Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το «μαύρο» φθινόπωρο της Γερμανίας

Οι εξαγωγές βυθίζονται, η βιομηχανική παραγωγή υποχωρεί, η ανάπτυξη υποβαθμίζεται, τραπεζικοί και επιχειρηματικοί κολοσσοί συσσωρεύουν ζημιές και απολύουν εν μέσω του προσφυγικού και του σκανδάλου Volkswagen

Το «μαύρο» φθινόπωρο της Γερμανίας

  • A-
  • A+

Μαύρο φθινόπωρο ζει η γερμανική οικονομία και μαζί της και η συντηρητική κυβέρνηση του Βερολίνου.

Οι βολές επί της μεγαλύτερης οικονομίας της Ευρώπης πέφτουν εδώ και αρκετές εβδομάδες κατά ριπάς γεννώντας ερωτήματα για το αν το άστρο του Σόιμπλε και της Μέρκελ έχει αρχίσει να σιγοσβήνει.

Χθες η γερμανική στατιστική υπηρεσία ανακοίνωσε ότι οι εξαγωγές, ο κινητήρας της γερμανικής οικονομίας, υποχώρησαν τον Αύγουστο κατά 5,2% στα 97,7 δισ. ευρώ καταγράφοντας τη μεγαλύτερη πτώση από την κορύφωση της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης, τον Ιανουάριο του 2009.

Τον ίδιο μήνα η βιομηχανική παραγωγή, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας εξάγεται στην ευρωζώνη και στον υπόλοιπο πλανήτη τροφοδοτώντας το τεράστιο εμπορικό πλεόνασμα της Γερμανίας, υποχώρησε και αυτή κατά 1,2%, σημειώνοντας πολλαπλάσια πτώσης της συρρίκνωσης 0,1% που προέβλεπαν οι αναλυτές.

Η μείωση εξαγωγών και βιομηχανικής παραγωγής αντικατοπτρίζει σε μεγάλο βαθμό την εξασθένηση σημαντικών αγορών της Γερμανίας, όπως η Κίνα, η Βραζιλία και η Ρωσία, και αν μη τι άλλο τροφοδοτεί με ερωτήματα για το εξαγωγικό μοντέλο ανάπτυξης με το οποίο η Γερμανία και η οικονομική της ελίτ κατάφεραν να κυριαρχήσουν σε Ευρώπη και υπόλοιπο κόσμο.

Ο μεγάλος φόβος της γερμανικής ελίτ είναι πλέον μήπως αυτό το εξαγωγικό πάρτι στο οποίο στηρίχθηκε ο υπερπλουτισμός και η ευημερία της τελειώνει.

Τα πέντε κορυφαία οικονομικά ινστιτούτα της χώρας μίλησαν πάντως χθες για χαμηλότερη της αναμενόμενης οικονομικής ανάπτυξης φέτος.

Σαν να μην έφταναν αυτά, η μεγαλύτερη τράπεζα της Γερμανίας Deutsche Bank ανακοίνωσε χθες ότι στο γ’ τρίμηνο είχε ζημιές-ρεκόρ 6,2 δισ. ευρώ και προειδοποίησε τους μετόχους να προετοιμαστούν για το ενδεχόμενο περικοπής και ακόμη αναστολής της χορήγησης μερίσματος φέτος.

Η Deutsche Bank δεν είναι μια τυχαία τράπεζα. Είναι μία από τις μεγαλύτερες επενδυτικές τράπεζες του κόσμου, μπλεγμένη σε όλα σχεδόν τα σκάνδαλα χειραγώγησης του χρηματοπιστωτικού τομέα (επιτόκια Libor, συναλλαγματικές ισοτιμίες, τιμές πολύτιμων μετάλλων κ.ά.) και «μαζεύει» κάθε χρόνο από τις ρυθμιστικές αρχές του πλανήτη δισεκατομμύρια σε πρόστιμα.

Τα επικίνδυνα ανοίγματά της στις αγορές παραγώγων αγγίζουν τα 70 τρισ. ευρώ και αρκετοί τραπεζίτες την αποκαλούν μεγαλύτερο hedge fund του κόσμου.

Μια ανεξέλεγκτη κρίση σε αυτή θα στοιχίσει πολύ στην παραπάνω ελίτ.

Για την ώρα πάντως το βάρος των ζημιών και της συνεπακόλουθης «αναδιάρθρωσης» θα υποστούν οι πιο αδύναμοι, δηλαδή οι εργαζόμενοί της. Η διοίκηση της τράπεζας έχει ήδη εξαγγείλει την κατάργηση 23.000 θέσεων εργασίας ή το ¼ του προσωπικού της.

Μαζικές απολύσεις όμως ετοιμάζει ένας ακόμη επιχειρηματικός κολοσσός της Γερμανίας, η Deutsche Bann. Ο γερμανικός οργανισμός σιδηροδρόμων που είχε πτώση 6% στα λειτουργικά του κέρδη πέρυσι, σχεδιάζει δραστικές περικοπές. Σε αυτές θα περιλαμβάνονται και χιλιάδες απολύσεις.

Σύμφωνα με το Reuters, στα σχέδια της εταιρείας είναι να περικοπούν 5.000 θέσεις εργασίας μόνο στο τμήμα μεταφοράς εμπορευμάτων.

Τα βάσανα όμως για την υπερδύναμη της ευρωζώνης δεν τελειώνουν εδώ. Η προσφυγική κρίση, όπως εκτίμησε χθες ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, θα διαρκέσει κάποια χρόνια.

Το κόστος θα είναι σημαντικό και η Γερμανία ως κυρίαρχη της Ε.Ε. καλείται να βάλει πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη, παρά τις αντιδράσεις μερίδας του πληθυσμού.

Την ίδια στιγμή το σκάνδαλο Volkswagen και του λογισμικού εξαπάτησης των ελέγχων ρύπων συνεχίζει να σπιλώνει το όνομα της μεγαλύτερης βιομηχανίας της χώρας και το «Made in Germany».

O επικεφαλής της αμερικανικής VW Μάικλ Χορν «τηγανίστηκε» χθες από επιτροπή του Κογκρέσου. Στην κατάθεσή του προσπάθησε να αποδώσει την αποκλειστική ευθύνη στους τεχνικούς της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Οταν όμως στριμώχτηκε ομολόγησε ότι του είναι δύσκολο να το πιστέψει. Λίγες ώρες νωρίτερα οι γερμανικές δικαστικές αρχές πραγματοποιούσαν εισβολή στα γραφεία της VW στο Βόλφσμπουργκ αναζητώντας στοιχεία... περίπου έναν μήνα μετά την αποκάλυψη του σκανδάλου.

ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ξεκάθαρα ψέματα για τους «βρόμικους» ντιζελοκινητήρες τους
Με μια φτηνή αναβάθμιση λογισμικού αποφάσισαν να επιλύσουν το πρόβλημα των ρύπων, που εκπέμπουν τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητά τους, οι Γερμανοί αυτοκινητοβιομήχανοι στη χθεσινή πολυαναμενόμενη «Σύνοδο Diesel»,...
Ξεκάθαρα ψέματα για τους «βρόμικους» ντιζελοκινητήρες τους
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Σχέσεις στοργής
Με τη συμπλήρωση δύο ετών από την αποκάλυψη του σκανδάλου Dieselgate οι Γερμανοί ψηφίζουν και εκλέγουν, όπως όλα δείχνουν, ξανά Μέρκελ, προς χάριν των αυτοκινητοβιομηχάνων. Οι βαθιές σχέσεις στοργής μεταξύ της...
Σχέσεις στοργής
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Παραδοσιακή γερμανική πρακτική η δημιουργία... καρτέλ
Οι επιχειρήσεις στους περισσότερους βιομηχανικούς κλάδους στη Γερμανία παραδοσιακά (από την εποχή του Μπίσμαρκ) λειτουργούσαν μέσω συνασπισμών, δημιουργώντας κοινές δομές πωλήσεων, ελαχιστοποιώντας τον μεταξύ...
Παραδοσιακή γερμανική πρακτική η δημιουργία... καρτέλ
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Συμβιβασμός με κόστος 15 δισ. $
Θα ξεπεράσει τα 15 δισεκατομμύρια πιθανότατα το ποσό που θα κληθεί να πληρώσει η Volkswagen στους περίπου 500 χιλιάδες κατόχους ρυπογόνων αυτοκίνητων της στις ΗΠΑ και προκειμένου να διευθετήσει τις κατηγορίες...
Συμβιβασμός με κόστος 15 δισ. $
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
8,5 εκατ. πετρελαιοκίνητα ανακαλεί η Volkswagen στην Ε.Ε.
Την ανάκληση 8,5 εκατομμυρίων πετρελαιοκίνητων οχημάτων με το λογισμικό παραποίησης των ελέγχων για τις εκπομπές ρύπων από τις χώρες της Ε.Ε. ανακοίνωσε χθες η Volkswagen ενώ ανακαλεί και τα 2,4 εκατομμύρια...
8,5 εκατ. πετρελαιοκίνητα ανακαλεί η Volkswagen στην Ε.Ε.
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Το λογισμικό «πνίγει» και τον CEO
Στο στόχαστρο των δικαστικών αρχών της Γερμανίας μπήκε από χθες ο πρώην επικεφαλής της Volkswagen, ενώ η Audi ομολόγησε ότι πάνω από 2 εκατ. μοντέλα της είχαν εγκατεστημένο το λογισμικό της εξαπάτησης επίσης...
Το λογισμικό «πνίγει» και τον CEO

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας