Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Την Πέμπτη στην ολομέλεια το νομοσχέδιο – κόφτης για την ιθαγένεια

Την Πέμπτη στην ολομέλεια το νομοσχέδιο – κόφτης για την ιθαγένεια

  • A-
  • A+

Την Πέμπτη, 8 Οκτωβρίου, θα συζητηθεί στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών που περιλαμβάνει διατάξεις που αλλάζουν την κτήση ιθαγένειας με πολιτογράφηση, εισάγοντας ουσιαστικά κόφτη για μεγάλο αριθμό ενδιαφερόμενων, που είτε θα δυσκολευτούν να επιτύχουν στις γραπτές εξετάσεις γλώσσας στο πολύ απαιτητικό επίπεδο Β1 είτε θα αποκλειστούν επειδή δεν θα έχουν δηλωμένη σταθερή εργασία ή ετήσιο εισόδημα τουλάχιστον επιπέδου ανειδίκευτου εργάτη.

Οι νομοτεχνικές βελτιώσεις που κατέθεσε την Παρασκευή ο υφυπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος ( - παράβολο συμμετοχής τις γραπτές εξετάσεις 150 - βαθμολογική βάση επιτυχίας 70%, επιτυχημένο αποτέλεσμα στις εξετάσεις γλώσσας τουλάχιστον 66% και στις εξετάσεις γνώσεων το 50%, - όριο ηλικίας για συμμετοχή στις εξετάσεις τα 62 έτη- σε περιπτώσεις αμφισβήτησης της ιθαγένειας κάποιου επιλαμβάνεται το Συμβούλιο Ιθαγένειας) κινούνται σε μια θετική κατεύθυνση, δεν φτάνουν όμως για να αλλάξουν τη φιλοσοφία και το αποτέλεσμα του νομοσχεδίου στην πράξη, που είναι ο αποκλεισμός, γεγονός που επισήμαναν τα κόμματα της αντιπολίτευσης, τα οποία καταψηφίζουν το νομοσχέδιο επί της αρχής.

Άλλωστε, όπως έχει επισημανθεί από τους αρμόδιους φορείς και τα κόμματα, η βασική καινοτομία του νομοσχεδίου, η θέσπιση γραπτών εξετάσεων γλώσσας και γνώσεων δύο φορές το χρόνο, στην πράξη υπονομεύεται τόσο από τη δυσκολία των εξετάσεων όσο και από το γεγονός ότι ακολουθούν προφορικές εξετάσεις για τη διαπίστωση της οικονομικής και κοινωνικής ένταξης του ενδιαφερόμενου. Η διατήρηση της προφορικής εξέτασης ενώπιον τριών υπαλλήλων της γενικής γραμματείας ιθαγένειας δεν διέπεται από διαδικαστικές εγγυήσεις αντικειμενικότητας λόγω της σύστασης της επιτροπής, αντιθέτως τις αφαιρεί, ενώ αναμένεται να επιφέρει καθυστερήσεις παρόμοιες με αυτές που ισχύουν σήμερα. Επιπλέον, η ένσταση σε απορριπτική απόφαση δεν θα κατατίθεται πλέον στο Συμβούλιο Ιθαγένειας, αλλά σε διοικητικό δικαστήριο, διαδικασία πιο πολυέξοδη, πιο χρονοβόρα και πιο απαιτητική, άρα αποθαρρυντική, ενώ έτσι στερούνται οι ενδιαφερόμενοι ένα βαθμό διοικητικής προσφυγής.

Ακολουθούν εκτεταμένα αποσπάσματα από τις τοποθετήσεις των εκπροσώπων ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ, Μέρα25 στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή (το απόσπασμα του εκπροσώπου του ΚΚΕ είναι από την προηγούμενη αναλυτική τοποθέτησή του στη συνεδρίαση της Παρασκευής, 2 Οκτωβρίου, καθώς στην τελευταία συνεδρίαση επικεντρώθηκε στις άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου). Ο εκπρόσωπος της Ελληνικής Λύσης αναλώθηκε στη γνωστή ακροδεξιά ρατσιστική συνθηματολογία για το δίκαιο του αίματος.

Διονυσία Αυγερινοπούλου, εισηγήτρια ΝΔ

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εισερχόμεθα με θετική άποψη στη δεύτερη συζήτηση επί του νομοσχεδίου με τίτλο «Τροποποίηση Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας, νέο πλαίσιο επιλογής διοικήσεων στον δημόσιο τομέα, ρύθμιση οργανωτικών θεμάτων της Γενικής Γραμματείας Ιθαγένειας και της Γενικής Γραμματείας Ανθρώπινου Δυναμικού Δημόσιου Τομέα του Υπουργείου Εσωτερικών, ρυθμίσεις για την αναπτυξιακή προοπτική και την εύρυθμη λειτουργία των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης».

Αξιολογούμε ότι μεταξύ της πρώτης και της δεύτερης ανάγνωσης του νομοσχεδίου, η Κυβέρνηση βελτίωσε ένα ήδη καλό νομοθέτημα, υιοθετώντας μια σειρά τεχνικών διορθώσεων και ρυθμίσεων πολλές εκ των οποίων προτάθηκαν από τη Νέα Δημοκρατία, αλλά κι από τα άλλα Κόμματα εντός της διαδικασίας της επεξεργασίας του νομοσχεδίου από την Επιτροπή μας κι αυτό μας ικανοποιεί ιδιαίτερα.

Από αυτές τις αλλαγές αξιομνημόνευτες είναι μεταξύ άλλων οι εξής: Μειώθηκε στο δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 1 το εσωτερικό άρθρο 7 του άρθρου 6 το ύψος των εξετάστρων από 250 € σε 150 €, για όσους αλλοδαπούς ενδιαφέρονται, να αποκτήσουν πιστοποιητικό επάρκειας γνώσεων για πολιτογράφηση. Η μείωση των εξετάστρων θα διευκολύνει τους ενδιαφερομένους, να αιτηθούν την πολιτογράφηση και να συμμετάσχουν στις εξετάσεις, χωρίς να δημιουργηθεί διοικουμένους δύο ταχυτήτων ο νόμος, ανάλογα με την οικονομική τους κατάσταση. Διευκολύνονται έτσι, να συμμετάσχουν στις εξετάσεις αιτούντες, οι οποίοι ενδέχεται να μην διαθέτουν άνετα οικονομικά μέσα, λόγω και της οικονομικής κρίσης από την οποία εξέρχεται η χώρα μας, αλλά και λόγω των νέων οικονομικών δυσχερειών, που δημιούργησε η covid-19 ή λόγω κι άλλων διαφόρων παραγόντων.

Επίσης, θετική εξέλιξη αποτελεί η μείωση της βάσης από το 80% στο 70%, που απαιτείται για την επιτυχή διεκπεραίωση των εξετάσεων αυτών, σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 2 του εσωτερικού άρθρο 7, του άρθρου 6 και η εισαγωγή της βάσης στο 66% για τη γλωσσική εξέταση και της βάσης στο 50% για τα λοιπά γνωστικά αντικείμενα.

Επίσης, προς τη θετική κατεύθυνση κινείται το πρώτο εδάφιο της παρ. 3 του εσωτερικού άρθρου 7 του άρθρου 6, το οποίο εισηγείται τη μείωση του ορίου ηλικίας από τα 67 στα 62 χρόνια για τους δικαιωμένους να προσέλθουν σε προφορικές εξετάσεις, ώστε να βοηθηθεί περαιτέρω ο συνάνθρωπός μας που διανύει την τρίτη ηλικία.

Με την τροποποίηση του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 του εσωτερικού άρθρου 26 του άρθρου 11, επί αμφισβήτησης της συνδρομής των όρων της απόδοσης ιθαγένειας, εισάγεται η δυνατότητα της υποβολής αιτήματος επίλυσης της αμφισβήτησης ενώπιον του Συμβουλίου Ιθαγένειας, εισάγοντας τη δυνατότητα ενός διοικητικού βοηθήματος ενώπιον ανωτέρου οργάνου, μέσα στο πλαίσιο της χρηστής διοίκησης.


Μιλτιάδης Χατζηγιαννάκης, εισηγητής ΣΥΡΙΖΑ

Δυστυχώς, παρά τις νομοτεχνικές βελτιώσεις που φέρατε την Παρασκευή, το βασικό πνεύμα των σχετικών διατάξεων για την ιθαγένεια - που είναι και ο τίτλος του συγκεκριμένου νομοσχεδίου - παραμένει ακριβώς ο ίδιος. Εξακολουθείτε να δημιουργείτε συνθήκες αποκλεισμού μεγάλου αριθμού αλλοδαπών με εισοδηματικά κριτήρια και απαιτήσεις εκτός πραγματικότητας, ιδίως για την εποχή που ζούμε.

Είναι χαρακτηριστικό ότι αυτό δεν σας το λέμε μόνο εμείς, σας το είπαν όλοι οι φορείς. Στην πραγματικότητα, απλά και μόνο να ακούγατε τους φορείς σε όλο το νομοσχέδιο και να δείτε και να ακολουθούσαμε το πνεύμα που αυτοί έπεσαν, εμείς δεν θα χρειαζόταν να κάνουμε καμία παρέμβαση. Οι φορείς, πραγματικά, έδωσαν – θεωρούμε - και στο πρώτο, αλλά και σε όλα τα κομμάτια του νομοσχεδίου τον τόνο που έπρεπε. Θα πούμε και για την ΚΕΔΕ, για αυτό το σημαντικό κομμάτι.

Την ίδια κριτική, σε κάποια πράγματα σας την έκανε και η κυρία Αυγερινοπούλου, αλλά σε κάποια τα δεχτήκαμε, οπότε η αλήθεια είναι ότι το νομοσχέδιο κάνει δυσκολότερη και ακριβότερη τη διαδικασία.

Το συνολικό ποσό των επτακοσίων, πλέον, ευρώ μετά τη μείωση για τις εξετάσεις και την πολιτογράφηση, εξακολουθεί να είναι υπέρογκο. Αν και είναι θετική η μείωση της βαθμολογικής βάσης, είναι απαιτητικό ούτως η άλλως στο επίπεδο - το Β1 - οπότε θα μπορούσαμε να χαμηλώσουν ακόμα περισσότερο την βάση.

Θα χρειάζεται, δυστυχώς, εντατική προετοιμασία, οι εξετάσεις αυτές θα φτιάξουν ένα σύστημα παραπαιδεία - είναι βέβαιο - όσες φορές έχει γίνει κάτι, δυστυχώς φτιάχνονται συστήματα παραπαιδείας, γιατί η αγωνία των ανθρώπων που θέλουν να αποκτήσουν την ελληνική ιθαγένεια, που το κάνουν - το ξέρετε πολύ καλά - από αγάπη σε μία κοινωνία στην οποία είναι ήδη ενταγμένοι εδώ και πάρα πολλά χρόνια, θα προσπαθήσουν να πετύχουν όπως κάνουν και σε άλλες περιπτώσεις που, δυστυχώς, το ελληνικό κράτος διαχρονικά δεν το έχει λύσει.

Τα είπαν όλα τα κόμματα, αλλά σας το είπαν και οι φορείς, και κυρίως εκεί πλέον έγκειται και η κριτική μας, στο κομμάτι της σταθερής εργασίας και των οικονομικών κριτηρίων, των εισοδηματικών κριτηρίων. Αποκλείεται σχεδόν τους μισούς ανθρώπους που έχουν δικαίωμα, αυτή τη στιγμή, να υποβάλλουν αιτήσεις ιθαγένειας με το πρόσχημα της επίσπευσης των διαδικασιών, δυστυχώς, ορίζετε εξωπραγματικές απαιτήσεις.

Σας το είπε ο εκπρόσωπος της Ύπατης Αρμοστείας και όλοι οι υπόλοιποι φορείς. Ιδίως σε αυτή τη σημερινή συγκυρία - που φαίνεται και μακάρι να διαψευστούμε, αλλά πολύ φοβάμαι ότι δεν θα διαψευστούμε - που το 21 η ανεργία θα φτάσει θα ξεπεράσει το 20%, θα φτάσει το 25% περίπου το να εξαναγκάζουμε ανθρώπους οι οποίοι μπορούν πολλές φορές να εξαναγκάζονται από τους εργοδότες τους ή και από τις συνθήκες ή είναι ελεύθεροι επαγγελματίες και δεν μπορούν να εμφανίσουν τα εισοδήματα αυτά. Αυτό που ζητάτε είναι πρακτικά αδύνατο να ικανοποιηθεί το κριτήριο όπως πρέπει.

Δυστυχώς, αύριο ένα νομοσχέδιο για την ιθαγένεια πρέπει να δίνει και τον τόνο που επιλέγει μία κυβέρνηση, που επιλέγει μία χώρα να πορευθεί προς το μέλλον. Η χώρα μας πρέπει, οφείλει, να είναι να δίνει τον τόνο ότι είναι ένα φιλελεύθερο κράτος, ένα κράτος σύγχρονο, ευρωπαϊκό, με ανοιχτούς ορίζοντες. Δεν μπορεί να δυσκολεύει διαδικασίες πολιτογράφησης, διαδικασίες ιθαγένειας. Δίνει λάθος μήνυμα και ιδίως αύριο, με την αυριανή συγκυρία που ολοκληρώνεται μία μακρά μακρόχρονη διαδικασία, μια μακρόχρονη δικαστική διαδικασία, και προσπαθεί η χώρα μας να αποτινάξει μία και καλή το φίδι του ναζισμού και του φασισμού, δεν μπορεί η χώρα μας να δίνει λάθος μηνύματα προς τους ανθρώπους οι οποίοι την αγαπάνε, προς τους ανθρώπους οι οποίοι τη θεωρούν πατρίδα τους και θέλουν να αποτελέσουν τμήμα αυτής και μάλιστα, αποκτώντας την ελληνική ιθαγένεια.

Πρέπει να το αποτινάξουμε. Δεν αρκεί μία απόφαση - που ελπίζουμε αύριο να είναι αυτή που πρέπει να είναι και θα είμαστε εκεί για να στηρίξουμε τους ανθρώπους, την οικογένεια και κυρίως τις οικογένειες των ανθρώπων που επλήγησαν βάναυσα από τη δράση αυτή της ναζιστικής οργάνωσης - εμείς πρέπει να δίνουμε τον τόνο και αυτό θα σας λέμε συνέχεια.


Ευαγγελία Λιακούλη, αγορήτρια ΚΙΝΑΛ

Είναι δυνατόν να ζητάμε από έναν καθημαγμένο πολιτικά πολίτη να είναι εντάξει σε όλες τις φορολογικές του υποχρεώσεις και να μην προσπαθεί όπου μπορεί να δημιουργήσει τρύπα στα φορολογικά του, παράδειγμα. Ένας πολίτης που δεν έχει καλή περίθαλψη και δεν υπάρχει βαμβάκι στα νοσοκομεία, για παράδειγμα, θα σεβαστεί το σύστημα πρόνοιας και υγείας;

Ένας πολίτης που του συμπεριφερόμαστε έτσι τελικά και είναι μετανάστης και είναι 7 και 8 χρόνια στην ουρά και έχει πληρώσει παράβολα και περιμένει ξανά στην ίδια ουρά να δώσει ξανά εξετάσεις, του συμπεριφερόμαστε καλόπιστα; Περιμένουμε από αυτόν τον πολίτη να τιμήσει τη χώρα, στην οποία, βρίσκεται; Τι αξιώνουμε;

Η πολιτική λειτουργία είναι παιδεία. Εκπαιδεύει τους πολίτες. Οι κορυφαίοι της ανθρώπινης σκέψης, όπως ο Πλάτωνας, όπως ο Θουκυδίδης, έχουν μιλήσει για την πολιτική παιδεία πολύ πριν από μας, πολύ πριν τις δικές μας ταπεινές σκέψεις και απέδειξαν με επιχειρήματα ότι η πολιτική λειτουργία επηρεάζει καίρια το κοινωνικό ήθος, εκπαιδεύει τον πολίτη στον εκούσιο σεβασμό στους νόμους, αποτελεί υπέρτατη ηθική λειτουργία. Έτσι, λοιπόν, η καλή πολιτική λειτουργία δεν είναι εδώ φιλολογίες και αοριστολογίες αυτά που λέμε. Είναι πολύ σοβαρές πολιτικές επιλογές. Τον θες τελικά τον πολίτη δίπλα σου ή τον θες απέναντι; Είναι το κράτος από τη μια και ο πολίτης από την άλλη ή είσαι σε συμπόρευση με τον πολίτη; Αν είσαι σε συμπόρευση με τον πολίτη δεν μπορείς να τον εξαπατάς. Πολύ απλά τα πράγματα.

Στο νομοσχέδιο για την ιθαγένεια έγιναν πράγματι κάποιες βελτιώσεις. Τα εξέταστρα μοιάζουν να ανταποκρίνονται περισσότερο τώρα στην πραγματικότητα. Το συμφωνήσαμε αυτό. Αν και παραμένουν ακριβά, κατά την άποψή μας, ενώ είναι πιο ορθολογικό και το 70% από το 80% των σωστών απαντήσεων που απαιτούνται για την απόκτηση του πιστοποιητικού. Αλήθεια είναι αυτό, είναι βελτίωση.

Στην πρώτη ανάγνωση ζήτησα για την ενημέρωση της Βουλής να μας πείτε ποιο είναι το σχέδιο που έχετε για να προχωρήσετε στις περιβόητες εξετάσεις. Διότι, στην πραγματικότητα, δεν καταργείτε κάτι. Βάζετε κάτι ακόμη. Δηλαδή, κρατάτε όλα τα προηγούμενα, τις συνεντεύξεις και όλα τα στοιχεία που ήταν αποδεικτικά της επάρκειας για να αποκτήσει κάποιος την ιθαγένεια και προσθέτετε και τις πανελλαδικές εξετάσεις. Εμείς, σε ό,τι αφορά την έκθεση της Εθνικής Επιτροπής Διαφάνειας, θα μου επιτρέψετε να κάνω ένα σχόλιο πέρα από την ημερομηνία που το αναρτήσατε και δεν μου άρεσε αυτό που κάνατε, γιατί μου κουνήσατε και το δάχτυλο και μου είπατε ότι την έχετε αναρτήσει, αλλά δεν μου λέγατε αλήθεια και με πείραξε αυτό. Δεν μου είπατε αλήθεια μέσα στο Κοινοβούλιο.

Στο περιεχόμενο της συγκεκριμένης έκθεσης, είναι πραγματικά μια έκθεση αξιόπιστη; Αναρωτήθηκα και με το βλέμμα του νομικού. Για να δούμε από ποια στοιχεία απαρτίζεται αυτή η έκθεση για να είναι αξιόπιστη, για να δείχνει αξιόπιστη. Είναι μια έκθεση που δεν έχει ούτε ένα στατιστικό στοιχείο και βεβαίως, υπάρχουν και κάποια αστεία πράγματα, όπως η αναφορά στην έκθεση «αναφέρθηκε από την αρμόδια ομάδα εργασίας της Γενικής Γραμματείας Ιθαγένειας ότι σε ορισμένες περιφερειακές διευθύνσεις υπάρχει σημαντική υποστελέχωση των κατά τόπους τμημάτων, με αποτέλεσμα να παρουσιάζονται κενά». Αλήθεια λέτε; Όταν ο κόσμος όλος γνωρίζει την τραγική κατάσταση της υποστελέχωσης; Όταν δημιουργούνται ερωτήματα που αφορούν τον πυρήνα της πρωτοβουλίας σας σε διοικητικό επίπεδο, πώς θα τα βγάλετε πέρα, όταν έχετε επιτροπές τριών ατόμων, αλλά υπηρετούν δυο υπάλληλοι σε πάρα πολλές διευθύνσεις και σε πάρα πολλές περιπτώσεις; Πως θα βγάλετε πέρα μέχρι τέλη Μαρτίου, που μας δίνετε σχεδιάγραμμα, του 2021; Και ότι θα ξεκινήσετε τις εξετάσεις και ότι θα πορευθείτε.

Κύριε Υφυπουργέ, ξέρω πάρα πολύ καλά και εκτιμώ το πρόσωπο σας πάρα πολύ, διότι, με ρεαλισμό και με ειλικρίνεια μας μιλάτε και μας απαντάτε πάρα πολλές φορές και αυτό το έχω εκτιμήσει εξαρχής και οφείλω δημόσια να το πω. Δεν θεωρώ ότι εδώ πρέπει να κοροϊδευόμαστε μεταξύ μας. Τι συζητάμε; Για ποιες πανελλαδικές συζητάμε αρχές Απριλίου του 2021; Μαντήλι να κλάψουμε δεν έχουμε σε ό,τι αφορά τους υπαλλήλους και θα αρχίσουμε να λέμε το όρο ότι θα κάνουμε και πανελλαδικές εξετάσεις και θα χωρέσουμε και τους 30.000 προηγούμενους που στέκονται στην ουρά και περιμένουν;

Ξέρετε, μιλάω σε α΄ πληθυντικό πρόσωπο, διότι δεν θεωρώ ότι είναι η Κυβέρνηση από τη μια και από την άλλη η Αντιπολίτευση, η στείρα, η κόμπλεξ, αλλά ότι είμαστε μέρος ενός πολιτικού συστήματος που έχουμε την ευθύνη. Ο μετανάστης δεν θα βρει τον Λιβάνιο ή τον Θεοδωρικάκο, μόνο έξω, αλλά θα βρει και την Λιακούλη και την Εισηγήτρια, τους συναδέλφους μου, του ΣΥΡΙΖΑ, του Κ.Κ.Ε., όλους θα μας βρει. Άρα, πρέπει όλοι να απολογηθούμε για τις αποφάσεις του πολιτικού μας συστήματος ακόμη και αν είναι πλειοψηφικές. Έτσι, τουλάχιστον, την αντιμετωπίζω εγώ την πολιτική.

Επίσης, θέλω να πω και κάτι ακόμα. Με έχει προβληματίσει ιδιαιτέρως στο ότι αντιλαμβάνομαι μία πτυχή της ιστορίας, σαν το Mega Grosso, σαν το ωραίο, το μεγάλο κόλπο.

Ποιο είναι αυτό;

Ότι αφού μηδενίζετε το κοντέρ της αναμονής και ξεκινάτε από την αρχή. Φτου ξανά από την αρχή, λοιπόν, μηδέν εις το πηλίκο ακόμη κι αν περιμένεις 7 χρόνια.

Τι κάνετε;

Βάζετε και την εισοδηματική προϋπόθεση με αποτέλεσμα να περιμένετε διά της εξαφανίσεως από το σύστημα, καθώς δεν θα πληρούν τις προϋποθέσεις πάρα πολλοί από αυτούς, να μη συμμετάσχουν στις εξετάσεις και το 30.000, μάνι μάνι, να γίνει 5.000, 3.000, 2.000, 1.000, 0.

Το είπε και ο συνάδελφος, o Εισηγητής της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης σε ό,τι αφορά το εκπαιδευτικό κομμάτι της υπόθεσης. Πείτε μου, αλήθεια, πιστεύετε ότι υπάρχει κανένας μετανάστης, που με αυτά που απαιτούμε, που απαιτεί το νομοσχέδιο και δικαίως εγώ σας λέω ότι τα απαιτεί - δεν είπα ότι είναι άδικες οι προϋποθέσεις που βάζει - μόνος του δηλαδή, με homework, να μπορεί να δουλέψει και να πάει να δώσει πανελλαδικές;

Δεν χρειάζεται φροντιστή, δεν χρειάζεται καθηγητή;

Όταν έρθει, λοιπόν, κύριε Υπουργέ, ο μετανάστης απέναντί σας και σας πει «εγώ θέλω να πάω στις πανελλαδικές. Δεν έχω τα χρήματα, δεν έχω την οικονομική κατάσταση, όμως, να εκπαιδευτώ, που θα πάω; Πώς όλα αυτά που μου ζητάτε θα τα μάθω; Που θα εκπαιδευτώ δωρεάν, διότι το κράτος πρόνοιας και το κράτος μέριμνας οφείλει αυτό να το παράσχει σε μία Δημοκρατία».

Άρα, λοιπόν, αυτό που ουσιαστικά είπαμε από την αρχή, είναι ότι έτσι δεν μπορεί να συνεχίσει και το νομοσχέδιο αυτό δεν μπορεί να ψηφιστεί από εμάς, τουλάχιστον, με αυτές τις διατάξεις που περιλαμβάνει και που υποτιμούν τόσο πολύ τους ανθρώπους, υποβάλλοντας τους στο μαρτύριο του Σίσυφου.

Τέλος, το σχόλιο είναι ότι ουσιαστικά κάνετε μαγαζί γωνία τον Γενικό Γραμματέα της Ιθαγένεια. Συγγνώμη, θα το πω. Ο Γενικός Γραμματέας της Ιθαγένειας, κύριε Υπουργέ, μαγαζί γωνία. Σε αυτόν, λοιπόν, τον αμετάκλητο άνθρωπο δίνετε εξουσίες, αρμοδιότητες, τον εξουσιοδοτείτε. Προσέξτε, τι μας ενοχλεί - διότι στο πρόσωπο του Γενικού Γραμματέα να ξεκαθαρίσω ότι δεν έχουμε απολύτως καμία προσωπική αιχμή ή οτιδήποτε άλλο - καμία λογοδοσία, κανέναν κοινωνικό και επιστημονικό έλεγχο. Δεν το ξεπερνά αυτό η Δημοκρατία, ό,τι να μου πείτε. Μετακλητός χωρίς λογοδοσία, χωρίς κοινωνικό έλεγχο, δεν μπορεί σε τέτοια δουλειά, κορυφαία διαδικασία η Ιθαγένεια, να είναι.


Φωτεινή Μπακαδήμα, ειδική αγορήτρια Μέρα25

Καθώς, αφενός έχω τοποθετηθεί επί της αρχής αλλά και των άρθρων στις προηγούμενες συνεδριάσεις και αφετέρου θα ακολουθήσει η Ολομέλεια της Πέμπτης, σήμερα, θα φροντίσω να είμαι εξαιρετικά σύντομη εστιάζοντας μόνο σε ορισμένα, επιπλέον, σημεία του νομοσχεδίου. Ξεκινώντας, θα ήθελα να πω, ότι τις αμφιβολίες μας για τη συνέντευξη τις έχουμε εκφράσει από την πρώτη στιγμή, ειδικά, όταν προβλέπεται να διεξάγεται από τρεις υπαλλήλους της Γενικής Γραμματείας Ιθαγένειας χωρίς να υπάρχει πρόβλεψη για, έστω και ένα εξωυπηρεσιακό μέλος. Μία πρόβλεψη που, αν την είχαμε θα προσέθετε στη διασφάλιση της αμεροληψίας της όλης διαδικασίας.

Επιπλέον, η αύξηση του ορίου ηλικίας από τα 55 στα 67 έτη, μας το είπαν και οι φορείς στην ακρόαση φορέων, για εκείνους που θα μπορούν να κληθούν σε προφορική εξέταση, θεωρούμε πως θα οδηγήσει σε πρόσθετη μείωση των πολιτογραφήσεων. Φυσικά, το ίδιο ακριβώς αποτέλεσμα θα επιφέρει και η διακρίβωση των κριτηρίων της ένταξης με το απαιτούμενο ελάχιστο δηλωθέν ετήσιο εισόδημα να μην μπορεί να είναι κατώτερο του ετήσιου συνόλου των μηνιαίων αποδοχών ενός ανειδίκευτου εργάτη. Ταυτόχρονα, κρίνουμε πως θα πρέπει να προστεθούν, επιπλέον, προβλέψεις για τους αλλοδαπούς εκείνους οι οποίοι είτε έχουν, ήδη, ένα κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας, είτε έχουν εργαστεί αποδεδειγμένα ή εργάζονται για μεγάλο χρονικό διάστημα στη χώρα μας, ή έχουν παρακολουθήσει, προσκομίζοντας την απαραίτητη πιστοποίηση, μαθήματα σε κάποιο Ανώτερο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα της χώρας, ακόμη και αν δεν έχουν αποφοιτήσει από αυτό ή αν παραμένουν φοιτητές. Παράλληλα, η κατάργηση της πρόβλεψης της απαλλαγής για εκείνους που έχουν φοιτήσει με επιτυχία τρία χρόνια σε ελληνικό σχολείο, όπως προβλεπόταν εξάλλου στον νόμο 4604/19 και η αντικατάσταση με την πρόβλεψη για επιτυχή ολοκλήρωση γυμνασίου αφήνει εκτός πολλά άτομα που έχουν ολοκληρώσει μόνο τη φοίτησή τους σε ελληνικό λύκειο και θα επιθυμούσαν να κινήσουν διαδικασία πολιτογράφησης.

Την ίδια στιγμή, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν μπορούμε παρά να εκφράσουμε τη λύπη μας καθώς βλέπουμε να μην υπάρχει καμία πρόβλεψη για αναλφάβητους αλλοδαπούς που πληρούν κατά τα λοιπά τα κριτήρια πολιτογράφησης. Δεν θεωρείτε, κύριε Υπουργέ, ότι θα πρέπει να υπάρξει κάποια πρόνοια και γι' αυτούς; Εκτός αν δεν θεωρούνται από κάποιους εξ ημών ικανοί να πολιτογραφηθούν Έλληνες. Γιατί, αν το δεύτερο έχει υπερισχύσει στο μυαλό του νομοθέτη, και γι' αυτό δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη εντός του υπό συζήτηση νομοθετήματος, τότε εκτός από ταξική και εισοδηματική, όπως κατήγγειλε ότι μετατρέπει τη διαδικασία πολιτογράφησης η Νέα Δημοκρατία, την μετατρέπει και σε ένα κρεβάτι Προκρούστη. Άρα, αν ακολουθήσουμε αυτό το σκεπτικό εκείνοι που δεν γνωρίζουν γραφή και ανάγνωση, ακόμη κι αν έχουν δουλέψει χρόνια στη χώρα μας, ακόμη κι αν έχουν ενταχθεί πλήρως, δεν έχουν το δικαίωμα να ονειρευτούν να λάβουν την ελληνική ιθαγένεια, αλλά τους καταδικάζουμε να παραμένουν έρμαια των εργοδοτών τους που το πιθανότερο είναι, ότι θα συνεχίσουν να τους εκμεταλλεύονται σε νέες Μανωλάδες.

Παράλληλα, φρονούμε πως στο σημείο που υπάρχει αναφορά για τη συνδρομή ή μη, λόγων εθνικής ασφάλειας, θα πρέπει να προστεθεί η διευκρίνιση που πρότεινε ως Συνήγορος του Πολίτη, δηλαδή να προσθέσουμε το κομμάτι «...στο πρόσωπο του αιτούντα...», ώστε να μην έχουμε μελλοντικούς αποκλεισμούς και διακρίσεις σε βάρος αλλοδαπών αιτούντων λόγω καταγωγής θρησκείας και άλλων παραγόντων.

Για το υψηλό παράβολο, γιατί ακόμη παραμένει υψηλό, ακόμη και μετά τη μείωση στα 700 ευρώ, έχω μίλησε εκτενώς στις προηγούμενες συνεδριάσεις, απλώς σήμερα θα σταθώ για λίγο μόνο στο παράβολο της γραπτής εξέτασης. Θα ήθελα λοιπόν, κύριε Υπουργέ, να σας ρωτήσω, σε περίπτωση που δεν καταφέρει ένας αλλοδαπός να περάσει συγκεντρώνοντας την – ακόμα - υψηλή βάση των εξετάσεων, αν θέλει να ξαναδώσει εξετάσεις, αν θα πρέπει να πληρώσει ξανά το ίδιο παράβολο. Αν ναι, για ποιο λόγο δεν προχωράτε στην προσθήκη μιας πρόβλεψης για αναλογικά μειωμένο παράβολο σε περίπτωση επαναληπτικής εξέτασης, ώστε να μην γίνεται δυσθεώρητο και αποτρεπτικό το συνολικό κόστος, ειδικά σε περίπτωση αποτυχίας και αναγκαστικές επανάληψης της διαδικασίας.

Θα κλείσω την αναφορά στο θέμα της ιθαγένειας επαναλαμβάνοντας κάτι που έχω πει εξαρχής. Δυστυχώς, θεωρούμε πως παρότι στην αιτιολογική έκθεση του Σχεδίου Νόμου αναφέρεται ως στόχος της νομοθετικής αυτής πρωτοβουλίας η εξασφάλιση της διαφάνειας, της ταχύτητας και της αποτελεσματικότητας, αυτό που βλέπουμε να επιτυγχάνεται τελικά με τις διατάξεις του υπό συζήτηση Νομοσχεδίου, είναι η υπέρμετρη αυστηροποίηση ορισμένων προϋποθέσεων και η δημιουργία απροσπέλαστων εμπόδιων που μετατρέπει μια διαδικασία τόσο σημαντική για το κράτος αλλά και ιδιαίτερα σημαντική για τους αιτούντες, σε ένα ζήτημα εξόχως ταξικό, εισοδηματικό και ελιτίστικο, σε ένα προνόμιο για τους λίγους, πετώντας εκτός διαδικασίας, ανθρώπους που έχουν ενταχθεί ολοκληρωτικά στη ζωή και στην καθημερινότητα της χώρας μας εδώ και πολλά χρόνια.


Εμμανουήλ Συντυχάκης, ειδικός αγορητής ΚΚΕ (τοποθέτηση στην προηγούμενη συνεδρίαση της Επιτροπής την Παρασκευή, 2 Οκτωβρίου)

Θεωρούμε, το είπαμε και χθες, ότι στην πραγματικότητα, αυτές οι αλλαγές είναι προς το χειρότερο. Δυσκολεύουν περισσότερο την απόκτηση ελληνικής ιθαγένειας και όλα αυτά εν ονόματι της διαφάνειας και αδιαβλητότητας των διαδικασιών. Ιδιαίτερα στα άρθρα 3, 5 και 6 και σε άλλα, αλλά κυρίως σε αυτά, που αποτελούν και τον κορμό αυτών των αλλαγών.

Πιο ειδικά, επιτρέψτε μου να αμφισβητήσουμε τον ισχυρισμό, ότι αντικείμενο των τροποποιήσεων του Κώδικα Ιθαγένειας είναι η απλοποίηση των διαδικασιών, με πιο ουσιαστική συμμετοχή των πολιτογραφούμενων, στην κοινωνική και πολιτική ζωή της χώρας. Κατά τη γνώμη μας, γίνεται ακόμα πιο δύσκολη η απόκτηση ελληνικής ιθαγένειας, που θα μπορούν να την πάρουν, μόνο όσοι έχουν χρήματα ή αν στερηθούν τα πάντα, φυσικά, ώστε να πληρώσουν τα υπέρογκα παράβολα και να περάσουν από τους διάφορους κόφτες, που εισάγει το νομοσχέδιο.

Αναφέρεται ότι, σκοπός του παρόντος σχεδίου νόμου, είναι η μείωση της γραφειοκρατίας, η επιτάχυνση διαδικασίας, η αντικειμενικότητα, η διαφάνεια, η ισονομία. Πολύ ωραίες λέξεις, ποιος θα διαφωνήσει, τις οποίες όμως τις επικαλούνται όλες οι κυβερνήσεις, διαχρονικά. Άρα είναι, πλέον, κενές περιεχομένου. Αλλού στοχεύει το νομοσχέδιο, όπως προαναφέραμε.

Σε σχέση με τους ουσιαστικές προϋποθέσεις, που τίθενται για την απόκτηση ελληνικής ιθαγένειας. Καταργεί την παράθεση και περιγραφή των ουσιαστικών προϋποθέσεων και του τρόπου διακρίβωση τους, μεταφέροντας τα στα επόμενα άρθρα. Προσθέτει το απαράδεκτο ταξικό κριτήριο, για το ελάχιστο δηλωθέν ετήσιο εισόδημα, του οποίου το ύψος θα καθορίζεται, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Ιθαγένειας, αλλά δεν θα είναι κατώτερο, από το ετήσιο σύνολο των μηνιαίων αποδοχών του ανειδίκευτου εργάτη. Δηλαδή, μπορεί αυθαίρετα ο Γενικός Γραμματέας, να ορίσει ακόμη υψηλότερο εισόδημα. Αποκλείονται, έτσι, άνεργοι, χρόνια πάσχοντες, άλλες κατηγορίες και ένας μεγάλος αριθμός οικονομικών μεταναστών, που ζουν και εργάζονται για πολλά χρόνια στη χώρα, όμως εξαναγκάζονται από τους εργοδότες, σε μερική ή ολική μαύρη εργασία. Εξάλλου, έχει μια αξία να μας πει η κυβέρνηση, πόσοι Έλληνες πολίτες έχουν λιγότερο εισόδημα από αυτό που ζητούν από τους μετανάστες, που θέλουν να αποκτήσουν την ελληνική ιθαγένεια.

Σε σχέση με τους λόγους ασφαλείας, που επικαλείται το άρθρο 4, νομίζω ότι δεν πρόκειται για κάποια ουσιαστική αλλαγή. Ότι ήταν πριν είναι και τώρα, με επιμέρους βελτιώσεις στη διατύπωση. Είναι κάτι που δεν το νομοθέτησε τώρα η Νέα Δημοκρατία, όπως είπαν ορισμένοι από τους βουλευτές της, αυτό υπήρχε πάντα και πάντα υπάρχει σε ένα κράτος, αυτή η διατύπωση, περί δημόσιας τάξης και κρατικής ασφάλειας και πάει λέγοντας.

Σε σχέση με τα δικαιολογητικά πολιτογράφησης. Προστίθεται ως ξεχωριστή προϋπόθεση, ως προαπαιτούμενο, το πιστοποιητικό επάρκειας γνώσεων και πολιτογράφησης, που θα πρέπει να υπάρχει όταν κατατίθεται η αίτηση πολιτογράφησης. Δηλαδή, μπαίνει ένας επιπλέον κόφτης, όπως φαίνεται.

Διαδικασία πολιτογράφησης, στο άρθρο 6. Αυστηροποιείται το σύστημα εξετάσεων, αφού πλέον θα είναι γραπτές πανελλαδικές, με την καθιέρωση τράπεζας θεμάτων. Εμείς ως Κ.Κ.Ε., είχαμε καταψηφίσει τη ρύθμιση αυτή που είχε φέρει ο ΣΥΡΙΖΑ, που εισήγαγε τις εξετάσεις για τη γλώσσα, τον ελληνικό πολιτισμό, ιστορία, πολιτικούς θεσμούς και άλλα, για πολύ συγκεκριμένους λόγους. Είχαμε επισημάνει -το ίδιο θα πούμε και τώρα- αυτό θα οδηγήσει στο να ξεφυτρώσουν, διαφόρων ειδών φροντιστήρια και να κερδοσκοπήσουν κάποιοι, σε βάρος των αιτούντων την ελληνική ιθαγένεια. Το ελληνικό κράτος, ποτέ και με καμία κυβέρνηση, δεν φρόντισε να οργανώσει την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας στους χιλιάδες οικονομικούς μετανάστες, που ζουν και εργάζονται εδώ και δεκαετίες στη χώρα μας και πληρώνουν φόρους και ασφαλιστικά ταμεία.

Το ίδιο κάνει και με τους αναγνωρισμένους πρόσφυγες, που τους πετάει στο δρόμο ή τους στοιβάζει στους υπερπλήρεις καταυλισμούς όπως και στη Μαλακάσα που είχαμε και το τραγικό συμβάν του θανάτου από κορονοϊό ενός Αφγανού πρόσφυγα. Καμία μέριμνα για το πώς θα ζήσουν, πώς θα συνενωθούν αυτοί οι άνθρωποι. Το κράτος δεν φρόντισε ποτέ να τους διδάξει την Ελληνική γλώσσα.

Επιστρέφοντας όμως στο σχέδιο νόμου. Θα απαιτείται πλέον επιπέδου Β1 απολυτήριο γυμνασίου και για την παραγωγή γραπτού λόγου, ενώ επίπεδο Β1 προβλεπόταν για κατανόηση παραγωγή προφορικού -όχι γραπτού λόγου, προφορικού- και κατανόηση γραπτού λόγου, ενώ για παραγωγή γραπτού λόγου απαιτούνταν επιπέδου Α1. Επιπλέον, θα απαιτείται βαθμολογία 80% για την επιτυχία στις εξετάσεις τόσο στη γλώσσα, όσο και στις λοιπές ενότητες. Θα απαιτείται, επιπλέον παράβολο 250 ευρώ για εξέταστρα που μαζί με τα 550 ευρώ που απαιτούνται για την υποβολή της αίτησης πολιτογράφησης, το συνολικό κόστος για παράβολα θα φτάνει τα 800 ευρώ. Επίσης, θα προβλέπεται προφορική διαδικασία για τους αιτούντες που έχουν υπερβεί το 67ο έτος της ηλικίας τους ή με σωματική αναπηρία άνω του 67% ή που έχουν διαγνωσμένη από τις αρμόδιες μονάδες διάγνωσης και με έκθεση πιστοποιητικών μαθησιακών δυσκολιών του Υπουργείου Υγείας, μαθησιακή δυσκολία. Ενώ προβλεπόταν σχετικά ευνοϊκότερες ρυθμίσεις, οι αιτούντες άνω των 65 ετών ή άνω των 55 ετών που έχουν ζήσει νόμιμα για 20 συνεχή έτη, εξετάζονται σε επίπεδο Α2. Επίσης, προβλεπόταν η μερική ή ολική απαλλαγή των αιτούντων που έχουν πιστοποιημένη από αρμόδιο δημόσιο φορέα σωματική ή ψυχική αναπηρία άνω του 67%. Φυσικά, ούτε στις διατάξεις αυτού του σχεδίου νόμου προβλέπεται ο τρόπος με τον οποίο θα πρέπει να εξεταστούν διάφορες κατηγορίες ατόμων με αναπηρία, όπως κωφοί, τυφλοί. Το είπαμε και χθες αυτό, για κωφούς, τυφλούς, τετραπληγικούς, ούτε καν προβλέπεται η εξέταση των κωφών με διερμηνείς. Σας είπαμε, είναι σοβαρό θέμα αυτό που απασχολεί αρκετούς ανθρώπους, συμπολίτες μας με τέτοιου είδους προβλήματα και πρέπει να δοθεί λύση σε αυτό.

Δεν προβλέπεται πλέον, η απαλλαγή από τις εξετάσεις για τους αιτούντες που έχουν αποφοιτήσει από σχολείο δεύτερης ευκαιρίας, από Ελληνικό ΤΕΙ. Μόνο από ΑΕΙ, -κατά τα άλλα, έχουμε την λεγόμενη ενιαία ανώτατη εκπαίδευση- ή που κατέχουν πιστοποιητικό ελληνομάθειας. Δεν προβλέπεται πλέον, η δυνατότητα υποβολής αντιρρήσεων κατά της εισήγησης για την απόρριψη της αίτησης. Δηλαδή, η απλή και προβλεπόμενη για όλους προσφυγή στη διοίκηση, παρά μόνο αίτηση ακύρωσης ενώπιον του διοικητικού εφετείου. Δηλαδή, επιπλέον δικαστικά έξοδα, επιπλέον προσχώματα, δυσκολίες και πάει λέγοντας. Πλέον, θα απαιτείται συνέντευξη για την πλήρωση των προϋποθέσεων της συμμετοχής στην πολιτική ζωή και την ένταξη στην οικονομική και κοινωνική ζωή της χώρας και για τους ομογενείς που διαμένουν στη χώρα. Εξαιρούνται της διαδικασίας ομογενείς με τους ειδικούς εφαρμοστικούς νόμους.

Σε σχέση με τη διαδικασία επί αιτήσεων διαπίστωσης ιθαγένειας, στο άρθρο 10. Αναφέρονται συγκεκριμένα και περιοριστικά πλέον οι περιπτώσεις που μπορεί κάποιος να κάνει αίτηση διαπίστωσης ιθαγένειας μόνο για τέκνα εντός γάμου, από γονείς που απέκτησαν εκ γεννήσεως την Ελληνική ιθαγένεια, μετά τη γέννησή του ή για τέκνα εντός υποστατικού γάμου από Έλληνα πατέρα, με γέννηση πριν τις 18/07/1982 ή για τέκνα ενός ανυπόστατου γάμου Ελληνίδας μητέρας, με γέννηση πριν τις 08/05/1984. Και εδώ προστίθεται ένα επιπλέον παράβολο των 100 ευρώ.

Σε σχέση με την αμφισβήτηση ιθαγένειας. Αναφέρονται συγκεκριμένα και περιοριστικά πλέον οι περιπτώσεις αμφισβήτησης της ιθαγένειας, ενώ πριν δεν αναφέρονταν συγκεκριμένα και περιοριστικά. Όμως, ακόμα και αυτές οι περιοριστικά αναφερόμενες περιπτώσεις, είναι γενικές και χωράνε εύρος περιπτώσεων αμφισβήτησης. Επιπλέον, ενώ προβλεπόταν ότι αν το ζήτημα της αμφισβήτησης δεν είχε απαντηθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών εντός 9 μηνών, τότε αυτό γινόταν υπέρ της Ελληνικής ιθαγένειας του ενδιαφερόμενου. Τώρα, προβλέπεται προθεσμία έξι μηνών για απάντηση από τον Γενικό Διευθυντή Ιθαγένειας, χωρίς όμως, να λύνεται η αμφισβήτηση υπέρ του ενδιαφερομένου σε περίπτωση παρόδου της προθεσμίας.

Στο άρθρο 12. Σε σχέση με τη διάθεση εσόδων από παράβολα. Η διάθεση των παράβολων εξολοκλήρου, θα κατευθύνεται στην προς τη Γενική Διεύθυνση Ιθαγένειας, η οποία συστήνεται με το άρθρο 13 του παρόντος σχεδίου νόμου.

Δεν προβλέπεται πλέον η κατεύθυνση του 15% στους ΟΤΑ, στους δήμους, και το 50% στο Υπουργείο Εσωτερικών. Η γνωστή λογική της ανταποδοτικότητας και της κάλυψης των αναγκών με «χαράτσια» και «μπαλώματα». Αυτό σηματοδοτεί.

Στο άρθρο 17, σε σχέση με τη σύσταση οργανικών θέσεων στη Γενική Γραμματεία Ιθαγένειας. Θέσεις εργασίας και υποδομές χρειάζονται οι υπηρεσίες που χειρίζονται ζητήματα ιθαγένειας, όπως και όλες οι υπηρεσίες, βέβαια, που ασχολούνται με άδειες διαμονής, ασύλου και τα λοιπά, για να μην υπάρχουν οι πολύχρονες αναμονές, αλλά και για να είναι ανθρώπινες οι συνθήκες εργασίες των υπαλλήλων και η εξυπηρέτηση των αιτούντων. Βλέπουμε, όμως, ότι στο συγκεκριμένο άρθρο, στο άρθρο 17, ότι όλες οι νέες οργανικές θέσεις που συστήνονται θα καλυφθούν μέσω κινητικότητας.

 

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Με νέες βελτιώσεις η ιθαγένεια
Τη δυνατότητα να προσφεύγουν οι ενδιαφερόμενοι στο οικείο Συμβούλιο σε περίπτωση απορριπτικής απόφασης επανέφερε ο Τάκης Θεοδωρικάκος και άλλαξε προς το καλύτερο τα τεκμήρια διαβίωσης.
Με νέες βελτιώσεις η ιθαγένεια
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Ιθαγένεια για λίγους και... έχοντες 800€
Πληθαίνουν οι καταγγελίες κομμάτων ενάντια στο νέο σχέδιο νόμου του υπουργείου Εσωτερικών, βάσει του οποίου για να πολιτογραφηθεί ένας μετανάστης, θα πρέπει, αφού πληρώσει ένα σωρό χρήματα, να επιτύχει σε μια...
Ιθαγένεια για λίγους και... έχοντες 800€
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Αρον άρον προς μαζικές απελάσεις
Δίχως επαρκή χρόνο για διαβούλευση και συζήτηση στη Βουλή, η κυβέρνηση εισάγει σήμερα το νομοσχέδιο για το προσφυγικό, το οποίο, όπως καταγγέλλουν οργανώσεις υπεράσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, βρίθει...
Αρον άρον προς μαζικές απελάσεις
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Αντιφάσεις και «κόφτης» για την ιθαγένεια
Πιο δύσκολα, πιο ακριβά, πιο πολύπλοκα… Το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών για την αναδιάρθρωση της διαδικασίας κτήσης της ελληνικής ιθαγένειας με πολιτογράφηση κατατέθηκε χτες στη Βουλή και αύριο...
Αντιφάσεις και «κόφτης» για την ιθαγένεια
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γρηγορότερη πολιτογράφηση, αρκεί να ξέρεις τέλεια ελληνικά
Το υπουργείο Εσωτερικών καθιστά τη διαδικασία πολιτογράφησης ταχύτερη, απαιτώντας όμως ελληνομάθεια επιπέδου Β1 που θα πιστοποιείται με γραπτές εξετάσεις.
Γρηγορότερη πολιτογράφηση, αρκεί να ξέρεις τέλεια ελληνικά
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Δρομολογούνται λύσεις για τις καθυστερήσεις στην ιθαγένεια
Οι αιτήσεις που πάγωσαν μετά τις εκλογές, οι ενδιαφερόμενοι-«μπαλάκια» και οι εξηγήσεις των αρμοδίων ● Το υπ. Εσωτερικών διαβεβαιώνει ότι δεν υφίσταται πρόβλημα πολιτικών επιλογών και ότι ο μηχανισμός...
Δρομολογούνται λύσεις για τις καθυστερήσεις στην ιθαγένεια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας