Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η φτήνια «έφαγε» τη Monarch
AP Photo/Alastair Grant

Η φτήνια «έφαγε» τη Monarch

  • A-
  • A+

Λουκέτο έβαλε χθες τα ξημερώματα η πέμπτη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Βρετανίας, Monarch Airlines, αφήνοντας στην τύχη τους 110.000 πελάτες της που βρίσκονται διακοπές στο εξωτερικό, ενώ ακυρώθηκαν 300.000 κρατήσεις σε μελλοντικές της πτήσεις.

Η κατάρρευσή της προκάλεσε την άμεση αντίδραση της βρετανικής κυβέρνησης η οποία ζήτησε από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας της χώρας να ναυλώσει τουλάχιστον 30 αεροσκάφη προκειμένου να επιστρέψουν στα σπίτια τους οι εγκαταλειμμένοι πελάτες της Monarch.

Μια επιχείρηση που ο Βρετανός υπουργός Μεταφορών Κρις Γκρέιλινγκ περιέγραψε ως τον «μεγαλύτερο επαναπατρισμό σε καιρό ειρήνης». Η Monarch -που εκτός από τις αερομεταφορές δραστηριοποιείται και σε πακέτα διακοπών- τέθηκε αμέσως σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης.

Την «πάτησε» εξαιτίας μιας σειράς παραγόντων, σημαντικότερος των οποίων είναι ο σκληρός ανταγωνισμός από τις άλλες αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους.

Η Monarch ιδρύθηκε το 1968 και μέχρι χθες πετούσε από τα 5 βρετανικά αεροδρόμια όπου έχει τη βάση της σε περισσότερους από 40 προορισμούς του κόσμου, απασχολώντας πάνω από 2.750 εργαζομένους.

Ηταν κερδοφόρα έως ότου η χρήση των πτήσεων charter άρχισε να χάνει έδαφος από τις πτήσεις των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους. Τα τελευταία πέντε χρόνια βρέθηκε στη δίνη μεγάλων προβλημάτων.

Η έκρυθμη κατάσταση στη Μέση Ανατολή και το μεταναστευτικό κύμα στην ανατολική Μεσόγειο απομάκρυναν τους Βρετανούς τουρίστες από την Αίγυπτο, την Τυνησία και την Τουρκία που αποτελούσαν βασικούς προορισμούς της.

Παράλληλα, η μεγαλύτερη αγορά της, η Ισπανία, έγινε περισσότερο ανταγωνιστική καθώς οι άλλες αεροπορικές προσέφεραν εκεί περισσότερες φτηνές πτήσεις και πακέτα διακοπών.

Η εταιρεία παγιδεύτηκε σε έναν πόλεμο τιμών, ενώ την ίδια στιγμή το κόστος καυσίμων -λόγω Brexit και υποχώρησης της στερλίνας- αυξανόταν. Η κατάρρευσή της δεν ήταν η μοναδική αεροπορικής εταιρείας φέτος.

Το καλοκαίρι Air Berlin και Alitalia οδηγήθηκαν και αυτές σε πτώχευση λόγω του σκληρού ανταγωνισμού στις αερογραμμές χαμηλού κόστους και ειδικά στην αγορά κοντινών πτήσεων.

Τα λουκέτα αυτά αναδεικνύουν το πόσο ευάλωτο είναι το μοντέλο της φτήνιας πάνω στο οποίο έχουν δομηθεί οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους.

Ακόμη η ιρλανδική Ryanair, η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης πια με βάση τον αριθμό επιβατών που μεταφέρει, αντιμετωπίζει σήμερα προβλήματα τα οποία την οδήγησαν πρόσφατα στην ακύρωση περίπου 2.000 πτήσεών της ώς τα τέλη Οκτωβρίου.

Το πρόβλημα της Ryanair προκλήθηκε από έλλειψη πιλότων καθώς από την αρχή του έτους παραιτήθηκαν από αυτήν περισσότεροι από 700.

Αιτία των παραιτήσεων, οι απάνθρωπες συνθήκες απασχόλησης. Η Ryanair, που δεν αναγνωρίζει συλλογικές συμβάσεις εργασίας ούτε συνδικάτα, επιλέγει για λόγους εξοικονόμησης εργασιακού κόστους να «ενοικιάζει» τους πιλότους της με συμβάσεις που τους εκλαμβάνουν όχι ως εργαζομένους αλλά ως «ανεξάρτητους παρόχους υπηρεσιών»…

Ομως και η εξαγωγή λίπους από τη μύγα έχει κάποτε τα όριά της.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Οι συνέπειες των βραχυχρόνιων μισθώσεων στο τραπέζι του Δήμου Αθηναίων
Η βραχυχρόνια μίσθωση και οι συνέπειές της σε μια πόλη από την οποία λείπει η κρατική πολιτική και μέριμνα για την κοινωνική και προσβάσιμη κατοικία, απασχόλησαν χθες το δημοτικό συμβούλιο της Αθήνας.
Οι συνέπειες των βραχυχρόνιων μισθώσεων στο τραπέζι του Δήμου Αθηναίων
ΤΑ ΝΕΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
ΕΛΑΪΣ-Unilever Hellas. Μεγάλοι και μικροί “Καθαρίζουμε την Ευρώπη”
Στη δράση, που αφορούσε στον καθαρισμό της παραλίας Βοτσαλάκια, στην Καστέλα, βρέθηκε με πολλή χαρά η ομάδα εθελοντών εργαζομένων της...
ΕΛΑΪΣ-Unilever Hellas. Μεγάλοι και μικροί “Καθαρίζουμε την Ευρώπη”
ΤΑ ΝΕΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
Το ΠΛΑΙΣΙΟ «Πρωταγωνιστής της Ελληνικής Οικονομίας»
Στην εντυπωσιακή εκδήλωση των βραβείων για τους «Πρωταγωνιστές της Ελληνικής Οικονομίας» που έλαβε χώρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών τη Δευτέρα 10...
Το ΠΛΑΙΣΙΟ «Πρωταγωνιστής της Ελληνικής Οικονομίας»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Ο δικός μας δρόμος δεν αναζητά τις δήθεν εύκολες λύσεις»
Το δρόμο για «τη βιωσιμότητα, την ανθεκτικότητα, τη δικαιοσύνη» έδειξε στην πρώτη γενική συνέλευση του ΣΕΒ μετά την έξοδο από τα μνημόνια και την επιτροπεία, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Γιάννης Δραγασάκης.
«Ο δικός μας δρόμος δεν αναζητά τις δήθεν εύκολες λύσεις»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Έντεκα θετικά παραδείγματα στη συνέλευση του ΣΕΒ
Έντεκα θετικά παραδείγματα από ιδιωτικές εταιρείες, δημόσιους οργανισμούς, κοινωνικές πρωτοβουλίες και πολίτες που ξεχωρίζουν για τις επιδόσεις τους και στέλνουν μηνύματα αισιοδοξίας και ελπίδας,...
Έντεκα θετικά παραδείγματα στη συνέλευση του ΣΕΒ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αυξημένες δαπάνες αλλά και έσοδα το πεντάμηνο Ιανουάριος - Μάιος 2019
Αυξημένα κατά 2,548 δισ. ευρώ ή 14,4% έναντι του στόχου καταγράφονται τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού για το πεντάμηνο Ιανουάριος - Μάιος 2019. Στα 918 εκατ. ευρώ το πρωτογενές πλεόνασμα.
Αυξημένες δαπάνες αλλά και έσοδα το πεντάμηνο Ιανουάριος - Μάιος 2019

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας