• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    30°C 26.4°C / 31.8°C
    1 BF
    35%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.4°C / 29.4°C
    1 BF
    48%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.7°C / 27.7°C
    3 BF
    56%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 30.9°C
    3 BF
    28%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 26.3°C
    3 BF
    53%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.0°C / 28.7°C
    1 BF
    44%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 25.1°C / 29.4°C
    2 BF
    13%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 24.6°C / 31.4°C
    1 BF
    30%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 27.5°C
    5 BF
    58%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.9°C / 27.9°C
    3 BF
    39%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 25.7°C
    4 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.0°C / 24.7°C
    1 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 26.9°C
    4 BF
    57%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    29°C 25.5°C / 28.9°C
    3 BF
    42%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.5°C / 31.2°C
    2 BF
    27%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 26.8°C
    3 BF
    56%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.7°C / 32.0°C
    2 BF
    28%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.2°C / 25.3°C
    1 BF
    57%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 24.5°C / 29.5°C
    3 BF
    73%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    30°C 29.8°C / 29.8°C
    3 BF
    16%

Γιούσιφ Εϊβάζοφ, Ανίτα Ρατσβελισβίλι, Φιλίπ Oγκέν, Δημήτρης Πλατανιάς, Αννα Νετρέμπκο

Φωτ.: Α. Σιμόπουλος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αθήνα όπως Βιέννη και Παρίσι, η Αννα Νετρέμπκο τραγουδά για μας

  • A-
  • A+
Το γκαλά, πρώτη ζωντανή εμφάνιση της ΕΛΣ μετά την καραντίνα, συνοδεύτηκε από την Ορχήστρα της ΕΛΣ υπό τον Γάλλο αρχιμουσικό Φιλίπ Ογκέν.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Οι φανατικοί της όπερας ασφαλώς θα γνωρίζουν και θα έχουν παρακολουθήσει, είτε ζωντανά είτε σε τηλεοπτικές αναμεταδόσεις, μεγάλα διεθνή γκαλά όπερας που διοργανώνονται σε διάσημους πολιτιστικούς τόπους –π.χ. το ανάκτορο Σένμπρουν ή στο παρισινό Πεδίον του Αρεως– με κορυφαίους λυρικούς καλλιτέχνες.

Συχνά, κάποια από αυτά μαγνητοσκοπούνται και στη συνέχεια κυκλοφορούν σε DVD. Ετσι διαιωνίζεται η ανάμνησή τους και τελικά το ίδιο το καλλιτεχνικό γεγονός μνημειοποιείται πέραν οιασδήποτε αντικειμενικής κριτικής, μουσικής, αισθητικής ή άλλης. Ας θυμίσω στα γρήγορα το θρυλικό γκαλά των τριών τενόρων και τις πρωτοχρονιάτικες συναυλίες/γκαλά της Φιλαρμονικής της Βιέννης. Φυσικά, είναι ξεκάθαρο ότι δεν πρόκειται για εκφάνσεις υψηλής τέχνης αλλά για ποιοτικά εμπορικά προϊόντα ευρείας απήχησης που προϋποθέτουν τεράστια δαπάνη αλλά αποφέρουν και τεράστια έσοδα· αρκεί, βεβαίως, το προϊόν να μην είναι τίποτε λιγότερο από άριστο. Καλό ή κακό; Το θέμα έχει πολλές όψεις και θα ήταν λάθος να επιμείνει κανείς μονομερώς σε κάποια από αυτές.

Σαφώς οι διοργανώσεις αυτές γίνονται πασαρέλα κοινωνικής επίδειξης ζάμπλουτων και διάσημων, αξιοποιούνται απερίφραστα ως πεδίο διαφήμισης χορηγών και προϊόντων πολυτελείας, σαφώς –σε μουσικό επίπεδο– λειτουργούν ως αναψυχή. Συνιστούν, επίσης, πανταχόθεν ορατή επαλήθευση ζωντανών «μύθων» της λυρικής τέχνης του εκάστοτε παρόντος και γι’ αυτό πολύτιμη εμπειρία του πώς ηχεί ζωντανά –έστω και μέσω μικροφώνων– ένας αποδεδειγμένα μείζων, ικανός, προικισμένος τραγουδιστής με υγιή φωνή.

Για ευνόητους λόγους, μέχρι πρότινος, η νοτιοβαλκανική Αθήνα δεν είχε φιλοξενήσει τέτοια γκαλά. Την κατάσταση άλλαξε διαμιάς η ΕΛΣ που, με τη γενναιόδωρη χορηγία του ΙΣΝ, του Lidl και άλλων υποστηρικτών, υλοποίησε ομολογουμένως άψογα την πρώτη τέτοιας κολοσσιαίας κλίμακας διοργάνωση.

Το όλο φιλοξενήθηκε στο και διεθνώς εμβληματικό για την Αθήνα Καλλιμάρμαρο (10/7/2021). Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεσμού Γιώργος Κουμεντάκης και ο καλλιτεχνικός επιμελητής της διοργάνωσης Βασίλης Λούρας εξασφάλισαν τη συμμετοχή ενός εξαιρετικού –στην πιάτσα της όπερας θα έλεγαν «dream cast»!– κουαρτέτου μονωδών, αποτελούμενου από τη Ρωσοαυστριακή υψίφωνο Αννα Νετρέμπκο και τον Αζέρο σύζυγό της, τενόρο Γιουσίφ Εϊβάζοφ, τη γνωστή μας Γεωργιανή μεσόφωνο Ανίτα Ρατσβελισβίλι και τον Ελληνα βαρύτονο Δημήτρη Πλατανιά.

Η Νετρέμπκο είχε ξανατραγουδήσει στην Αθήνα στο ξεκίνημά της, σε συναυλία υπό τον Γκέργκιεφ (Φεστιβάλ Αθηνών 1996)· στην τωρινή της εμφάνιση, βεβαίως, μετακλήθηκε στην Ελλάδα για πρώτη φορά ως αδιαφιλονίκητη βασίλισσα της όπερας διεθνώς.

Το γκαλά, πρώτη ζωντανή εμφάνιση της ΕΛΣ μετά την καραντίνα, συνοδεύτηκε από την Ορχήστρα της ΕΛΣ υπό τον Γάλλο αρχιμουσικό Φιλίπ Ογκέν. Αφησε άριστες εντυπώσεις. Το όλο υποστηρίχτηκε από υψηλής ποιότητας ηχητική ενίσχυση ενώ τους υποβλητικούς φωτισμούς υπέγραψε ο έμπειρος Γιώργος Τέλλος.

Η βραδιά, την οποία παρακολούθησαν 8.000 (μασκοφόροι) Αθηναίοι, ήταν αφιερωμένη αποκλειστικά στον Βέρντι. Οι τέσσερις μονωδοί τραγούδησαν μόνοι και σε διάφορους συνδυασμούς αποσπάσματα από τις όπερες «Ο τροβαδούρος», «Αΐντα», «Οθέλος», «Μάκβεθ» και «Ριγολέτος», ενώ η ορχήστρα ερμήνευσε εισαγωγές από βερντιανές όπερες. Απολαύσαμε τεράστιες, μεστές, υγιείς, ευδιάκριτα χαρακτηριστικές φωνές –μια νότα από τη Νετρέμπκο αρκεί για να καταλάβεις ποια τραγουδά!– και ωραίο, χυμώδες, χορταστικά δυναμικό τραγούδι σε συναρπαστικά σόλι (άριες από «Τροβαδούρο», «Ριγολέτο»), σαγηνευτικές παραθέσεις (ντούο από «Οθέλο», «Αΐντα») και θυελλώδεις αντιπαραθέσεις (τρίο από τον «Τροβαδούρο», κουαρτέτο από τον «Ριγολέτο»).

Το και ενδυματολογικά ενδιαφέρον γκαλά άνοιξε, βεβαίως, η ίδια η 49χρονη Νετρέμπκο, εντυπωσιάζοντας ως Λαίδη Μάκβεθ, ρόλο με τον οποίο ξαναλάνσαρε επιτυχώς τον εαυτό της ως δραματική πλέον υψίφωνο, ενώ τραγούδησε εξίσου άριστα τη δεξιοτεχνική άρια της Λεονόρας από τον «Τροβατόρε».

Αληθινό θαύμα της φύσης, η τεράστια, μεταλλική, μεστή φωνή της Ρατσβελισβίλι μάς καθήλωσε στις σκοτεινές άριες της Ατσουτσένας. Τους πάντες κέρδισε και εξέπληξε ο 44χρονος Εϊβάζοφ, τραγουδώντας με στεντόρειο σφρίγος, άριστη άρθρωση και λάμψη άριες από τον «Τροβατόρε» και τον «Ριγολέτο», ενώ ο Δημήτρης Πλατανιάς διέπρεψε στο δικό του γήπεδο, τραγουδώντας εμβληματικές άριες του Ιάγου και του Ριγολέτου. Να ’ταν κι άλλο!

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Γιόνας Κάουφμαν επιτέλους στο Ηρώδειο!
Ο πλέον προβεβλημένος λυρικός τραγουδιστής του παρόντος με μακρά σταδιοδρομία Γιόνας Κάουφμαν ερμήνευσε ένα ρεπερτόριο με άριες από όπερες των Πουτσίνι, Βέρντι, Μασκάνι, Τζορντάνο και Μπιζέ.
Ο Γιόνας Κάουφμαν επιτέλους στο Ηρώδειο!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Δύο αντιθετικές (ανα)παραστάσεις του έθνους στη μουσική
Το πρόγραμμα περιλάμβανε το «Συμφωνικό κοντσέρτο για πιάνο» του Μανώλη Καλομοίρη και μια επιλογή πέντε από τους «36 Ελληνικούς Χορούς» του Νίκου Σκαλκώτα.
Δύο αντιθετικές (ανα)παραστάσεις του έθνους στη μουσική
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Καβάκος διευθύνει την ΚΟΑ σε Μότσαρτ
Ο καταξιωμένος μουσικός διηύθυνε την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στη «Συμφωνία αρ.41, του Διός» του Μότσαρτ σε συναυλία που μεταδόθηκε διαδικτυακά από το Μέγαρο Μουσικής.
Ο Καβάκος διευθύνει την ΚΟΑ σε Μότσαρτ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας