• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.6°C / 29.1°C
    1 BF
    59%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 20.4°C / 24.6°C
    2 BF
    71%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.3°C / 25.5°C
    2 BF
    71%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    0 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    2 BF
    64%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.7°C / 23.0°C
    0 BF
    69%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.7°C / 19.4°C
    0 BF
    73%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    1 BF
    64%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 26.9°C
    2 BF
    66%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 25.1°C
    1 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 28.3°C
    2 BF
    47%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.2°C / 26.7°C
    1 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    0 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 25.1°C
    0 BF
    73%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.5°C / 26.0°C
    3 BF
    56%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 25.4°C / 25.8°C
    4 BF
    70%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.4°C / 26.7°C
    0 BF
    57%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.3°C / 26.0°C
    1 BF
    59%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.4°C / 23.7°C
    2 BF
    85%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.1°C / 19.1°C
    2 BF
    88%
Dreamstime.com

Όταν ο Δημήτρης Γληνός ανακάλυπτε... τη Νίκη Κεραμέως

  • A-
  • A+

Σαν σήμερα, πριν από 77 χρόνια, στις 26 Δεκεμβρίου 1943, έφυγε από τη ζωή ο ριζοσπάστης δάσκαλος και παιδαγωγός Δημήτρης Γληνός.

Ο πνευματικός ηγέτης και αγωνιστής δάσκαλος, ο οποίος ξεκίνησε από τον αστικό ουμανισμό για να συναντηθεί με τον κομμουνισμό, ασυμβίβαστος, καινοτόμος, συγκροτημένος, δίκαια πρέπει να θεωρηθεί μεταξύ των πρώτων στο πνευματικό στερέωμα του 20ού αιώνα. Ίσως ο μέγιστος αριστερός διανοητής στον παιδαγωγικό χώρο.

Σήμερα, που η κυρίαρχη εκπαιδευτική πολιτική βαθαίνει το κράτος της αμάθειας έχει μεγάλη σημασία να μεταφέρουμε ένα μέρος των τόσο επίκαιρων και σήμερα, αντιλήψεων του Δημήτρη Γληνού για τους σχεδιασμούς της ελίτ για την παιδεία και τη μόρφωση του λαού.

Τονίζοντας o Γληνός τη σημασία που έχει η Παιδεία για την αναπαραγωγή της ιδεολογίας της άρχουσας τάξης, λέει: «Η μόρφωση των παιδιών είναι ένα από τα πιο σπουδαία πνευματικά μέσα που χρησιμοποιούνται για την ταξική κυριαρχία. Σε μια κοινωνία που στηρίζεται στην εκμετάλλευση, τα παιδιά ξεχωρίζονται, όπως και οι μεγάλοι, σε δύο κατηγορίες, σε κείνα που πρόκειται ν' αποτελέσουνε τη συνέχεια της κυρίαρχης τάξης και  κείνα που πρόκειται ν' αποτελέσουνε το μεγάλο στρατό της δουλειάς, που δεν πληρώνεται όλη. Στις σημερινές αστικές κοινωνίες, η αναλογία των πρώτων με τα δεύτερα είναι απάνω κάτω ένα με δέκα».

Στη συνέχεια o Γληνός αναφέρει το είδος της παιδείας που δίνει η αστική τάξη στους μελλοντικούς συνεχιστές της και το είδος της παιδείας που δίνει στα παιδιά της δεύτερης κατηγορίας. «Στα παιδιά της πρώτης κατηγορίας, η μόρφωση έχει σκοπό να ασκήσει τις δεξιότητές τους και να τα οπλίσει με τις γνώσεις και τις ικανότητες, που θα τα κάμουν άξια να συγκροτούνε την “ηγέτιδα” τάξη, να γίνουν δηλαδή όσο μπορούν καλύτεροι εκμεταλλευτές. Στα παιδιά της δεύτερης κατηγορίας η μόρφωση έχει για σκοπό να τα προσαρμόσει στο μηχανισμό της παραγωγής, στον παθητικό ρόλο που παίζουνε μέσα σ' αυτόν. Αυτό πετυχαίνεται με δύο τρόπους. Ή δεν τους δίνεται καμιά ή τους δίνεται ελάχιστη μόρφωση, “το ελάχιστο ποσό” όπως λένε, που είναι απαραίτητο για κάθε άνθρωπο».

Ο Γληνός γνωρίζει τη σχέση και τη συνάρτηση της παιδείας και των κοινωνικών πολιτικών συνθηκών και έχει ξεκαθαρίσει πως δεν μπορεί να υπάρξει παιδεία υπερκομματική, παιδεία πάνω απ' τις κοινωνικές τάξεις.

Το Σχολείο, κατά την άποψη του Γληνού, είναι όργανο της άρχουσας τάξης. «Κάτω λοιπόν τα ψέματα όλα, είμαστε σύμφωνοι. Το Σχολείο το θέλετε σεις όργανο της κυριαρχίας σας. Και μεις αγωνιζόμαστε να σας το πάρουμε. Γιατί εμείς αγωνιζόμαστε για μια δικαιότερη και ανθρωπινότερη κοινωνία. Λιγότερο υποκριτική. Λιγότερο απάνθρωπη. Και η δύναμη θα περάσει αργά ή γρήγορα στο μέρος της δικαιοσύνης».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σχολεία - ψηφιοποίηση: Το «e-παντεσπάνι» μιας... υποβαθμισμένης εκπαίδευσης!
Ψηφιοποίηση, ψηφιακός μετασχηματισμός, ψηφιακές δεξιότητες: Οι νέες θεότητες! Τα στοιχεία από πολυάριθμες μελέτες πάνω στο αν οι υπολογιστές βελτιώνουν την ουσιαστική μαθησιακή διαδικασία είναι εκκρεμή.
Σχολεία - ψηφιοποίηση: Το «e-παντεσπάνι» μιας... υποβαθμισμένης εκπαίδευσης!
ΑΠΟΨΕΙΣ
55 χρόνια μετά: Μνήμες από την εκπαίδευση επί Χούντας
Πρώτο μέλημα της δικτατορίας ήταν να επιβάλει «σιδερένιο» έλεγχο μέσω εγκάθετων διοικήσεων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ξεκινώντας από τις διώξεις των «μιασμάτων», «μη νομιμοφρόνων» και υπόπτων για...
55 χρόνια μετά: Μνήμες από την εκπαίδευση επί Χούντας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σχολεία: Χάος στην Ιταλία! Τάξη και ασφάλεια στην Ελλάδα!
Όποιος έχει στοιχειώδη εμπειρία από τους μάγιστρους των επικοινωνιακών τρικ της κυρίαρχης πολιτικής, μπορεί πλέον να διακρίνει με γυμνό οφθαλμό τις αθέατες σκοπιμότητες που ντύνονται τη γλώσσα της απάτης.
Σχολεία: Χάος στην Ιταλία! Τάξη και ασφάλεια στην Ελλάδα!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι επέτειοι και η εκδίκηση της ιστορίας: «Ποτέ Ξανά» τι;
Το «Ποτέ ξανά» της υπουργού Παιδείας θα μπορούσε, βεβαίως, στις σημερινές συνθήκες, να προκαλέσει πικρό γέλιο, μιας και, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, η συντριπτική πλειονότητα του πληθυσμού ζει ακριβώς τη...
Οι επέτειοι και η εκδίκηση της ιστορίας: «Ποτέ Ξανά» τι;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Εμμονή Κεραμέως στην εκπαιδευτική λαιμητόμο
Σύμφωνα με τον Προγραμματισμό Αλλαγών (2021-2022) που ανακοίνωσε το ΥΠΑΙΘ τις προηγούμενες μέρες, η Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (ΤΘΔΔ) θα εφαρμοστεί, από το νέο σχολικό έτος, στους 150.000 μαθητές...
Εμμονή Κεραμέως στην εκπαιδευτική λαιμητόμο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η επιστροφή του «Μαυρογιαλουρισμού» στην εκπαίδευση
Το τελευταίο διάστημα έχουν γίνει καθημερινές οι καταγγελίες για τη λειτουργία διαφόρων "δοτών" Υπηρεσιακών Συμβουλίων, ΠΥΣΠΕ και ΠΥΣΔΕ σε αρκετές περιοχές, που επαναφέρουν μεθόδους οι οποίες ανήκουν σε άλλες...
Η επιστροφή του «Μαυρογιαλουρισμού» στην εκπαίδευση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας