Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αγγίζει την Ε.Ε. το σκάνδαλο VW

Εκθεση του Κοινού Κέντρου Ερευνών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το 2013 δείχνει ότι η Κομισιόν γνώριζε πως τα αποτελέσματα των τεστ ρύπανσης στα πετρελαιοκίνητα οχήματα μπορούσαν να παραποιηθούν

Αγγίζει την Ε.Ε. το σκάνδαλο VW

  • A-
  • A+

Τη βαθιά σήψη του ευρωπαϊκού πολιτικοοικονομικού κατεστημένου αναδεικνύει σιγά σιγά η αποκάλυψη της απάτης της γερμανικής Volkswagen με το λογισμικό (ή συσκευή αναστολής) που είχε εγκαταστήσει σε πετρελαιοκίνητα οχήματά της, προκειμένου να παραποιεί τα αποτελέσματα των ελέγχων εκπομπών καυσαερίων.

Σύμφωνα με έγγραφο που έφεραν στη δημοσιότητα οι Financial Times, εκτός της γερμανικής κυβέρνησης, εκτός της διοίκησης της VW, την απάτη παραποίησης των πραγματικών ρύπων στους ελέγχους γνώριζε και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Και μάλιστα, δύο χρόνια πριν ξεσπάσει το σκάνδαλο.

Εκθεση του Κοινού Κέντρου Ερευνών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το 2013 δείχνει συγκεκριμένα ότι η Κομισιόν γνώριζε πως τα συστήματα αναστολής που χρησιμοποιούσε η VW μπορούσαν να παραποιήσουν τα αποτελέσματα των τεστ ρύπανσης στα πετρελαιοκίνητα οχήματα.

Η έκθεση του 2013 τόνιζε μάλιστα ότι τα πετρελαιοκίνητα οχήματα πρέπει να ελέγχονται στον δρόμο και όχι σε εργαστήρια, ώστε να μειώνεται ο κίνδυνος παραποίησης. «Αισθητήρες και ηλεκτρονικά εξαρτήματα στα σημερινά αυτοκίνητα μπορούν να διαγνώσουν την έναρξη ενός τεστ ρύπων στο εργαστήριο» ανέφερε χαρακτηριστικά η έκθεση.

Οι συσκευές αναστολής μπορούσαν ακόμα να «ενεργοποιήσουν, να τροποποιήσουν, να καθυστερήσουν ή να απενεργοποιήσουν συστήματα ελέγχου των ρύπων», προειδοποιούσε ακόμη, συμπληρώνοντας ότι με τη διεξαγωγή των ελέγχων στους δρόμους θα διασφαλιζόταν «ότι η χρήση συστημάτων αναστολής θα περιοριζόταν όσο το δυνατόν περισσότερο».

Οι έλεγχοι εκπομπής ρύπων που είχε πραγματοποιήσει το Κοινό Κέντρο Ερευνών είχαν επαληθεύσει από τότε τα λεγόμενά του, καθώς έδειξαν ότι οι εκπομπές διοξειδίου του αζώτου ξεπερνούσαν σημαντικά τα επιτρεπόμενα όρια.

Παρ’ όλα αυτά, παρ’ ότι ακόμη τα συστήματα αναστολής ήταν απαγορευμένα από το 2007 στην Ευρωπαϊκή Ενωση, η Επιτροπή δεν έκανε τίποτα προκειμένου να κυνηγήσει το ζήτημα. Αξιωματούχοι της ανέφεραν χαρακτηριστικά ότι δεν έκαναν έρευνα για τον εντοπισμό μιας τέτοιας συσκευής και ότι δεν γνωρίζουν αν κάποια εθνική αρχή έχει εντοπίσει κάτι.

Η πλήρης αδράνεια των ευρωπαϊκών αρχών απέναντι σε ένα θέμα τόσο καυτό για την υγεία και τη ζωή εκατομμυρίων πολιτών της Ευρώπης γεννά τεράστια ερωτήματα για τις ευθύνες της. Αναδεικνύει επίσης -σε όλο της το μεγαλείο- την τεράστια διαπλοκή που διέπει σήμερα τις σχέσεις πολιτικών, τεχνοκρατών και επιχειρήσεων στο όλο και πιο σαθρό οικοδόμημα της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ξ

εμπροστιάζει τη γραφειοκρατία των Βρυξελλών, η οποία -όπως φάνηκε από την υπόθεση- άγεται και φέρεται από τα λόμπι και ανάλογα με τα συμφέροντα των μεγάλων γερμανικών και ευρωπαϊκών βιομηχανιών λαμβάνει αποφάσεις σε βάρος της δημόσιας υγείας και των λαών της Ευρώπης.

Το σκάνδαλο αντικατοπτρίζει ακόμη την τεράστια ισχύ της γερμανικής και συνολικά της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία άσκησε εντονότατες πιέσεις και δαπάνησε δεκάδες εκατομμύρια προκειμένου να επηρεάσει τις αποφάσεις των αρχών, να αποκρύψει μελέτες, να αναστείλει νομοθεσίες και να δημιουργήσει παραθυράκια σε κανονιστικά πλαίσια.

Κατάφερε έτσι να πλασάρει ως «οικολογικά» και «πράσινα» τα πετρελαιοκίνητα ρυπογόνα οχήματά της και να καταλάβει τελικά με αυτά ποσοστό μεγαλύτερο το 50% της ευρωπαϊκής αγοράς έναντι μόλις 10% που αυτά είχαν το 1990. Ενδεικτικό είναι ότι μόνο πέρυσι οι κατασκευαστές ντίζελ κινητήρων και οχημάτων ξόδεψαν περί τα 18,5 εκατ. ευρώ για λόμπι στις Βρυξέλλες, απασχολώντας 184 λομπίστες.

Στη Γερμανία, όπου η αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί τον μεγαλύτερο εξαγωγικό κλάδο και απασχολεί περίπου ένα εκατομμύριο άτομα, η διαπλοκή και η επιρροή στην πολιτική σκηνή της χώρας είναι ακόμη μεγαλύτερες.

Πρώην πολιτικοί εργάζονται μάλιστα ανοικτά για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των εταιρειών. Μεταξύ άλλων, ο πρώην ηγέτης των Πρασίνων και υπουργός Εξωτερικών της κυβέρνησης Σρέντερ ώς το 2005, ο Γιόσκα Φίσερ, διετέλεσε μετά το 2009 σύμβουλος της BMW.

Ακόμη, ο πρώην βουλευτής των Χριστιανοδημοκρατών, Εκαρντ φον Κλέντεν, έχει αναλάβει από το 2013 ρόλο λομπίστα της Daimler για τις επαφές της εταιρείας με τους πολιτικούς. Τέλος, ο Τόμας Στεγκ, κορυφαίος λομπίστας της VW, υπήρξε αναπληρωτής διευθυντής στο γραφείο του πρώην καγκελαρίου Γκέρχαρντ Σρέντερ, αλλά και εκπρόσωπος Τύπου της Ανγκελα Μέρκελ.

Η γερμανική κυβέρνηση ζήτησε χθες από τη Volkswagen να εξηγήσει μέχρι τις 7 Οκτωβρίου με ποιον τρόπο σχεδιάζει να εφαρμόσει τα εθνικά περιβαλλοντικά πρότυπα στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητά της. Ομως όπως αποκαλύφθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, γνώριζε τουλάχιστον από τις αρχές του φετινού καλοκαιριού την απάτη με το λογισμικό παραποίησης των ελέγχων.

Εν τω μεταξύ, οι ελβετικές αρχές αποφάσισαν το περασμένο Σάββατο να αναστείλουν τις πωλήσεις των «ύποπτων» μοντέλων της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Η απόφαση αυτή αφορά περίπου 180.000 οχήματα Audi, Seat, Skoda και Volkswagen που κατασκευάστηκαν από το 2009 μέχρι το 2014.

Συνολικά τουλάχιστον 10 χώρες έχουν ξεκινήσει κάποιας μορφής έρευνα για τις συσκευές αναστολής της VW, ενώ οι αγωγές εναντίον της αυτοκινητοβιομηχανίας συνεχίζουν να πέφτουν βροχή. Εκτιμάται ότι οι συσκευές αναστολής της VW είναι πολύ πιθανό να έχουν αποκρύψει ρύπους μεγέθους τουλάχιστον ενός εκατομμυρίου τόνων ετησίως.

Αξίζει να σημειωθεί ότι από το καλοκαίρι του 2014 η Αμερικανική Αρχή Προστασίας του Περιβάλλοντος είχε ζητήσει εξηγήσεις από τη VW για τους υψηλούς ρύπους των ντιζελοκίνητων οχημάτων της.

Τον περασμένο Δεκέμβριο, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία προχώρησε σε εθελοντική ανάκληση μισού εκατ. αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, αποκρύπτοντας όμως την πραγματική αιτία και επικαλούμενη «ποικίλα τεχνικά ζητήματα».

Στις αρχές του 2015, η Πολιτεία της Καλιφόρνιας διαπίστωσε μετά από τεστ ότι παρά την ανάκληση της VW, δεν είχε γίνει σχεδόν τίποτα για τον περιορισμό των εκπομπών των επικίνδυνων για τη δημόσια υγεία οξειδίων του αζώτου.

Στάση αναμονής από την ΕΚΤ

Αποστάσεις ασφαλείας από τη VW κρατάει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, καθώς εξετάζει τις οικονομικές συνέπειες του σκανδάλου, σύμφωνα με δημοσίευμα των «Financial Times».

Ειδικότερα, η ΕΚΤ ανέστειλε την αγορά τιτλοποιημένων δανείων που βασίζονται σε στοιχεία ενεργητικού και ενώ η μετοχή της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας έχασε το ένα τρίτο της αξίας της σε μόλις 10 ημέρες.

Το γεγονός ωστόσο ότι η VW, που είναι από τους μεγαλύτερους εκδότες ομολόγων της Ευρώπης, βρίσκεται στο μικροσκόπιο, υπογραμμίζει την οξύτητα των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο γερμανικός όμιλος και τις πιθανές επιπτώσεις του σκανδάλου στη χρηματοδότησή του.

ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Παραδοσιακή γερμανική πρακτική η δημιουργία... καρτέλ
Οι επιχειρήσεις στους περισσότερους βιομηχανικούς κλάδους στη Γερμανία παραδοσιακά (από την εποχή του Μπίσμαρκ) λειτουργούσαν μέσω συνασπισμών, δημιουργώντας κοινές δομές πωλήσεων, ελαχιστοποιώντας τον μεταξύ...
Παραδοσιακή γερμανική πρακτική η δημιουργία... καρτέλ
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ξεκάθαρα ψέματα για τους «βρόμικους» ντιζελοκινητήρες τους
Με μια φτηνή αναβάθμιση λογισμικού αποφάσισαν να επιλύσουν το πρόβλημα των ρύπων, που εκπέμπουν τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητά τους, οι Γερμανοί αυτοκινητοβιομήχανοι στη χθεσινή πολυαναμενόμενη «Σύνοδο Diesel»,...
Ξεκάθαρα ψέματα για τους «βρόμικους» ντιζελοκινητήρες τους
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Υποκρισία από Βρετανία, Γαλλία και Γερμανία
Το σκάνδαλο της Volkswagen δεν ξεμπρόστιασε μόνο την υποκρισία του γερμανικού κολοσσού αλλά και των κυβερνήσεων της Ε.Ε., οι οποίες όπως φαίνεται νοιάζονται πολύ περισσότερο για τα συμφέροντα των επιχειρήσεων...
Υποκρισία από Βρετανία, Γαλλία και Γερμανία
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Σχέσεις στοργής
Με τη συμπλήρωση δύο ετών από την αποκάλυψη του σκανδάλου Dieselgate οι Γερμανοί ψηφίζουν και εκλέγουν, όπως όλα δείχνουν, ξανά Μέρκελ, προς χάριν των αυτοκινητοβιομηχάνων. Οι βαθιές σχέσεις στοργής μεταξύ της...
Σχέσεις στοργής
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Οι Γερμανοί... ξανάρχονται
Η γερμανική Bundesbank ήταν πάλι η μοναδική εκ των κεντρικών τραπεζών του χωρών-μελών της ευρωζώνης που αντέδρασε άμεσα πριν από λίγες ημέρες όταν διέρρευσε σχέδιο «προληπτικής ανακεφαλαιοποίησης» για τη...
Οι Γερμανοί... ξανάρχονται
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Οι «ευγενείς» των Βρυξελλών
Τους πληρώνουμε χρυσούς παρ’ ότι έχουν προ πολλού τελειώσει τη δουλειά τους, παρ’ ότι αρκετοί εξ αυτών αμείβονται ήδη αδρά από τις επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα στις οποίες εργάζονται σήμερα. Ο λόγος για...
Οι «ευγενείς» των Βρυξελλών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας