• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    37°C 33.5°C / 40.1°C
    1 BF
    28%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    35°C 33.0°C / 39.0°C
    1 BF
    40%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    35°C 32.0°C / 38.7°C
    2 BF
    33%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.9°C / 34.7°C
    1 BF
    35%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.9°C / 35.7°C
    2 BF
    31%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    35°C 32.3°C / 38.3°C
    2 BF
    15%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.7°C / 32.4°C
    2 BF
    14%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    35°C 31.6°C / 37.5°C
    2 BF
    16%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    35°C 33.8°C / 36.6°C
    3 BF
    49%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 36.9°C
    2 BF
    58%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    34°C 29.9°C / 34.4°C
    0 BF
    46%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    33°C 30.6°C / 32.7°C
    2 BF
    66%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 31.9°C
    0 BF
    45%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    34°C 31.5°C / 33.9°C
    0 BF
    27%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    36°C 31.5°C / 37.3°C
    2 BF
    29%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.1°C / 39.8°C
    3 BF
    40%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    37°C 33.8°C / 40.3°C
    2 BF
    20%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.3°C / 32.1°C
    0 BF
    45%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    35°C 33.1°C / 39.0°C
    2 BF
    18%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.8°C / 32.8°C
    2 BF
    15%
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Οι πανελλαδικές εξετάσεις ως «άγιο δισκοπότηρο» της ελληνικής εκπαίδευσης

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ο Ιούνιος που βρίσκεται στην αρχή του του, εκτός των άλλων έχει χαρακτηριστεί ως ο μήνας του μεγάλου –εξεταστικού- ανταγωνισμού. Εκατό χιλιάδες και πλέον μαθητές και απόφοιτοι και οι οικογένειές τους «ζουν» την αγωνία των πανελλαδικών εξετάσεων που φέτος αρχίζουν την Δευτέρα 14 Ιουνίου και βεβαίως και των αποτελεσμάτων τους.

Από την περίοδο που θεσπίστηκαν μέχρι σήμερα οι εξετάσεις για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με όποια μορφή κι αν έγιναν, όποιο όνομα κι αν πήραν, Ακαδημαϊκό Απολυτήριο, Εισιτήριες Εξετάσεις, Πανελλήνιες, Πανελλαδικές, Γενικές Εξετάσεις, είχαν ένα κοινό βασικό χαρακτηριστικό: το νομιμοποιητικό τους λόγο. Πραγματικά δεν υπάρχει Εξεταστικό σύστημα, τα τελευταία πενήντα χρόνια, που να μην περιλάμβανε στην Εισηγητική του Έκθεση σαν στόχους και σαν δικαιολογητικό λόγο της θέσπισής του τον περιορισμό της παραπαιδείας, την  αντικειμενική και αξιοκρατική επιλογή των μαθητών, την ισότητα ευκαιριών, το άνοιγμα του Πανεπιστημίου, το τέλος του «ασφυκτικού εναγκαλισμού» του Λυκείου από τις απαιτήσεις των εξετάσεων και τη φραστική καταδίκη της έμφασης στην απομνημόνευση.

Όμως, στην πιο «ταραγμένη ζώνη» του σχολείου κονιορτοποιούνταν στα γρήγορα όλες οι διακηρύξεις και οι «υποσχετικές» του υπουργείου Παιδείας μαζί με τις «προίκες» των εξεταστικών συστημάτων: οι πανελλαδικές εξετάσεις άφηναν έξω από την Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση μεγάλο μέρος των υποψηφίων, δημιουργούσαν «εργολάβους των εξετάσεων» (φροντιστήρια- ιδιαίτερα μαθήματα), «ροκάνιζαν» τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, και βέβαια, προκαλούσαν μεταλλάξεις στην ίδια την εκπαιδευτική διαδικασία!

Παράλληλα η κοινωνιολογία της εκπαίδευσης έχει κάνει φανερό ότι η «μάχη» των υποψηφίων στις Γενικές Εξετάσεις είναι «μάχη» που γίνεται με κοινωνικούς όρους, και ότι η όποια ελαστικότητα του Ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος σε καμιά περίπτωση δε μπόρεσε να αναιρέσει το γεγονός ότι οι γόνοι ευνοημένων -οικονομικά, κοινωνικά και πολιτιστικά- οικογενειών είχαν και έχουν απείρως μεγαλύτερες δυνατότητες πρόσβασης στα Α.Ε.Ι. και ιδιαίτερα στις προνομιούχες σχολές τους. Το επάγγελμα και το μορφωτικό επίπεδο των γονέων δεν αναδεικνύεται μόνο ως ένας σημαντικός παράγοντας διαφοροποίησης των σχετικών πιθανοτήτων πρόσβασης στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση αλλά επηρεάζει σημαντικά και την κατανομή στις διάφορες σχολές των φοιτητών από διάφορες επαγγελματικές κατηγορίες, καθώς η έρευνα αποκαλύπτει ότι οι σπουδές που οδηγούν σε επαγγέλματα υψηλού κοινωνικού κύρους (όπως π.χ. ιατρικές σπουδές, Νομικές, Πολυτεχνικές, Η/Υ, κλπ) εμφανίζουν σχεδόν ακραίες κοινωνικές διαφορές στη σύνθεση των φοιτητών.

Ωστόσο, με Βικτωριανή υποκρισία, προβάλλεται ως τεκμήριο της αθωότητάς του εξεταστικού συστήματος η δυνατότητα που παρέχει σε όλους να διαγωνιστούν ισότιμα, κάτω από τις ίδιες συνθήκες και με τα ίδια θέματα, για την είσοδό τους στη Σχολή που επιθυμούν, εξαγνισμένο στην «κολυμβήθρα» των μαρτύρων υπεράσπισης, επιτυχόντων και αποτυχόντων που, ως πρώην υποψήφιοι, βεβαιώνουν μπροστά στις κάμερες την αντικειμενικότητα της επιλογής.

Ακόμη οι πανελλήνιες εξετάσεις ήταν πάντα ένας μηχανισμός παραεκπαίδευσης  της παιδείας. Αρκεί να δει κανείς τον κεντρικό ρόλο που παίζουν στον καθορισμό της διδακτέας ύλης, αδιαφορώντας για ό,τι υλικό δεν σχετίζεται με τις εξετάσεις. Αρκεί να δει κανείς τα θέματα στα οποία διαγωνίζονται κάθε χρόνο οι υποψήφιοι: Με θέματα σωστά ή λανθασμένα, σύμφωνα ή όχι με τους στόχους, θεωρητικά ή πρακτικά, έξυπνα ή ηλίθια, πονηρά ή παπαγαλίστικα, ο πραγματικός στόχος των εξετάσεων που είναι να επιλεγούν κάποιοι με τρόπο που να φαντάζει αντικειμενικός, επιτυγχάνεται. Αυτή η γραμμή καθορίζει και τη στάση που οφείλουν να τηρήσουν μαθητές και καθηγητές στο σχολικό μάθημα. Αντί της προαγωγής της κρίσης, την εμβάθυνση, τη γενίκευση, την ανακάλυψη της ομορφιάς, η αξιολόγηση που αναμένεται οδηγεί στην απομνημόνευση τύπων και μεθοδολογιών, στην προπόνηση και όχι στην επιστημονική μελέτη.

Στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας δεν υπάρχει καθόλου το ταξίδι, υπάρχει μόνο ο προορισμός. Από το προνήπιο  ένα παιδί αντιμετωπίζεται ως ένας ακόμα υποψήφιος για την εισαγωγή του στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι Πανελλαδικές εξετάσεις έχουν προβληθεί σαν το Άγιο Δισκοπότηρο της σχολικής εκπαίδευσης.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι «καλοί μαθητές» και οι... άλλοι
Ο Ζαν Ζακ Ρουσό τονίζει πως στη «φυσική» κατάσταση οι άνθρωποι γεννιούνται ίσοι και πως οι εγγενείς διαφορές που υπάρχουν στα προσωπικά «χαρίσματα» δεν θέτουν σε κίνδυνο την κοινωνική ισότητα, εφόσον η...
Οι «καλοί μαθητές» και οι... άλλοι
ΑΠΟΨΕΙΣ
Όταν ο Δημήτρης Γληνός ανακάλυπτε... τη Νίκη Κεραμέως
Σήμερα, που η κυρίαρχη εκπαιδευτική πολιτική βαθαίνει το κράτος της αμάθειας έχει μεγάλη σημασία να μεταφέρουμε ένα μέρος των τόσο επίκαιρων και σήμερα, αντιλήψεων του Δημήτρη Γληνού για τους σχεδιασμούς της...
Όταν ο Δημήτρης Γληνός ανακάλυπτε... τη Νίκη Κεραμέως
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Γκάζια» για την αποκέντρωση και αποδόμηση της εκπαίδευσης
Σχέδιο μεταφοράς ανθρώπινου δυναμικού, κτιρίων και πόρων από την κεντρική διοίκηση στα χέρια των περιφερειαρχών και των δημάρχων επεξεργάζεται ομάδα τεχνοκρατών του υπουργείου Εσωτερικών προκειμένου να...
«Γκάζια» για την αποκέντρωση και αποδόμηση της εκπαίδευσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μάθημα με ή χωρίς μαθητές;
Θα ξεκινήσω λέγοντας πως ούτε κι εγώ είμαι ειδικός στα παιδαγωγικά. Ούτε θέλω να υπεισέλθω στα ζητήματα των προσωπικών δεδομένων που έχουν, κατά τη γνώμη μου, συζητηθεί εξαντλητικά.
Μάθημα με ή χωρίς μαθητές;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το μάθημα εν σαρκί
Πέρα από συντεχνιακές ή πολιτικές αντιδικίες τίποτα δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη ζωηράδα, την εμπνευσμένη ενέργεια, τη διάδραση και τη μαθησιακή γονιμότητα ενός, ας πούμε, «ένσαρκου» μαθήματος.
Το μάθημα εν σαρκί
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Η Τράπεζα Θεμάτων και το εθνικό απολυτήριο
«Νέα σελίδα» για το εξεταστικό σύστημα από το 2021 ανακοίνωσε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, επισημαίνοντας ότι το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει ένα «εθνικό απολυτήριο»
Η Τράπεζα Θεμάτων και το εθνικό απολυτήριο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας