• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 22.8°C / 26.2°C
    2 BF
    56%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 19.9°C / 24.3°C
    1 BF
    72%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    24°C 22.0°C / 24.4°C
    1 BF
    72%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 18.0°C / 21.0°C
    3 BF
    79%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 17.3°C
    1 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 19.1°C / 19.1°C
    1 BF
    82%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.8°C / 25.8°C
    2 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.6°C / 21.9°C
    2 BF
    78%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 24.9°C
    1 BF
    69%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 21.8°C
    4 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Θύελλα με ασθενείς βροχοπτώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    2 BF
    100%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 19.0°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 20.5°C / 20.6°C
    1 BF
    73%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 24.9°C
    4 BF
    83%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 25.3°C
    0 BF
    58%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 19.3°C / 24.9°C
    0 BF
    61%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 20.7°C / 22.3°C
    1 BF
    77%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 16.3°C / 16.3°C
    1 BF
    94%

Αρκετές φορές οι αποσκευές φτάνουν στον προορισμό τους… μετά το τέλος των διακοπών, ενώ απεργίες σε αεροπορικές εταιρείες, εταιρείες διαχείρισης αεροδρομίων και μαζικά μέσα μεταφοράς αυξάνουν την ταλαιπωρία και την αγανάκτηση

AP Photo/Rick Bowmer
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Καλοκαιρινό αεροπορικό χάος σε όλη την Ευρώπη

  • A-
  • A+
Η ρίζα του προβλήματος ανάγεται στις σαρωτικές απολύσεις κατά την περίοδο της καραντίνας ● Οι αεροπορικές εταιρείες δεν προχώρησαν έγκαιρα σε επαναπρόσληψη του προσωπικού που είχαν απολύσει και φέρουν ευθύνη για το σημερινό μπάχαλο.

Αγρια ταλαιπωρία βιώνουν τις πρώτες εβδομάδες του φετινού καλοκαιριού όσοι Ευρωπαίοι επέλεξαν να φύγουν για τις διακοπές τους αεροπορικώς. Στα αεροδρόμια των ευρωπαϊκών μεγαλουπόλεων –από το Λονδίνο, το Αμστερνταμ και το Παρίσι ώς τη Βαρσοβία και τις Βρυξέλλες– οι ουρές στο check-in και στον έλεγχο επιβατών είναι τεράστιες. Κάποιοι επιβάτες φτάνουν έγκαιρα στα αεροδρόμια αλλά δεν φεύγουν ποτέ για τον προορισμό τους, αφού η πτήση τους έχει ακυρωθεί την τελευταία στιγμή.

Κάποιοι άλλοι δεν επιστρέφουν, αφού πάλι η πτώση τους έχει ακυρωθεί. Αρκετές φορές οι αποσκευές φτάνουν στον προορισμό τους… μετά το τέλος των διακοπών, ενώ απεργίες σε αεροπορικές εταιρείες, εταιρείες διαχείρισης αεροδρομίων και μαζικά μέσα μεταφοράς που οδηγούν σε αυτά αυξάνουν την ταλαιπωρία και την αγανάκτηση. Κι όμως, οι δύσμοιροι επιβάτες ήταν αυτοί που επί της ουσίας διέσωσαν τις αεροπορικές εταιρείες από τη χρεοκοπία στη διάρκεια της πανδημίας και των λοκντάουν. Με τα λεφτά τους, τα λεφτά των φορολογουμένων πολιτών, οι ανά τον κόσμο κυβερνήσεις έβγαλαν από τη… ΜΕΘ τις εταιρείες των αερομεταφορών, δεσμεύοντας πάνω από 200 δισ. δολάρια για χάρη τους.

Η ρίζα του προβλήματος ανάγεται στις σαρωτικές απολύσεις κατά την περίοδο της καραντίνας. Πιστές στην ιδέα της «οικονομικής βελτιστοποίησης», οι διοικήσεις των αεροπορικών εταιρειών και των αεροδρομίων απέλυσαν… δίχως αύριο στη διάρκεια των λοκντάουν. Απέλυσαν πιλότους, απέλυσαν αεροσυνοδούς, απέλυσαν ελεγκτές, απέλυσαν χειριστές αποσκευών, απέλυσαν σεκιουριτάδες, απέλυσαν δεκάδες χιλιάδες και μείωσαν μισθούς. Η πανδημία κόπασε όμως κάποτε και τα αεροπορικά ταξίδια άρχισαν να ανακάμπτουν σιγά σιγά.

Οι αεροπορικές εταιρείες δεν προχώρησαν ωστόσο έγκαιρα σε επαναπρόσληψη του προσωπικού που είχαν απολύσει και φέρουν ευθύνη για το σημερινό μπάχαλο. Το χάος που επικρατεί δείχνει ότι ο προγραμματισμός των πτήσεών τους γι’ αυτό το καλοκαίρι ήταν σχεδιασμένος κυριολεκτικά στο πόδι. Δεν διέθεταν προσωπικό για να τις διεκπεραιώσουν, ούτε πλήρωσαν για να το αποκτήσουν έγκαιρα. Από την πλευρά τους οι εργαζόμενοι των αεροπορικών εταιρειών και αεροδρομίων (όσοι δεν απολύθηκαν), εκτός από το ψαλίδισμα αποδοχών τους και την εργασιακή ανασφάλεια, έχουν να αντιμετωπίσουν και τον καλπασμό του πληθωρισμού. Απαιτούν έτσι, πλέον, σοβαρές αυξήσεις και δεν διστάζουν να προχωρήσουν σε απεργία.

Ο εργασιακός αναβρασμός είναι έκδηλος:

■ Η Νorwegian Air είναι ίσως μία από τις ελάχιστές εταιρείες που κατάφεραν να αποφύγουν την απεργία. Συμφώνησε νωρίτερα αυτό τον μήνα σε αύξηση των μισθών των πιλότων της κατά 3,7%.

■ Την απεργία ωστόσο –και μάλιστα στο μέσο της καλοκαιρινής σεζόν– δεν θα την αποφύγει πιθανότατα η British Airways. Οι εργαζόμενοί της στο αεροδρόμιο του Λονδίνου Heathrow ψήφισαν να απεργήσουν καθώς η εταιρεία αρνήθηκε να αποσύρει την περικοπή 10% που είχε επιβληθεί στους μισθούς τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

■ Στο Charles de Gaulle, το κεντρικό αεροδρόμιο του Παρισιού, οι εργαζόμενοι κατέβηκαν σε απεργία στις 9 Ιουνίου. Αιτήματά τους: αύξηση 300 ευρώ στους μισθούς και καλύτερες συνθήκες εργασίας. Η απεργία οδήγησε σε ακύρωση του 25% των πτήσεων. Νέα απεργία έχει εξαγγελθεί γι’ αυτό το Σάββατο.

■ Στην ιρλανδική Ryanair τα πληρώματα καμπίνας σε Βέλγιο, Ισπανία, Πορτογαλία, Γαλλία και Ιταλία απήργησαν την περασμένη Παρασκευή έως Κυριακή, ενώ νέα απεργία έχει εξαγγελθεί από τους Ισπανούς εργαζόμενους από σήμερα έως το Σάββατο.

■ Στην άλλη μεγάλη εταιρεία χαμηλού μπάτζετ, την Easyjet, τα πληρώματα καμπίνας σχεδιάζουν να απεργήσουν τον επόμενο μήνα 9 ημέρες, διεκδικώντας αύξηση του βασικού μισθού τους κατά 40%. Οπως καταγγέλλουν, το σημερινό ύψος αυτού είναι εξοργιστικά χαμηλότερο σε σχέση με τον βασικό μισθό που ισχύει σε χώρες όπως η Γαλλία και η Γερμανία.

■ Η γερμανική Lufthansa, που ανακοίνωσε αυτήν την εβδομάδα την ακύρωση ακόμη 3.000 πτήσεων, στη συνέχεια του καλοκαιριού σύντομα θα εκδηλωθεί απεργία καθώς οι διαπραγματεύσεις με το συνδικάτο προσωπικού εδάφους έχουν φτάσει σε οριακό σημείο. Οι εργαζόμενοι διεκδικούν αύξηση τουλάχιστον 350 ευρώ στον μισθό τους επί ένα δωδεκάμηνο για να μετριαστούν οι επιπτώσεις του καλπάζοντος πληθωρισμού. Τουλάχιστον εδώ η διοίκηση παραδέχτηκε ότι ήταν λάθος η περικοπή του κόστους στη διάρκεια της πανδημίας.

■ Η σκανδιναβική SAS ξεκίνησε διαπραγματεύσεις της ύστατης στιγμής με τα συνδικάτα την περασμένη Τρίτη, με την ελπίδα να αποφύγει την απεργία των 1.000 και πλέον πιλότων της. Οι πιλότοι εξοργίστηκαν από την απόφαση της διοίκησης να προσλάβει νέους πιλότους μέσω δύο νέων θυγατρικών της –Connect και Link– αντί να επαναπροσλάβει όσους απολύθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Σχεδόν οι μισοί πιλότοι της ήταν άνεργοι. Οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται.

Ακυρώσεις - περικοπές

Εν τω μεταξύ, οι ακυρώσεις πτήσεων και οι περικοπές δρομολογίων συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό.

Οι EasyJet και Lufthansa ήταν οι τελευταίες που ανακοίνωσαν την προηγούμενη εβδομάδα ακύρωση χιλιάδων πτήσεων από τα καλοκαιρινά τους δρομολόγια. Επίσης αεροδρόμια, όπως το βρετανικό Gatwick και το ολλανδικό Schiphol, ανακοίνωσαν όριο στον αριθμό των επιβατών που θα μπορούν να δέχονται το καλοκαίρι.

Κάποιες αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια, αφού είδαν και απόειδαν, τρέχουν να προσλάβουν. Δυσκολεύονται να βρουν καθώς οι θέσεις εργασίας που προσφέρουν είναι συχνά σωματικά απαιτητικές, αμείβονται χαμηλά και βρίσκονται σε αεροδρόμια έξω από τις πόλεις. Η εκπαίδευση των νεοπροσληφθέντων και η άδεια ασφαλείας για να μπορούν να εργαστούν στα αεροδρόμια απαιτούν μήνες. Απέναντι σε αυτό το πρόβλημα:

■ Το αεροδρόμιο του Αμστερνταμ Schiphol αποφάσισε να πληρώσει περισσότερο για να τη βγάλει όσο το δυνατόν καλύτερα με την κίνηση του καλοκαιριού. Συμφώνησε να πληρώνει 5,5 ευρώ επιπλέον την ώρα στους 15.000 καθαριστές, χειριστές αποσκευών και προσωπικό ασφαλείας που απασχολεί. Το προσωπικό του ολλανδικού αεροδρομίου μειώθηκε στη διάρκεια της πανδημίας από 68.000 σε 58.000 εργαζόμενους.

■ Η γερμανική κυβέρνηση θέλει από την πλευρά της να φέρει ξένους εργαζόμενους όσο πιο γρήγορα γίνεται προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι ελλείψεις στα αεροδρόμια. Μία στις πέντε θέσεις εργασίας στον τομέα της ασφάλειας, του check-in και του χειρισμού αεροσκαφών είναι κενές στα αεροδρόμια της χώρας.

■ Πορτογαλία και Ισπανία προσλαμβάνουν επιπλέον ελεγκτές και αστυνομικούς για να καλύψουν τα κενά στα αεροδρόμιά τους.

■ Η εταιρεία ασφάλειας αεροδρομίων ICTS, η οποία δραστηριοποιείται στο γαλλικό αεροδρόμιο «Σαρλ ντε Γκολ», προσφέρει ένα εφάπαξ μπόνους 180 ευρώ σε όσους εργαζομενους της αναβάλλουν τις διακοπές τους μετά τα μέσα Σεπτεμβρίου.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Φρένο στα ωράρια-«λάστιχο»
Ενώ ο Κυριάκος Μητσοτάκης ευαγγελίζεται επταήμερα, θάνατο του οκτάωρου και ακόμη πιο ελαστικά ωράρια εργασίας μια απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου έπεσε καταπέλτης σε όσους εργοδότες φιλοδοξούσαν ότι μέσω...
Φρένο στα ωράρια-«λάστιχο»
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ευρωπαϊκό φρένο στις ψεύτικες συμβάσεις αυτοαπασχόλησης
Την αλλαγή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας όσον αφορά τις συμβάσεις εργασίας ώς το τέλος του έτους προανήγγειλε η Κομισιόν, σε μια κίνηση που στόχο έχει τη δημιουργία προτύπων για τα εκατομμύρια επισφαλών θέσεων...
Ευρωπαϊκό φρένο στις ψεύτικες συμβάσεις αυτοαπασχόλησης
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Μετρούν απώλειες, αλλά δεν αντιδρούν
Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ερευνας για την Απασχόληση το 2023 το γερμανικό ΑΕΠ θα είναι χαμηλότερο κατά 1,8% από αυτό που θα ήταν αν υπήρχε ειρήνη, ενώ 240.000 λιγότεροι Γερμανοί θα έχουν μια δουλειά.
Μετρούν απώλειες, αλλά δεν αντιδρούν
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ούτε μία βδομάδα διακοπές για σχεδόν έναν στους δύο εργαζομένους
«Σκληρό» καλοκαίρι για εκατομμύρια πολίτες της γηραιάς ηπείρου • Μεταξύ των πρώτων η Ελλάδα, αυξήσεις μισθών ζητά η Συνομοσπονδία Συνδικάτων.
Ούτε μία βδομάδα διακοπές για σχεδόν έναν στους δύο εργαζομένους
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Υποχρεωτική η παρακράτηση φόρου από την Airbnb
Ο εισαγγελέας του Ευρωδικαστηρίου προτείνει να απορριφθεί η προσφυγή της κατά ιταλικού νόμου για την υποχρέωση παροχής πληροφοριών στις φορολογικές αρχές αλλά και είσπραξης φόρου για λογαριασμό τους
Υποχρεωτική η παρακράτηση φόρου από την Airbnb

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας