Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.6°C / 23.0°C
    3 BF
    38%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.4°C / 16.1°C
    3 BF
    88%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.2°C / 20.0°C
    1 BF
    52%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 10.6°C / 13.0°C
    2 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 17.0°C / 17.0°C
    5 BF
    55%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 14.4°C
    1 BF
    86%
  • Κοζάνη
    Ψιχάλες
    15°C 14.0°C / 15.0°C
    1 BF
    67%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.2°C / 20.0°C
    1 BF
    52%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.0°C / 22.8°C
    3 BF
    60%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    3 BF
    49%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.0°C / 23.0°C
    3 BF
    43%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.6°C / 15.6°C
    2 BF
    76%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    3 BF
    40%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.3°C
    3 BF
    63%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 16.1°C / 22.8°C
    3 BF
    38%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.7°C / 22.0°C
    3 BF
    46%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.0°C / 23.3°C
    4 BF
    35%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.7°C / 17.0°C
    4 BF
    72%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 14.4°C
    1 BF
    100%
  • Καστοριά
    Ψιχάλες
    15°C 14.0°C / 15.6°C
    0 BF
    67%
Οι «κακοί μαθητές» χαλάνε το όραμα της υπουργού για την εκπαίδευση
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Οι «κακοί μαθητές» χαλάνε το όραμα της υπουργού για την εκπαίδευση

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

«Δεν είναι δυνατόν, παρατήρησε η υπουργός, να εισάγονται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, μαθητές με βαθμό 1/20, καθώς κοροϊδεύουν τον εαυτό τους, τους συμφοιτητές τους, αλλά και τον Έλληνα φορολογούμενο.» 

Τάδε έφη η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, υποστηρίζοντας το νεοφιλελεύθερο λαϊκιστικό αφήγημά της που εντάσσεται στην τακτική της συκοφάντησης του δημόσιου πανεπιστημίου και μέρους φοιτητών, οι οποίοι δεν κατορθώνουν να συγκεντρώσουν υψηλή βαθμολογία. Βέβαια, αυτή η τεχνική Λόγου δεν θα πρέπει να μας ξενίζει. Τη χρησιμοποιεί πολύ συχνά η υπουργός, όταν προσπαθεί να δικαιολογήσει ή καλύτερα, να νομιμοποιήσει ιδεολογικά, μια μεροληπτική της επιλογή. 

Αλλά, ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Το αν θα κατορθώσει ένας υποψήφιος να εισαχθεί σε μια σχολή με 1000 μόρια, σχετίζεται αφενός με τον αριθμό των εισακτέων που αποφασίζει κάθε χρόνο, μονομερώς, το Υπουργείο Παιδείας και αφετέρου με τις επιλογές των υποψήφιων φοιτητών στο μηχανογραφικό τους. Ο υποψήφιος που συγκεντρώνει 1000 μόρια καταφέρνει να εισαχθεί σε μια σχολή επειδή η Πολιτεία του δίνει αυτή τη δυνατότητα μέσα από το σύστημα που η ίδια έχει δημιουργήσει. Ενδεικτικά, τα τελευταία χρόνια οι θέσεις εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση είναι περίπου 78.000 με τους υποψήφιους να ανέρχονται περίπου στις 95.000. 

Είναι απόλυτα λογικό ότι, αν οι θέσεις που προσφέρεις είναι σχεδόν ίσες με το σύνολο των υποψηφίων, τότε κάποιοι υποψήφιοι θα εισαχθούν σε κάποιες σχολές χαμηλής ζήτησης με πολύ χαμηλό αριθμό μορίων. Για τον χαμηλό μέσο όρο εισαγωγής λοιπόν, αποκλειστικά υπεύθυνη είναι η Πολιτεία. Αυτές οι σχολές θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν και ως σχολές ελεύθερης πρόσβασης, όπως ισχύει και με τα ιδιωτικά κολέγια, αν εξαιρέσουμε την καταβολή διδάκτρων.

Αν και η υπουργός ωστόσο γνωρίζει πολύ καλά όλα αυτά, θεωρεί καλύτερο να στιγματίσει την απόδοση των υποψηφίων και εν συνεχεία να χαρακτηρίσει ευθέως τους μαθητές χαμηλής επίδοσης ως άχρηστους, ως βαρίδια, ως εμπαίζοντες τον εαυτό τους, τους συμφοιτητές τους και την ελληνική κοινωνία. Παραφράζοντας τη λογική του Μπουρντιέ η Υπουργός με τη δήλωσή της αυτή, θεωρεί ότι όσοι έχουν χαμηλή επίδοση στις πανελλήνιες εξετάσεις έχουν αντίστοιχα και χαμηλές «εγγυήσεις νοημοσύνης». Φυσικά αυτός ο απλοϊκός και λαϊκιστικός τρόπος σκέψης δεν αρμόζει ούτε κατ’ελάχιστον σε Υπουργό Παιδείας. 

Ας προχωρήσουμε όμως το συλλογισμό μας λίγο ακόμα. Ο υποψήφιος που δίνει πανελλήνιες παίρνει αυτή την απόφαση για μια σειρά από λόγους που σχετίζονται με την αγορά εργασίας, τις προσδοκίες που έχει για την προσωπική και επαγγελματική του ανάπτυξη και σταδιοδρομία και γενικότερα στο πλαίσιο μιας στρατηγικής η οποία είναι ταξικά, κοινωνικά, οικονομικά και πολιτισμικά προσδιορισμένη.

Για πολύ συγκεκριμένους λόγους και όχι για πλάκα, ή ελαφρά τη καρδία, χιλιάδες τελειόφοιτοι μαθητές μπαίνουν στη επίπονη και δαπανηρή διαδικασία προετοιμασίας για τις πανελλήνιες εξετάσεις. Πρόκειται για μια επιλογή που κάλλιστα θα μπορούσαν να μην κάνουν. Το ότι όμως τελικά αποφασίζουν να δώσουν εξετάσεις σημαίνει ότι βλέπουν καλύτερες επαγγελματικές, κοινωνικές και προσωπικές προοπτικές σπουδάζοντας παρά ως απόφοιτοι λυκείου.

Αυτή η επιλογή βέβαια δεν είναι άσχετη με τον ανύπαρκτο επαγγελματικό προσανατολισμό στο πλαίσιο του δημόσιου σχολείου (αφαίρεση μαθήματος Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού, αφαίρεση projects από Α και Β λυκείου, στο πλαίσιο των οποίων μπορούσαν να επιλεγούν αντίστοιχες θεματικές) με όλο το βάρος του εγχειρήματος να σηκώνουν τα υποστελεχωμένα ΚΕΣΥ (Κέντρα Επαγγελματικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης).

Για να μην μακρηγορούμε, η υπουργός και η κυβέρνηση πρέπει να ενημερώσουν με ειλικρίνεια τον ελληνικό λαό για τα παρακάτω, αντί του να προσπαθούν να βρουν εξιλαστήρια θύματα και με ανήθικο τρόπο να στιγματίζουν τους μαθητές με χαμηλές επιδόσεις στις πανελλήνιες, οι οποίες δεν είναι τίποτα άλλο από έναν καθολικό μαθητικό διαγωνισμό.

Πόσους φοιτητές μπορεί να αντέξει κατά τη γνώμη της υπουργού η ελληνική δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση; Αυτό το ερώτημα σχετίζεται άμεσα με τη βούληση της εκάστοτε Κυβέρνησης να επενδύσει στις ανώτερες σπουδές. Πιστεύει η κυρία υπουργός ότι αυτή τη στιγμή χαραμίζονται τα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου με χαμηλής ποιότητας και μη αποδοτικές σπουδές; 

Πόσο πρέπει να μειωθεί ο αριθμός των εισακτέων για να είναι ποιοτικές οι σπουδές και να υπάρχουν βάσιμες ελπίδες επαγγελματικής αποκατάστασης ενός μεγάλου μέρους αποφοίτων; 

Ο βαθμός εισαγωγής σε ένα Ακαδημαϊκό Τμήμα μπορεί να κρίνει την ποιότητα των σπουδών που αυτό παρέχει και την δυνατότητα κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης που μπορεί να προσφέρει στη χώρα μας;

Για ποιους λόγους θεωρεί η υπουργός ότι οι περισσότεροι τελειόφοιτοι επιλέγουν να δώσουν πανελλήνιες; Έχει στα χέρια της η κα Κεραμέως κάποια επιστημονική έρευνα και ανάλυση στάσεων των τελειόφοιτων και των οικογενειών τους για την επιλογή τους αυτή; Κάθε 5 μέρες πάντως, βλέπουμε έρευνες για το πόσο μπροστά είναι η ΝΔ σε σχέση με τα άλλα κόμματα και πόσο εμπιστεύονται την κυβέρνηση οι ψηφοφόροι της και οι ψηφοφόροι των άλλων κομμάτων. Σίγουρα, θα μπορούσαν να χρηματοδοτήσουν μια έρευνα για να γνωρίζει η νομοθετούσα κυβέρνηση τον τρόπο σκέψης των υποψηφίων και αν οι αποφάσεις της ναρκοθετούν το μέλλον και τα πλάνα χιλιάδων νέων.

Ειρήσθω εν παρόδω, πριν από λίγες ημέρες, το ΚΑΝΕΠ (Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής) της Γ.Σ.Ε.Ε. δημοσίευσε την εξαιρετική ετήσια μελέτη του για την εκπαίδευση στην οποία τεκμηριώνει με στοιχεία, την επιδείνωση των διαχρονικών προβλημάτων της εκπαίδευσης στη χώρα μας την τελευταία 10ετία και τη συνεχή υποχώρηση σχεδόν όλων των δεικτών σε σχέση με τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της Ε.Ε. των 28.

Αναρωτιόμαστε λοιπόν, αν η υπουργός έχει καθόλου υπόψη της τις ετήσιες αυτές εκθέσεις για τον σχεδιασμό των πολιτικών που εισηγείται και πιο σημαντικά, αν γνωρίζει ποιες είναι οι προσδοκίες, οι ανάγκες και τα κίνητρα συμμετοχής των νέων στις πανελλήνιες εξετάσεις. Ακόμα και αυτών που γράφουν 1/20.
 

*Κοινωνιολόγος, εκπαιδευτικός 

ΑΠΟΨΕΙΣ
Μείωση εισακτέων στα Πανεπιστήμια και ίσα δικαιώματα στα Κολέγια. Τι δεν καταλαβαίνεις;
Οι μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης στοχεύουουν στη μείωση των εισακτέων στα ΑΕΙ και στην περαιτέρω ιδιωτικοποίηση της Παιδείας.
Μείωση εισακτέων στα Πανεπιστήμια και ίσα δικαιώματα στα Κολέγια. Τι δεν καταλαβαίνεις;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κεραμέως: αυτονομία, αξιολόγηση και… Αγιος ο Θεός!
Στο όνομα του «αποτελεσματικού σχολείου» και του ανταγωνισμού με βάση τα κριτήρια της αγοράς, είναι ορατός ο κίνδυνος δημιουργίας σχολείων πολλών και διαφορετικών ταχυτήτων και αντίστοιχων αποτελεσμάτων στη...
Κεραμέως: αυτονομία, αξιολόγηση και… Αγιος ο Θεός!
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Κόβουν» 16.000 εισακτέους
Οι συντελεστές που ανακοίνωσαν τα Πανεπιστήμια επιβεβαίωσαν τους φόβους για τις επιπτώσεις της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής ● Πέραν της μείωσης των εισακτέων, το 30% δεν θα βρει καμία θέση στα Πανεπιστήμια, ενώ...
«Κόβουν» 16.000 εισακτέους
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πανελλήνιες 21
Ανοιχτή επιστολή - μήνυμα αγωνίας, με εύλογες απορίες για το πώς λαμβάνονται οι αποφάσεις για το άνοιγμα και το κλείσιμο των σχολείων εν μέσω πανδημίας, από μια μαθήτρια της Γ' Λυκείου και υπoψήφιας για τις...
Πανελλήνιες 21
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το παρατεταμένο κλείσιμο των σχολείων καταστρέφει μια ολόκληρη γενιά μαθητών
Από τις 44 χώρες της Ευρώπης (και όχι της Ε.Ε.) που πλήττονται από την πανδημία, μόνον οι 7, ανάμεσά τους και η Ελλάδα, επιμένουν στην πολιτική των κλειστών σχολείων,
Το παρατεταμένο κλείσιμο των σχολείων καταστρέφει μια ολόκληρη γενιά μαθητών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πανελλαδικές: μείωση εισακτέων και σχολών
Μέθοδο εισαγωγής στα πανεπιστήμια με βάση συναρτώμενη από τον μέσο όρο της πανελλαδικής επίδοσης όλων των υποψηφίων επιχειρεί το υπουργείο παιδείας, κάτι που σημαίνει δραστική μείωση των εισακτέων.
Πανελλαδικές: μείωση εισακτέων και σχολών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας