Λιγότερο υγιεινά προϊόντα απολαμβάνουν οι καταναλωτές στις φτωχές χώρες απ' ό,τι στις πλούσιες, καθώς οι πολυεθνικές εταιρείες τροφίμων και ποτών επιλέγουν να τα διαθέτουν με αυτόν τον τρόπο ανά τον κόσμο.
Την αποκάλυψη αυτή κάνει το Access to Nutrition Initiative (ATNI), στο πλαίσιο παγκόσμιου καταλόγου που δημοσίευσε, για πρώτη φορά από το 2021, αξιολογώντας προϊόντα που πωλούνται από εταιρείες όπως οι Nestle, Pepsico και Unilever.
Η μη κερδοσκοπική οργάνωση διαπίστωσε, αξιολογώντας 30 εταιρείες, ότι τα προϊόντα που διατίθενται σε χώρες χαμηλού εισοδήματος έχουν χαμηλότερο βαθμό στο σύστημα βαθμολόγησης που έχει αναπτυχθεί στην Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία, σε σχέση με αυτά που πωλούνται σε πλούσιες χώρες.
Στο σύστημα αξιολόγησης - το Health Star Rating - τα προϊόντα κατατάσσονται με βάση τα αστέρια που παίρνουν βάσει του πόσο υγιεινά είναι. Τα 5 αστέρια είναι η μεγαλύτερη βαθμολογία και ένα σκορ πάνω από τα 3,5 αστέρια θεωρείται υγιεινότερη επιλογή.
Στις χώρες χαμηλού εισοδήματος, τα προϊόντα των πολυεθνικών βαθμολογούνται με 1,8 αστέρι κατά μέσον όρο. Στις πλούσιες χώρες, όπου βαθμολογήθηκε μεγαλύτερος αριθμός προϊόντων, η μέση βαθμολογία είναι 2,3 αστέρια.
«Είναι ξεκάθαρο ότι τα προϊόντα που οι εταιρείες αυτές πωλούν στις φτωχότερες χώρες στον κόσμο, όπου δραστηριοποιούνται όλο και περισσότερο, δεν είναι υγιεινά», δηλώνει ο Mark Wijne, διευθυντής έρευνας στην ATNI σε συνέντευξή του στο Reuters. «Είναι μήνυμα αφύπνισης για τις κυβερνήσεις των χωρών αυτών, ώστε να είναι σε επιφυλακή».
Είναι η πρώτη φορά που ο κατάλογος κάνει τον διαχωρισμό ανάμεσα σε φτωχές και πλούσιες χώρες στη βαθμολόγηση.
Σύμφωνα με την οργάνωση, ο κατάλογος έχει μεγάλη σημασία, δεδομένου ότι οι τυποποιημένες τροφές φέρουν μέρος τις ευθύνης στην κρίση παχυσαρκίας που πλέον αποτελεί παγκόσμιο φαινόμενο. Περισσότερο από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι είναι παχύσαρκοι, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, το 70% των υπέρβαρων ή παχύσαρκών ανθρώπων ζουν σε φτωχές ή μεσαίου εισοδήματος χώρες.
«Έχουμε δεσμευθεί να αυξήσουμε τις πωλήσεις περισσότερο θρεπτικών ειδών διατροφής, καθώς και να κατευθύνουμε τους ανθρώπους προς πιο ισορροπημένη διατροφή», δήλωσε εκπρόσωπος της Nestle, απαντώντας με email και πρόσθεσε ότι η εταιρεία ενισχύει τα προϊόντα της για να πληρωθούν τα κενά σε θρεπτικές ουσίες για τις «αναπτυσσόμενες» χώρες.
Εκπρόσωπος της PepsiCo αρνήθηκε να σχολιάσει. Τον περασμένο χρόνο, η εταιρεία έθεσε νέους στόχους για την προσθήκη λιγότερου νατρίου στα πατατάκια της και περισσότερων υλικών ολικής άλεσης στα προϊόντα διατροφής που παράγει.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας