Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ανοιξε πιλοτικά το πρώτο υποθαλάσσιο μουσείο
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ανοιξε πιλοτικά το πρώτο υποθαλάσσιο μουσείο

  • A-
  • A+

ΝΑΥΑΓΙΟ ΠΕΡΙΣΤΕΡΑΣ-ΑΛΟΝΝΗΣΟΣ

Καύσωνας αφόρητος το περασμένο Σάββατο, τι καλύτερο από μια δροσιστική βουτιά στα καταγάλανα νερά της Αλοννήσου, ιδιαίτερα αν υπάρχει και ένα βασικό κίνητρο... αρχαιολογικό. Ετσι, λοιπόν, καταδύθηκαν με πλήρη εξοπλισμό στο περίφημο ναυάγιο της Περιστέρας, σε βάθος 25 μέτρων, ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός, ο δήμαρχος Αλοννήσου Πέτρος Βαφίνης, αλλά και ο Σάκης Ρουβάς μαζί με στελέχη της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων, εγκαινιάζοντας με πρωτότυπο τρόπο το πρώτο υποθαλάσσιο μουσείο στην Ελλάδα.

Οχι, δεν καταδύθηκε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, που ήταν ντυμένη με ένα ριγέ καφτάνι, απλώς αρκέστηκε σε δηλώσεις, τονίζοντας ότι «τον Μάιο 2020 θεσπίστηκε το θεσμικό πλαίσιο για την ανάπτυξη, ανάδειξη και προώθηση του καταδυτικού τουρισμού στην Ελλάδα». Για άλλη μια φορά «ξέχασε» το έργο των προκατόχων της, δηλαδή ότι με ενέργειες του υφυπουργού Πολιτισμού επί ΣΥΡΙΖΑ, Κώστα Στρατή, είχαν δρομολογηθεί οι απαραίτητες θεσμικές υποδομές για τον μεγάλο στόχο να ξεκινήσει η λειτουργία των επισκέψιμων ενάλιων αρχαιολογικών χώρων πιλοτικά από το καλοκαίρι του 2020, όπως και έγινε. Φαίνεται πως οι διοργανωτές της υποβρύχιας φιέστας ήθελαν να πάρουν όλη τη δόξα και για τον λόγο αυτό από το πρόγραμμα «κόπηκε» με διάφορα προσχήματα και ο χαιρετισμός του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξη Τσίπρα, τον οποίο θα εκπροσωπούσε ο Κώστας Στρατής που ήταν γι’ αυτόν τον σκοπό στο νησί.

Αφήνοντας τα... παρατράγουδα, από σήμερα Δευτέρα 3 Αυγούστου, το εξαιρετικά σημαντικό ναυάγιο των κλασικών χρόνων με χιλιάδες οινοαμφορείς ανοίγει για το κοινό. Οι δύτες θα έχουν τη δυνατότητα να καταδύονται με ταμπλέτα που παρέχει πληροφοριακό υλικό για τα αρχαιολογικά ευρήματα. Πέντε υποβρύχιες κάμερες μεταδίδουν ζωντανά εικόνα 24 ώρες το 24ωρο στο site nous.com.gr. Το ναυάγιο ανακαλύφθηκε το 1985 από τον επαγγελματία αλιέα Δημήτριο Μαυρίκη στη δυτική πλευρά της νήσου Περιστέρας που εκτείνεται ανατολικά της Αλοννήσου. Σύμφωνα με την έρευνα της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων, πρόκειται για μεγάλο εμπορικό πλοίο, πιθανόν αθηναϊκό, το οποίο βυθίστηκε γύρω στο 425 π.Χ., με φορτίο περίπου 3.500 αμφορείς κρασιού.

«Με τη λειτουργία του υποθαλάσσιου αρχαιολογικού χώρου η περιοχή εντάσσεται στον διεθνή χάρτη του καταδυτικού τουρισμού. Στην Αλόννησο και τον δυτικό Παγασητικό υπάρχουν τέσσερα ακόμη ναυάγια, τα οποία βρίσκονται σε διαδικασία αξιοποίησής τους, ώστε να διαμορφωθεί στην περιοχή ένα ολοκληρωμένο υποθαλάσσιο πάρκο ναυαγίων», δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού.

«Η δημιουργία επισκέψιμων για το κοινό υποθαλάσσιων αρχαιολογικών χώρων, μεμονωμένων ή υπό τη μορφή ευρύτερων καταδυτικών πάρκων, υπήρξε -και παραμένει- για την ελληνική Πολιτεία και το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού ένα τολμηρό εγχείρημα μεγάλης ευθύνης και μια πρόκληση με ειδικές απαιτήσεις και προϋποθέσεις, που υπαγορεύονται από τρεις βασικές αναγκαιότητες: την τήρηση της ασφάλειας του κοινού, τη διαφύλαξη του φυσικού περιβάλλοντος και την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς. Η διαχείριση, η ανάδειξη και η απόδοση στο κοινό ενός ενάλιου αρχαιολογικού χώρου οφείλει να υπηρετεί ταυτόχρονα το δικαίωμα πρόσβασης στην πολιτιστική κληρονομιά και τις ανάγκες προστασίας της».

Η ίδια επισκέφθηκε και το Κέντρο Ενημέρωσης και Ευαισθητοποίησης Κοινού για τους Επισκέψιμους Ενάλιους Αρχαιολογικούς Χώρους, στη Χώρα της Αλοννήσου, και είχε την εμπειρία εικονικής κατάδυσης με γυαλιά τρισδιάστατης επαυξημένης πραγματικότητας. Χάρη στην εικονική περιήγηση ο υποβρύχιος κόσμος της Περιστέρας καθίσταται προσιτός στο συντριπτικό ποσοστό του κοινού, το οποίο δεν έχει την ικανότητα ή τη δυνατότητα της αυτοπρόσωπης φυσικής κατάδυσης. Στο Κέντρο πραγματοποιείται εκπαιδευτικό πρόγραμμα για παιδιά και ενήλικες με θέμα την υποβρύχια αρχαιολογία.

ART - ΝΕΑ
Εγκαίνια στο πρώτο ελληνικό υποβρύχιο μουσείο
Στις ακτές της νήσου Περιστέρα, στα ανοιχτά της Αλοννήσου, εγκαινιάστηκε το πρώτο υποβρύχιο μουσείο της Ελλάδας που καθίσταται πλέον ο αρχαιότερος επισκέψιμος ενάλιος αρχαιολογικός χώρος.
Εγκαίνια στο πρώτο ελληνικό υποβρύχιο μουσείο
ART - ΝΕΑ
Θαλάσσιο μουσείο το ναυάγιο του «Βρετανικού»
Στόχος το νησί να αποτελέσει προορισμό θεματικού τουρισμού και διεθνές καταδυτικό κέντρο, αξιοποιώντας τους δύο θησαυρούς που βρίσκονται στον βυθό του από τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο: τα υπερωκεάνια «HMHS...
Θαλάσσιο μουσείο το ναυάγιο του «Βρετανικού»
ART - ΝΕΑ
Για το μέλλον του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης
Οι κυβερνητικές ανακοινώσεις για τη μετατροπή της λειτουργίας πέντε μεγάλων δημόσιων μουσείων σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου έχουν προκαλέσει ανησυχία στους εργαζόμενους, σε φορείς και επιστήμονες.
Για το μέλλον του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης
ART - ΝΕΑ
Δωρεάν internet για τους επισκέπτες
Επεκτείνεται το δωρεάν ασύρματο internet για τους επισκέπτες σημαντικών αρχαιολογικών χώρων και μουσείων σε όλη τη χώρα.
Δωρεάν internet για τους επισκέπτες
ART - ΝΕΑ
Μάχες, ναυμαχίες και «Οι Μεγάλες Νίκες» των αρχαίων Ελλήνων
Η νέα περιοδική έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου με τίτλο «Οι Μεγάλες Νίκες. Στα Ορια του Μύθου και της Ιστορίας» εγκαινιάστηκε χθες.
Μάχες, ναυμαχίες και «Οι Μεγάλες Νίκες» των αρχαίων Ελλήνων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας