Αφορολόγητο, επιδόματα, φοροαπαλλαγές και εκπτώσεις φόρου μπαίνουν από την ερχόμενη Τρίτη στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τους θεσμούς, ενώ από τις υποχωρήσεις που θα γίνουν θα καθοριστεί και το εύρος των νέων παρεμβάσεων στο φορολογικό σύστημα.
Τα δημοσιονομικά μέτρα έως 2% του ΑΕΠ ή 3,6 δισ. ευρώ που απαιτούν οι δανειστές, από τα οποία ποσοστό έως 1% ή 1,8 δισ. ευρώ θα έρθει από τους φόρους, θα αλλάξουν για δεύτερη φορά και σε διάστημα μικρότερο των δύο ετών τον «χάρτη» στην φορολογία.
Οι Ελληνες φορολογούμενοι πριν προλάβουν να συνειδητοποιήσουν τις αλλαγές που έχουν επέλθει στο εισόδημα και στη φορολογική κλίμακα με βάση τον περσινό φορολογικό νόμο, οι οποίες θα γίνουν αισθητές φέτος στην τσέπη τους (σ.σ. με την εκκαθάριση των εισοδημάτων τους), θα πρέπει να ετοιμαστούν για τη νέα καταιγίδα που έρχεται…
Οι δανειστές θα καταφθάσουν με συγκεκριμένο «λογαριασμό» μέτρων στη χώρα, όπως αυτός έχει διαμορφωθεί από τις μέχρι τώρα διαβουλεύσεις που έχουν γίνει ανάμεσα στις δύο πλευρές.
Η συνταγή με τη νέα λιτότητα έρχεται κατευθείαν από την Ουάσινγκτον, αφού, όπως έχουν διαμηνύσει οι Βρυξέλλες, χωρίς το ΔΝΤ δεν πρόκειται να υπάρξει συνέχεια στο τρίτο Μνημόνιο και στη χρηματοδότηση της Αθήνας.
Οπως γίνεται αντιληπτό, η διαπραγμάτευση μεταξύ κυβέρνησης και δανειστών εισέρχεται στην πιο κρίσιμη φάση και το μόνο «όπλο» των Ε. Τσακαλώτου - Γ. Χουλιαράκη είναι η υπεραπόδοση των εσόδων.
Οπως όλα δείχνουν, το 2016 θα κλείσει με πρωτογενές πλεόνασμα σχεδόν 3% του ΑΕΠ. Από την άλλη, όμως, τα δημοσιονομικά μέτρα που ελήφθησαν πέρυσι τέτοιο καιρό ήταν αρκετά παραπάνω…
Παρά το κλίμα για γενναίες μειώσεις φόρων που έχει καλλιεργηθεί, εφόσον υπάρξει υπεραπόδοση στο δημοσιονομικό σκέλος του προγράμματος, τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά.
Το «μάρμαρο» θα κληθούν να πληρώσουν για μία ακόμη φορά τα συνήθη υποζύγια, αφού το πακέτο των μέτρων -προληπτικών και μη- που θα είναι υποχρεωμένη να ψηφίσει η κυβέρνηση περιλαμβάνει:
◼ Μείωση αφορολόγητου ορίου: Δεδομένη είναι πλέον η δραστική μείωση της έκπτωσης φόρου των 1.900 ευρώ που οδηγεί σε έμμεσο αφορολόγητο όριο στα 8.636 ευρώ για τους μισθωτούς, συνταξιούχους και αγρότες χωρίς παιδιά.
Το δημοσιονομικό όφελος που θα προκύψει από τη μείωση του αφορολόγητου ορίου θα καθορίσει το «κούρεμα» που θα γίνει τελικά σε αυτό.
Τα σενάρια που βρίσκονται πάνω στο τραπέζι με τους δανειστές δίνουν και παίρνουν, με την Αθήνα να επιδιώκει το «ψαλίδι» να είναι όσο το δυνατόν μικρότερο.
Εάν το αφορολόγητο όριο από τα 8.636 ευρώ σήμερα προσγειωθεί στα επίπεδα των 5.900 ευρώ τότε το δημοσιονομικό όφελος θα ανέλθει στο 1% του ΑΕΠ ή 1,8 δισ. ευρώ, ενώ αν περιοριστεί στα επίπεδα των 6.600 ευρώ με βάση τη βελτιωμένη πρόταση εσόδων από τους πιστωτές το όφελος θα είναι της τάξης του 1,3 δισ. ευρώ.
◼ Επίδομα θέρμανσης: Το κονδύλι ήδη έχει περικοπεί από την περίοδο 2015-2016 κατά 50% και από την περίοδο 2018-2019 αναμένεται να περιορισθεί περαιτέρω. Σήμερα οι δικαιούχοι του επιδόματος λαμβάνουν συνολικά 105 εκατ. ευρώ.
◼ Φόρος πολυτελείας 10% στα δερμάτινα: Είναι μια πρόταση που έπεσε τις τελευταίες ημέρες στο τραπέζι των συζητήσεων και στο υπουργείο Οικονομικών έχουν αρχίσει να κάνουν τους υπολογισμούς.
Ο φόρος πολυτελείας 10% που εξετάζει το οικονομικό επιτελείο θα αφορά όλα ανεξαιρέτως τα δερμάτινα είδη και τεχνουργήματα (παπούτσια, τσάντες, σακίδια, πορτοφόλια κ.α.) και όχι περιορισμένα όπως ισχύει σήμερα (δέρματα που προέρχονται από άγρια ζώα, κροκόδειλους, ερπετά κ.α.).
◼ «Μαχαίρι» στις φοροαπαλλαγές: Εκτός από το αφορολόγητο όριο, στο στόχαστρο βρίσκονται και οι υπόλοιπες φοροαπαλλαγές που έχουν απομείνει μετά τις απανωτές καταργήσεις.
Υποψήφιες για κατάργηση ή περικοπή είναι οι ιατρικές δαπάνες, το επίδομα θέρμανσης, η παρακράτηση φόρου, καθώς και οι εκπτώσεις που εφαρμόζονται στον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ).
Σε κάθε περίπτωση, η κατάργηση ή ο περιορισμός των εκπτώσεων φόρου που ισχύουν σήμερα θα επιβαρύνει σημαντικά τους φορολογούμενους, κυρίως τα χαμηλά εισοδηματικά κλιμάκια και τους συνταξιούχους.
Ειδικότερα στο κρεβάτι του Προκρούστη βρίσκονται:
◼ Ιατρικές δαπάνες: Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, περίπου 1,9 εκατ. φορολογούμενοι κάνουν χρήση της ανωτέρω φοροαπαλλαγής, με το κόστος για το ελληνικό Δημόσιο να ανέρχεται στα 120,6 εκατ. ευρώ.
◼ Παρακράτηση φόρου: Η μηνιαία παρακράτηση φόρου για τους μισθωτούς είναι μειωμένη κατά 1,5% επί του αναλογούντος φόρου.
Το ποσό αυτό αποδίδεται από τους υπόχρεους με την υποβολή της φορολογικής δήλωσης το επόμενο έτος οπότε και γίνεται η εκκαθάριση των δηλώσεων.
Από την κατάργηση της μειωμένης παρακράτησης για 2,9 εκατ. μισθωτούς το ελληνικό Δημόσιο θα έχει όφελος ύψους 67,9 εκατ. ευρώ.
◼ Ενιαίος φόρος ιδιοκτησίας ακινήτων: Σήμερα παρέχεται υπό προϋποθέσεις (εισοδηματικά κριτήρια, επιφάνεια κατοικίας) έκπτωση 50% ή πλήρη απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ.
Εξετάζεται οι προϋποθέσεις αυτές (εισοδηματικά κριτήρια, επιφάνεια, επιφάνεια ακινήτου) να περιορισθούν και να αφορούν λιγότερους φορολογούμενους.
Οι απαλλαγές στον ΕΝΦΙΑ ανέρχονται στο ποσό των 107 εκατ. ευρώ.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας