη σημερινή συνεδρίαση του κυβερνητικού συμβουλίου οικονομικής πολιτικής, που αναμένεται να ασχοληθεί με το Υπερταμείο και τους φορείς του Δημοσίου που θα περιέλθουν στην αρμοδιότητά του.

Στην υπόθεση της Εγνατίας οδού το Ταμείο έκανε στροφή 180 μοιρών και θα πορευθεί με βάση τις προτάσεις του Ευκλείδη Τσακαλώτου και του αρμόδιου υπουργού Χρήστου Σπίρτζη, που στοχεύουν στην αξιοποίησή της με σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

Ο αυτοκινητόδρομος των 1.000 χλμ., που ενώνει την Αλεξανδρούπολη με την Ηγουμενίτσα και με τους κάθετους άξονες συνδέει την Ελλάδα με τις βαλκανικές χώρες, κόστισε στους φορολογουμένους περισσότερα από 6,5 δισ. ευρώ και έχει μια εκκρεμότητα 80 εκατ. ευρώ από δάνειο από ιδιωτική τράπεζα που είχε ληφθεί το 2006 για την αποπεράτωση των έργων.

Βασικές λειτουργίες, όπως η είσπραξη των διοδίων από τους οκτώ λειτουργούντες σταθμούς και η συντήρηση, έχουν εκχωρηθεί από χρόνια σε εργολάβους, αποδίδοντας στο Δημόσιο καθαρά έσοδα ύψους 60 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Μελέτη της κρατικής εταιρείας, που έχει υποβληθεί στον υπουργό Οικονομικών, δείχνει ότι με σωστή διαχείριση ο αυτοκινητόδρομος μπορεί να αποφέρει σε βάθος 35ετίας έσοδα στο Δημόσιο ύψους 4,9 δισ. ευρώ.

Τα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ, που είχαν εκπονηθεί από το 2012 και διατηρήθηκαν ώς την περασμένη εβδομάδα, προέβλεπαν 35ετή παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου σε ιδιώτες, τον πενταπλασιασμό των σταθμών διοδίων και τον υπερδιπλασιασμό των τιμών. Κάποια στιγμή προβλήθηκε και το «επιχείρημα» ότι η ιδιωτικοποίηση θα βοηθούσε στην ανάπτυξη... φωτοβολταϊκών!

«Πέρα από τους δέκα νέους σταθμούς που έχουμε προκηρύξει, το ΤΑΙΠΕΔ έχει θέσει ως προαπαιτούμενο να λειτουργήσουν άλλοι 20 πλευρικοί. Στο σύνολο θα έφταναν τους 38, ώστε να μην υπάρχει χρήση του αυτοκινητόδρομου χωρίς πληρωμή.

Η χρέωση στην Εγνατία είναι τώρα τρία λεπτά το χιλιόμετρο και θα φτάσει στα επτά λεπτά», είχε αποκαλύψει την περασμένη εβδομάδα ο Απόστολος Αντωνούδης, πρόεδρος της κρατικής «Εγνατία Οδός Α.Ε.».

Στην ανακοίνωση που εκδόθηκε μετά τη συνεδρίαση της περασμένης Παρασκευής, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ τονίζει ότι θα διερευνηθεί η δυνατότητα αξιοποίησης εταιρείας ως φορέα παρακολούθησης της παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου, ενώ γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στο υψηλών προδιαγραφών δυναμικό που διαθέτει, το οποίο αποτελείται από 230 άτομα και υλοποιεί σημαντικά έργα, όπως η «ξεχασμένη» διασύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με την Εγνατία και τον ΠΑΘΕ.

Εγινε, επίσης, δεκτή η εισήγηση του υπουργού Χρήστου Σπίρτζη και θα συγκροτηθεί ομάδα εργασίας για την εφαρμογή συστήματος αναλογικών ηλεκτρονικών διοδίων, όπως θα ισχύσει από το 2018 για τους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους.

Πολλαπλές ερμηνείες επιδέχεται το δεύτερο σκέλος της απόφασης του ΤΑΙΠΕΔ. Αφορά την πρόσληψη συμβούλων που θα προτείνουν τους βέλτιστους τρόπους αξιοποίησης των μετοχών του Ταμείου σε ΔΕΗ (17%), ΔΕΠΑ (65%), ΕΛ.ΠΕ. (35%), ΟΤΕ (5%), αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» (30%), ΕΥΔΑΠ (27%) και ΕΥΑΘ (74%).

Στις δύο εταιρείες ύδρευσης στην Αττική (ΕΥΔΑΠ) και Θεσσαλονίκης (ΕΥΑΘ) υπάρχει η «ασπίδα» του Συμβουλίου της Επικρατείας που επιβάλλει να παραμείνει στο Δημόσιο το 50% συν μία μετοχή. Αυτό σημαίνει ότι στην ΕΥΔΑΠ μπορεί να ιδιωτικοποιηθεί το 11% και στην ΕΥΑΘ το 23%, ενώ έχει καθυστερήσει η επιστροφή των υπόλοιπων μετοχών στο Δημόσιο.

Στην περίπτωση του «Ελ. Βενιζέλος» το ΤΑΙΠΕΔ έχει αποδεχθεί την πρόταση της κυβέρνησης και έχει δώσει προτεραιότητα στη συμφερότερη πρόταση για 20ετή παράταση της σύμβασης που με τα σημερινά δεδομένα λήγει το 2026.

Εχουν ξεκινήσει και βρίσκονται σε καλό δρόμο οι συζητήσεις με το καναδικό fund PSP που ελέγχει το 40% του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας. Η πώληση του μετοχικού πακέτου του ΤΑΙΠΕΔ έχει μετατεθεί για τα επόμενα χρόνια. Τέλος, στον ΟΤΕ έχει δικαίωμα προαίρεσης η Deutsche Telekom, που κατέχει το 49% των μετοχών.

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αγορά εισιτηρίων και στα ΕΛΤΑ
Τη δημιουργία δικτύου one-shop-stop, μέσα από το οποίο θα εξυπηρετούνται οι πολίτες για όλες τις υπηρεσίες κοινής ωφέλειας και θα εξοφλούνται οι λογαριασμοί διαφόρων φορέων, προωθεί το υπερταμείο. Με αυτή την...
Αγορά εισιτηρίων και στα ΕΛΤΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Το ΤΑΙΠΕΔ έβαλε και επισήμως «πωλητήριο» στην Εγνατία Οδό
Με σοβαρές εκκρεμότητες στην κατασκευή νέων σταθμών διοδίων στην Εγνατία Οδό, το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε χθες ότι προχωρά ο διαγωνισμός για την 40ετή παραχώρηση, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου των...
Το ΤΑΙΠΕΔ έβαλε και επισήμως «πωλητήριο» στην Εγνατία Οδό
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εσοδα 3,44 δισ. απέδωσε το ΤΑΙΠΕΔ
Σε 3,44 δισ. ευρώ ανέρχονται τα συνολικά έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ από την υλοποίηση προγραμμάτων αποκρατικοποιήσεων, από τα οποία τη μερίδα του λέοντος (1,23 δισ.) έχει η 40ετής παραχώρηση των 14 περιφερειακών...
Εσοδα 3,44 δισ. απέδωσε το ΤΑΙΠΕΔ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Μη... διάψευση για την Εγνατία
Με μια ολιγόλογη μη... διάψευση, το ΤΑΙΠΕΔ σε χθεσινή ανακοίνωσή του απαντά στο πρωτοσέλιδο ρεπορτάζ της «Εφ.Συν.» με τίτλο «Εγκλημα στην... Εγνατία οδό», που αναφέρεται στην προωθούμενη ιδιωτικοποίηση του...
Μη... διάψευση για την Εγνατία
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ολες οι ΔΕΚΟ στο Υπερταμείο
​Ως τον Δεκέμβριο θα πρέπει να έχουν μεταφερθεί στο νέο υπερταμείο όλες οι ΔΕΚΟ που ελέγχονται από το Δημόσιο, ενώ ειδική αναφορά υπάρχει για την ένταξη της ΕΚΧΑ, της εταιρείας που έχει την ευθύνη για την...
Ολες οι ΔΕΚΟ στο Υπερταμείο
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Παράταση για ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ
Νέα παράταση, όπως αναμενόταν, δόθηκε στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ. Πηγές του Ταμείου έκαναν χθες γνωστό ότι η ημερομηνία για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών, που έπειτα από...
Παράταση για ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας