Σαν ταξί χρησιμοποιούν πλέον τα ιδιωτικά τζετ οι υπερπλούσιοι άνθρωποι του πλανήτη για να περάσουν -μεταξύ άλλων- Σαββατοκύριακο στην Ιμπιζα, να δουν ένα ποδοσφαιρικό ματς του Παγκόσμιου Κυπέλλου στο μακρινό Κατάρ ή ακόμη και για να συμμετάσχουν σε μια σύνοδο για την… κλιματική αλλαγή.
Ερευνα επιστημόνων του κλίματος, της οποίας ηγήθηκε ο καθηγητής Stefan Gossling από το Πανεπιστήμιο Linnaeus της Σουηδίας, παρακολούθησε τις πτήσεις των ιδιωτικών τζετ σε όλο τον κόσμο προκειμένου να υπολογίσει τους αέριους ρύπους που εκπέμπουν αυτά συμβάλλοντας στο φαινόμενο του θερμοκηπίου και στην υπερθέρμανση του πλανήτη.
Διαπιστώθηκε ότι μόνο πέρυσι οι ιδιωτικές πτήσεις παρήγαγαν περίπου 15,6 εκατομμύρια τόνους διοξειδίου του άνθρακα, ποσότητα η οποία είναι 46% υψηλότερη σε σχέση με το 2021 και ισοδυναμεί με όσους ρύπους εκπέμπουν αντίστοιχα σε ένα έτος 7 εκατομμύρια βενζινοκίνητα αυτοκίνητα.
Tο 0,003%
Η πτήση ενός ιδιωτικού τζετ για μία ώρα μπορεί, σύμφωνα με την ερευνητική ομάδα, να απελευθερώσει περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα από όσο παράγει ένας μέσος άνθρωπος σε έναν χρόνο.
«Εάν η πτήση κάποιου εκπέμπει σε μία ώρα όσο εκπέμπει ένας μέσος άνθρωπος σε έναν χρόνο -μόνο και μόνο προκειμένου να παρακολουθήσει έναν αγώνα ποδοσφαίρου-, τότε αυτό ίσως δείχνει ότι αυτοί οι άνθρωποι πιστεύουν πως είναι εκτός των προτύπων που έχουμε ως παγκόσμια κοινότητα», καυτηρίασε ο Gossling, προσθέτοντας ότι πολλοί εκ των παραπάνω έχουν καταντήσει να χρησιμοποιούν τα ιδιωτικά τζετ σαν ταξί, καλύπτοντας οποιαδήποτε απόσταση με αυτά μόνο και μόνο επειδή τους είναι πιο βολικό. Οι άνθρωποι που πετούν με ιδιωτικά τζετ είναι συνήθως από τους πλουσιότερους στον κόσμο, μερικές φορές αναφέρονται ως άτομα «εξαιρετικά υψηλής καθαρής αξίας». Η ομάδα αυτών εκτιμάται ότι περιλαμβάνει περίπου 256.000 άτομα ή το 0,003% του παγκόσμιου ενήλικου πληθυσμού. Κάθε ένας εξ αυτών έχει κατά μέσο όρο περιουσία 123 εκατ. δολαρίων.
Στο πλαίσιο της έρευνάς της η ομάδα χαρτογράφησε τις διαδρομές πτήσεων μιας σειράς διεθνώς αναγνωρισμένων προσωπικοτήτων, που κατονομάζονται στην έκθεση ως «διάσημοι ηθοποιοί, τραγουδιστές και σκηνοθέτες». Διαπίστωσε ότι ένας εξ αυτών ταξίδεψε με ιδιωτικό τζετ 169 φορές το 2023, εκπέμποντας περίπου 2.400 τόνους διοξειδίου του άνθρακα - το ισοδύναμο της οδήγησης 571 βενζινοκίνητων αυτοκινήτων στη διάρκεια ενός έτους. Ας σημειωθεί ότι τα περισσότερα αεροσκάφη που καταγράφηκαν ήταν νηολογημένα στις ΗΠΑ (69%), ακολουθούμενα από τη Βραζιλία, τον Καναδά, τη Γερμανία, το Μεξικό και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Επίσης πολλές από τις πτήσεις όπως διαπιστώθηκε ήταν για αναψυχή ή εκδηλώσεις όπως φεστιβάλ κινηματογράφου και ποδοσφαιρικοί αγώνες, σύμφωνα με τους ερευνητές. Σχεδόν οι μισές από αυτές τις πτήσεις ήταν απόστασης μικρότερης των 500 χιλιομέτρων... για ψύλλου πήδημα σαν να λέμε.
Η έρευνα ανέλυσε συνολικά πάνω από 18,5 εκατ. ιδιωτικές πτήσεις, εξετάζοντας τον χρόνο τους στον αέρα και τη μέση κατανάλωση καυσίμου των αεροσκαφών. Και μεταξύ άλλων διαπίστωσε ότι οι ιδιωτικές πτήσεις προς το ισπανικό νησιωτικό θέρετρο Ιμπιζα και τη Νίκαια της Γαλλίας κορυφώθηκαν το καλοκαίρι, με τις αφίξεις και τις αναχωρήσεις να επικεντρώνονται στα Σαββατοκύριακα. Επίσης στη διάρκεια του Παγκόσμιου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου στο Κατάρ το 2022 προσγειώθηκαν στο αραβικό εμιράτο περί τα 1.846 τζετ, παράγοντας περίπου 14.700 τόνους διοξειδίου του άνθρακα. Η ομάδα ανακάλυψε ακόμη ότι στη διάρκεια της περσινής Διάσκεψης του ΟΗΕ για το κλίμα στο Ντουμπάι, προσγειώθηκαν εκεί 291 ιδιωτικά αεροσκάφη, προφανώς πλούσιων επιχειρηματιών που δεν ήθελαν να πετάξουν με την… πλέμπα.
● Η μελέτη
https://doi.org/10.1038/s43247-024-01775-z
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας