Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ταξιδιώτες «εγκλωβισμένοι» στα... vouchers
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ταξιδιώτες «εγκλωβισμένοι» στα... vouchers

  • A-
  • A+
Εκατοντάδες καταγγελίες στην ΕΚΠΟΙΖΩ, με έμφαση στις σχολικές εκδρομές που ματαιώθηκαν λόγω της πανδημίας.

Προθεσμία ενός μήνα έχουν ακόμη η κυβέρνηση και τα αρμόδια υπουργεία Μεταφορών και Τουρισμού να δώσουν πειστικές απαντήσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την παραβίαση των ευρωπαϊκών κανονισμών για τα δικαιώματα των επιβατών και των ταξιδιωτών που τα ταξίδια τους ακυρώθηκαν στη διάρκεια της πανδημίας και της μεγάλης καραντίνας. Υπενθυμίζουμε ότι με την πράξη νομοθετικού περιεχομένου (13/4), η οποία στη συνέχεια κυρώθηκε με νόμο, η κυβέρνηση επέβαλε μονομερώς κουπόνια 18μηνης ισχύος για ταξίδια και εισιτήρια που ακυρώθηκαν, αποκλείοντας τους ταξιδιώτες και επιβάτες από το δικαίωμα επιστροφής χρημάτων.

Σε περίπτωση που οι απαντήσεις της κυβέρνησης προς την Κομισιόν δεν κριθούν ικανοποιητικές, η Επιτροπή θα πρέπει να παραπέμψει την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, μαζί με την Ιταλία και ακόμη οκτώ χώρες εναντίον των οποίων κινήθηκε διαδικασία επί παραβάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τα δικαιώματα των επιβατών μεταφορικών εταιρειών ή αγοραστών τουριστικών πακέτων.

Αν και έχει περάσει ένας μήνας από την ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η κυβέρνηση και τα συναρμόδια υπουργεία δεν έχουν δώσει την παραμικρή ένδειξη για τις προθέσεις τους. Κι αυτό ενώ συνεχίζονται αθρόες οι καταγγελίες πολιτών σε εγχώριο και ευρωπαϊκό επίπεδο για αθέμιτες πρακτικές από ταξιδιωτικά πρακτορεία και αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες όχι μόνο κάνουν χρήση του «προνομίου» που τους παρείχε η κυβέρνηση να κρατήσουν για ενάμιση χρόνο τα χρήματα που είχαν προκαταβάλει για τα ταξίδια ή τα εισιτήριά τους, αλλά επιβάλλουν ποικίλα «χαράτσια» και «ακυρωτικά τέλη», που είναι εντελώς παράνομα, σε όσους κάνουν αναγκαστικά χρήση του voucher.

Μόνο στην ΕΚΠΟΙΖΩ έχουν γίνει πάνω από 500 καταγγελίες ταξιδιωτών και επιβατών για τις αθέμιτες πρακτικές των εταιρειών. Η Ενωση, όπως μας λέει η νομική σύμβουλός της Βίκυ Τζέγκα, έχει στείλει από τον περασμένο Μάρτιο τουλάχιστον πέντε επιστολές με δείγματα καταγγελιών προς τα συναρμόδια υπουργεία, με αίτημα συνάντησης χωρίς ανταπόκριση.

Εξαίρεση αποτελεί η συνάντηση που έγινε πριν από δέκα μέρες με εκπροσώπους του γραφείου του υπουργού Τουρισμού. Στη συνάντηση η πλευρά του υπουργείου επέδειξε ενδιαφέρον ειδικά για το θέμα των χιλιάδων σχολικών εκδρομών που ματαιώθηκαν λόγω της πανδημίας, φέρνοντας σε ασφυκτική οικονομική πίεση γονείς και μαθητές, ιδιαίτερα της τρίτης Λυκείου για τους οποίους προφανώς δεν έχει το παραμικρό νόημα η αξιοποίηση του voucher τον επόμενο χρόνο, ενώ η παράνομη παρακράτηση ποσών που κυμαίνονται από 200 ώς 500 ευρώ ανά μαθητή για τις οικογένειες που αντιμετωπίζουν ήδη το οικονομικό σοκ της πανδημίας είναι σημαντικό πλήγμα.

Κατά πληροφορίες, το υπουργείο Τουρισμού ζήτησε από την Ενωση προτάσεις για την αντιμετώπιση ειδικά αυτής της πλευράς της ταξιδιωτικής κρίσης -οι προτάσεις έχουν ήδη σταλεί-, ενώ εξετάζει το ενδεχόμενο δημιουργίας ενός ταμείου εγγυοδοσίας για την εξασφάλιση των ακυρωμένων ταξιδιών.

Τα μεγάλα «φέσια» των σχολικών εκδρομών

Ακόμη και το περιοριστικό πλαίσιο της ΠΝΠ παραβιάζουν τα ταξιδιωτικά γραφεία, επιστρέφοντας με voucher μέρος μόνο του συνολικού τιμήματος. Τι καταγγέλλουν γονείς στην ΕΚΠΟΙΖΩ και στα αρμόδια υπουργεία:

Οι καταγγελίες που έχουν φτάσει μέσω των καταναλωτικών ενώσεων, των ΜΜΕ ή και απευθείας στα αρμόδια υπουργεία (Μεταφορών, Τουρισμού, Ανάπτυξης-Γ.Γ. Καταναλωτή) είναι ενδεικτικές του χάους και της αυθαιρεσίας που επικρατούν στην αντιμετώπιση των ταξιδιωτών από τουριστικά πρακτορεία, ακόμη κι όταν πρόκειται για σχολεία και μαθητές. Ορισμένες επιχειρήσεις καταστρατηγούν ακόμη και τους όρους της ΠΝΠ που αυθαίρετα επέβαλε τα vouchers.

Παραδείγματα: 1) Για εκδρομή 48 μαθητών που ματαιώθηκε, ταξιδιωτικό πρακτορείο εισέπραξε 8.200 ευρώ. Αντί να εκδώσει πιστωτικό σημείωμα ίσης αξίας, επιστρέφει τα 4.500 και κρατάει τα 3.500 που «μέρος τους» υπόσχεται να επιστρέψει όταν πάρει κι αυτό πίσω τις προκαταβολές εξωτερικού. 2) Για εκπαιδευτική εκδρομή συνολικού κόστους 22.000 ευρώ, ταξιδιωτικό γραφείο εκδίδει voucher μόλις 4.500 ευρώ και για τα υπόλοιπα παραπέμπει γονείς και μαθητές στις αεροπορικές εταιρείες και στα ξενοδοχεία. 3) Για εκπαιδευτική εκδρομή μαθητών Στ' Δημοτικού από τη Θεσσαλονίκη (και μάλιστα στη Βουλή!) που ματαιώθηκε, ταξιδιωτικό γραφείο κρατάει από τα 93 ευρώ ανά μαθητή τα 33 ευρώ ως διαχειριστικά έξοδα! 4) Από τα 377 ευρώ ανά μαθητή εκπαιδευτικής εκδρομής (στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο!), ταξιδιωτικό γραφείο εκδίδει πιστωτικό σημείωμα 143 ευρώ και παρακρατεί 243!

Αν υπολογίσουμε ότι οι σχολικές εκδρομές που ματαιώθηκαν είναι χιλιάδες, αντιλαμβανόμαστε ότι το συνολικό «φέσι» ανέρχεται σε δεκάδες εκατομμύρια.

Πρωταθλήτριες σε αθέμιτες πρακτικές οι αεροπορικές εταιρείες

Το θέμα της παραβίασης των δικαιωμάτων επιβατών και ταξιδιωτών έχει, φυσικά, πανευρωπαϊκή διάσταση. Η μία πλευρά του αποτυπώνεται στη δεινή θέση όπου βρέθηκαν tour operators και μεγάλες αεροπορικές εταιρείες, στα κρατικά προγράμματα διάσωσης με τα οποία στηρίχθηκαν και στις χιλιάδες θέσεις εργασίας που καταργούν.

Η άλλη όψη του θέματος, πολύ λιγότερο ορατή στις ανακοινώσεις των ευρωπαϊκών οργάνων και των κυβερνήσεων, αν και αφορά εκατομμύρια πολιτών, είναι τα «φέσια» πολλών δισεκατομμυρίων που επιβλήθηκαν στους πολίτες, είτε με τις ρυθμίσεις που παραβιάζουν την ενωσιακή νομοθεσία είτε με τις παράνομες πρακτικές που χρησιμοποιούν εις βάρος τους οι εταιρείες.

Το ζήτημα αναδεικνύει με πρωτοβουλίες της προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών -BEUC- που εκπροσωπεί καταναλωτικές ενώσεις από 32 χώρες.

Η BEUC γνωστοποίησε προς την Κομισιόν χιλιάδες καταγγελίες από 11 οργανώσεις-μέλη της από αντίστοιχες χώρες για τις αθέμιτες πρακτικές αεροπορικών εταιρειών στη διάρκεια της κρίσης. «Ενώ έχουν υπάρξει αθέμιτες πρακτικές σε ολόκληρο τον κλάδο, οι Aegean, Air France, EasyJet, KLM, Norwegian, Ryanair, TAP Portugal, Transavia είναι από τις πρώτες αεροπορικές εταιρείες όσον αφορά τον αριθμό των καταγγελιών καταναλωτών», αναφέρει σε πρόσφατη ανακοίνωσή του η BEUC (22/7) που ζητεί από την Κομισιόν έρευνα για τον κλάδο. Απαριθμεί δε ως πιο διαδεδομένες αθέμιτες πρακτικές τον εξαναγκασμό των επιβατών να δέχονται κουπόνια αντί χρηματικών επιστροφών, τη μη παροχή πληροφοριών ή την παροχή παραπλανητικών πληροφοριών στους καταναλωτές για τα δικαιώματά τους.

Το γεγονός ότι ο κυρίαρχος ελληνικός αερομεταφορέας αναφέρεται πρώτος στην κατάταξη σε καταγγελίες στην Ευρώπη προφανώς δεν είναι τυχαίο (στο θέμα θα επανέλθουμε).

«Ο τεράστιος όγκος καταγγελιών για τις αεροπορικές εταιρείες σε όλη την Ευρώπη από την έναρξη της πανδημίας καταδεικνύει τον διαδεδομένο χαρακτήρα των παραβάσεων. Γι' αυτό ζητάμε διεξοδική έρευνα σε ολόκληρο τον κλάδο γι’ αυτές τις πρακτικές», δήλωσε η γενική διευθύντρια της BEUC, Monique Goyens.

ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πάνω από 400 δισ. οι ζημιές στις παγκόσμιες αερομεταφορές
Η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών (IATA) εκτιμά ότι το νέο κύμα της πανδημίας, που είναι σε πλήρη εξέλιξη, θα έχει ακόμη μεγαλύτερο οικονομικό αντίκτυπο παγκοσμίως.
Πάνω από 400 δισ. οι ζημιές στις παγκόσμιες αερομεταφορές
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Δημιουργική ασάφεια από Κομισιόν για τα vouchers των αεροπορικών εταιρειών
Αν και η Επιτροπή επιμένει ότι οι εταιρείες πρέπει να αποζημιώσουν τους επιβάτες, εμφανίζεται αδύναμη να συντονίσει τις κυβερνήσεις των χωρών-μελών της Ε.Ε.
Δημιουργική ασάφεια από Κομισιόν για τα vouchers των αεροπορικών εταιρειών
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ματαιώσεις 600 πτήσεων, λόγω απεργίας
Με την καλοκαιρινή περίοδο να κορυφώνεται, τα πληρώματα της Ryanair ετοιμάζονται για την 48ωρη απεργία σε Ισπανία, Πορτογαλία, Βέλγιο και Ιταλία. Η εταιρεία αναγκάστηκε είτε να αποζημιώσει είτε να μεταφέρει σε...
Ματαιώσεις 600 πτήσεων, λόγω απεργίας
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ανάρπαστα τα πρώτα κοινωνικά ομόλογα της Κομισιόν
Και συμβολικά και πρακτικά έχει μεγάλη σημασία η τεράστια ζήτηση, άνω των 233 δισ. ευρώ, που προκάλεσε η πρώτη έκδοση κοινωνικών ομολόγων χθες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ανάρπαστα τα πρώτα κοινωνικά ομόλογα της Κομισιόν
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Ομοσπονδία υπολογιστικού νέφους»
Είκοσι πέντε χώρες της Ε.Ε., ανάμεσα στις οποίες και η Ελλάδα, συνυπογράφουν διακήρυξη υπέρ μιας «ομοσπονδίας (υπολογιστικών) νεφών» στην Ενωση και το γεγονός χαιρέτισαν η Κομισιόν και η γερμανική προεδρία της...
«Ομοσπονδία υπολογιστικού νέφους»
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Σε φάσμα χρεοκοπίας το 20% των επιχειρήσεων
Παρότι το πρώτο εξάμηνο του 2020 και του πρώτου κύματος της πανδημίας οι χρεοκοπίες επιχειρήσεων παρέμειναν στα σχετικά χαμηλά επίπεδα του 2019 στις περισσότερες χώρες, στη συνέχεια αναμένεται να αυξηθούν κατά...
Σε φάσμα χρεοκοπίας το 20% των επιχειρήσεων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας