Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Κλείδωσαν» κέρδη οι εργάτες της General Motors
AP Photo/Charlie Riedel
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Κλείδωσαν» κέρδη οι εργάτες της General Motors

  • A-
  • A+
Οι περίπου 49.000 εργάτες της General Motors -μέλη του συνδικάτου UAW- κατάφεραν να οδηγήσουν τη διοίκηση της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας σε μια αρκετά ευνοϊκή γι’ αυτούς σύμβαση εργασίας που θα ισχύσει τα επόμενα 4 χρόνια.

Μια από τις σημαντικότερες επιτυχίες των τελευταίων ετών πέτυχε χθες το συνδικαλιστικό κίνημα των ΗΠΑ σε μια από τις μεγαλύτερες μάχες που έδωσε εδώ και δεκαετίες.

Επειτα από απεργία 31 ημερών οι περίπου 49.000 εργάτες της -μέλη του συνδικάτου UAW- κατάφεραν να οδηγήσουν τη διοίκηση της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας General Motors σε μια αρκετά ευνοϊκή γι’ αυτούς σύμβαση εργασίας που θα ισχύσει τα επόμενα 4 χρόνια.

H συμφωνία περιλαμβάνει μεταξύ άλλων αυξήσεις μισθών, μπόνους και κατ’ αποκοπήν αμοιβές, υψηλού επιπέδου ιατροφαρμακευτική περίθαλψη με χαμηλές εισφορές από τους εργαζόμενους, μεταφορά παραγωγής νέων οχημάτων σε αμερικανικά εργοστάσια που επρόκειτο να κλείσουν, ενώ συντομεύει σε 3 (από 8 χρόνια) τη διαδικασία μετάβασης των προσωρινών εργαζόμενων σε καθεστώς πλήρους απασχόλησης, όμως η εταιρεία θα προχωρήσει στο κλείσιμο πέντε εργοστασίων στις ΗΠΑ υποσχόμενη κίνητρα συνταξιοδότησης σε όσους δεν απορροφηθούν σε άλλα εργοστάσια.

Η συμφωνία που θα συνιστά σημαντική υποχώρηση σε σχέση με όσα η διοίκηση της GM επεδίωκε στις διαπραγματεύσεις, κυρίως δηλαδή τη μείωση του εργασιακού κόστους που σήμερα είναι περίπου κατά 13 δολάρια την ώρα υψηλότερο από το αντίστοιχο (περίπου 20 δολ.) των ξένων αυτοκινητοβιομηχανιών που δραστηριοποιούνται στις ΗΠΑ.

Η συμφωνία βρίσκεται σε απόλυτη αντίθεση με όσα ισχύουν σήμερα για την πλειονότητα των βιομηχανικών εργατών παγκοσμίως, οι οποίοι εκτός της μετακίνησης των εργοστασίων στις χώρες χαμηλού εργατικού κόστους έχουν να αντιμετωπίσουν και τις διόλου ευοίωνες προοπτικές που προμηνύει γι’ αυτούς η αυξανόμενη χρήση των ρομπότ στην παραγωγή. Η συμφωνία δείχνει ότι το UAW παρά την αποδυνάμωσή του (σήμερα έχει μόλις το 1/3 του 1,5 εκατομμυρίων μελών που είχε το 1979) έχει ακόμη σημαντική ισχύ στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η απεργία, με το ξεκίνημά της στις 16 Σεπτεμβρίου, οδήγησε αμέσως στη διακοπή της παραγωγής στα εργοστάσια της GM εντός των ΗΠΑ, ενώ έπειτα από μία εβδομάδα άρχισε να επηρεάζει και την παραγωγή σε Καναδά και Μεξικό.

Σύμφωνα τις εκτιμήσεις η απεργία μείωσε την παραγωγή της GM κατά 250-300 χιλιάδες οχήματα και το κόστος της για την εταιρεία θα φτάσει αγγίξει συνολικά τα 2 δισ. δολάρια. Απώλειες όμως στα εισοδήματά τους έχουν και οι εργάτες που απέργησαν (κατά μέσον όρο 3.000 δολάρια έκαστος) που αποτελεί τη διαφορά μεταξύ του βασικού μισθού και των 250 δολαρίων που τους προσέφερε κάθε εβδομάδα το συνδικάτο ως ενίσχυση στη διάρκεια της απεργίας.

Πάντως τόσο η συμφωνία όσο και η μάχη για την επίτευξή της σημειώθηκαν σε μια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο για την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία. Οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην εγχώρια αγορά φαίνεται να έχουν φτάσει στο ανώτερο επίπεδο αυτού του οικονομικού κύκλου και τώρα αναμένεται πτώση τους.

Την ίδια στιγμή οι αυτοκινητοβιομηχανίες αγωνίζονται για τη μετάβασή τους στην εποχή των ηλεκτρικών οχημάτων και των οχημάτων χωρίς οδηγό. Την ίδια στιγμή οι δασμοί του Τραμπ έχουν αυξήσει τις τιμές βασικών πρώτων υλών, όπως ο εισαγόμενος χάλυβας και το αλουμίνιο.

Σε αυτό το αβέβαιο περιβάλλον οι εργάτες της GM επιδίωξαν να «κλειδώσουν» όσα περισσότερα κέρδη μπορούσαν πριν η κατάσταση χειροτερεύσει και μάλλον τα κατάφεραν. Υπενθύμισαν στα αφεντικά τους τις παραχωρήσεις στις οποίες είχαν προβεί προκειμένου να καταφέρει η General Motors να ανακάμψει μετά τη διάσωσή της από το κράτος το 2009 και τώρα που η αυτοκινητοβιομηχανία επέστρεψε (κέρδη 2,5 δισ. δολαρίων στο τελευταίο τρίμηνο) διεκδίκησαν το μερίδιο που τους ανήκε.

ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Είναι θέμα δικαιοσύνης, ηλίθιοι!
Ενώ το ΔΝΤ προειδοποιεί τις κυβερνήσεις για τον κίνδυνο ενός νέου κραχ που θα φέρει το τέλος του κόσμου, τα «κίτρινα γιλέκα» διαδηλώνουν για πιο «πεζά» πράγματα όπως το τέλος του μηνιάτικου, στριμώχνοντας όλο...
Είναι θέμα δικαιοσύνης, ηλίθιοι!
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Βγάζουν τα κέρδη τους από τον ανθρώπινο πόνο
Το επιχειρηματικό μοντέλο που ακολουθούν κορυφαίες αλυσίδες σουπερμάρκετ του πλανήτη οδηγεί σε μισθούς πείνας, απάνθρωπες συνθήκες εργασίας και διακρίσεις για τους ανά τον κόσμο εργάτες γης.
Βγάζουν τα κέρδη τους από τον ανθρώπινο πόνο
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
21 μέρες απεργίας συμπλήρωσαν οι εργαζόμενοι της General Motors
Σε αδιέξοδο έχουν οδηγηθεί οι συνομιλίες ανάμεσα στην αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία General Motors και τη συνδικαλιστική ένωση των εργαζομένων του κλάδου στις ΗΠΑ, τη United Auto Workers.
21 μέρες απεργίας συμπλήρωσαν οι εργαζόμενοι της General Motors
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εμβληματική απεργία στην General Motors
Περίπου 50.000 εργαζόμενοι της General Motors, της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας των ΗΠΑ, απήργησαν χθες για πρώτη φορά ύστερα από 12 χρόνια σε 31 εργοστάσια κατασκευής και σε 21 ακόμη μονάδες της...
Εμβληματική απεργία στην General Motors
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τα golden boys εκτόξευσαν τις αμοιβές τους
Το Economic Policy Institute αποκαλύπτει ότι 278 φορές περισσότερα απ’ όσα οι μέσοι εργαζόμενοι των επιχειρήσεων κέρδισαν πέρυσι οι διευθύνοντες σύμβουλοι των 350 μεγαλύτερων επιχειρήσεων των ΗΠΑ.
Τα golden boys εκτόξευσαν τις αμοιβές τους
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
25 ετών έγινε η Amazon
Τα 25α της γενέθλια γιόρτασε χθες η Amazon, μια από τις πλουσιότερες αλλά και τις πιο αμφιλεγόμενες εταιρείες του πλανήτη, που επικρίθηκε για πληθώρα περιπτώσεων καταχρηστικής συμπεριφοράς.
25 ετών έγινε η Amazon

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας