Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
H «νεοφιλελεύθερη απάτη» της Uber στο Χρηματιστήριο

Αεροδρόμιο Λος Αντζελες: «Σταματήστε την κλοπή των μισθών από την UBER: Ο πελάτης πληρώνει 40$ ο οδηγός παίρνει 3$»

AP PHOTO
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

H «νεοφιλελεύθερη απάτη» της Uber στο Χρηματιστήριο

  • A-
  • A+
Μία μέρα μετά τη μεγαλειώδη πορεία των οδηγών της Uber -σύγχρονων δουλο­πάροικων που βλέπουν το ωρομίσθιό τους να πέφτει κάτω από τα 10 δολάρια- η εταιρεία μπήκε στο Χρηματιστήριο ● Παρά την υπερεκμετάλλευση των οδηγών, η Uber είχε ζημιές το 2017 και το 2018, όμως το πλάνο της είναι μακροπρόθεσμο.

Επειτα από πορεία 10 ετών ως ιδιωτική εταιρεία η Uber έκανε χθες το ντεμπούτο της στο Χρηματιστήριο. Η εισαγωγή της μετοχής της -μετά το τέλος της χθεσινής συνεδρίασης στη Wall Street- ήταν η μεγαλύτερη για εταιρεία υψηλής τεχνολογίας στις ΗΠΑ από το 2014 και, όπως αναμενόταν, γέμισε τις τσέπες των βασικών της μετόχων με καυτό χρήμα.

Μία ημέρα νωρίτερα οι οδηγοί, η βασική πηγή κερδοφορίας της Uber, κατέβηκαν σε απεργία. Κάποιοι εξ αυτών αναγκάζονται να κοιμούνται στα αυτοκίνητά τους σε πάρκινγκ μεγαλουπόλεων προκειμένου να είναι κοντά στους πελάτες όταν θα τους καλέσει για μια κούρσα η πλατφόρμα της Uber.

Η μέση ωριαία αμοιβή για έναν οδηγό της Uber στις ΗΠΑ μαζί με το φιλοδώρημα είναι 14,73 δολάρια. Καθώς οι οδηγοί δεν λογίζονται ως εργαζόμενοι -έτσι τουλάχιστον ισχυρίζεται η Uber- σε αυτήν την αμοιβή δεν περιλαμβάνονται όλα τα άλλα έξοδα του αυτοκινήτου, όπως η βενζίνη, η ασφάλεια, το καθάρισμα, το συνεργείο και η απόσβεση.

Τα έξοδα αυτά ανέρχονται, σύμφωνα με μελέτη, σε 5 δολάρια την ώρα μειώνοντας έτσι το ωρομίσθιο των οδηγών στα 9,73 δολάρια ή και ακόμη λιγότερα καθώς η Uber μειώνει διαρκώς τα τιμολόγιά της προκειμένου να χτυπήσει τους ανταγωνιστές της.

Σαν δουλοπάροικοι

Νέα Υόρκη: «Επενδύστε στις ζωές μας, όχι στις μετοχές τους»

AP PHOTO

Η Uber δημιουργεί όμως μια αναλώσιμη κάστα χαμηλά αμειβόμενων οδηγών που μοιάζουν με τους δουλοπάροικους του Μεσαίωνα. Οπως οι τελευταίοι, στενά εξαρτημένοι από τη γη που νοίκιαζαν από τους φεουδάρχες και τα κόστη της καλλιέργειας, δούλευαν για ένα πιάτο φαΐ, έτσι και οι σημερινοί οδηγοί της Uber δεμένοι από την πλατφόρμα της Uber και τις δαπάνες του αυτοκινήτου τους είναι αναγκασμένοι να εργάζονται συνεχώς όλο και πιο σκληρά προκειμένου να τα βγάλουν πέρα.

Η υπερεκμετάλλευση αυτή δεν φέρνει πάντως ακόμη κέρδη. Πέρυσι 5,2 δισεκατομμύρια άνθρωποι αγόρασαν μια μετακίνησή τους μέσω της Uber. Ομως η εταιρεία είχε ζημιές 1,8 δισ. δολαρίων ενώ το 2017 2,2 δισ. δολαρίων.

Το σχέδιο της Uber είναι βέβαια μακροπρόθεσμο, η υποκατάσταση των ταξί στις μεγαλουπόλεις, η δημιουργία μονοπωλίων και η κυριαρχία στις δημόσιες συγκοινωνίες. Κάτι τέτοιο δείχνει για την ώρα απίθανο, όμως δεν παύει να αναδεικνύει την ουσία του μοντέλου της Uber.

Οπως το θέτει ο Ντομινίκ Ρουσέ σε πρόσφατο άρθρο του στον Guardian, το όνειρο της «οικονομίας της κοινοχρησίας» (sharing economy) -όπως αυτό πλασαρίστηκε μέσα από την πλατφόρμα της Uber- δεν είναι παρά μια νεοφιλελεύθερη απάτη η οποία στηρίζεται από δυνητικούς ιδιοκτήτες μονοπωλίων με πάρα πολύ χρήμα.

ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Είναι θέμα δικαιοσύνης, ηλίθιοι!
Ενώ το ΔΝΤ προειδοποιεί τις κυβερνήσεις για τον κίνδυνο ενός νέου κραχ που θα φέρει το τέλος του κόσμου, τα «κίτρινα γιλέκα» διαδηλώνουν για πιο «πεζά» πράγματα όπως το τέλος του μηνιάτικου, στριμώχνοντας όλο...
Είναι θέμα δικαιοσύνης, ηλίθιοι!
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Η «καραμέλα» της παραγωγικότητας και η αλήθεια
Εδώ και χρόνια κυβερνώντες και οικονομολόγοι διαμηνύουν ότι οι αυξήσεις των μισθών των εργαζομένων θα πρέπει, «διά ροπάλου», να συμβαδίζουν με την αύξηση της παραγωγικότητας προκειμένου να διατηρεί την...
Η «καραμέλα» της παραγωγικότητας και η αλήθεια
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Χαμηλές προσδοκίες για τη μετοχή της Uber στη Νέα Υόρκη
Ο τίτλος της γνωστής ηλεκτρονικής πλατφόρμας υποχώρησε χθες κατά 10%, ώς τα 37 δολάρια, από 41,51 δολάρια που έκλεισε την Παρασκευή και τα 45 δολάρια, τιμή με την οποία εισήχθηκε στο Χρηματιστήριο της Νέας...
Χαμηλές προσδοκίες για τη μετοχή της Uber στη Νέα Υόρκη
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ξεκίνησαν κινεζικά αντίμετρα
Η Κίνα ανταπέδωσε τελικά στους τελευταίους δασμούς των ΗΠΑ, κλιμακώνοντας τον μεταξύ τους εμπορικό πόλεμο και προκαλώντας ξεπούλημα στη Wall Street και τα άλλα χρηματιστήρια του πλανήτη.
Ξεκίνησαν κινεζικά αντίμετρα
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Παιχνίδι για γερά νεύρα μεταξύ ΗΠΑ - Κίνας
Σε παιχνίδι τακτικής εξελίσσονται οι διαβουλεύσεις ΗΠΑ-Κίνας για τη σύναψη εμπορικής συμφωνίας ● Wall Street, Λονδίνο, Παρίσι και άλλα μεγάλα χρηματιστήρια του κόσμου κατέγραφαν για δεύτερη συνεχόμενη ημέρα...
Παιχνίδι για γερά νεύρα μεταξύ ΗΠΑ - Κίνας
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Καμπανάκι» για νέα ύφεση
Οι περισσότεροι οικονομολόγοι συμφωνούν εδώ και καιρό ότι η παγκόσμια οικονομία, παρά τη μείωση του ρυθμού ανάπτυξής της, θα καταφέρει τελικά να αποφύγει την ύφεση φέτος, επιτυγχάνοντας μια ομαλή προσγείωση...
«Καμπανάκι» για νέα ύφεση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας