• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.2°C / 15.2°C
    1 BF
    88%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.3°C / 12.7°C
    2 BF
    85%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 9.0°C / 13.3°C
    2 BF
    75%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 3.9°C / 7.7°C
    0 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.4°C / 7.9°C
    2 BF
    87%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.4°C / 10.0°C
    0 BF
    86%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.2°C / 6.4°C
    1 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.2°C / 11.2°C
    1 BF
    86%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 13.8°C
    2 BF
    94%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 11.2°C / 11.2°C
    2 BF
    85%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.2°C / 14.4°C
    1 BF
    82%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    3 BF
    74%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    2 BF
    78%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 10.6°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 10.6°C
    1 BF
    95%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 15.4°C
    1 BF
    86%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 13.6°C
    1 BF
    85%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.0°C / 11.0°C
    1 BF
    81%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 8.7°C / 11.2°C
    2 BF
    83%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 6.9°C
    1 BF
    94%

Ο Εμανουέλ Μακρόν στο προεδρικό μέγαρο Ελιζέ, με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Uber, Ντάρα Χοσροσαχί

Bertrand Guay, Pool photo via AP
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γιατί ο Μακρόν προτιμά τα Uber και όχι τα ταξί;

  • A-
  • A+

Παρίσι

Η απάντηση στο ερώτημα «τι έκανες στον πόλεμο των ταξί, Εμανουέλ Μακρόν;», που ταλανίζει από προχθές τη Γαλλία, είναι μάλλον προφανής. Διευκόλυνε, όταν ήταν υπουργός Οικονομικών, την αμερικανική πολυεθνική εταιρεία παροχής μεταφορικών υπηρεσιών Uber να εγκατασταθεί στη γαλλική επικράτεια. Και αυτό, όπως υποστηρίζει, όχι για ίδιον όφελος, αλλά επειδή η Uber έριξε τις τιμές για τον καταναλωτή προσφέροντας καλύτερες υπηρεσίες και δημιούργησε δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας για άτομα που αν δεν είχαν αυτή τη δουλειά μάλλον θα κατέφευγαν σε παραοικονομικές δραστηριότητες. Ολα αυτά έχουν μια δόση αλήθειας, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τη Γαλλία, όπου τα «κανονικά ταξί» είναι λίγα, πανάκριβα και σε ώρες αιχμής δυσεύρετα.

Μια διαδρομή που στην Ελλάδα πάνω-κάτω κοστίζει 5 ευρώ, στη Γαλλία κοστίζει 15 ευρώ και η Uber τη χρεώνει 10 ευρώ. Η άδεια του ταξί στη Γαλλία κοστίζει εξάλλου 200.000 ευρώ, με τις τιμές αγοράς αυτοκινήτου και καυσίμων να είναι πάνω-κάτω ίδιες σε Ελλάδα και Γαλλία. Με βάση τα ανωτέρω, είναι σαφές το γιατί στη Γαλλία η Uber εξαπλώθηκε αμέσως, κάτι που στην Ελλάδα είναι μάλλον δυσκολότερο να συμβεί αφού τα ταξί στη χώρα μας είναι σχετικώς πολλά και φτηνά. Στη Γαλλία εξάλλου, όπως και σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, η Uber έχει πλέον απλωθεί και σε άλλες δραστηριότητες, όπως το λεγόμενο «delivery», η ενοικίαση ηλεκτρικών ποδηλάτων κ.ά.

Από την άλλη η εγκατάσταση της Uber στη Γαλλία και στην Ευρώπη βασίστηκε σε ένα ψέμα. Ενώ επί της ουσίας ξεκίνησε προσφέροντας υπηρεσίες ταξί, η αμερικανική πολυεθνική επί σειρά ετών το αρνιόταν λέγοντας πως το μόνο που κάνει είναι να φέρνει σε επαφή ανθρώπους που θέλουν να πάνε σε κάποιο μέρος με οδηγούς που είναι στο αυτοκίνητό τους και πηγαίνουν προς το ίδιο μέρος. Το αντίτιμο αυτής της «εξυπηρέτησης» το όριζε εξ αρχής η ίδια η Uber, η οποία στη συνέχεια πλήρωνε τον οδηγό. Μια «εξυπηρέτηση» που για να γίνει δεν απαιτεί παρά μια «εφαρμογή Uber», ένα αυτοκίνητο και δύο κινητά, ένα του οδηγού και ένα του πελάτη.

Στην Ευρώπη η Uber άρχισε να εμφανίζεται περί το 2012 και αμέσως δημιούργησε μύρια όσα προβλήματα. Προβλήματα φυσικά με τους επαγγελματίες οδηγούς ταξί που είδαν την πελατεία τους να μειώνεται λόγω του αθέμιτου ανταγωνισμού, αλλά και με το φορολογικό και το εργατικό δίκαιο, που στην Ευρώπη διέφερε και διαφέρει σημαντικά από το αντίστοιχο των ΗΠΑ.

Για την αμερικανική εταιρεία, όπως προκύπτει από τα χιλιάδες έγγραφα που δημοσιοποίησαν πολλές ευρωπαϊκές εφημερίδες, όλα αυτά ήταν λεπτομέρειες. Προχωρούσε, χωρίς να ζητήσει καμία άδεια, στην έναρξη των δραστηριοτήτων της όπου η ίδια έκρινε ότι τη συμφέρει και στη συνέχεια, όταν έφτανε η ώρα της αντιπαράθεσης με τις κρατικές υπηρεσίες, ζητούσε συγγνώμη και εμφάνιζε όλα της τα όπλα: πολιτικούς, δικηγόρους, λομπίστες, οικονομολόγους, συμβούλους, ακόμα και οργισμένους με το κράτος οδηγούς της, που άλλοτε τους ονόμαζε μισθωτούς και άλλοτε ελεύθερους επαγγελματίες. Με άλλα λόγια, η αμερικανική εταιρεία, εκμεταλλευόμενη την τεχνολογική υποδομή της και αδιαφορώντας για τις εθνικές νομοθεσίες, επέβαλε την παρουσία της σε σχεδόν όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις.

Το πρόβλημα λοιπόν βρίσκεται στην ευχέρεια που είχε η Uber να ξεκινήσει κάνοντας κατά βάση λαθρεμπόριο μεταφορικών υπηρεσιών, το οποίο στη συνέχεια νομιμοποιούσε, με επιχείρημα ότι δίνει δουλειά σε δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους και φτηνές υπηρεσίες σε δεκάδες εκατομμύρια καταναλωτές. Η επίλυση αυτού του προβλήματος είναι ασφαλώς σύνθετη και δεν αφορά μόνο τα ταξί, αλλά συνολικά την ανεξαρτησία της Ευρώπης. Αφορά το αν και κατά πόσο έχει τη δυνατότητα μια εταιρεία με έδρα το Σαν Φρανσίσκο να λειτουργεί εκμεταλλευόμενη την τεχνολογική υπεροχή της στην Ευρώπη εφαρμόζοντας την αμερικανική νομοθεσία. Η επίλυση αυτού του προβλήματος δεν μπορεί, τέλος, παρά να είναι συνολικά ευρωπαϊκή και να αφορά όχι μόνο τον τομέα του Δικαίου, αλλά και τον τομέα της τεχνολογίας.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πανευρωπαϊκή διαδήλωση ταξιτζήδων για την Uber
Εκατοντάδες οδηγοί ταξί με τα οχήματά τους μπλόκαραν τους δρόμους των Βρυξελλών, κορνάροντας και περικυκλώνοντας με τα αυτοκίνητά τους τα κτίρια της Ευρωπαϊκής Ενωσης, στο πλαίσιο πανευρωπαϊκής διαδήλωσης.
Πανευρωπαϊκή διαδήλωση ταξιτζήδων για την Uber
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ο λομπίστας Μαρκ ΜακΓκαν πίσω από τις αποκαλύψεις των Uber Files
Δήλωσε ότι αποφάσισε να μιλήσει επειδή πιστεύει ότι η Uber παραβίασε τους νόμους σε δεκάδες χώρες και εξαπάτησε ανθρώπους σχετικά με τα κέρδη του επιχειρηματικού μοντέλου.
Ο λομπίστας Μαρκ ΜακΓκαν πίσω από τις αποκαλύψεις των Uber Files
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Politico: Σολτς και Μακρόν εξετάζουν εμπορικά αντίποινα στις ΗΠΑ
Κοινό μέτωπο κατά των αμερικανικών σχεδίων για κρατικές επιδοτήσεις, οι οποίες στρεβλώνουν την αγορά καθώς στόχος τους είναι η μεταφορά της παραγωγής των επιχειρήσεων στις ΗΠΑ εξετάζουν οι ηγέτες Γερμανίας και...
Politico: Σολτς και Μακρόν εξετάζουν εμπορικά αντίποινα στις ΗΠΑ
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Συμφωνία Γαλλίας-Ισπανίας-Πορτογαλίας για «διάδρομο πράσινης ενέργειας»
Άφησαν το σχέδιο για τον αγωγό φυσικού αερίου Midcat στα Πυρηναία όρη και κατέληξαν σε ένα άλλο σχέδιο με αγωγό που θα συνδέει τη Βαρκελώνη με τη Μασσαλία.
Συμφωνία Γαλλίας-Ισπανίας-Πορτογαλίας για «διάδρομο πράσινης ενέργειας»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας