Σύγκρουση μεταξύ λευκών και μπλε κολάρων προμηνύουν οι πρώτες αντιδράσεις στο σχέδιο περικοπών που ανακοίνωσε νωρίτερα αυτήν την εβδομάδα η διοίκηση της Volkswagen.
Το κλίμα μεταξύ των εργατών, στη χθεσινή πρώτη ενημέρωσή τους για το εν λόγω σχέδιο στο κεντρικό εργοστάσιο της αυτοκινητοβιομηχανίας στο Βόλφσμπουργκ της Κάτω Σαξονίας, ήταν κάθε άλλο παρά φιλικό. Πολλοί από τους περίπου 21 χιλιάδες εργαζόμενους παρευρέθησαν, κρατούσαν πλακάτ ή φώναζαν συνθήματα προς τα διευθυντικά στελέχη της εταιρείας διαμηνύοντας μεταξύ άλλων ότι «εμείς είμαστε Volkswagen – εσείς δεν είστε».
Η διεύθυνση της Volkswagen πυροδότησε την οργή των εργαζομένων την περασμένη Δευτέρα όταν ανακοίνωσε ότι εξετάζει το κλείσιμο εργοστασίων (2) στη Γερμανία, για πρώτη φορά στην 87χρονη ιστορία της, καθώς και τον τερματισμό του προγράμματος διασφάλισης θέσεων εργασίας -που ισχύει από το 1994 και αποτρέπει τις περικοπές θέσεων εργασίας μέχρι το 2029. Απώτερος στόχος, η μείωση του λειτουργικού κόστους κατά 4 και πλέον δισ. ευρώ περισσότερο απ’ ό,τι προέβλεπε το σχέδιο εξοικονόμησης 10 δισ. ευρώ που είχε εξαγγείλει πέρυσι και η αύξηση του περιθωρίου κέρδους στο 6,5% έως το 2026 από 2,3% το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους. Εστιάζοντας στα στενά χρονικά περιθώρια προσαρμογής που υπάρχουν, ο οικονομικός διευθυντής του ομίλου, Αρνο Αντλιτς, προειδοποίησε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία έχει στη διάθεσή της «έναν χρόνο, ίσως δύο χρόνια, για να αλλάξει τα πράγματα».
Τόνισε ότι η αγορά αυτοκινήτων της Ευρώπης έχει συρρικνωθεί σημαντικά και δεν πρόκειται επιστρέψει ποτέ στα προ πανδημίας επίπεδα και ότι αυτό σημαίνει πως η εταιρεία είναι αντιμέτωπη με ένα έλλειμμα ζήτησης περίπου 500.000 αυτοκινήτων, που ισοδυναμεί, όπως είπε, με περίπου δύο εργοστάσια. «Η αγορά απλά δεν είναι εκεί» είπε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας ότι εδώ και καιρό η VW ξοδεύει περισσότερα απ' όσα κερδίζει και αν συνεχίσει έτσι, δεν θα καταφέρει να αλλάξει. Στο ίδιο μήκος κύματος, επισημαίνοντας τη μείωση κερδών από τη μεγάλη αγορά της Κίνας, ο διευθύνων σύμβουλος Ολιβερ Μπλούμε τόνισε ότι «δεν υπάρχουν πια επιταγές από την Κίνα».
Η Volkswagen ήταν δεύτερη μετά την Toyota της Ιαπωνίας σε πωλήσεις οχημάτων το 2023. Περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία, η VW αποτελεί το σήμα κατατεθέν της ισχυρής αυτοκινητοβιομηχανίας της Γερμανίας, μία από τις δυνάμεις που έκαναν τη χώρα βιομηχανική καρδιά της Ευρώπης. Ο όμιλος απασχολεί 300.000 άτομα στη Γερμανία από ένα παγκόσμιο δυναμικό 650.000 εργαζομένων, ενώ στον στόλο της, εκτός της ομώνυμης Volkswagen -την οποία αφορούν και τα μέτρα-, περιλαμβάνονται συνολικά 10 μάρκες οχημάτων, μεταξύ των οποίων και οι Audi, SEAT και Skoda. Η Volkswagen όπως και άλλοι Ευρωπαίοι ανταγωνιστές της έχουν ωστόσο καθυστερήσει στην παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων και αυτό τους θέτει σε μειονεκτική θέση έναντι των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών οι οποίες εστιάζουν στην κατάκτηση της ευρωπαϊκής αγοράς με τα φτηνότερα μοντέλα τους.
Η προοπτική κλεισίματος εργοστασίων στη Γερμανία προκάλεσε σφοδρή επίθεση συνδικάτων και απλών εργαζομένων κατά της διευθυντικής ομάδας. H επικεφαλής του συμβουλίου των εργαζομένων, Ντανιέλα Καβάλο, τόνισε σε δηλώσεις της χθες ότι η διοίκηση της Volkswagen «έχει προκαλέσει τεράστια ζημιά στην εμπιστοσύνη» των δύο μερών και υποσχέθηκε να αποτρέψει το κλείσιμο των εργοστασίων. Κάλεσε δε τον Μπλούμε να εξηγήσει γιατί η διεύθυνση δίνει προτεραιότητα σε δαπάνες για μια συνεργασία λογισμικού, ύψους 5 δισ. ευρώ, με την αμερικανική startup Rivian, αντί της προστασίας των θέσεων εργασίας. Κριτική κατά της διοίκησης ασκήθηκε ακόμη για την αναποτελεσματική στρατηγική παραγωγής που ακολουθεί αλλά και για την καθυστέρησή της στη λήψη αποφάσεων για την παραγωγή ενός φτηνού ηλεκτρικού οχήματος.
Το συνδικάτο IG Metall δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να κηρύξει απεργίες και διεμήνυσε ότι οι εξαγγελίες της διεύθυνσης σε καμία περίπτωση δεν σημαίνουν μείωση των μισθολογικών απαιτήσεων με τις οποίες αυτό κατεβαίνει στις επόμενες συλλογικές διαπραγματεύσεις. Ορισμένοι επενδυτές και αναλυτές εικάζουν ότι το φάσμα του κλεισίματος εργοστασίων θα μπορούσε να είναι μια διαπραγματευτική τακτική εκ μέρους της διευθυντικής ομάδας προκειμένου να απαλλαγεί από την εγγύηση θέσεων εργασίας και να ελαχιστοποιήσει τις μισθολογικές απαιτήσεις. «Σίγουρα δεν θα καταφέρει να απαλλαγεί από τις εγγυήσεις εργασίας, να ακυρώσει αυξήσεις μισθών και να κλείσει εργοστάσια. Αλλά δεν αποκλείεται να καταφέρει τον έναν ή τους δύο από αυτούς τους στόχους» υπογράμμιζε χαρακτηριστικά χθες διαχειριστής χαρτοφυλακίου στη Volkswagen Union Investment. Εκπρόσωπος του συνδικάτου δήλωσε από την πλευρά του πάντως ότι συνομιλίες δεν πρόκειται να υπάρξουν αν η διεύθυνση δεν αποσύρει το κλείσιμο εργοστασίων από το τραπέζι.
Στο κλίμα αυτό, έξω από το εργοστάσιο του Βόλφσμπουργκ, ένας απλός εργάτης έλεγε, μάλλον βουτηγμένος σε απελπισία: «Οι άνθρωποι φοβούνται ότι θα χάσουν τα σπίτια τους και θα απολυθούν. Είμαι στο εργοστάσιο εδώ και 38 χρόνια».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας