Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
H «νεοφιλελεύθερη απάτη» της Uber στο Χρηματιστήριο

Αεροδρόμιο Λος Αντζελες: «Σταματήστε την κλοπή των μισθών από την UBER: Ο πελάτης πληρώνει 40$ ο οδηγός παίρνει 3$»

AP PHOTO
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

H «νεοφιλελεύθερη απάτη» της Uber στο Χρηματιστήριο

  • A-
  • A+
Μία μέρα μετά τη μεγαλειώδη πορεία των οδηγών της Uber -σύγχρονων δουλο­πάροικων που βλέπουν το ωρομίσθιό τους να πέφτει κάτω από τα 10 δολάρια- η εταιρεία μπήκε στο Χρηματιστήριο ● Παρά την υπερεκμετάλλευση των οδηγών, η Uber είχε ζημιές το 2017 και το 2018, όμως το πλάνο της είναι μακροπρόθεσμο.

Επειτα από πορεία 10 ετών ως ιδιωτική εταιρεία η Uber έκανε χθες το ντεμπούτο της στο Χρηματιστήριο. Η εισαγωγή της μετοχής της -μετά το τέλος της χθεσινής συνεδρίασης στη Wall Street- ήταν η μεγαλύτερη για εταιρεία υψηλής τεχνολογίας στις ΗΠΑ από το 2014 και, όπως αναμενόταν, γέμισε τις τσέπες των βασικών της μετόχων με καυτό χρήμα.

Μία ημέρα νωρίτερα οι οδηγοί, η βασική πηγή κερδοφορίας της Uber, κατέβηκαν σε απεργία. Κάποιοι εξ αυτών αναγκάζονται να κοιμούνται στα αυτοκίνητά τους σε πάρκινγκ μεγαλουπόλεων προκειμένου να είναι κοντά στους πελάτες όταν θα τους καλέσει για μια κούρσα η πλατφόρμα της Uber.

Η μέση ωριαία αμοιβή για έναν οδηγό της Uber στις ΗΠΑ μαζί με το φιλοδώρημα είναι 14,73 δολάρια. Καθώς οι οδηγοί δεν λογίζονται ως εργαζόμενοι -έτσι τουλάχιστον ισχυρίζεται η Uber- σε αυτήν την αμοιβή δεν περιλαμβάνονται όλα τα άλλα έξοδα του αυτοκινήτου, όπως η βενζίνη, η ασφάλεια, το καθάρισμα, το συνεργείο και η απόσβεση.

Τα έξοδα αυτά ανέρχονται, σύμφωνα με μελέτη, σε 5 δολάρια την ώρα μειώνοντας έτσι το ωρομίσθιο των οδηγών στα 9,73 δολάρια ή και ακόμη λιγότερα καθώς η Uber μειώνει διαρκώς τα τιμολόγιά της προκειμένου να χτυπήσει τους ανταγωνιστές της.

Σαν δουλοπάροικοι

Νέα Υόρκη: «Επενδύστε στις ζωές μας, όχι στις μετοχές τους»

AP PHOTO

Η Uber δημιουργεί όμως μια αναλώσιμη κάστα χαμηλά αμειβόμενων οδηγών που μοιάζουν με τους δουλοπάροικους του Μεσαίωνα. Οπως οι τελευταίοι, στενά εξαρτημένοι από τη γη που νοίκιαζαν από τους φεουδάρχες και τα κόστη της καλλιέργειας, δούλευαν για ένα πιάτο φαΐ, έτσι και οι σημερινοί οδηγοί της Uber δεμένοι από την πλατφόρμα της Uber και τις δαπάνες του αυτοκινήτου τους είναι αναγκασμένοι να εργάζονται συνεχώς όλο και πιο σκληρά προκειμένου να τα βγάλουν πέρα.

Η υπερεκμετάλλευση αυτή δεν φέρνει πάντως ακόμη κέρδη. Πέρυσι 5,2 δισεκατομμύρια άνθρωποι αγόρασαν μια μετακίνησή τους μέσω της Uber. Ομως η εταιρεία είχε ζημιές 1,8 δισ. δολαρίων ενώ το 2017 2,2 δισ. δολαρίων.

Το σχέδιο της Uber είναι βέβαια μακροπρόθεσμο, η υποκατάσταση των ταξί στις μεγαλουπόλεις, η δημιουργία μονοπωλίων και η κυριαρχία στις δημόσιες συγκοινωνίες. Κάτι τέτοιο δείχνει για την ώρα απίθανο, όμως δεν παύει να αναδεικνύει την ουσία του μοντέλου της Uber.

Οπως το θέτει ο Ντομινίκ Ρουσέ σε πρόσφατο άρθρο του στον Guardian, το όνειρο της «οικονομίας της κοινοχρησίας» (sharing economy) -όπως αυτό πλασαρίστηκε μέσα από την πλατφόρμα της Uber- δεν είναι παρά μια νεοφιλελεύθερη απάτη η οποία στηρίζεται από δυνητικούς ιδιοκτήτες μονοπωλίων με πάρα πολύ χρήμα.

ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τα golden boys εκτόξευσαν τις αμοιβές τους
Το Economic Policy Institute αποκαλύπτει ότι 278 φορές περισσότερα απ’ όσα οι μέσοι εργαζόμενοι των επιχειρήσεων κέρδισαν πέρυσι οι διευθύνοντες σύμβουλοι των 350 μεγαλύτερων επιχειρήσεων των ΗΠΑ.
Τα golden boys εκτόξευσαν τις αμοιβές τους
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Είναι θέμα δικαιοσύνης, ηλίθιοι!
Ενώ το ΔΝΤ προειδοποιεί τις κυβερνήσεις για τον κίνδυνο ενός νέου κραχ που θα φέρει το τέλος του κόσμου, τα «κίτρινα γιλέκα» διαδηλώνουν για πιο «πεζά» πράγματα όπως το τέλος του μηνιάτικου, στριμώχνοντας όλο...
Είναι θέμα δικαιοσύνης, ηλίθιοι!
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Η «καραμέλα» της παραγωγικότητας και η αλήθεια
Εδώ και χρόνια κυβερνώντες και οικονομολόγοι διαμηνύουν ότι οι αυξήσεις των μισθών των εργαζομένων θα πρέπει, «διά ροπάλου», να συμβαδίζουν με την αύξηση της παραγωγικότητας προκειμένου να διατηρεί την...
Η «καραμέλα» της παραγωγικότητας και η αλήθεια
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Βουτιά στα χρηματιστήρια με... κάθε δήλωση Τραμπ
Οι συνεχιζόμενες σινο-αμερικανικές αντεγκλήσεις, οι κλιμακούμενες γεωπολιτικές εντάσεις, τα αδύναμα θεμελιώδη οικονομικά μεγέθη συνθέτουν την απαιτούμενη καύσιμη ύλη για ακόμη ένα αυγουστιάτικο οικονομικό...
Βουτιά στα χρηματιστήρια με... κάθε δήλωση Τραμπ
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
25 ετών έγινε η Amazon
Τα 25α της γενέθλια γιόρτασε χθες η Amazon, μια από τις πλουσιότερες αλλά και τις πιο αμφιλεγόμενες εταιρείες του πλανήτη, που επικρίθηκε για πληθώρα περιπτώσεων καταχρηστικής συμπεριφοράς.
25 ετών έγινε η Amazon
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Είναι κεφάτος, γυρίζει απ’ τη... δουλειά
Σύμφωνα με τους ψυχολόγους, η επί πληρωμή απασχόληση έχει και θετικές ψυχολογικές επιπτώσεις καθώς τονώνει την αυτοεκτίμησή του ατόμου καθώς του επιτρέπει να εκφράσει (ενίοτε) τη δημιουργικότητά του.
Είναι κεφάτος, γυρίζει απ’ τη... δουλειά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας