Αποφασισμένοι να διεκδικήσουν αυτά που τους αφαίρεσαν εκβιαστικά επί μία δεκαετία, δείχνουν οι εργαζόμενοι της Boeing στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, που μπαίνουν από αύριο στην έβδομη εβδομάδα απεργίας.
Τα μέλη της Διεθνούς Ενωσης Μηχανικών και Εργαζομένων στην Αεροδιαστημική (IAM) απέρριψαν προχθές αργά το βράδυ με ισχυρή πλειοψηφία την τελευταία βελτιωμένη προσφορά που είχε καταθέσει η διοίκηση του κολοσσού για τη νέα συλλογική σύμβαση εργασίας. Η σχετική πρόταση είχε ανακοινωθεί από τη διαπραγματευτική ομάδα της ΙΑΜ και τη διοίκηση της Boeing το περασμένο Σαββατοκύριακο και αρκετοί πίστευαν ότι θα έβαζε τέλος στην απεργία. Η πρόταση προέβλεπε συνολική αύξηση των μισθών κατά 35% στη διάρκεια της επόμενης τετραετούς σύμβασης, έναντι 40% που ήταν το αρχικό αίτημα των εργαζομένων, επαναφορά των μπόνους κινήτρων, αυξήσεις των εισφορών στους συνταξιοδοτικούς λογαριασμούς 401. Οι εργαζόμενοι από την πλευρά τους είχαν θέσει εξ αρχής ως ένα από τα βασικά τους αιτήματα την επιστροφή των συντάξεων στο παλαιό καθεστώς καθορισμένων παροχών. Το καθεστώς αυτό είχε τερματιστεί βίαια το 2014, όταν η τότε διοίκηση της Boeing απείλησε με μεταφορά της παραγωγής του νέου 777 από τις δυτικές ΗΠΑ σε άλλες εγκαταστάσεις. Δεν ήταν το μοναδικό «ρίξιμο» των εργαζομένων από τους διοικούντες την Boeing. Για πάνω από μία δεκαετία οι αυξήσεις των μισθών τους παρέμειναν χαμηλότερες του πληθωρισμού.
Στην ίδια περίπου περίοδο και συγκεκριμένα μεταξύ 2010 και 2019 η Boeing ξόδεψε από την άλλη πλευρά προς τέρψιν μεγαλομετόχων και ανώτερων στελεχών της περί τα 68 δισεκατομμύρια δολάρια για επαναγορές μετοχών και μερίσματα ενώ κατέβαλε στα golden boys και μπόνους-ρεκόρ.
Σχετική ανάλυση αποκάλυψε πριν από μερικούς μήνες ότι επί μία 20ετία η Boeing ήταν ο παγκόσμιος πρωταθλητής στις αγορές ιδίων μετοχών. Μεταξύ 1998 και 2018 οι επαναγορές που πραγματοποίησε ισοδυναμούσαν με το 81,8% των κερδών της. Αν σε αυτές προστεθούν και τα μερίσματα που διένειμε, τότε σύμφωνα με την ανάλυση αυτή οι μέτοχοί της εισέπραξαν την περίοδο αυτή συνολικό ποσό ίσο με το… 121% των κερδών της. Επρόκειτο αναμφίβολα για ένα από τα μεγαλύτερα φαγοπότια της ιστορίας και το μεγαλύτερο κομμάτι αυτού το απόλαυσαν οι επενδυτικές τράπεζες που ήταν μεγαλομέτοχοι της Boeing. Η κρίση αξιοπιστίας που βιώνει σήμερα η εταιρεία -με τα ελλαττωματικά αεροσκάφη της που πέφτουν ή χάνουν τις πόρτες τους εν πτήσει- οφείλεται κυρίως στις περικοπές που έκαναν οι τότε διοικήσεις της Boeing προκειμένου να γίνει αυτό το φαγοπότι. Μπαφιασμένοι οι εργαζόμενοι, ύστερα από 10 χρόνια θυσιών, αγωνίζονται σημερα να πάρουν πίσω αυτό που στερήθηκαν για να πλουτίσουν οι παραπάνω.
Το 64% των μελών της ΙΑΜ που απέρριψε προχθές την τελευταία πρόταση της Boeing είναι πολύ μεγάλο ποσοστό ύστερα από μια απεργία περίπου 6 εβδομάδων. Αξίζει να σημειωθεί ότι η απόφαση αυτή ελήφθη παρά τη διαμεσολαβητική παρέμβαση της κυβέρνησης αλλά και το κόψιμο των παροχών υγειονομικής περίθαλψης σε όσους απεργούν από την 1η Οκτωβρίου. Σπέρνοντας τον φόβο, η διοίκηση της Boeing δεν δίστασε να ανακοινώσει μάλιστα αργότερα, μεσούσης της απεργίας, ευρύτερα σχέδια για την απόλυση 17.000 εργαζομένων, στο πλαίσιο μείωσης του εργατικού δυναμικού κατά 10% στην εμπορική μονάδα της.
Οι εργαζόμενοι είχαν απορρίψει αρχική πρόταση της Boeing για αυξήσεις 25% σε βάθος τετραετίας στις αρχές Σεπτεμβρίου με συντριπτική πλειοψηφία 95%. Ξεκίνησαν την απεργία στις 13 Σεπτεμβριου. Μετά από αδιέξοδο 2 εβδομάδων οι συνομιλίες επαναλήφθηκαν στις 7 Οκτωβρίου υπό την εποπτεία ενός ομοσπονδιακού διαμεσολαβητή. Αλλά και αυτές οι συνομιλίες γρήγορα κατέρρευσαν καθώς η Boeing ανέστειλε τις διαπραγματεύσεις και απέσυρε τη βελτιωμένη προσφορά που περιελάμβανε αύξηση μισθών κατά 30%.
«Θα πάρουμε αυτό που θέλουμε αυτή τη φορά. Εχουμε καλύτερα πόδια για να σταθούμε αυτή τη φορά έναντι της Boeing», δηλώνει στο Ρόιτερ ο τριαντάχρονος Ντόνοβαν Εβανς που εργάζεται σε εργοστάσιο της εταιρείας έξω από το Σιάτλ.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας