Aναστολή της απεργίας τους αποφάσισαν οι λιμενεργάτες που απεργούσαν τις τελευταίες τρεις ημέρες στις ΗΠΑ μετά την επίτευξη προσωρινής συμφωνίας με τους εργοδότες, η οποία περιλαμβάνει συνολική αύξηση των μισθών τους κατά 62% στα επόμενα 6 χρόνια. Το συνδικάτο τους, η Διεθνής Ενωση Λιμενεργατών (ILA), ανέφερε σε κοινή δήλωση με τη Ναυτιλιακή Συμμαχία των Ηνωμένων Πολιτειών (USMX), που εκπροσωπεί τις ναυτιλιακές εταιρείες και τους διαχειριστές των λιμανιών, ότι η απεργία αναστέλλεται έως τις 15 Ιανουαρίου προκειμένου τα δύο μέρη να «επιστρέψουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για να συζητήσουν όλα τα άλλα ζητήματα που εκκρεμούν».
Η προσωρινή συμφωνία επιτεύχθηκε ύστερα από τρεις ημέρες απεργίας σε 36 λιμάνια της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ και του Κόλπου του Μεξικού, από το Μέιν ώς το Τέξας, υπεύθυνα για το 25% του διεθνούς εμπορίου της υπερδύναμης. Η απεργία ήταν η πρώτη από το 1977 στα εν λόγω λιμάνια και συμμετείχαν σε αυτήν περί τους 45.000 λιμενεργάτες. Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ ILA και USMX για τη νέα συλλογική σύμβαση είχαν διακοπεί αρχικά τον Ιούνιο, όταν το συνδικάτο κατηγόρησε την εργοδοσία για παραβίαση της εκπνέουσας σύμβασης με την εισαγωγή αυτοματισμών σε κάποια λιμάνια. Οι δύο πλευρές αλληλοκατηγορήθηκαν για άρνηση διαπραγμάτευσης, με τον ILA να απαιτεί σημαντικές αυξήσεις στους μισθούς, ανάλογες των κερδών που πραγματοποίησε ο κλάδος τα τελευταία χρόνια.
Συγκεκριμένα ο ILA ζήτησε αύξηση 5 δολαρίων ετησίως στις ωριαίες αμοιβές κατά τη διάρκεια νέας εξαετούς σύμβασης, έτσι ώστε το ανώτερο ωρομίσθιο να φτάσει στον τελευταίο χρόνο αυτής τα 69 δολάρια από τα 39 δολάρια (+77%). Ας σημειωθεί ότι η αρχική αμοιβή των λιμενεργατών, σύμφωνα με τη σύμβαση που έληξε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, είναι μόλις 20 δολάρια την ώρα.
Οι εργοδότες από την πλευρά τους προσέφεραν συνολική αύξηση 50% για τα επόμενα 6 χρόνια, η οποία χαρακτηρίστηκε από τους λιμενεργάτες προσβλητική. Η αύξηση 62%, που φέρεται να συμφώνησαν τελικά τα δύο μέρη, αναμένεται να αυξήσει το ωρομίσθιο των λιμενεργατών στο τέλος της εξαετίας στα 63 δολάρια. Αποτελεί αναμφίβολα νίκη για τους εργαζόμενους και το συνδικάτο τους. Μεταξύ των εκκρεμών θεμάτων που απομένουν να επιλυθούν κορυφαίο είναι η αυτοματοποίηση των λιμανιών. Το ILA αντιτίθεται στην καθιέρωση αυτοματισμών που θα οδηγήσουν σε απώλεια θέσεων εργασίας.
Η προσωρινή συμφωνία χαιρετίστηκε από αδελφά συνδικάτα, προοδευτικούς πολιτικούς αλλά και τον πρόεδρο Τζο Μπάιντεν. «Οταν απεργούμε, κερδίζουμε!» έγραψε η AFL-CIO, η μεγαλύτερη ομοσπονδία συνδικάτων των ΗΠΑ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. «Συγχαρητήρια στα μέλη της ILA που έκαναν τεράστια βήματα και ευχαριστούμε τα εκατομμύρια μέλη του συνδικάτου που στάθηκαν αλληλέγγυα μαζί τους» ανέφερε ακόμη.
Ο ανεξάρτητος γερουσιαστής του Βερμόντ, Μπέρνι Σάντερς, συνεχάρη τους χιλιάδες λιμενεργάτες «που απήργησαν εναντίον της εξωφρενικής εταιρικής απληστίας της ναυτιλιακής βιομηχανίας και κέρδισαν μια ιστορική αύξηση των μισθών». «Οι δισεκατομμυριούχοι στη ναυτιλιακή βιομηχανία δεν πρέπει να επιτρέπεται να γίνουν ακόμη πλουσιότεροι αντικαθιστώντας τους λιμενεργάτες με ρομπότ», τόνισε ακόμη ο γερουσιαστής. Ο Σάντερς, που νωρίτερα προσδιόρισε τα κέρδη των ναυτιλιακών εταιρειών από το 2020 στα 400 δισ. δολάρια, πρόσθεσε ότι η υπηρεσιακή υπουργός Εργασίας Τζούλι Σου «έκανε εξαιρετική δουλειά στις διαπραγματεύσεις».
Η κυβέρνηση Μπάιντεν αρνήθηκε προς τιμήν της να παρέμβει στη διαμάχη, αξιοποιώντας το δικαίωμα που παρέχει ο νόμος Taft-Hartley του 1947 στον πρόεδρο, και να σπάσει την απεργία. Ο Αμερικανός πρόεδρος συντάχθηκε ξεκάθαρα με τους λιμενεργάτες, υπογραμμίζοντας νωρίτερα αυτήν την εβδομάδα σε δηλώσεις του ότι «από την έναρξη της πανδημίας οι ωκεάνιοι μεταφορείς κατέγραψαν κέρδη-ρεκόρ τα οποία σε κάποιες περιπτώσεις αυξήθηκαν πάνω από 800% σε σχέση με τα κέρδη τους πριν από την πανδημία». «Οι αμοιβές των στελεχών έχουν αυξηθεί σύμφωνα με αυτά τα κέρδη και τα κέρδη έχουν επιστραφεί στους μετόχους με ρυθμούς-ρεκόρ», σημείωσε ακόμη ο Μπάιντεν προσθέτοντας ότι «είναι δίκαιο οι εργαζόμενοι, οι οποίοι έθεσαν τον εαυτό τους σε κίνδυνο κατά τη διάρκεια της πανδημίας προκειμένου να κρατήσουν τα λιμάνια ανοιχτά, να δουν σημαντική αύξηση και στους μισθούς τους». Σε δήλωσή του μετά την ανακοίνωση της προσωρινής συμφωνίας, ο Μπάιντεν συνεχάρη τόσο τους λιμενεργάτες της ILA όσο και τους εργοδότες της USMX.
O Μπάιντεν βρέθηκε, σύμφωνα με τους New York Times, σε «δίλημμα», καθώς πέντε εβδομάδες πριν από τις εκλογές δεν ήθελε να εξοργίσει τα συνδικάτα και τους υποστηρικτές της εργατικής τάξης που παραδοσιακά ψηφίζουν Δημοκρατικούς παρεμβαίνοντας για να σπάσει η απεργία. Από την άλλη, δεν ήθελε και η απεργία να επιβαρύνει την οικονομία. Η χρονική στιγμή της απεργίας, λίγες εβδομάδες πριν από τις εκλογές, δημιούργησε επίσης ερωτήματα για τη σχέση της ILA με τον Τραμπ. Μια φωτογραφία του προέδρου του συνδικάτου, Χάρολντ Ντάγκετ, να συναντά τον Τραμπ τον περασμένο Νοέμβριο επανεμφανίστηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αυτή την εβδομάδα δημιουργώντας υπόνοιες.
Μετά την απόπειρα δολοφονίας του Τραμπ τον Ιούλιο, η ILA είχε εκδώσει ανακοίνωση στην οποία περιέγραφε συνάντηση του 2023 ως «υπέροχη» και «παραγωγική», χαιρετίζοντας τη «μακρά σχέση» του Ντάγκετ με τον τέως πρόεδρο. Το συνδικάτο πάντως είχε στηρίξει στις εκλογές του 2020 τον Μπάιντεν τονίζοντας ότι «είναι αληθινός φίλος της ILA και των εργαζομένων ανδρών και γυναικών σε όλη την Αμερική».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας