• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 6.3°C / 9.8°C
    1 BF
    53%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 6.2°C / 9.3°C
    1 BF
    36%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    12°C 10.5°C / 13.2°C
    4 BF
    47%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    1 BF
    20%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 7.4°C
    2 BF
    39%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    7°C 5.5°C / 8.6°C
    2 BF
    45%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    3°C 3.4°C / 3.4°C
    2 BF
    30%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.1°C / 11.6°C
    2 BF
    37%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 8.3°C / 12.5°C
    5 BF
    55%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 5.9°C / 6.9°C
    2 BF
    45%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.7°C / 9.6°C
    5 BF
    49%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 6.2°C / 8.7°C
    2 BF
    49%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    3 BF
    40%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.5°C / 8.2°C
    2 BF
    34%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.7°C / 10.6°C
    1 BF
    51%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.8°C / 9.3°C
    2 BF
    37%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 6.6°C / 10.0°C
    0 BF
    50%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.3°C / 7.7°C
    2 BF
    37%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.3°C / 9.4°C
    2 BF
    50%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.8°C / 3.8°C
    1 BF
    33%

Η Καλυμνιώτισσα Πόλυ Χατζημανωλάκη βυθίζεται σε δρόμους, σοκάκια, κτίρια, πόλεις, ανθρώπους και ρουφάει σαν σφουγγάρι τις ιστορίες τους

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ημερολόγιο αυτογνωσίας, Οδύσσεια εγκλεισμού

  • A-
  • A+

Ξεκίνησα να διαβάζω το νέο βιβλίο της Πόλυς με ανερχόμενη, κλιμακούμενη έξαψη. Τα χρόνια μου πια έχουν περάσει κι έχω μάθει να διαχειρίζομαι την αναστάτωση που μου δημιουργεί η ανάγνωση διαβάζοντας αργά κι όχι με βιασύνη και ταχύτητα. Οπως όταν πίνεις κάτι που σου αρέσει πολύ: γουλιά- γουλιά η απόλαυση διαρκεί κι η βραδύτητα την κάνει βαθύτερη…

«Η Πόλυ Χατζημανωλάκη δεν προσέρχεται ως απλή περιηγήτρια αλλά ως ανασκαφέας και ορυκτολόγος, επεκτείνοντας την ψυχική ενδοχώρα της σε παλίμψηστα εδάφη, στο μεταίχμιο ονειροφαντασίας και πραγματικότητας, επιθυμίας και ψευδαίσθησης»,
Νίκος Βατόπουλος

Τα κείμενα που περιέχονται σ’ αυτόν τον κομψό τόμο κατά καιρούς τα είχα διαβάσει, όχι όλα μα πολλά. Να πω ότι η εμπειρία της έντυπης ανάγνωσης για μένα είναι διαφορετική σε ό,τι αφορά τον βαθμό πρόσληψης, κατανόησης κι, εντέλει, απόλαυσης του κειμένου. Δεν θα σταθώ εδώ: ήδη άνοιξε μια ενδιαφέρουσα κουβέντα γι’ αυτό στον «τοίχο» της Πόλυς.

Αυτό που μετρά για μένα πιο πολύ είναι κάτι που έχω συναντήσει προφανώς και σ’ άλλα κείμενα: να περνά το χέρι του συγγραφέα πάνω από τον τόπο και το τοπίο και να αποκτούν και τα δυο νόημα. Εννοώ, να βυθίζονται αίφνης και τα δυο στην ιστορία γεγονότων, γραφής, μεταγραφής, ανθρώπων και να αποκτούν υπόσταση, που με την σειρά της δημιουργεί μια άλλη ιστορία κι ένα καινούργιο νόημα.

Εδώ έχουμε δυο ομάδες κειμένων: ο μισός τόμος ο ορθός/ ανάποδος αφορά ελληνικά τοπία και τόπους της Αθήνας, κυρίως. Ο άλλος μισός ο ανάποδος/ ορθός τοπία και τόπους της Μ. Βρετανίας, Αγγλίας και Σκωτίας. Ορθώς το καταλάβατε: η Πόλυ είναι flâneur. Μια πλάνης στην πόλη και στην εξοχή, στην πατρίδα της και στην Μ. Βρετανία.

Περπατά. Περπατά πολύ. Με τα πόδια και με αυτοκίνητο. Και στις δυο περιπτώσεις όμως περπατά, γιατί και στις δυο περιπτώσεις επιβραδύνει τον χρόνο στον ρυθμό του περιπάτου, στον ρυθμό της ανάσας. Ετσι τα μάτια της καθαρίζουν και βλέπει. Και βλέπει στην περιπλάνησή της αυτή με το δικό της και με των μηχανών της το βλέμμα. Κι αυτό το βλέμμα μεταμορφώνει τα πάντα: ρημαγμένοι μαντρότοιχοι, ένα σκυλί στο σκυλόσπιτό του και μια τριανταφυλλιά σε μικρή αγγλική λουτρόπολη γίνονται φορείς μνήμης, αναμνήσεων, πορεία στον χρόνο, γίνονται συγγραφείς, γίνονται στίχοι, γίνονται πίνακες και νότες, γίνονται ερμηνεία του τόπου, των ανθρώπων που έζησαν, εμπνεύστηκαν, έγραψαν εκεί, αλλά, πού και πού, ερμηνεία και κατανόηση κερδισμένη και του εγώ της αφηγήτριας-συγγραφέως. Γιατί από ένα δέντρο στην αγγλική εξοχή ξεπηδά μια παπαδιαμαντική βασιλική δρυς κι ένα σπίτι στην οδό Μονεμβασιάς γίνεται απόσπασμα από διαδρομές στο προυστικό Μπαλμπέκ. Κι απ’ αυτή τη διαπήδηση γεννιέται μια άλλη πραγματικότητα περιέχουσα και περιεχόμενη (σε) θραύσματα του νοήματος του κόσμου.

Εμένα αυτό με συγκλονίζει: το τοπίο που είναι απλώς (χρησιμοποιώ πολύ συνειδητά τον όρο) φύση δεν είναι λίγο, αλλά δεν είναι αρκετό. Ε, η Πόλυ κάνει αυτό! Παίρνει το τοπίο και το ενώνει με την ανθρώπινη δράση: λογοτεχνικές αναφορές, εμμονική(;) αναζήτηση και εύρεση λογοτεχνικών ηρώων και δημιουργών, αρώματα που ξεχύνονται από τα βιβλία και διαχέονται με τα αρώματα του τόπου. Αισθάνομαι να απλώνουν ρίζες και να ξεπετάγονται κλαδιά που, υπόγεια και υπέργεια, συνδέουν και συσχετίζουν κόσμους: τη φύση με την ανθρώπινη δημιουργία.

Στη μικροφόρμα της περιηγητικής μαρτυρίας, της flanerie, που είναι σπάταλη σε χρόνο, αναμνήσεις, κινήσεις παλιρροϊκές του μεστού πνεύματός της, εικόνες ξεπηδούν. «Μπορώ να ανασύρω εικόνες επ’ άπειρον» ισχυρίζεται, για μένα, απολύτως πειστικά. Κι αυτό το απίστευτο έδαφος και υπέδαφος γνώσεων, πληροφοριών, εμπειριών, αισθαντικότητας και ευαισθησίας της ματιάς και των κυματισμών του πνεύματος που έχει καλλιεργήσει, έρχεται ως δώρο και φωτίζει σκοτεινές γωνιές του νου μου, με ταξιδεύει σε τόπους, με κάνει να δω τα τοπία με βλέμμα εμβαπτισμένο σε μια άλλη κολυμβήθρα του Σιλωάμ, θεραπευτική και ζωοδότρα.

Μ’ αρέσει πολύ που Ελληνες συγγραφείς, όπως η Πόλυ κι ο Νικήτας Σινιόσογλου στο «Λεωφόρος ΝΑΤΟ», καταφεύγουν στην ταξιδιωτική, flanerie λογοτεχνία (στην διεσταλμένη εκδοχή της για τον Σινιόσογλου, όχι για την Πόλυ), ακολουθώντας τη μεγάλη παράδοση του Patrick Leigh Fermor, στην υβριδική μικροδομή της. Νομίζω πλουτίζουν τον κόσμο μας και τη ματιά μας. Και θα μου άρεζε πολύ η Πόλυ να μας δώσει κι άλλα τέτοια βγαλμένα απ’ τα χρυσά της τα χεράκια κείμενα.

*Φιλόλογος


Τη σελίδα αυτήν δεν τη φτιάχνουν επαγγελματίες κριτικοί βιβλίου. Οι παρουσιάσεις είναι των ίδιων των αναγνωστών, εκείνων ακριβώς για τους οποίους γράφτηκε το βιβλίο. Είναι γραμμένες από αναγνώστες και απευθύνονται σε αναγνώστες. Και αυτό τις κάνει πιο προσωπικές, πιο προσιτές και πιο ανθρώπινες. Αν θέλετε να μοιραστείτε όσα νιώσατε διαβάζοντας ένα βιβλίο, στείλτε το κείμενό σας στο [email protected]​​​​​​​

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Ποίηση 2022
Το ζητούμενο είναι με ποιους όρους θα μπορούσε να κωδικοποιηθεί μια νέα ποιητική αφήγηση στο μέτρο των δικών μας καιρών.
Ποίηση 2022
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η Αμερική του Ντελίλο
Ενώ πρόκειται για το πρώτο βιβλίο που έγραψε το 1971 ο κορυφαίος Αμερικανός συγγραφέας Ντον Ντελίλο, ίσως είναι το πιο «λογοτεχνικό» με την κλασική έννοια του όρου.
Η Αμερική του Ντελίλο
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο άγνωστος Ελληνας της Εσπερίας
Τα τρία βιβλία που αποτελούν το «Ταξίδι στην Εσπερία» είναι αφιερωμένα σε πρόσωπα τα ονόματα των οποίων δεν μας προδίδει ο Ανδρόνικος Νούκιος.
Ο άγνωστος Ελληνας της Εσπερίας
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τι είναι εν τέλει η λογοτεχνία;
Το λογοτεχνικό κείμενο είναι «ένας χώρος ανταλλαγής και συναλλαγής» ανάμεσα στον συγγραφέα και την κοινωνία του.
Τι είναι εν τέλει η λογοτεχνία;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας