Αθήνα, 15°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
16.3° 14.2°
3 BF
44%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
8°C
9.8° 7.0°
1 BF
65%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
16°C
17.0° 14.4°
4 BF
40%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
9°C
8.9° 8.9°
1 BF
66%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
10°C
11.9° 9.9°
2 BF
71%
Βέροια
Αίθριος καιρός
9°C
8.7° 5.1°
1 BF
70%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
7°C
7.4° 5.1°
0 BF
49%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
16°C
16.4° 16.4°
0 BF
43%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.1°
3 BF
72%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
14°C
14.9° 12.7°
2 BF
53%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
15°C
15.8° 14.9°
4 BF
67%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
12°C
11.7° 11.2°
2 BF
76%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
16°C
15.9° 15.9°
1 BF
55%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
9°C
9.1° 7.3°
0 BF
71%
Λαμία
Αίθριος καιρός
12°C
12.2° 10.5°
1 BF
55%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
17°C
18.7° 16.6°
3 BF
56%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
15°C
16.0° 13.4°
3 BF
67%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
10°C
11.3° 9.9°
0 BF
63%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
6°C
5.8° 5.7°
2 BF
79%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
6°C
6.3° 6.3°
0 BF
70%
ΜΕΝΟΥ
Κυριακή, 19 Ιανουαρίου, 2025
vape-vaping
AP Photo/Rebecca Blackwell, File

Στόχος διαφημίσεων για προϊόντα ατμίσματος εκατομμύρια ανήλικοι

Σύμφωνα με έκθεση, δεκάδες εκατομμύρια νέοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης βλέπουν αναρτήσεις που προωθούν σακουλάκια νικοτίνης και ατμούς χρησιμοποιώντας εκπτώσεις, δώρα και πληρωμένους influencers.

Για «επιθετικές» τακτικές και αναρτήσεις που προωθούν το κάπνισμα σε νέους ενήλικες και ανηλίκους κατηγορεί την καπνοβιομηχανία η οργάνωση Campaign for Tobacco-Free Kids (CTFK) που μάχεται κατά του καπνίσματος στις νεαρές ηλικίες.

Η οργάνωση υποστηρίζει ότι οι εταιρείες καπνού τσιγάρων και προϊόντων ατμίσματος χρησιμοποιούν «επιθετικές» τακτικές και ότι αναρτήσεις και διαφημίσεις που προωθούν το κάπνισμα, τα εναλλακτικά προϊόντα νικοτίνης και καπνού έχουν προβληθεί περισσότερες από 3,4 δισ. φορές σε όλες τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.

Η έκθεση υποστηρίζει ότι το 40% του κοινού είναι κάτω των 25 ετών και 16 εκατομμύρια χρήστες έχουν ηλικία κάτω των 18 ετών. Η πλειονότητα των προβολών έγινε στο Instagram, σημειώνεται.

Στην πρώτη μελέτη που διερεύνησε την κλίμακα αυτού του περιεχομένου, η Campaign for Tobacco-Free Kids εξέτασε τρεις μάρκες: τη Vuse, ένα ηλεκτρονικό τσιγάρο (vape) που πωλείται επίσης από την BAT, και Iqos, ένα προϊόν θερμαινόμενου καπνού που πωλείται από την Philip Morris International, τη μητρική εταιρεία της Marlboro.

Διαβεβαιώνουν οι εταιρείες ότι τηρούν τους κανονισμούς 

Εκπρόσωπος της BAT δήλωσε ότι η εταιρεία έχει καταστήσει σαφές ότι τα προϊόντα ατμού και νικοτίνης της είναι «μόνο για ενήλικες καπνιστές και χρήστες νικοτίνης». Είπαν ότι απαιτούσε από οποιονδήποτε συνεργαζόταν μαζί της σε μια εταιρική σχέση με το εμπορικό σήμα να είναι άνω των 25 ετών και "να διασφαλίζει ότι η σημαντική πλειοψηφία των οπαδών τους είναι άνω των 18 ετών".

Η Philip Morris δήλωσε ότι «χωρίς τη δυνατότητα να αναλύσει την έκθεση στο σύνολό της", δεν ήταν «σε θέση να δώσει πλήρη απάντηση». Ένας εκπρόσωπος δήλωσε: «Η Morris δεν έχει καμία σχέση με το θέμα: Οι υπεύθυνες πωλήσεις και το μάρκετινγκ αποτελούν βασικές προτεραιότητες για την PMI». Οι εκπρόσωποι της εταιρείας είπαν ότι απευθύνεται μόνο «σε ενήλικο κοινό» για τα προϊόντα της.

Η Γιολόντα Ρίτσαρντσον, διευθύνουσα σύμβουλος της εκστρατείας κατά του καπνίσματος στα παιδιά, δήλωσε ότι η έκθεση «θα πρέπει να κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου» σχετικά με το ακατάλληλο μάρκετινγκ.

Η BAT και η Philip Morris απευθύνονται σε περισσότερες από 60 χώρες με τις εκστρατείες μάρκετινγκ τους, υποστηρίζει η έκθεση. Η CTFK δήλωσε ότι οι μάρκες καπνού διαπιστώθηκε ότι «χρησιμοποιούν μια ποικιλία τακτικών μάρκετινγκ για να κατακλύσουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης». Αυτές περιλάμβαναν συνεργασίες με αθλητικές μάρκες, εκπτώσεις και δώρα, άμεσο μάρκετινγκ προϊόντων, πληρωμένους influencers και πληρωμένες διαφημίσεις.

Το διαφημιστικό modus operandi των εταιρειών

Η CTFK δήλωσε ότι επιθυμεί να αποδοθεί νομική ευθύνη στις εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης για τον προληπτικό εντοπισμό και την απομάκρυνση κάθε παράνομου μάρκετινγκ προϊόντων καπνού και νικοτίνης από τις πλατφόρμες τους.

Η BAT και η Philip Morris χρησιμοποιούν τουλάχιστον 56 λογαριασμούς μέσων κοινωνικής δικτύωσης σε τουλάχιστον 45 χώρες για την άμεση προώθηση των προϊόντων τους, παρά τις διαφημιστικές πολιτικές του Facebook και του Instagram που απαγορεύουν τις διαφημίσεις για προϊόντα καπνού και νικοτίνης.

Η έκθεση ισχυρίζεται επίσης ότι η BAT χρησιμοποιεί κωδικούς προσφοράς για να ενθαρρύνει τις πωλήσεις προϊόντων όπως το Velo. Για παράδειγμα, στους χρήστες του Instagram δίνονται ειδικοί κωδικοί που παρέχουν στον χρήστη έκπτωση 15% στα προϊόντα της. Η εταιρεία προωθεί επίσης διαγωνισμούς και δώρα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι οπαδοί μπορούν να συμμετάσχουν για να κερδίσουν ένα δωρεάν iPhone συμμετέχοντας στο περιεχόμενο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης της BAT.

Η CTFK κάλεσε τις κυβερνήσεις να εφαρμόσουν εγχώριες και διασυνοριακές απαγορεύσεις εμπορίας για όλα τα προϊόντα καπνού και νικοτίνης και να επιβάλουν τις υπάρχουσες. Είπε ότι αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνει «συνεργασία με άλλες κυβερνήσεις για τον εντοπισμό και την απομάκρυνση του παράνομου μάρκετινγκ που εισέρχεται στα εδάφη τους».

Εκπρόσωπος του Meta υπεραμύνθηκε των πολιτικών απορρήτου του, λέγοντας ότι υπάρχουν αυστηρές απαγορεύσεις για διαφημίσεις προϊόντων νικοτίνης και καπνού και όσες «ξεφεύγουν» από τον αρχικό έλεγχο διαγράφονται στη συνέχεια.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Στόχος διαφημίσεων για προϊόντα ατμίσματος εκατομμύρια ανήλικοι

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας