• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    8°C 4.8°C / 10.1°C
    0 BF
    52%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C -0.4°C / 6.3°C
    2 BF
    60%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    8°C 5.0°C / 10.5°C
    2 BF
    61%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    -1°C -1.1°C / -1.1°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C 1.9°C / 3.0°C
    0 BF
    80%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    3°C -0.3°C / 5.7°C
    2 BF
    73%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -2°C -1.6°C / 0.2°C
    2 BF
    69%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.6°C / 10.1°C
    2 BF
    77%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.7°C / 14.8°C
    5 BF
    58%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 3.9°C / 7.9°C
    2 BF
    76%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 13.4°C
    2 BF
    46%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.9°C / 9.6°C
    4 BF
    58%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 5.9°C / 9.9°C
    2 BF
    66%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C 0.9°C / 4.5°C
    2 BF
    86%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    5°C 3.4°C / 5.1°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 9.8°C / 13.2°C
    2 BF
    62%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    8°C 5.0°C / 10.3°C
    1 BF
    66%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C -0.7°C / 2.7°C
    0 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    4°C 0.4°C / 6.4°C
    1 BF
    68%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    -1°C -1.2°C / -1.2°C
    2 BF
    80%
EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΜΠΡΟΣ να ανακαλύψουμε τον τροχό

  • A-
  • A+

Μέσα από τα πρόσφατα γεγονότα στο θέατρο ΕΜΠΡΟΣ, ξεπροβάλει μια μοναδική ευκαιρία για την απελευθέρωση της τέχνης και της δημιουργίας, με άξονα το κτιριακό απόθεμα της πόλης της Αθήνας. Ας την αξιοποιήσουμε.

Η δυναμική μιας πόλης καθορίζεται και από τη δυνατότητα των κατοίκων της να εκφράζονται και να δημιουργούν ελεύθερα. Μια πόλη προχωρά μπροστά, όσο μπορεί να αγκαλιάζει όλες τις δημιουργικές καλλιτεχνικές δυνάμεις που αναπτύσσονται στον ιστό της. Τέτοιος πρέπει να είναι και ο προσανατολισμός της τοπικής αυτοδιοίκησης στον πολιτισμό: να δίνει βήμα σε μη προνομιούχες καλλιτεχνικές ομάδες και ευκαιρίες σε νέους δημιουργούς, υπερβαίνοντας έτσι τις πολιτιστικές ελίτ που έχουν την τάση να ελέγχουν το πολιτιστικό προϊόν.

Η πρόσφατη περίπτωση του θεάτρου ΕΜΠΡΟΣ μας δίνει τη δυνατότητα να το αντιμετωπίσουμε όχι ως διαχείριση κρίσης αλλά ως διαχείριση ευκαιρίας. Ανοίγει τη συζήτηση για ένα συνολικό σχέδιο αξιοποίησης κλειστών δημόσιων κτιρίων, προς όφελος της καλλιτεχνικής δημιουργίας μιας ολόκληρης γενιάς που μεγάλωσε μέσα στην κρίση και τις περιορισμένες δυνατότητες που διαμόρφωσαν οι οικονομικές περικοπές. Για να γίνει αυτό, δεν χρειάζεται να γυρνάμε πίσω από την ουρά μας ή να ανακαλύπτουμε τον τροχό. Οι λύσεις είναι μπροστά μας και έχουν κάνει τα πρώτα τους βήματα 10 χρόνια πριν.

Το παράδειγμα του 2011

Το 2011 (εν μέσω πρωτοφανούς κρίσης) στο υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού είχαμε μια ιδέα, η οποία στηρίχθηκε στο γεγονός ότι πολλές καλλιτεχνικές ομάδες δεν είχαν τη δυνατότητα να ενοικιάσουν χώρους για να κάνουν πρόβες. Έτσι, λοιπόν, ξεκινήσαμε ένα πιλοτικό πρόγραμμα, σύμφωνα με το οποίο τέτοιοι χώροι παραχωρήθηκαν σε καλλιτεχνικές ομάδες εντελώς δωρεάν από το ΥΠΠΟΤ. Με κανόνες που όλοι σέβονταν, ώστε ο δημόσιος χώρος να μην καταλήξει ιδιωτικός. Το Υπουργείο κάλυπτε τα λειτουργικά έξοδα των χώρων (ρεύμα, ύδρευση και θέρμανση), ενώ οι ομάδες φρόντιζαν απλώς να παραμένει ο χώρος καθαρός και έτοιμος προς χρήση από τους επόμενους. Υπήρξε άμεση ανταπόκριση από τις ομάδες, ιδιαίτερα το καλοκαίρι που γίνονται παραδοσιακά οι πρόβες και οι προετοιμασίες για τις παραστάσεις του χειμώνα. Αποτέλεσμα; Στεγάστηκαν συνολικά 13 ομάδες και πραγματοποιήθηκαν συνολικά 1800 ώρες πρόβας.

Το παράδειγμα λοιπόν υπάρχει και είναι επιτυχημένο. Τα κτίρια υπάρχουν και δυστυχώς ρημάζουν, κυρίως όμως υπάρχει Τέχνη που παραμένει χωρίς στέγη. Είναι ώρα ως Πολιτεία να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε διαφορετικά και να δείξουμε εμπιστοσύνη στους πολίτες κοιτώντας συνολικά το θέμα με στόχο διπλό. Πρώτον, να δώσουμε ζωντάνια σε κουφάρια της πόλης που προκλητικά μένουν άδεια και περιμένουν τη μοίρα τους. Και δεύτερον να δώσουμε ευκαιρίες σε καλλιτεχνικές ομάδες που δυσκολεύονται να κάνουν πραγματικότητα τις ιδέες, την έμπνευση και τα όνειρά τους. Είναι η στιγμή για πολιτική βούληση από εκείνους που έχουν τη δυνατότητα, ώστε να είναι ξεκάθαρο ότι θέλουμε - καταρχάς ως Αθήνα - την καλλιτεχνική πρωτοπορία, ότι την αναζητούμε και την ενδυναμώνουμε. Ότι είμαστε εδώ, οραματικά και όχι διαχειριστικά, προς όφελος της Τέχνης, των νέων και όλων των πολιτών, με ένα τολμηρό μήνυμα: Ελάτε να πειραματιστείτε και να εκφραστείτε ελεύθερα!

*Επικεφαλής της παράταξης «Αθήνα Είσαι Εσύ» στον Δήμο της Αθήνας. Την περίοδο 2009-2012 διατέλεσε υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αδρές φαιές γραμμές ενός υγειονομικού καθεστώτος εξαίρεσης
Ο μεγάλος όλεθρος είναι η επέκταση του μηχανισμού παραγωγής διαχωρισμών και στιγματιστικών συμπεριφορών που αφορούν προσωπικά δεδομένα υγείας στο εσωτερικό της παιδικής και εφηβικής κοινότητας.
Αδρές φαιές γραμμές ενός υγειονομικού καθεστώτος εξαίρεσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Να συγκρουστούμε; Ναι, αλλά σε ποια βάση;
Αν το θέατρο είναι η ψυχανάλυση της δημοκρατίας και εξ αυτού θέατρο και δημοκρατία εμφανίστηκαν μαζί στην Αρχαιότητα, αν στο θέατρο μπορούν με αποστασιοποίηση να συζητηθούν τα προβλήματα της δημοκρατίας και...
Να συγκρουστούμε; Ναι, αλλά σε ποια βάση;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αξίες και μικρότητες
Οι μέρες που ζούμε στον χώρο του θεάματος είναι και περίεργες και κρυφές. Λες και κρύβονται επτασφράγιστα μυστικά δεκαετιών, που με την έξοδό τους στο φως θα ταρακουνηθεί σύγκορμη η κοινωνική μας συνοχή.
Αξίες και μικρότητες
ΑΠΟΨΕΙΣ
Υπουργός Πολιτισμού ο κ. Πατούλης
Εχω την τύχη να είμαι περιφερειακός σύμβουλος στην Περιφέρεια Αττικής με τη «Δύναμη Ζωής». Ενάμιση χρόνο κυβέρνηση Μητσοτάκη, Περιφέρεια Πατούλη και ένα χρόνο πανδημία. Εχουμε αντέξει και τα τρία, ο πολιτισμός...
Υπουργός Πολιτισμού ο κ. Πατούλης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ερευνα και παρεμβάσεις από κολεκτίβες και ομάδες
Οι Vasistas αποτελούν μια θεατρική ομάδα που προέκυψε από το περιβάλλον της σύγχρονης πολυφωνικής ελληνικής σκηνής. Πρόκειται για μια ομάδα με πολυεθνικό χαρακτήρα, αυτοχαρακτηρίζεται «κολεκτίβα», η οποία...
Ερευνα και παρεμβάσεις από κολεκτίβες και ομάδες
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ομαδικές φωνές πρωτοπορίας
Παράλληλα με τα ζητήματα ταυτότητας που εξετάσαμε μέχρι τώρα, ένα άλλο σημαντικό μέρος του ενδιαφέροντος του θεάτρου των τελευταίων χρόνων στράφηκε προς την παραγωγή ενός σκηνικού λόγου, ο οποίος διαμορφώνεται...
Ομαδικές φωνές πρωτοπορίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας