Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κυβερνητικές παλινωδίες και στον πολιτισμό

Κυβερνητικές παλινωδίες και στον πολιτισμό

  • A-
  • A+

Oι παλινωδίες δεν έχουν τέλος από την κυβέρνηση στο χώρο του πολιτισμού. Η πλέον πρόσφατη αποκαλύπτεται από την ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού, που επιχειρεί να διευκρινίσει τις ανακοινώσεις του υφυπουργού Πολιτικής Προστασίας.

Εκτός από την ανάδειξη της συνεχιζόμενης και επικίνδυνης έλλειψης συνεκτικού και ενιαίου σχεδίου για την αντιμετώπιση της πανδημίας στη χώρα, η ανακοίνωση επιχειρεί να εμφανίσει συρρικνωμένες κάποιες σοβαρές πτυχές της διαχείρισης του προβλήματος. Ενώ διευκρινίζει ότι ήρθε το λουκέτο και για τις θεατρικές παραστάσεις στην Αττική, που είχε αποσοβήσει για λίγες μέρες η πολυσυζητημένη πελατειακή παρέμβαση γνωστού ηθοποιού προσωπικού φίλου του πρωθυπουργού, ενάντια στη γνωμοδότηση της Επιτροπής Λοιμωξιολόγων, συνεχίζει: «Το ζωντανό θέαμα/ακρόαμα επιτρέπεται στην λοιπή επικράτεια βάσει των κανόνων που έχουν εξαγγελθεί, με εξαίρεση περιοχές στις οποίες έχουν επιβληθεί τοπικά περιοριστικά μέτρα». Όμως φευ το ζωντανό θέαμα/ακρόαμα έχει σιωπήσει κατόπιν των εντολών της κυβέρνησης σε πλείστες περιφέρειες της Ελλάδας εδώ και ένα μήνα. Το σιωπητήριο στη λοιπή επικράτεια έχει φέρει σε δεινή θέση, με παραδοξότητες που δημιουργούν έξαρση της ανασφάλειας και όχι μόνο της εργασιακής, μεγάλο αριθμό πολιτών και φορέων από τις περιφέρειες Χαλκιδικής, Χανίων, Λέσβου, Ζακύνθου, Ηρακλείου, Πέλλας, Πιερίας, Ημαθίας, Κιλκίς και το Δήμο Μυκόνου.

Ένα μόνο εύγλωττο παράδειγμα, που θα έπρεπε να είναι ιδιαίτερα κοντά στην καρδιά και το νου κάθε υπουργού Πολιτισμού, αποτελεί το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης. Το ΔΗΠΕΘΕΚ είχε ετοιμάσει για τη χειμερινή περίοδο την παράσταση «Γιοι και κόρες», παραγωγή εξ ολοκλήρου δική του, σε σκηνοθεσία και διασκευή -ειδικά για την Κρήτη- του Γιάννη Καλαβριανού. Η παράσταση έκανε πρεμιέρα στις 6 Μάρτη, είχε πολύ καλή υποδοχή και διακόπηκε πολύ πρόωρα λόγω του πρώτου λοκ ντάουν. Το ίδιο έργο αποφάσισε να το προσαρμόσει στα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα και -με αντικατάσταση ηθοποιού διότι υπήρχε αδυναμία ενός εκ των πέντε ηθοποιών- να το ανεβάσει το Σεπτέμβρη σε όλη την Κρήτη. Πληρώθηκαν κανονικά και εκ νέου δικαιώματα, σκηνοθεσία, πρόβες. Ωστόσο το δεύτερο καλοκαιρινό τοπικό λοκ ντάουν, που στο νομό Χανίων επιβλήθηκε από 25 Αυγούστου και ανανεώθηκε στις 15 Σεπτεμβρίου έως τις 30, ακύρωσε τις 11 παραστάσεις των Χανίων (τον κύριο όγκο των παραστάσεων).

Αυτό όμως που υπογραμμίζει το έλλειμμα ακεραιότητας σχεδίου είναι το εξής παράδοξο: η παράσταση ήταν προγραμματισμένη να ανέβει στο χώρο του θερινού δημοτικού κινηματογράφου Κήπος, ο οποίος λειτουργεί αδιάκοπα ως σινεμά (με 60% πληρότητα) –και θα συνεχίσει να λειτουργεί. Αλλά απαγορεύτηκε να υποδεχτεί τη θεατρική παραγωγή, την ίδια στιγμή, στον ίδιο χώρο με την ίδια πληρότητα, λόγω του ότι επρόκειτο για θεατρική πράξη. Την ίδια ώρα ανακοινώνονταν έκτακτα μέτρα για την Αττική που επέτρεπαν σε θεατρικές παραστάσεις να συνεχίζουν να ανεβαίνουν.

Εν τω μεταξύ, στη διευκρινιστική ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ παραλείπεται εντελώς να αναφερθεί ποια υποστηρικτικά μέτρα θα φροντίσουν να δώσουν οξυγόνο στους εργαζομένους και τους φορείς του πολιτισμού που ασφυκτιούν δραματικά όλο αυτό το χρόνο; Πότε και με ποια πρωτόκολλα θα λειτουργήσουν οι κλειστοί χώροι ζωντανού θεάματος/ακροάματος έτσι ώστε να μπορέσουν να προετοιμαστούν οι συντελεστές; Γιατί το εγκαίρως έχει προ πολλού παρέλθει.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Μπέρνχαρντ ο ανατρεπτικός
Αντιθέτως, όλο το έργο του ανατρεπτικού Μπέρνχαρντ είναι μια πολεμική που προσπαθεί να πει ναι στη ζωή. Να νικήσει τον ζόφο. Και όλοι οι ήρωές του κραυγάζουν στο σύμπαν πως «η ζωή δεν είναι παρά μια φλογερή...
Μπέρνχαρντ ο ανατρεπτικός
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η φωτιά στον Καρέα και ο Ν. Χαρδαλιάς
Η φωτιά ξεκίνησε λίγα μέτρα από την οικία Χαρδαλιά και σταμάτησε σε ελάχιστη απόσταση από το στρατιωτικό σούπερ μάρκετ ΕΚΕΜΣ και το πρατήριο υγρών καυσίμων που φιλοξενείται στον ίδιο χώρο.
Η φωτιά στον Καρέα και ο Ν. Χαρδαλιάς
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η διονυσιακή λατρεία και πώς επιβιώνει στις μέρες μας
Ο Διόνυσος είναι παρών και σήμερα σ` όλη την ελληνική επικράτεια μόνο που δεν γιορτάζεται, δεν έχει ναούς, ακολούθους και μαινάδες. Του έχουν μείνει, τα υπέροχα και μοναδικά αρχαία θέατρα και τα ερείπια των...
Η διονυσιακή λατρεία και πώς επιβιώνει στις μέρες μας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Περί ατομικής ευθύνης και άλλων… δαιμονίων
Η ατομική ευθύνη δεν έρχεται σε σύγκρουση με τη συλλογική ή κοινωνική ευθύνη, ούτε με την ευθύνη της πολιτείας και των θεσμών απέναντι στον πολίτη. Δεν αποτελεί μια «μετάθεση» της ευθύνης στον έναν.
Περί ατομικής ευθύνης και άλλων… δαιμονίων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Αντιγόνη στην Αμοργό
Δυο θεατράνθρωποι, εγκατεστημένοι τα τελευταία χρόνια στην Αμοργό, ο Πέτρος Ρούσσος και ο Γιάννης Σιούτης, δούλεψαν με μια ομάδα έφηβων κοριτσιών από το νησί και ο καρπός ήταν μια συγκλονιστική, άρτια...
Η Αντιγόνη στην Αμοργό
ΑΠΟΨΕΙΣ
Επαναπροσεγγίζοντας τον «συγγραφέα»
Αναφέραμε ήδη πως μετά το 2004 η τάση στην ελληνική σκηνή για ένα θέατρο όπου το κείμενο ή ο συγγραφέας αποκτούσαν περιφερειακή λειτουργία υπήρξε σχετικά έντονη.
Επαναπροσεγγίζοντας τον «συγγραφέα»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας