Ενα από τα βασικά επιχειρήματα της κυβέρνησης ενόψει και της επικείμενης ψήφισης του νομοσχεδίου με το οποίο διατηρείται ο διοικητικά και κρατικά ελεγχόμενος καθορισμός του κατώτατου μισθού είναι η πρόοδος που συντελέστηκε στο ύψος των κατώτατων αποδοχών από το 2019 μέχρι σήμερα. Ωστόσο, από τον πίνακα των εθνικών κατώτατων μισθών (υπολογισμένων σε 12μηνη βάση) προκύπτει ότι η Ελλάδα υστερεί αρκετά από τους κατώτατους μισθούς Ιρλανδίας, Μάλτας, ενώ βρίσκεται ακόμη χαμηλότερα κι από αυτούς της Πολωνίας, της Σλοβακίας, της Σλοβενίας, της Λιθουανίας αλλά και της Πορτογαλίας.
Η Αυστρία, η Δανία, η Φινλανδία, η Ιταλία και η Σουηδία δεν περιλαμβάνονται σε αυτήν την απεικόνιση καθώς δεν έχουν εθνικό κατώτατο μισθό, ενώ στη Γερμανία και την Κύπρο υιοθέτησαν έναν υποχρεωτικό κατώτατο μισθό τον Ιανουάριο του 2015 και τον Ιανουάριο του 2023, αντίστοιχα.
Ενα δεύτερο στοιχείο που προκύπτει είναι ότι σε πολλές χώρες της Ε.Ε. αλλά και στη Γαλλία -το σύστημα της οποίας επικαλείται η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως, για να αιτιολογήσει τον καθορισμό κατώτατου μισθού με ένα αλγοριθμικό τρικ, αποκλείοντας την επαναφορά των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων ανάμεσα στη ΓΣΕΕ και τις εργοδοτικές οργανώσεις- είναι ότι οι κυβερνήσεις δεν περιμένουν να κλείσει ο ετήσιος πληθωρισμός για να προχωρήσουν σε μισθολογικές αυξήσεις αλλά διατηρούν ένα σύστημα αυτόματων αυξήσεων κάθε φορά που ο εθνικός δείκτης τιμών καταναλωτή αυξάνεται κατά τουλάχιστον 2% σε σύγκριση με τον δείκτη που χρησιμοποιήθηκε για την τελευταία προσαρμογή. Μια αυτόματη προσαρμογή των μισθών προς τα πάνω που προλαμβάνει σε έναν βαθμό τις μισθολογικές απώλειες πριν από την ολοκλήρωση του έτους.
Ισως ο μακροβιότερος μνημονιακός νόμος που, όπως αποδεικνύεται από το υπό ψήφιση νομοσχέδιο την προσεχή Παρασκευή στη Βουλή, θα επιβιώσει τουλάχιστον όσο ακόμη θα διατηρεί την κοινοβουλευτική πλειοψηφία η Ν.Δ., είναι ο ν. 4172/2013. Με το άρθρο 103 του συγκεκριμένου νόμου καταργήθηκε εν μιά νυκτί παράδοση συλλογικών διαπραγματεύσεων που ίσχυε πάνω από μισό αιώνα και εισήχθη διοικητικό σύστημα καθορισμού του κατώτατου μισθού και του κατώτατου ημερομισθίου.
Ρύθμιση με νόμο
Από το 2013 και μετά ο κατώτατος μισθός και το ημερομίσθιο ρυθμίζονται με νόμο και όχι με συλλογικές διαπραγματεύσεις. Αυτήν την απαίτηση των πιστωτών, που στήριξε τότε ο ΣΕΒ και υποστήριξαν όλες οι αντισυνδικαλιστικές και ιδεοληπτικές εκφάνσεις σε όσα ΜΜΕ επιβίωσαν της οικονομικής κρίσης, δεν θέλησαν ή δεν μπόρεσαν να ανατρέψουν ούτε οι μεταμνημονιακές κυβερνήσεις.
Σήμερα δε η απαγόρευση υπογραφής εθνικής γενικής συλλογικής σύμβασης εργασίας από τις τριτοβάθμιες οργανώσεις επαναλαμβάνεται με πρόσχημα την ενσωμάτωση ευρωπαϊκής Οδηγίας για «επαρκείς κατώτατους μισθούς». Προωθείται ξανά από τη Ν.Δ., χωρίς, ωστόσο, να έχει πλέον τη συναίνεση του ΠΑΣΟΚ, το οποίο τότε με τη συμμετοχή του στη συγκυβέρνηση Σαμαρά συνέβαλε κι αυτό στο μέγεθος που του αναλογούσε ώστε να ανοίξει ο δρόμος για τον οδοστρωτήρα κατάλυσης του εργατικού δικαίου που οδήγησε στην αποψίλωση των συνδικάτων και την υποτίμηση της αξίας του εργατικού μισθού, που παραμένει κάτω από τα επίπεδα του 2012.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας