• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 25.4°C / 29.0°C
    3 BF
    40%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.6°C / 28.8°C
    2 BF
    57%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.5°C / 27.7°C
    1 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    1 BF
    61%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.2°C / 25.9°C
    0 BF
    53%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 26.0°C
    2 BF
    52%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.4°C / 22.4°C
    2 BF
    56%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.1°C / 24.1°C
    1 BF
    74%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 25.4°C
    4 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 26.2°C
    2 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.8°C / 26.4°C
    5 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.7°C / 25.7°C
    0 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    0 BF
    89%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.1°C / 26.9°C
    3 BF
    50%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.5°C / 25.6°C
    2 BF
    60%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.6°C / 26.8°C
    2 BF
    53%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.6°C / 29.0°C
    2 BF
    35%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.3°C / 26.6°C
    2 BF
    67%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.3°C / 26.7°C
    2 BF
    81%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.7°C / 21.7°C
    1 BF
    50%
EUROKINISSI/ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Οι δάσκαλοι στην εποχή της Κεραμέως

  • A-
  • A+

«Καθήκον μας είναι να εκπαιδεύουμε τα παιδιά για να σκέφτονται και να αλλάζουν τη ζωή και όχι για να την απαγγέλλουν»

Στο εμβληματικό έργο του Μπέρτολντ Μπρεχτ «Τρόμος και αθλιότητα του Γ` Ράϊχ» παραπέμπει η ανατριχιαστική απόφαση της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως, όπως δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ με ημερομηνία 01/10/2020. Η εκπρόσωπος των σχολαρχών, όπως έχει χαρακτηριστεί από την Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών, εκτόξευσε μια απαράδεκτη (ενδεχομένως και νομικά διάτρητη) απόφαση, με την οποία αναθέτει στους δασκάλους, να χαφιεδίσουν τους μαθητές τους. Παράλληλα όπως είχε ήδη απειλήσει, καθιστά υποχρεωτική την εξ αποστάσεως σύγχρονη εκπαίδευση, σε όσα σχολεία τελούν υπό κατάληψη!

To ΥΠΑΙΘ διολισθαίνει όλο και περισσότερο σε αυταρχικές μεθόδους που γυρίζουν την ελληνική κοινωνία πολύ πίσω, στα μετεμφυλιακά χρόνια– μια «ψεύτρα λευτεριά».

Αλήθεια με ποιο ηθικό, ακόμα και πολιτικό δικαίωμα αναθέτει στους δασκάλους το χαφιεδισμό σε βάρος των μαθητών τους, των παιδιών τους;

Και πόσο μακριά είναι αυτή η παράγραφος από τις αποβολές από όλα τα σχολεία της χώρας που εφάρμοζαν οι μετεμφυλιακές κυβερνήσεις για τα παιδιά που απέκλιναν από την επίσημη ιδεολογία και την επίσημη ηθική που ακόμα και διά των εκτελεστικών αποσπασμάτων προσπαθούσαν να επιβάλουν στην ελληνική κοινωνία;

Και πόσο υποκριτικό είναι την ίδια ώρα που με το «παιδαγωγικό» μέσο του εκβιασμού αντιμετωπίζει τις κινητοποιήσεις των μαθητών που απαιτούν μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας στα σχολεία να πανηγυρίζει για το θεσμό έργο του Συμβούλου Σχολικής Ζωής που, σύμφωνα με την «οδηγία» του ΥΠΑΙΘ «συμβουλεύει, καθοδηγεί και ενημερώνει μαθητές, γονείς και κηδεμόνες σε θέματα παιδαγωγικής αντιμετώπισης;  

Mέσα σ΄ αυτή τη βαβυλωνιακή σύγχυση των λέξεων τίθεται το δίλημμα: Oι δάσκαλοι θ΄ αναλάβουν το ρόλο του Nάρκισσου παρακολουθώντας τις κοινωνικές και εκπαιδευτικές εξελίξεις μέσα από τους παραμορφωτικούς καθρέπτες των κυβερνώντων και των αυλικών τους ή θ΄ αναλάβουν το ρόλο του Προμηθέα μεταδίδοντας τη φωτιά των ανθρωπιστικών γνώσεων και το όραμα μιας ανθρωποκεντρικής κοινωνίας;

Να επαναδομηθεί ο ρημαγμένος, κοινός πληθυντικός των καημών, των παθών και των αντιστάσεων

Χρειάζεται να το πούμε ξανά και ξανά: Η λειτουργία του κόσμου έπαψε να είναι το απόλυτο μυστήριο που ήταν, οι μοχλοί του κακού βρίσκονται μπροστά στα μάτια των εκπαιδευτικών, για τα χέρια που τους χειρίζονται δεν υπάρχουν πια γάντια ικανά να κρύψουν τις κηλίδες του αίματος. Θα έπρεπε, επομένως, να είναι εύκολο για τον καθένα να επιλέξει ανάμεσα στην πλευρά της αλήθειας και στην πλευρά του ψεύδους, ανάμεσα στον ανθρώπινο σεβασμό και στην ασέβεια προς τον άλλον, ανάμεσα σε αυτούς που είναι με τη ζωή και αυτούς που είναι εναντίον της.

Ωστόσο είναι φανερό ότι  οι μικρές δειλίες της καθημερινότητας, συνεισφέρουν σε μια ολέθρια μορφή πνευματικής τυφλότητας, να βρίσκονται, δηλαδή, στον κόσμο και να μη βλέπουν τον κόσμο, ή να βλέπουν από αυτόν ότι, ανά πάσα στιγμή, τείνει να εξυπηρετεί τους φόβους και τη σύγχυσή τους.

Όμως έτσι θα κυλάει ο καιρός και η βαρβαρότητα θα μεγαλώνει και οι πληγές θα πληθαίνουν και στο δικό τους σώμα. 

Και θα φαίνεται σαν η ιστορία να μην είναι τίποτε άλλο από ένα τεράστιο φυσικό φαινόμενο, μια έκρηξη ηφαιστείου, ένας σεισμός όπου όλοι είναι θύματα, αυτοί που γνώριζαν κι αυτοί που δεν γνώριζαν, αυτοί που ήταν δραστήριοι κι αυτοί που αδιαφορούσαν.

Το σχολείο όχι σαν μαυσωλείο της κοινωνίας αλλά σαν το οδόφραγμα και τα θεμέλιά της

Πραγματικά κάθε εποχή φωτίζει το παρελθόν με διαφορετικό τρόπο. Δεν μπορεί κανείς να εμπνευστεί από τη φιγούρα του δασκάλου μέσα από τα παραμορφωτικά φώτα της κυρίαρχης ιδεολογίας, παρά μόνο με τα φώτα από δυο νυχτερινούς προβολείς.

Γιατί η φύση της δουλειάς του εκπαιδευτικού, είναι θαυμαστή και περίεργη. Ο δάσκαλος διδάσκει με το παράδειγμά του, ενώ η άρχουσα τάξη τον θέλει υπάλληλο, πραγματιστή. Εδώ αναπτύσσεται η αντίθεση ανάμεσα στην ποιότητα της δουλειάς του και την κοινωνική απαίτηση και ιστορία από τη μια και στον στενό πραγματισμό, τεχνοκρατισμό και υπαλληλοποίηση που θέλει η νέα τάξη πραγμάτων, από την άλλη. Αν ο/η φιλόλογος θέλει να διδάξει πχ «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, δηλαδή την εναντίωση στην εξουσία, και ταυτόχρονα η ζωή του είναι ταυτισμένη με την παραίτηση, την αποστράτευση και την υποταγή, τι ακριβώς νοηματοδοτεί στα πνευματικά του παιδιά;

Η αντίθεση ανάμεσα στις απαιτήσεις της παρακμασμένης αστικής ζωής και τη σφριγηλότητα του παραδείγματος μέσα στους αγώνες απαντιέται με δύο διδακτικούς μύθους, του Προμηθέα και του Ανταίου. Να δώσουμε τα πάντα στον κόσμο ακόμα και με ατομικό τίμημα, να παίρνουμε δύναμη από το λαό ενάντια στον φαινομενικά ανίκητο Ηρακλή. Από την άποψη αυτή ο Ν. Τεμπονέρας,  που υπεράσπισε το δημόσιο σχολείο με τη ζωή του, είναι οδηγός.

Να το πούμε καθαρά : Εδώ «πριονίζονται ρίζες ! Και όποιος, χωμένος στις συστάδες των θάμνων που τον περιβάλλουν χάνει το δάσος από το οπτικό του πεδίο, καλό είναι να κάνει ένα βήμα στα πλάγια για να δει καθαρότερα μπροστά του.

Οι επιτελείς του Υπουργείου, χέρι χέρι με τους διανοούμενους της αυλής και της οθόνης, ψυχές μαραγκιασμένες από δημόσιες αμαρτίες, βιάζονται να υποδυθούν  το ρόλο αυτού που γελά καλά επειδή γελά τελευταίος. Ωστόσο, κι αν τα βουνά μοιάζουν ακίνητα, οι γεωλόγοι ξέρουν καλά πως ζούμε σε μια θάλασσα στεριάς.

Οι εκπαιδευτικοί έχουν πίσω τους την παράδοση του Δημήτρη Γληνού, του Μιχάλη Παπαμαύρου, της Έλλης Αλεξίου, της Ρόζας Ιμβριώτη, των μεγάλων δασκάλων του λαού μας, τη θυσία του Λαμπράκη, του Πέτρουλα και του Τεμπονέρα. Η Υπουργός Παιδείας έχει πίσω της την καρικατούρα των παιδονόμων με το χάρακα που περιγράφει ο Ντίκενς στη βιομηχανική Αγγλία του 19ου αιώνα.

Το να μείνει κάποιος αήττητος σημαίνει το να μείνει στη μνήμη. Και ο Δάσκαλος με Δ κεφαλαίο, όπως οι κάμπιες που όταν εκπληρώσουν το σκοπό τους δεν πεθαίνουν αλλά μεταμορφώνονται σε πεταλούδες, έτσι και αυτός αρχίζει να πετάει όταν παραμένει Δάσκαλος.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Σχετικά με τις προσπάθειες καταστρατήγησης του ωραρίου των εκπαιδευτικών
Με αφορμή προσπάθειες καταστρατήγησης του ωραρίου των εκπαιδευτικών ας ξεκαθαρίσουμε όλα όσα αφορούν στο εργασιακό και διδακτικό ωράριο και τις υποχρεώσεις των εκπαιδευτικών, σύμφωνα με τη νομοθεσία.
Σχετικά με τις προσπάθειες καταστρατήγησης του ωραρίου των εκπαιδευτικών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι Δάσκαλοι την εποχή της Κεραμέως
Η αρμόδια υπουργός πλέκει εκ νέου το αυτοεγκώμιό της, περιγράφοντας ένα σχολείο που ουδεμία σχέση έχει με την πραγματικότητα λίγο πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.
Οι Δάσκαλοι την εποχή της Κεραμέως
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Τα Πρότυπα ως σχολικό «Μάννα» και η επιχείρηση κοινωνικής ορθοπεδικής του ΥΠΑΙΘ
Σε ένα νέο κρεσέντο αυταρχισμού, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως κατέθεσε αγωγή ζητώντας από το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών να κριθεί παράνομη και...
Τα Πρότυπα ως σχολικό «Μάννα» και η επιχείρηση κοινωνικής ορθοπεδικής του ΥΠΑΙΘ
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Πλατφόρμες αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων
Στο νέο πλαίσιο, Σχολικό Συμβούλιο, Σύλλογος γονέων, εκπρόσωποι των δήμων, ΠΕΚΕΣ, ΚΕΣΥ, Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης, ΙΕΠ, ΑΔΙΠΠΔΕ, υπουργείο, επιτηρούν και ελέγχουν το σχολείο και οι εκπαιδευτικοί...
Πλατφόρμες αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας: το πρώτο βήμα για την εισβολή του νεοεπιθεωρητισμού
Από τον προσεχή Σεπτέμβριο θα ξεκινήσει η αξιολόγηση σχολικών μονάδων, όπως δήλωσε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως στην «Καθημερινή» της Κυριακής. Παράλληλα η υπουργός ανέλυσε τους τρεις πυλώνες της...
Αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας: το πρώτο βήμα για την εισβολή του νεοεπιθεωρητισμού

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας