Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ευχαριστώντας τους ηρωικούς γιατρούς με άριες
ΑΝΔΡΕΑΣ ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ευχαριστώντας τους ηρωικούς γιατρούς με άριες

  • A-
  • A+

Η μεσόφωνος Ανίτα Ρατσβελισβίλι στην Αρχαία Αγορά

Το δροσερό καλοκαιριάτικο απόγευμα, τα χελιδόνια στον ουρανό, ο ήλιος στα γερασμένα μάρμαρα, ο περιβάλλων αρχαιολογικός χώρος με την ετερόκλητη συσσώρευση μνημείων να εκπέμπει παλίμψηστες αναφορές –κλασική, ρωμαϊκή, οθωμανική, νεοκλασική, τουριστική Αθήνα– όλα αυτά μας έκαναν για λίγο να ξεχάσουμε την σκοτεινή αφετηρία της ευχαριστήριας αφιερωματικής εκδήλωσης του ΥΠΠΟ και της ΕΛΣ προς στους επικεφαλής των υγειονομικών μονάδων και κρατικών δομών, οι οποίοι με την καίρια επέμβασή τους, την εργασία και την αφοσίωσή τους μας προφύλαξαν από την αρχική επέλαση του κορονοϊού, καθιστώντας διεθνώς την Ελλάδα υπόδειγμα αντιμετώπισης της υγειονομικής κρίσης.

Ηταν το ρεσιτάλ της διάσημης Γεωργιανής μεσοφώνου Ανίτας Ρατσβελισβίλι στον αρχαιολογικό χώρο της Ρωμαϊκής Αγοράς που υλοποιήθηκε με τη συμμετοχή της Ορχήστρας της ΕΛΣ υπό τον Λουκά Καρυτινό και σηματοδότησε την επιστροφή το μοναδικού λυρικού θεάτρου της χώρας σε ενεργό δράση, μετά την πανδημία (18/7/2020).

Κλειστό για το κοινό, που όμως συνέρρευσε έξω από την περίφραξη, παρακολουθώντας με προσήλωση, το ρεσιτάλ της Ρατσβελισβίλι μεταδόθηκε μέσω live streaming, δίνοντας την ευκαιρία να το απολαύσουν σχεδόν 100.000 θεατές σε Ελλάδα, Αμερική και Ευρώπη.

Η μετάδοση υλοποιήθηκε με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της ΕΛΣ. Το πρόγραμμα περιλάμβανε εμβληματικές άριες από τις όπερες «Ντον Κάρλο», «Σαμψών και Δαλιδά», «Αδριανή Λεκουβρέρ», «Σαπφώ», τις εισαγωγές από τη «Μήδεια» του Κερουμπίνι και τη «Λουίζα Μίλλερ» του Βέρντι, και ορχηστρικά αποσπάσματα από την «Αδριανή Λεκουβρέρ», τον «Προφήτη» του Μάγερμπερ και το «Σαμψών και Δαλιδά»· εκτός προγράμματος, η Ρατσβελισβίλι τραγούδησε τις τρεις γνωστές άριες από –τι άλλο;– τη δημοφιλέστατη «Κάρμεν» του Ζορζ Μπιζέ.

Στην απόλυτη ακμή της η 36χρονη Γεωργιανή μεσόφωνος καθήλωσε τους πάντες –γνώστες και μη– με το χειμαρρώδες πάθος της ερμηνείας της. Διαθέτοντας μια φωνή αληθινό θαύμα της φύσης, μεστή, σφιχτή, συναρπαστικά ρωμαλέα, θαυμαστά ελεύθερη ασυνεχειών σε όλη της την έκταση, τραγούδησε μερικές από τις δυσκολότερες άριες δραματικών ρόλων του Βέρντι –ο Μούτι την χαρακτήρισε ως καλύτερη βερντιανή μεσόφωνο του παρόντος!– αλλά και μερικές από τις χαρακτηριστικότερες άριες του γαλλικού ρομαντικού ρεπερτορίου.

Πουθενά δεν πιέστηκε να «πατήσει» τραχιές χαμηλές νότες στο στήθος, ενώ διαφοροποίησε υποδειγματικά το τραγούδι της –τεχνικά και ερμηνευτικά- ανάμεσα στο ιταλικό και το γαλλικό ρεπερτόριο: πιο αθλητικά αρθρωμένο και βίαιο στους Ιταλούς Βέρντι και Τσιλέα, πιο ρευστό, βαθιά αισθησιακό, με φωτοσκιάσεις στους Γάλλους Σεν-Σανς, Γκουνό και Μπιζέ. Είναι, αληθινά, ανεκτίμητο να μπορεί κάποτε κανείς να απολαμβάνει ζωντανά τέτοιο «παράδειγμα» φωνής σε μέγεθος και ποιότητα πολύ άνω του μέσου όρου!

Το ΥΠΠΟ σε ρόλο φεστιβαλάρχη (;!)

Ταυτόχρονα, η ίδια εκδήλωση εγκαινίασε τον νέ(οκοπ)ο θεσμό του ΥΠΠΟ με τίτλο «Ολη η Ελλάδα, ένας Πολιτισμός» και στόχο –αντιγράφω αυτούσιο το δελτίο Τύπου– «να ενεργοποιήσει το δύσκολο αυτό καλοκαίρι τους αρχαιολογικούς χώρους ολόκληρης της χώρας. Μεταξύ 18/7 και 15/9, 20 προγράμματα μουσικής, όπερας, οπερέτας, χορού και αφιερώματα έρχονται σε 70 αρχαιολογικούς χώρους, σε συνολικά 111 παρουσιάσεις που προσφέρονται δωρεάν. Μέσα στις πρωτόγνωρες συνθήκες που βιώνουμε όλοι, οι εκδηλώσεις σηματοδοτούν την επιστροφή στη σχέση μεταξύ καλλιτεχνών και κοινού και θα πραγματοποιηθούν σύμφωνα με τις οδηγίες και τις υποδείξεις των αρμόδιων αρχών της Πολιτείας.
 

Στα 20 αυτά προγράμματα που προτείνονται από την ΕΛΣ, […] δίνεται έμφαση στην ελληνική μουσική δημιουργία, από τα παραδοσιακά ακούσματα ώς τη λόγια μουσική, χωρίς να λείπουν και επιλογές που ανήκουν στον σκληρό πυρήνα της ΕΛΣ, το ρεπερτόριο της όπερας, της κλασικής μουσικής, ενώ παρών είναι και ο χορός με τη συμμετοχή μελών του Μπαλέτου της ΕΛΣ».

Δηλαδή ένα κρατικής κοπής φεστιβάλ με ρεπερτόριο και συντελεστές που επιλέγουν «αρμόδιες αρχές», βάσει της αμφιλεγόμενης λογικής τού «η μουσική είναι μία»· φεστιβάλ που έρχεται να λειτουργήσει –έστω εν μέρει– ανταγωνιστικά προς άλλα, κανονικά φεστιβάλ, του Φεστιβάλ Αθηνών συμπεριλαμβανομένου που, την ίδια ώρα, πρότεινε στο Ηρώδειο συναυλία της ΕΡΤ. Καίριες, εύλογες ενστάσεις έχουν ήδη διατυπωθεί σε διάφορα Μέσα…

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ψηφιακή παρηγοριά από τη Λυρική
Η Εθνική Λυρική Σκηνή πρόσφερε δωρεάν το 1ο Διαδικτυακό Φεστιβάλ «ΕΞΟΔΟΣ: ΑΝΟΙΞΗ», σε καλλιτεχνική διεύθυνση Γιώργου Κουμεντάκη. Εντεκα ημίωρης διάρκειας βίντεο–παραστάσεις, δημιουργημένες επί τούτω.
Ψηφιακή παρηγοριά από τη Λυρική
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αφιέρωμα Μπετόβεν από την Καμεράτα
Το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος διοργανώνει εκδηλώσεις με προσιτό εισιτήριο. Τέτοια ήταν συναυλία που έδωσαν τις προάλλες «Οι Μουσικοί της Καμεράτας / Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής» υπό τον...
Αφιέρωμα Μπετόβεν από την Καμεράτα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η «Υπνοβάτις» επιτέλους επέστρεψε!
Μισός αιώνας πέρασε από την προηγούμενη παραγωγή της «Υπνοβάτιδος» του Μπελίνι στην ΕΛΣ. Οι παλαιότεροι ασφαλώς θα θυμούνται τη δεκαετία 1969/79, όταν τον πρωταγωνιστικό ρόλο είχαν τραγουδήσει οι Ελληνίδες...
Η «Υπνοβάτις» επιτέλους επέστρεψε!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Λυρικές τραγουδίστριες εν δράσει...
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών η ορχήστρα οργάνων εποχής «Pomo d’ oro» εμφανίστηκε στο Ηρώδειο, συνοδεύοντας λυρικές τραγουδίστριες σε αποσπάσματα από όπερες. Το σύνολο ιδρύθηκε το 2013 με διευθυντή τον Ρώσο...
Λυρικές τραγουδίστριες εν δράσει...
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Φλογερά πάθη στο Ηρώδειο
Αναβίωση του βερντιανού «Τροβαδούρου» σε σκηνοθεσία Στέφανο Πόντα, που είχε πρωτοπαρουσιαστεί το 2012, ήταν η δεύτερη συμμετοχή της ΕΛΣ στο Φεστιβάλ Αθηνών (20 έως 26/7/2017). Η πρεμιέρα στο κατάμεστο Ηρώδειο...
Φλογερά πάθη στο Ηρώδειο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μεταπολεμικός μοντερνισμός
«Το λαστιχένιο φέρετρο» του Αργύρη Κουνάδη. Σε ελληνικές δημιουργίες μουσικού θεάτρου του πρώτου μεταπολεμικού μοντερνισμού είναι αφιερωμένος ο δεύτερος θεματικός κύκλος εκδηλώσεων της Εναλλακτικής Σκηνής της...
Μεταπολεμικός μοντερνισμός

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας