• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    33°C 29.7°C / 34.5°C
    2 BF
    28%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.6°C / 33.2°C
    1 BF
    49%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    32°C 29.0°C / 33.0°C
    1 BF
    51%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    34°C 33.6°C / 33.9°C
    2 BF
    24%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 30.9°C
    2 BF
    40%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.5°C / 32.6°C
    2 BF
    52%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    34°C 28.9°C / 35.9°C
    1 BF
    46%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    33°C 28.6°C / 34.1°C
    1 BF
    30%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 30.4°C
    4 BF
    65%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.9°C / 30.9°C
    3 BF
    51%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.1°C / 28.5°C
    4 BF
    44%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.6°C / 29.7°C
    1 BF
    54%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.9°C / 32.9°C
    4 BF
    24%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    32°C 29.5°C / 31.9°C
    3 BF
    35%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    32°C 29.5°C / 33.9°C
    2 BF
    32%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.8°C / 31.8°C
    3 BF
    44%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.0°C / 34.8°C
    0 BF
    21%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.2°C / 29.3°C
    1 BF
    56%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.2°C / 36.7°C
    3 BF
    65%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    36°C 32.8°C / 36.3°C
    2 BF
    18%
Θέλω να είμαι λεία σαν τ' αγάλματα

Θέλω να είμαι λεία σαν τ' αγάλματα

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Το νέο μυθιστόρημα του Κωστή Σχιζάκη «Αχ! Σούζη Q» εκδόσεις  «24 γράμματα», 2021.

Οι ομορφιές τση ήταν πολλές, τα κάλλη τση ήταν πλούσα., Ερωτόκριτος.

Ου Νέμεσις Τρώας και ευκνήμιδας Αχαιούς
τοιήδ’ αμφί γυναικί πολύν χρόνον άλγεα πάσχειν.
Αινώς αθανάτησι θεής εις ώπα έοικεν. Δεν είναι παράξενο που Τρώες και Έλληνες σκοτώνονται αναμεταξύ τους για ένα τέτοιο πλάσμα που μοιάζει με αθάνατη θεά (η ωραία Ελένη)
. Ομήρου Ιλιάς, Γ` 156-158.

Παρακάτω αναφέρω αυτολεξεί όλες τις γνώμες των προσώπων του μυθιστορήματος για την Σούζη. Μετά από κάθε πρόταση ακολουθεί η σελίδα στην οποία βρίσκουμε την πρόταση αυτή. Μερικές φορές παραθέτω κάποιο σχόλιο.

-Ήταν μια κοπέλα εξαιρετικά μορφωμένη* και συνεπής ως προς όλους τους λογαριασμούς της. σ.41- 42.

*Η Σούζη ήταν φιλόλογος και μεταφράστρια.

-Όλα μαζί της ήταν διαφορετικά με μια απλότητα θεϊκή. Ήταν εξαιρετικά ελεύθερη σε όλα μαζί μου. Υπήρχε μια σχέση άδολη και ταυτόχρονα εγωιστική, με το να θέλει ο ένας να κατανοεί και να βοηθά τον άλλο. σ. 55.

-Ήταν φοβερή. Δεν ήταν μόνο η συντροφιά, ήταν και η περιποίηση δίχως να ζητήσει τίποτα. Αυτή ψώνιζε, μαγείρευε, έπλενε, έστρωνε τα κρεβάτια. Αυτή, όλα. σ.58.

-Η Σούζη ήταν αξιοπρεπής. Δεν έλεγε ποτέ κάτι εναντίον κανενός. Κι όταν την έθιγαν ακόμα, γέλαγε. Τέτοιο πλάσμα ήταν. Θείο. σ.100.

- ..ήταν πάντα χαρούμενη. Δεν έδειχνε να της λείπει κάτι και δεν εννοώ οτιδήποτε υλικό, αλλά συναισθηματικό. Ήταν αξιοπρεπέστατη. σ. 101.

-..η Σούζη δεν είχε αναπτύξει αξιόλογη ερωτική δράση. σ.101.

-Όταν μιλούσαμε για σχέσεις παρέμενε σιωπηλή. Ήταν επίσης, φιλήδονη. Από μικρή… Είχε ακριβό γούστο. Δύσκολα θα μπορούσε να παρασυρθεί από κάτι ευτελές. σ.102.

-..ήταν νοικοκυροκόριτσο. Από καλή οικογένεια. Δεν ήταν τσαπατσούλα. Ήταν διακριτική σε όλα. Δεν ήθελε να στενοχωρήσει ποτέ κανέναν… στα τηλέφωνα μίλαγε σιγά πάντα. Δεν την άκουγα να τσακώνεται με κάποιον. Μιλούσε πολλή ώρα. σ.106.

-Ήταν ωραιοτάτη*. Ξεσήκωνε καημούς. σ.107.

*Η ωραιοτάτη Σούζη μας θυμίζει την ωραιοτάτη Αρετούσα από τον Ερωτόκριτο του Βιτσέντζου Κορνάρου.

-..ήταν πολύ παιχνιδιάρα. Στα προκαταρκτικά, που λένε, ήταν άσσος. Η Σούζη, όλο με τσίγκλαγε με μια ηδυπάθεια που εξωτερίκευε,.. προκαλούσε ανοιχτά. Έπαιρνε πόζες σχεδόν άσεμνες, μπροστά μου,..σ.112.

-Κατάφερε, μέχρι το τέλος της, να ισορροπεί σ` έναν ρόλο δύσκολο όπου έπαιζε την καλύτερη φίλη για τον Σάκη και την πιστή ερωμένη μαζί μου*. σ.114.

* Μιλά ο Βασίλης, ο κύριος ανδρικός ρόλος του μυθιστορήματος, η μεγάλη αγάπη της Σούζη. Ο Σάκης ήταν αδελφός του, στενός, παιδικός φίλος της Σούζη.

-Πάντα είχε κάτι καινούριο να μου πει. Μια ιστορία, ένα κουτσομπολιό, ένα ανέκδοτο χαριτωμένο… Ήταν ένα ζωντανό πλάσμα που μας επηρέαζε όλους.

Και βέβαια κάτι έκρυβε. Μέσα σ` όλα τα γέλια και τα χάχανα έκρυβε κάτι. Μια θλίψη είχαν τα μάτια της. Κάτι το αδιόρατο, αλλά το πολύ ισχυρό ταυτόχρονα… Όταν έφευγε, κατέκλυζε το γραφείο τα` άρωμα της. Ακόμα και η απουσία της γινόταν, με τον τρόπο αυτό, αισθητή. σ.131.

-Ήταν παντού δικτυωμένη. Ένα σωρό κόσμος μπαινόβγαινε μέσα στο σπίτι της… Είχε παραδάκι και ήταν κι ενδιαφέρων άνθρωπος για να μπαινοβγαίνουν όλοι αυτοί οι σπουδαίοι. σ.137.

- Της άρεσαν οι άντρες. Ήταν μαγευτική και η ίδια. Όσο σοβαρή ήταν με τη δουλειά της, άλλο τόσο ήταν και με τον εαυτό της. Τον αγαπούσε τον εαυτό της. και την καλοπέραση αγαπούσε. σ.156.

-..καθώς, απρόσεχτα τελείως- όπως έκανε πάντα η Σούζη-, μοίραζε αφειδώς και με αφέλεια πόζες ανεπανάληπτης χάρης, ενός θηλυκού βέβαιου για την προσωπικότητα του, για την υπεροχή του σ` όλα και πάνω απ` όλα. σ.177-178.

-..τη θαύμαζα. Ίσως ν` αποτελούσε πρότυπο. Το μοναδικό μου πρότυπο. Ήταν εξαιρετικά ειλικρινής απέναντι μου…σ.180.

- η φοιτητριούλα της Θεσσαλονίκης, έτοιμη και ώριμη, ζητούσε να κατακτήσει τον κόσμο. σ.219.

-.. την έβρισκα απίθανη σαν γυναίκα. Ήταν το πλάσμα που ο καθένας θα ήθελε στο πλάι του. σ. 223.

- Περιποιημένη, σοβαρή, μελετηρή, περισσότερο άκουγε, παρά μίλαγε. Περισσότερο έβλεπε, παρά κριτίκαρε το κάθε τι που εμφανιζόταν μπροστά της. σ. 231.

-Αναπαυόταν ήρεμη σαν τη Χιονάτη*. σ.233.

*Η Χιονάτη και οι Επτά Νάνοι είναι πασίγνωστο ευρωπαϊκό παραμύθι. Η γνωστότερη εκδοχή του είναι  των  Αδελφών Γκριμ, 

-.. απέπνεε όλη τη γοητεία του κόσμου… Γόησσα πραγματική. σ.298.

Τι ήθελε και επιθυμούσε διακαώς η Σούζη: Θέλω να είμαι λεία σαν τα` αγάλματα, όπως τότε που ήμουν μικρή. σ.24.

Τι είναι η αγάπη* για την Σούζη όπως την εξομολογείται στον αγαπημένο της Βασίλη: « Σ` αγαπούσα υπερβατικά. Ήσουν και στάθηκες μαζί μου σαν αφετηρία. Η εικόνα σου κοντά μου πάντα, όπως ενός αγγέλου που δε μ` άφηνε ποτέ από τα μάτια του. Είχα μια φτερούγα να με προστατεύει. σ.264.

* Αγάπης δε ουδέν μείζον ούτε ίσον εστί. Τίποτα δεν είναι μεγαλύτερο ή ίσο της αγάπης. Μένανδρος.

Η σχέση μου με την Σουζάνα ( Σούζη Q). Εισέρχομαι στο μυθιστόρημα « Αχ! Σούζη Q) με «λογοτεχνικό» κλειδί. 

Ήμουν στην Εθνική Πινακοθήκη της Αθήνας και παρουσίαζα τα έργα μιας εκθέσεως για την Αναγέννηση. Ένας φίλος με πλησίασε λέγοντας  ότι ήλθαν να με ακούσουν όλοι οι καλλιτέχνες και οι πνευματικοί άνθρωποι της Αθήνας. Πράγματι είχαν έλθει πάρα πολλοί εκείνο το κυριακάτικο πρωί. Ζωγράφοι, γλύπτες, φωτογράφοι, χαράκτες, ηθοποιοί, σκηνοθέτες, συγγραφείς, ποιητές, μουσικοί…

Βρισκόμαστε μπροστά σ` ένα έργο του Μποτιτσέλι, ένα γυναικείο πορτραίτο μεγάλης και καθοριστικής σημασίας για τον τρόπο σκέψης σε σχέση με την ομορφιά. Μιλούσα για το ωραίον, το ιδεώδες, το κάλος, για τους κανόνες του παιχνιδιού της τέχνης, για τα ιδρυτικά έργα του πολιτισμού, για τον πολιτισμό ως τρόπο ζωής, για έργα που σε βάζουν στο όχημα του χρόνου, για έργα που είναι ορθάνοιχτα στην έμπνευση και στην ερμηνεία… Είμαστε όλοι μαγεμένοι μ` αυτό το μεταφυσικό πορτραίτο της κοπέλας του Μποτιτσέλι

ΟΤΑΝ όλοι ασυναίσθητα στρέψαμε ελαφρώς το βλέμμα  για να εντοπίσουμε από πού αναδύεται ένα θελκτικό και ερωτικό άρωμα. Αντικρίσαμε όλοι το ίδιο το έργο του Μποτιτσέλι με σάρκα και οστά. Ήταν η Σούζη, εκεί σε μια άκρη στο ακροατήριο. Ήταν πολύ πιο όμορφη από το υπέροχο έργο που θαυμάζαμε λίγο πριν.

Ο διάλογος με την Σούζη στο καφέ της Εθνικής Πινακοθήκης.

-Ξέρετε δεσποινίς, μου θυμίζετε την Αρετούσα του Βιτσέντζου Κορνάρου, στον Ερωτόκριτο, που είναι το καλύτερο ερωτικό έμμετρο μυθιστόρημα. Συγκεκριμένα μου θυμίζετε τους στίχους:

Ήρχισε και μεγάλωνε το δροσερό κλωνάρι
Και πλήθαινε στην ομορφιά στη γνώση και στη χάρη.
Εγίνηκε της ηλικιάς παντόθες εγροικήθη
Και πως για νάναι θάμασμα στον κόσμο εγεννήθη.
Και τα` όνομα τση το γλυκύ το λέγαν Αρετούσα,
οι ομορφιές τση ήταν πολλές, τα κάλλη τση ήταν πλούσα.
Χαριτωμένο θηλυκό τως το `καμεν η φύση
κ` ίσα τση δεν ευρίσκετο σ` ανατολή και δύση.
Μ` όλες τσοι χάρες κι αρετές ήτονε στολισμένη,
Ευγενική και τακτική, πολλά χαριτωμένη.
Α, 57-66.

-Ευχαριστώ πολύ. Μ` αρέσει ο Ερωτόκριτος αν και έχω πρόβλημα με τη γλώσσα. Αλλά εσείς πως με παρομοιάζετε με την χαρισματική Αρετούσα χωρίς να με γνωρίζετε καθόλου.

-Η ευγενική, αστραφτερή, ελκυστική σας ομορφιά κάνει όποιον σας δει, έστω και μία φορά, να μη σας ξεχνά ποτέ. Αλλά εγώ σας έχω δει πολλές- πολλές φορές αφού μένουμε στον ίδιο δρόμο, εδώ πολύ κοντά, στην Αστυδάμαντος*, στο Παγκράτι. Έχουμε και κάποιον κοινό γνωστό και έτσι γνωρίζω πολλά για σας, τόσα όσα χρειάζονται για να τεκμηριώσω έναν απεριόριστο θαυμασμό για σας. Η γυναίκα μου σας αποκαλεί αρχαία καλλονή και της θυμίζετε ένα άγαλμα  θεάς στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας. Έχετε είπε την εκρηκτική ομορφιά μιας αρχαίας θεάς και ταυτόχρονα την ευγένεια και την αξιοπρέπεια της άτυχης Ηγησούς. Ξέρετε η σύζυγος μου είναι προϊσταμένη αρχαιολόγος στο  Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, στο τμήμα γλυπτικής. Την έχω πάρει ήδη τηλέφωνο και μου είπε να σας καλέσω στο σπίτι για ένα δείπνο για να γνωριστούμε καλύτερα. Να γνωρίσετε και τα παιδιά μας που είναι περίπου στην ηλικία σας.

-Σας ευχαριστώ για την πρόσκληση. Δέχομαι με χαρά. Πείτε μου όμως ποιος είναι ο κοινός μας γνωστός;

- Ευχαρίστως, πρόκειται για τον συμπολίτη μου αρχιτέκτονα, συγγραφέα και ιδρυτή ενός Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στο Ηράκλειο Κρήτης τον Κωστή Σχιζάκη. 

*Ο Αστυδάμας ήταν τραγικός Αθηναίος ποιητής, συγγενής του Αισχύλου και έδρασε στην κλασσική εποχή. Ήταν γιος ποιητή και πατέρας ποιητή. Το έργο του  «Αλκμαίων»  αναφέρει ο Αριστοτέλης στην «Ποιητική».

 

 

**Αρχιτέκτων, ιστορικός Αρχιτεκτονικής, ιστορικός Τέχνης.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Εξπρεσιονισμός
Εξπρεσιονισμός είναι η υποκειμενική, απαισιόδοξη, έντονη, πολύ εκφραστική, στρεβλή, παραμορφωμένη παρουσίαση του κόσμου.
Εξπρεσιονισμός
ΑΠΟΨΕΙΣ
Φρανθίσκο Γκόγια (1746- 1828)
Ερωτήματα για τη ζωή και το έργο του Γκόγια. Το αενάως αναγεννώμενο θαύμα της ζωής. Ο Διαφωτισμός και ο Γκόγια. Ο θρίαμβος της όρασης επί...
Φρανθίσκο Γκόγια (1746- 1828)
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τι είναι τέχνη;
«Η τέχνη είναι ένα σφυρί με το οποίο δίνουμε σχήμα στον κόσμο και δεν είναι καθρέφτης όπου καθρεφτίζεται ο κόσμος». Βλαντίμιρ Μαγιακόφσκυ.
Τι είναι τέχνη;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο ζωγράφος Κώστας Λούστας (1933- 2014)
Παράλληλα με τη ζωγραφική, ο Λούστας ασχολήθηκε με τη λογοτεχνία, τη μουσική και τη δημοσιογραφία, ενώ σε όλη του τη ζωή δεν σταμάτησε να παίζει βιολί που ήταν το μεγάλο του πάθος.
Ο ζωγράφος Κώστας Λούστας (1933- 2014)
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η αναζήτηση του όντως εξέχοντος.
Τα έργα δεν τα "δημιουργούν" μόνο οι καλλιτέχνες, αλλά και οι παντοειδείς επιμελητές, ερμηνευτές, ιστορικοί, κριτικοί, οι οποίοι πολλές φορές υπερτονίζουν τα ασήμαντα και άλλες φορές αδιαφορούν για τα...
Η αναζήτηση του όντως εξέχοντος.
ΑΠΟΨΕΙΣ
Άλλο Μοντέρνα και άλλο Σύγχρονη τέχνη
Ο μοντερνισμός ήταν μια ολιστική αλλαγή σε σχέση με οποιοδήποτε καλλιτεχνικό κίνημα είχε υπάρξει. Μια άρνηση στις παραδοσιακές και ακαδημαϊκές αρχές της τέχνης.
Άλλο Μοντέρνα και άλλο Σύγχρονη τέχνη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας