Θερμός εργασιακός χειμώνας προμηνύεται στη Γερμανία από τις χθεσινές προειδοποιητικές απεργίες του συνδικάτου IG Metal σε αυτοκινητοβιομηχανίες και άλλους βιομηχανικούς κολοσσούς αυτής, αλλά και από την αναμενόμενη απεργιακή απάντηση των εργαζομένων της Volkswagen στις δρακόντειες περικοπές που σχεδιάζει η διοίκησή της.
Διεκδικώντας αυξήσεις μισθών 7% για περίοδο 12 μηνών έναντι 3,6% για διάστημα 27 μηνών που προσφέρουν οι εργοδότες, το κλαδικό συνδικάτο IG Μetal πραγματοποίησε χθες την πρώτη, για φέτος, προειδοποιητική πανεθνική απεργία στη μεγαλύτερη οικονομία της Ε.Ε.
Η απεργία ξεκίνησε νωρίς το πρωί, λίγες ώρες πριν αρχίσει ο τρίτος γύρος συλλογικών διαπραγματεύσεων με τους εργοδότες για τους μισθούς και τις συνθήκες εργασίας περίπου 3,9 εκατομμυρίων εργαζομένων. Το IG Metal, το μεγαλύτερο συνδικάτο της Γερμανίας και μεγαλύτερο βιομηχανικό συνδικάτο της Ευρώπης, έχει πάνω από 2 εκατ. μέλη, τα οποία εργάζονται σε βιομηχανίες μετάλλου, ηλεκτρισμού, σιδήρου και χάλυβα, κλωστοϋφαντουργίας, ένδυσης, ξυλουργικής, πλαστικών, ενώ εκπροσωπεί και εργαζομένους του τομέα της υψηλής τεχνολογίας και των επικοινωνιών. Τα μέλη του εργάζονται, μεταξύ άλλων, σε κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως είναι οι Daimler, BMW, Porsche, Volkswagen, Audi, αλλά και σε βιομηχανικούς κολοσσούς, όπως οι Siemens, ThyssenKrupp, Airbus, Salzgitter AG, ArcelorMittal, Bosch.
Δηλαδή πρόκειται για τη ραχοκοκαλιά της γερμανικής οικονομίας, που σε αυτή τη χρονική περίοδο όμως παραπαίει λόγω της χαμηλότερης ζήτησης, της μείωσης των εξαγωγών τους, της τεράστιας αύξησης του ενεργειακού τους κόστους, της απώλειας ανταγωνιστικότητας έναντι των ξένων ανταγωνιστών τους και βέβαια των τεράστιων λαθών στα οποία υπέπεσαν οι διοικήσεις επιχειρήσεων τα προηγούμενα χρόνια.
Κρίση στη VW
Κορυφαία περίπτωση αυτής της εξέλιξης αποτελεί η Volkswagen, η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με πτωτικές πωλήσεις, καθυστερημένη επέκτασή της στα ηλεκτρικά οχήματα και τον σκληρότερο ανταγωνισμό από τους Κινέζους κατασκευαστές. Οπως αποκάλυψε προχθές το σωματείο των εργαζομένων της αυτοκινητοβιομηχανίας, η διοίκηση σχεδιάζει να βγει από την κρίση με κλείσιμο τουλάχιστον τριών εργοστασίων στη Γερμανία, απολύσεις χιλιάδων εργαζομένων και περικοπές των μισθών κατά 10%. Οι περικοπές μισθών έρχονται μάλιστα έπειτα από δύο χρόνια παγώματος και σε πραγματικούς όρους θα μπορούσαν να ανέλθουν, σύμφωνα με τα συνδικάτα, έως και στο 18%.
Οι εργαζόμενοι υπόσχονται μέσω των εκπροσώπων τους ότι «θα πράξουν ό,τι πρέπει να κάνει ένα εργατικό δυναμικό όταν φοβάται για την ύπαρξή του» και προειδοποιούν τη διοίκηση ότι παίζει με τον τεράστιο κίνδυνο μιας ολικής κλιμάκωσης και ρήξης. Ενα από τα εργοστάσια που απειλούνται με λουκέτο είναι αυτό της Osnabrück, στην Κάτω Σαξονία, που πρόσφατα έχασε ένα σημαντικό συμβόλαιο με την Porsche. Χθες 250 εργαζόμενοι αυτού του εργοστασίου απέργησαν συμμετέχοντας στην κινητοποίηση του IG Metal.
Τα δρακόντεια μέτρα που εξετάζει η διοίκηση της Volkswagen αντικατοπτρίζουν την ευρύτερη θέαση που έχουν τα αφεντικά στη Γερμανία για τη σημερινή κρίση. «Δεν έχουμε να κάνουμε μόνο με μια κυκλική, αλλά με μια επίμονη διαρθρωτική κρίση στη Γερμανία, χρειάζονται βαθιές μεταρρυθμίσεις», ανέφερε χαρακτηριστικά πρόσφατα ο Martin Wansleben, διευθύνων σύμβουλος του Γερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου. Και όταν ένας τεχνοκράτης που εκπροσωπεί τους εργοδότες μιλά για μεταρρυθμίσεις, εννοεί πρώτη και καλύτερη τη μείωση του εργασιακού κόστους. Στο πλαίσιο αυτό μόνο τυχαία δεν είναι η εκτίμηση έρευνας της ένωσης Γερμανών αυτοκινητοβιομηχάνων ότι ο μετασχηματισμός της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας θα απαιτούσε έως το 2035 την απώλεια μέχρι και 186.000 θέσεων εργασίας. Εξ αυτών βέβαια το 25% έχει ήδη πραγματοποιηθεί.
Οι εργαζόμενοι από την πλευρά τους κραυγάζουν μέσω του IG Metal ότι «δεν είμαστε εμείς η αιτία (της κρίσης). Εχουμε εργαστεί για το μερίδιό μας και αγωνιζόμαστε για το 7% […] Το γεγονός ότι οι γραμμές παραγωγής είναι σήμερα στάσιμες και τα γραφεία είναι άδεια είναι ευθύνη των εργοδοτών». Ποιος τους ακούει;
Πολιτικές πιέσεις
Η επιδείνωση των προοπτικών των γερμανικών επιχειρήσεων και της οικονομίας συσσωρεύει πάντως ακόμη μεγαλύτερη πίεση στην κυβέρνηση συνασπισμού του καγκελάριου Ολαφ Σολτς, διευρύνοντας τις ρωγμές και τις αντιθέσεις που υπάρχουν μεταξύ των τριών εταίρων. Ενδεικτικό αυτών το γεγονός ότι ενώ χθες ο Σολτς επρόκειτο να συναντηθεί με τους επικεφαλής των μεγάλων βιομηχανιών της Γερμανίας προκειμένου να συζητήσουν τρόπους εξόδου από την κρίση, ανάλογη επιχειρηματική συνάντηση κορυφής είχε εξαγγείλει και ο νεοφιλελεύθερος υπουργός Οικονομικών Κριστιάν Λίντνερ. Πολιτικοί παρατηρητές προειδοποιούν ότι ο κίνδυνος κατάρρευσης του συνασπισμού τους είναι υψηλότερος από ποτέ. Ο συγκερασμός των διαφορών τους στο πεδίο της δημοσιονομικής πολιτικής και η έγκριση του προϋπολογισμού του 2025 από το Κοινοβούλιο θα είναι, όπως υπογραμμίζουν, η λυδία λίθος για τη βιωσιμότητα του συνασπισμού.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας