• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    24°C 20.6°C / 25.7°C
    1 BF
    53%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    23°C 19.6°C / 25.5°C
    1 BF
    58%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 18.0°C / 26.0°C
    3 BF
    56%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 19.2°C
    2 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    3 BF
    72%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.6°C / 24.3°C
    1 BF
    63%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.4°C / 18.4°C
    1 BF
    72%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.8°C / 21.8°C
    2 BF
    49%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 20.4°C / 24.8°C
    4 BF
    71%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.9°C / 23.9°C
    2 BF
    73%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.1°C / 24.8°C
    5 BF
    69%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.3°C / 23.6°C
    4 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    1 BF
    69%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 18.5°C
    0 BF
    88%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.5°C / 20.1°C
    1 BF
    50%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    2 BF
    65%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.4°C / 22.4°C
    2 BF
    61%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.3°C / 21.5°C
    2 BF
    68%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.7°C / 25.6°C
    1 BF
    83%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    0 BF
    59%
Αυτοί που κυβερνούν την Τουρκία δεν πιστεύουν στην ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών
AP Photo/Emrah Gurel

Αυτοί που κυβερνούν την Τουρκία δεν πιστεύουν στην ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Σε μια πρωτοφανή κίνηση, η Τουρκία ανακοίνωσε ότι αποχωρεί από τη Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης. Αυτό παραβιάζει όχι μόνο τα δικαιώματα των γυναικών, αλλά και το κράτος δικαίου και τις πιο θεμελιώδεις αρχές της δημοκρατίας.

Η απόφαση του Τούρκου προέδρου, που δημοσιεύθηκε στο Φύλλο της Κυβερνήσεως στις δύο τα ξημερώματα της 20ής Μαρτίου 2021, παραβιάζει τους νόμους και το σύνταγμα της ίδιας της Τουρκίας. Είναι αντίθετη με τους νόμους της Τουρκίας, διότι το Κοινοβούλιο της Τουρκίας επικύρωσε ομόφωνα τη Σύμβαση το 2012 και το Κοινοβούλιο, όχι ο πρόεδρος, είναι αυτό που έχει την εξουσία να λάβει την απόφαση για την αποχώρηση.

Για το λόγο αυτό, η Πλατφόρμα Γυναικών για την Ισότητα στην Τουρκία, η οποία εκπροσωπεί πάνω από 300 γυναικείες και ΛΟΑΤΚΙ+ οργανώσεις, κήρυξε την απόφαση αυτή «άκυρη» και κάλεσε το Συμβούλιο της Ευρώπης να διερευνήσει τη νομιμότητα της ενέργειας της Τουρκίας. Δικηγορικοί σύλλογοι στην Τουρκία έχουν επίσης καταγγείλει την παράνομη απόφαση του προέδρου, προσφεύγοντας, μαζί με άλλες οργανώσεις, στο Συμβούλιο της Επικρατείας, το ανώτατο διοικητικό δικαστήριο της Τουρκίας.

Νομικοί εμπειρογνώμονες δηλώνουν απερίφραστα ότι η απόφαση του προέδρου είναι αντισυνταγματική. Ωστόσο, δεδομένου ότι ο διαχωρισμός των εξουσιών μεταξύ του δικαστικού και του εκτελεστικού σώματος έχει υπονομευθεί σημαντικά, δεν είναι σαφές ποια θα είναι η έκβαση των προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας - ή μιας πιθανής προσφυγής στο Συνταγματικό Δικαστήριο της Τουρκίας. Σε περίπτωση που τα εγχώρια θεσμικά όργανα δεν καταφέρουν να ανατρέψουν την προεδρική απόφαση, η υπόθεση πιθανότατα θα παραπεμφθεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

Σε μια χώρα όπου τουλάχιστον τρεις γυναίκες δολοφονούνται κάθε μέρα, η προσπάθεια αποχώρησης από τη Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης είναι λάθος.

Ακόμα και αν η απόφαση για την απόσυρση ήταν νόμιμη, είναι, φυσικά, και πάλι λάθος σε μια χώρα όπου τουλάχιστον τρεις γυναίκες δολοφονούνται κάθε μέρα. Τα εγκλήματα αυτά μπορούν να περιγραφούν ως γυναικοκτονίες ή θηλυκοκτονίες, και οι δύο όροι αναφέρονται στον βίαιο θάνατο των γυναικών με βάση το φύλο τους - είτε αυτός συμβαίνει στο πλαίσιο της οικογένειας, ενός συμφώνου συμβίωσης ή οποιαδήποτε άλλης διαπροσωπικής σχέση και στην κοινωνία, από οποιοδήποτε πρόσωπο, ή όταν διαπράττεται ή τυγχάνει ανοχής από το κράτος ή τους φορείς του, μέσω ενεργειών ή παραλείψεων.

Όσο τρομακτικοί και αν είναι οι βιασμοί, οι μαχαιρώματα, οι ξυλοδαρμοί μέχρι θανάτου με σιδηρολοστούς, οι αποκεφαλισμοί και οι πυρπολήσεις γυναικών, αποτελούν, δυστυχώς, την κορυφή του παγόβουνου. Οι γυναικοκτονίες εντάσσονται στο απόλυτο άκρο του φάσματος της έμφυλης βίας. Οι γυναίκες και τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα υφίστανται καθημερινά σεξουαλική, σωματική, οικονομική και ψυχολογική βία διαφόρων βαθμών. Ορισμένες επιβιώνουν, ξεφεύγουν και προσπαθούν κόντρα σε κάθε δυσκολία να ξαναχτίσουν τη ζωή τους. Εκατομμύρια άλλες υφίστανται συστηματική βία, που ισοδυναμεί με βασανιστήρια. Έπειτα, υπάρχουν και οι γυναικοκτονίες.

Η σημασία της Σύμβασης της Κωνσταντινούπολης απορρέει από την υποχρέωση των υπογραφόντων να τηρούν τα «τέσσερα P»: πρόληψη (prevention) όλων των μορφών βίας κατά των γυναικών (VAW) και της ενδοοικογενειακής βίας, προστασία (protection) των επιζώντων, ποινική δίωξη (prosecution) των δραστών και υιοθέτηση ολοκληρωμένων πολιτικών (policies). Η Σύμβαση βασίζεται σε μια βασική φεμινιστική διαπίστωση: η προώθηση της ισότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών είναι το κλειδί για κοινωνίες χωρίς βία.

Δυστυχώς, αυτοί που κυβερνούν την Τουρκία δεν πιστεύουν στην ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών.

Σύμφωνα με την καθηγήτρια Φεριντέ Ακάρ, η ανακοίνωση της αποχώρησης της Τουρκίας από τη Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης ενθαρρύνει όσους ασκούν βία. Η Ακάρ, ιδρύτρια και πρόεδρος του GREVIO, του οργάνου εμπειρογνωμόνων που έχει αναλάβει την εποπτεία της εφαρμογής της Σύμβασης, έκανε αυτή τη δήλωση σε συνάντηση στις 23 Μαρτίου που διοργανώθηκε στο πλαίσιο της 65ης Συνόδου της Επιτροπής του ΟΗΕ για τη Θέση των Γυναικών. Στην ίδια συνάντηση, η φεμινίστρια δικηγόρος Χούλια Γκιουλμπαχάρ εξήγησε ότι η αποχώρηση από τη Σύμβαση δεν αφορά μόνο τη βία κατά των γυναικών ή τα δικαιώματα των γυναικών, αλλά είναι και ζήτημα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και δημοκρατίας.

Η αποχώρηση της Τουρκίας από τη Σύμβαση θα είχε τρομερές συνέπειες εκτός των συνόρων.

Η Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης είναι μια διεθνής συνθήκη που αφορά τα θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα, συμπεριλαμβανομένου του πιο θεμελιώδους: του δικαιώματος στη ζωή. Με ποιο σκεπτικό έγινε η πρωτοφανής κίνηση της Τουρκίας να αποχωρήσει από μια συνθήκη για τα ανθρώπινα δικαιώματα; Σύμφωνα με τη δήλωση από τη Διεύθυνση Επικοινωνίας της Τουρκίας:

«Η Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης, η οποία αρχικά προοριζόταν για την προώθηση των δικαιωμάτων των γυναικών, καταλήφθηκε από μια ομάδα ανθρώπων που προσπαθούν να ομαλοποιήσουν την ομοφυλοφιλία - η οποία είναι ασυμβίβαστη με τις κοινωνικές και οικογενειακές αξίες της Τουρκίας».

Αυτό είναι τρομακτικό.

Το ίδιο επιχείρημα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την απόσυρση από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών κατά των Βασανιστηρίων, τη Σύμβαση για την Εξάλειψη Όλων των Μορφών Διακρίσεων κατά των Γυναικών (CEDAW) και τη Σύμβαση του Λανθαρότε για την Προστασία των Παιδιών ενάντια στη Σεξουαλική Εκμετάλλευση και Σεξουαλική Κακοποίηση.

Πέραν των επιπτώσεών της για το διεθνές δίκαιο και το μέλλον της πολυμέρειας, η απόφαση της Τουρκίας θα έχει πολιτικές προεκτάσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη. Η Τουρκία δεν είναι η μόνη χώρα που αντιπαραβάλλει τις ασαφείς έννοιες των «κοινωνικών και οικογενειακών αξιών» με τα συγκεκριμένα βήματα της Σύμβασης για να διασφαλιστεί ότι οι γυναίκες και τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα ζουν χωρίς βία. Μετά τις πρώτες δηλώσεις της Τουρκίας και της Πολωνίας για πιθανή αποχώρηση από τη Σύμβαση, φεμινίστριες συγκεντρώνονται διαδικτυακά και δρουν με αλληλεγγύη πέρα από τα σύνορα. Σε μια συνάντηση στην οποία συμμετείχαν σχεδόν 200 γυναίκες από 15 χώρες τον περασμένο Οκτώβριο, συνέκριναν τα επιχειρήματα κατά της Σύμβασης στην Τουρκία, την Πολωνία, την Ουγγαρία, την Κροατία και τη Βουλγαρία για να διαπιστώσουν ότι είναι λίγο πολύ τα ίδια.

Στην Ανατολική Ευρώπη, ένας συνασπισμός ακροδεξιών, υπερεθνικιστών πολιτικών και η Καθολική Εκκλησία - που χρηματοδοτούνται από ομάδες που εδρεύουν στις ΗΠΑ και αντιτίθενται στις αμβλώσεις και τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα - βάλλουν κατά της Σύμβασης, υποστηρίζοντας ότι η «ιδεολογία του φύλου» υπονομεύει την «παραδοσιακή οικογένεια» και τις «παραδοσιακές αξίες». Υποστηρίζουν ότι η συμπερίληψη του «φύλου» στα νομικά και εκπαιδευτικά συστήματα θα ανοίξει το δρόμο για την υιοθεσία παιδιών από ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα. Στην Τουρκία, ομοίως, ο συνασπισμός περιλαμβάνει το κυβερνών κόμμα του Ερντογάν, υπερεθνικιστές, ισλαμιστικά κόμματα, όπως το Κόμμα Ευτυχίας (Felicity Party), και ορισμένα εξτρεμιστικά θρησκευτικά δίκτυα.

Αδυνατώντας να διαχειριστούν τα πολιτικά και οικονομικά προβλήματα στις χώρες τους, οι δεξιές και όλο και πιο αυταρχικές κυβερνήσεις χρησιμοποιούν μια ποικιλία εργαλείων για να καταστείλουν και να συκοφαντήσουν την αντιπολίτευση, συμπεριλαμβανομένων, κυρίως, των γυναικείων και φεμινιστικών οργανώσεων. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι οι αντίπαλοι της Σύμβασης της Κωνσταντινούπολης είναι περιθωριακές ομάδες, αποτελώντας μόνο το επτά τοις εκατό του πληθυσμού στην Τουρκία και το 12 τοις εκατό στην Πολωνία. Αντίθετα, οι γυναικείες οργανώσεις απολαμβάνουν ευρεία υποστήριξη στην Τουρκία, και το 84% του γενικού πληθυσμού πιστεύει ότι η διασφάλιση της ισότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών συγκαταλέγεται στις πρωταρχικές ευθύνες του κράτους.

Και όμως, ο πρόεδρος της Τουρκίας, με την πρόθυμη υποστήριξη του προέδρου του Κοινοβουλίου που είχε παρακάμψει, ανακοίνωσε την αποχώρηση της χώρας του από τη Σύμβαση, προσεταιριζόμενος τα πιο περιθωριακά τμήματα της κοινωνίας σε μια προσπάθεια να διατηρήσει την εξουσία. Οι πρόσφατες εκλογές της Βουλγαρίας, όπου υπερεθνικιστικά, μισογυνικά και ενάντια στη Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης κόμματα υπέστησαν σημαντική ήττα, υποδηλώνουν ότι ίσως ποντάρουν σε λάθος άλογο.

Τι πρέπει να γίνει;

Οργανώσεις γυναικών και ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων, όπως η Πλατφόρμα Γυναικών για την Ισότητα - ή ESIK, που στα τουρκικά σημαίνει «κατώφλι» - επιμένουν ότι η απόφαση για την αποχώρηση από τη Σύμβαση είναι «άκυρη». Το Συμβούλιο της Ευρώπης και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν εκφράσει τις έντονες ανησυχίες τους. Ωστόσο, είναι σαφές ότι και αυτοί - και η Επιτροπή της Βενετίας - πρέπει να προβούν σε νομική ανάλυση της κίνησης της Τουρκίας και να χρησιμοποιήσουν κάθε πολιτικό εργαλείο που μπορούν για να ανατρέψουν αυτή την απόφαση. Αυτό είναι ένα νέο κατώφλι που καλύτερο είναι να μην το περάσουμε.

*Φεμινίστρια κοινωνιολόγος. Διδάσκει Σπουδές Γυναικών και Φύλου και Διεθνείς Σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Βόρειου Τέξας. Είναι επίσης μέλος της Ομάδας Γυναικών του Παρατηρητηρίου της Ισότητας (EŞİTİZ) και της Πλατφόρμας Γυναικών για την Ισότητα (EŞİK) στην Τουρκία.

 

Πηγή: forum.eu

ΑΠΟΨΕΙΣ
Δυο χώρες ένας ακαδημαϊκός αγώνας
Η «Εφ.Συν.» φιλοξενεί άρθρα μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας και από τις δύο πλευρές του Αιγαίου για τη βίαιη καταστολή στα ελληνικά ΑΕΙ και το πογκρόμ βίας και διώξεων στο Πανεπιστήμιο του Βοσπόρου.
Δυο χώρες ένας ακαδημαϊκός αγώνας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ισότητα των δύο φύλων: έχουμε καταφέρει κάτι;
Αρκετές μελέτες σχετικά με την ψυχολογία των φύλων αποκάλυψαν ότι η κοινωνική μάθηση και οι πολιτιστικοί παράγοντες επηρεάζουν τους ρόλους των φύλων και τη συμπεριφορά των φύλων.
Ισότητα των δύο φύλων: έχουμε καταφέρει κάτι;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Διπλή Βάρδια, Διπλή Καταπίεση
Ο φεμινισμός είναι συνώνυμος με την χειραφέτηση κάθε εργαζόμενης γυναίκας, ντόπιας ή μετανάστριας, ετερόφυλης ή ομοφυλόφιλης, πλούσιας ή φτωχής.
Διπλή Βάρδια, Διπλή Καταπίεση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το μπούμερανγκ της καταστολής
Αν ο Ερντογάν αντιμετωπίσει κατασταλτικά το νέο κόμμα του Μπαμπατζάν, θα διευρύνει την πολυσυλλεκτική του εμβέλεια καθώς θα το αναδείξει σε πολιορκητικό κριό για τον εκδημοκρατισμό.
Το μπούμερανγκ της καταστολής
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η «Εύα/Μάγδα» στην ύστερη νεωτερικότητα: Διασφαλίζοντας την αναπαραγωγή της «καπιταλιστικής αριστείας»
Ένα ενδιαφέρον παράδειγμα αποτελεί το εκπαιδευτικό υλικό που μοιράστηκε στα σχολεία με στόχο την εκπαίδευση των παιδιών στη φυσική, μέσα από απλοποιημένα παραδείγματα από την καθημερινότητα και μέσα από την...
Η «Εύα/Μάγδα» στην ύστερη νεωτερικότητα: Διασφαλίζοντας την αναπαραγωγή της «καπιταλιστικής αριστείας»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας