Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Απογείωση του ηλεκτρονικού τζίρου
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Απογείωση του ηλεκτρονικού τζίρου

  • A-
  • A+
Αυξημένες σε σχέση με πέρυσι κατά 43,6% σε επίπεδο ημέρας και 73,5% ολόκληρη την εβδομάδα ήταν οι εισπράξεις για τα e-shops, ενώ οι μικρές επιχειρήσεις στον τομέα του λιανεμπορίου περιορίστηκαν σε χαμηλές πτήσεις

Eνα από τα πιο πολυφορεμένα στερεότυπα για την πανδημία είναι ότι δρα ως επιταχυντής εξελίξεων, με αιχμή τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Ο εξίσου πειστικός αντίλογος είναι ότι σε κάθε επιτάχυνση υπάρχει και οπισθοδρόμηση, σε κάθε δημιουργική καταστροφή υπάρχουν κερδισμένοι και χαμένοι. Το λιανεμπόριο δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση, ευνοώντας το ηλεκτρονικό εμπόριο και ιδιαίτερα τις πολυεθνικές πλατφόρμες διαμεσολάβησης τύπου Αmazon και Alibaba, που ήταν άλλωστε οι μεγάλοι κερδισμένοι του αμερικανόφερτου εκπτωτικού εθίμου της Black Friday.

Από την άλλη, τα συνοικιακά καταστήματα ή αλλιώς τα «μαγαζιά του μπαμπά και της μαμάς» (ma and pa shops), όπως αποκαλούνται στις ΗΠΑ οι μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, παλεύουν για να μην πεταχτούν έξω από την κούρσα της συγκεντροποίησης του λιανεμπορίου.

Αυτό το συμπέρασμα ισχύει και στην Ελλάδα, αφού σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας Γ. Καρανίκα, «προωθητικά events όπως η Black Friday αποτελούν προνομιακό πεδίο για τις κεφαλαιακά εύρωστες και ψηφιακά προηγμένες, εγχώριες και πολυεθνικές επιχειρήσεις».

Οι μεγάλες επιχειρήσεις

Οπως επισημαίνει, ο φετινός τζίρος της Black Friday ήταν μειωμένος λόγω του λοκντάουν και «παρά την αυξημένη συμμετοχή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, τη μερίδα του λέοντος στις πωλήσεις κράτησαν ξανά οι μεγάλες επιχειρήσεις, που διέθεσαν μεγάλα ποσά για διαφημιστική εκστρατεία στην τηλεόραση και στο διαδίκτυο».

Πιο αισιόδοξη εικόνα αποτυπώνουν τα στοιχεία του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου, σύμφωνα με τα οποία στη φετινή Black Friday, που εξελίχθηκε σε «Black Week», σημειώθηκε «ιστορικό υψηλό για τις ηλεκτρονικές αγορές προϊόντων από Ελληνες καταναλωτές». Με βάση ανωνυμοποιημένα δεδομένα που αντλούνται από μηχανές αναζήτησης και σύγκρισης τιμών, η αξία των online αγορών από το Σάββατο 21 Νοεμβρίου ώς την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου αυξήθηκε κατά 154,9%, σε σύγκριση με τον μέσο όρο των προηγούμενων οχτώ εβδομάδων.

Ο φετινός ηλεκτρονικός τζίρος της Black Friday ήταν αυξημένος κατά 43,6% σε σύγκριση με πέρυσι και κατά 73,5% σε επίπεδο εβδομάδας - καθώς τα φυσικά καταστήματα ήταν κλειστά λόγω λοκντάουν. Αυξημένη κατά 78% ήταν η επισκεψιμότητα σε πλατφόρμες όπως το skroutz.gr και το bestprice.gr, που εκπροσωπούν συνολικά πάνω από 9.000 e-shops.

Ο Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου εκτιμά ότι το 2020 η αξία των online αγορών προϊόντων και υπηρεσιών από Ελληνες καταναλωτές σε ελληνικά και διεθνή e-shops θα παρουσιάσει ρυθμό ανάπτυξης 42,7% και θα προσεγγίσει σε συνολική αξία τα 10,7 δισ. ευρώ.

Τα οφέλη του ψηφιακού εμπορίου δεν κατανέμονται ομοιόμορφα στο σύνολο της αγοράς, καθώς σύμφωνα με τη νέα έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ, η Black Friday άφησε αδιάφορες τις 8 στις 10 εμπορικές επιχειρήσεις, που δεν συμμετείχαν καθόλου. Οσες συμμετείχαν αξιοποίησαν ως κύριο κανάλι προώθησης τα κοινωνικά δίκτυα (49%) και δευτερευόντως την ιστοσελίδα της επιχείρησης (31%).

Αντίστοιχα η μία στις τέσσερις επιχειρήσεις δεν πραγματοποίησε κάποια προωθητική ενέργεια, γεγονός που σύμφωνα με το ΙΝΕΜΥ «αφ’ ενός τεκμηριώνει την περιορισμένη υιοθέτηση του digital marketing και αφ’ ετέρου τη σημασία που έχει για τις μικρές εμπορικές επιχειρήσεις η πιστότητα των πελατών τους, η οποία δεν επηρεάζεται από ενέργειες προώθησης και προβολής».

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 500 επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου, το διάστημα μεταξύ 16 και 25 Νοεμβρίου και πέρα από την Black Friday αφορά συνολικά τον ψηφιακό μετασχηματισμό, στον οποίο επιθυμούν να επενδύσουν οι 7 στις 10 επιχειρήσεις που έκλεισαν λόγω λοκντάουν. «Ομως σε κάθε περίπτωση ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν θα πρέπει να αποτελέσει την αιτία για τη διάνοιξη των ανισοτήτων μεταξύ των επιχειρήσεων», σημειώνει το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Επί ποδός το λιανεμπόριο, σε απόγνωση η εστίαση
Εχοντας σιγουρέψει, πλην απροόπτου, το άνοιγμα του λιανεμπορίου από Δευτέρα με το σύστημα των «αγορών εκτός», οι έμποροι περνάνε στην αντεπίθεση διεκδικώντας κι άλλες παραχωρήσεις, πάντα στο πλαίσιο των...
Επί ποδός το λιανεμπόριο, σε απόγνωση η εστίαση
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ενα κλικ μπρος, δύο κλικ πίσω το λιανεμπόριο
Το παραμύθι του βοσκού με τον λύκο θυμίζουν οι εισηγήσεις της κυβέρνησης για άνοιγμα του λιανεμπορίου στις 18 Ιανουαρίου, αφού έχουν προηγηθεί απανωτές διαψεύσεις και πισωγυρίσματα.
Ενα κλικ μπρος, δύο κλικ πίσω το λιανεμπόριο
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ανέκαμψε το λιανεμπόριο στο γ' τρίμηνο - Φάρμακα και είδη ανακαίνισης οι κερδισμένοι
Τα πάνω του πήρε το λιανικό εμπόριο το τρίτο τρίμηνο του 2020, σημειώνοντας αύξηση του τζίρου κατά 19,8% σε σύγκριση με το β' τρίμηνο, παραμένοντας ωστόσο συρρικνωμένο κατά 5,6% σε σχέση με την αντίστοιχη...
Ανέκαμψε το λιανεμπόριο στο γ' τρίμηνο - Φάρμακα και είδη ανακαίνισης οι κερδισμένοι
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πιέσεις για άνοιγμα του λιανεμπορίου
Γεύση από ιατρικό συνέδριο είχε η χθεσινή συνέντευξη Τύπου του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών καθώς, εκτός από τον πρόεδρο του ΕΣΑ Σταύρο Καφούνη, τρεις ειδικοί επιστήμονες τοποθετήθηκαν υπέρ του ανοίγματος του...
Πιέσεις για άνοιγμα του λιανεμπορίου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Προτεραιότητα στους κλάδους της ένδυσης και της υπόδησης
Η αγανάκτηση που έχει προκληθεί στους εμπόρους εξαιτίας του παρατεταμένου lockdown έχει θορυβήσει την κυβέρνηση που αναζητά λύσεις χωρίς να είναι σε θέση να ανακοινώσει ακόμα ένα αποδεκτό σχέδιο.
Προτεραιότητα στους κλάδους της ένδυσης και της υπόδησης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αγανάκτηση στο λιανεμπόριο για τη νέα αναστολή
Παραμένει ασαφές αν οι λοιμωξιολόγοι και η κυβέρνηση θα επιτρέψουν μερική άρση αναστολής την ερχόμενη εβδομάδα, είτε με τη μορφή του click away είτε πολύ περισσότερο με το click in shop, για το οποίο η φλύαρη...
Αγανάκτηση στο λιανεμπόριο για τη νέα αναστολή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας