Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Πέρασε» από τη Βουλή το Ακροπόλ, παρά τις αντιδράσεις
EUROKINISSI

«Πέρασε» από τη Βουλή το Ακροπόλ, παρά τις αντιδράσεις

  • A-
  • A+
Κόμματα της αντιπολίτευσης κατηγόρησαν την κυβέρνηση για εμπορευματοποίηση του πολιτισμού και της δημιουργίας. 

Ψηφίστηκε σήμερα (Πέμπτη) στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο του Υπουργείου Πολιτισμού για το Κέντρο Πολιτισμού και Δημιουργίας Ακροπόλ. 

Όπως έγραφε προ ημερών η «Εφ.Συν.», το γενικό σκεπτικό για τη δημιουργία του νέου φορέα, είναι πως «το ΑΚΡΟΠΟΛ ΑΚΡΟΣ μπορεί να επιδράσει καταλυτικά στη σύγχρονη ελληνική δημιουργία στη χώρα, στις συνθήκες που επικρατούν στον πολιτιστικό και δημιουργικό τομέα, στη στήριξη και ενδυνάμωση των επαγγελματιών του κλάδου, στην εθνική οικονομία και στην προβολή του νέου προσώπου της Ελλάδας στον κόσμο».

Ο φορέας θα εποπτεύεται από το ΥΠΠΟΑ, θα έχει διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, θα λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος και η χρήση του ακινήτου παραχωρείται χωρίς αντάλλαγμα για ενενήντα εννέα (99) χρόνια.

Οι αντιδράσεις

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης που προηγήθηκε, υπήρξαν σφοδρές αντιδράσεις από πλευράς κομμάτων της αντιπολίτευσης που έκαναν λόγο για εμπορευματοποίηση του πολιτισμού και της δημιουργίας. 

Επίσης, νωρίτερα την αντίθεσή του εξέφρασε ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, τονίζοντας πως «χάνεται η ευκαιρία, το Ακροπόλ να αποτελέσει ένα εργαλείο του κρατικού φορέα για τη στήριξη του δημιουργικού τομέα του σύγχρονου πολιτισμού και της σύνδεσης της πολιτιστικής κληρονομιάς με τη σύγχρονη δημιουργία. Το ΥΠΠΟΑ θα συνεχίσει να αποτελεί τον "τροχονόμο" των επιχορηγήσεων, χωρίς να μετέχει στην ανάπτυξη και τη χάραξη πολιτικής στον σύγχρονο πολιτισμό».

Επίσης, υποστηρίζει ότι το σχέδιο νόμου «περιέχει άρθρα που τροποποιούν τον Αρχαιολογικό Νόμο (συγκεκριμένα το άρθρο 46) και τον Οργανισμό του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, για τα οποία δεν υπήρξε καμία διαβούλευση με τα σωματεία, ούτε καν δημοσιοποίηση για διαβούλευση στο opengov, όπου αναρτήθηκε το υπόλοιπο νομοσχέδιο».

Βαρουφάκης: «Δέσμιοι μιας κιτς παρασιτικής ολιγαρχίας»

Ο πρόεδρος της ΚΟ και γραμματέας του ΜέΡΑ 25 Γιάνης Βαρουφάκης άσκησε σφοδρή κριτική στην κυβέρνηση για την πολιτική της στο πεδίο του πολιτισμού.

Ο Γ. Βαρουφάκης υπογράμμισε πως το εν λόγω νομοσχέδιο «συγχέει πράγματα που δε θα έπρεπε να συγχέονται» και συγκεκριμένα, όπως εξήγησε, την «παραγωγή» της τέχνης με την «αγορά», σημειώνοντας ότι ο καλλιτέχνης δεν μπορεί να θεωρείται επιχειρηματίας γιατί με αυτόν τον τρόπο αυτοαναιρείται. Επίσης, κατηγόρησε την κυβέρνηση για «ακραίο ψευδο-νεοφιλελευθερισμό», επισημαίνοντας ότι η «μεγιστοποίηση του κέρδους δεν συνάδει με την τέχνη», καθώς και ότι «αγνοεί την πεμπτουσία της πολιτιστικής παραγωγικής διαδικασίας», η οποία επιτυγχάνεται μέσω της απελευθέρωσης των δημιουργών από την αγωνία δημιουργίας τιμών.

«Η τέχνη, η μόρφωση και η υγεία δεν είναι αυτοσκοπός», σημείωσε χαρακτηριστικά ο Γ. Βαρουφάκης. 

Υποστήριξε ότι η ΝΔ εξέφρασε την άποψη ότι έχει «ξεστρατίσει» από την ιδεολογία του «φιλελεύθερου συντηρητισμού» γιατί πλέον είναι «δέσμιοι μιας κιτς παρασιτικής ολιγαρχίας» την οποία «εκπροσωπούν». 

Οι τοποθετήσεις 

Ο εισηγητής της Ν.Δ. Γιάννης Λοβέρδος ανέφερε ότι είναι φυσιολογικό να υπάρχουν ιδεολογικές απόψεις και αντιλήψεις για τα πράγματα, όπως και στα οράματα… αφού ζούμε σε μια δημοκρατία. Εμείς είπε «έχουμε μία διαφορετική αντιμετώπιση σε ό,τι αφορά αυτό που η Αριστερά λέει εμπορευματοποίηση της τέχνης ή του αθλητισμού». 

Επιχειρώντας να εξηγήσει το σκεπτικό της κυβέρνησης, ανέφερε πως «Ο δημοφιλής καλλιτέχνης πρέπει να ανταμείβεται, όχι όμως από το κράτος και αυτή είναι η μεγάλη μας διαφορά. Εμείς θέλουμε να ανταμείβεται από το κοινό, από τους ανθρώπους που αναγνωρίζουν την ποιότητα του έργου του, όχι από το κράτος. Δεν θέλουμε επιδοματούχους καλλιτέχνες, δεν θέλουμε σιτιζόμενους από τον δημόσιο κορβανά καλλιτέχνες. Και αυτό σε κάποιο βαθμό, σε μεγάλο βαθμό, θα έλεγα, προκύπτει και από το παρόν νομοσχέδιο».

Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Ραλλία Χρηστίδου, τόνισε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ, είναι απόλυτα αντίθετος στη φιλοσοφία της κυβέρνησης που αντιμετωπίζει τον πολιτισμό αποκλειστικά ως οικονομικό προϊόν. Η μετατροπή του ΑΚΡΟΠΟΛ είπε «σε κέντρο κατάρτισης και σε χώρο σεμιναρίων για managers, είναι ακριβώς δείγμα αυτής της λογικής που θέλει να μετατρέψει τους καλλιτέχνες σε «εμπόρους» και εξυπηρετεί εν τέλει μόνο όσους ήδη λειτουργούν προσανατολισμένοι προς την Αγορά και όχι προς την Τέχνη».

Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ επικέντρωσε την έντονη κριτική της, ειδικά στα άρθρα 20 και 25 του νομοσχεδίου που αφορούν τις άδειες και τα Τέλη για τις απεικονίσεις μνημείων από ιδιώτες, λέγοντας πως «αποτελούν ένα εξόφθαλμο σκάνδαλο, μια λαθροχειρία στα οικονομικά του Δημόσιου Ταμείου, την οποία αναγνωρίζει ακόμα και η Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που σημειώνει ότι με τις ρυθμίσεις θα υπάρξει απώλεια εσόδων, το ύψος της οποίας μάλιστα δεν μπορεί να υπολογίσει».

Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝ.ΑΛΛ. Δημήτρης Κωνσταντόπουλος ανέφερε πως «αναμφίβολα επιβάλλεται η αξιοποίηση του ΑΚΡΟΠΟΛ και είναι ένα θετικό βήμα αυτό που γίνεται. Θα έλεγα, μάλιστα, ότι ήδη έχει αργήσει καθώς ο δημιουργικός και πολιτιστικός κλάδος εξακολουθεί να είναι ακόμη ανώριμος και αυτό το βλέπουμε καθημερινώς τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο και ενώ υπάρχουν αυξημένες δυνατότητες κερδοφορίας, παραμένει άτονη η ανάπτυξή του, λόγω απουσίας μιας ολιστικής εθνικής στρατηγικής».

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής σε υψηλούς τόνους κατηγόρησε την κυβέρνηση πως «δεν χάνουν ποτέ την ευκαιρία να διακηρύσσουν την πίστη τους και να προβάλλουν την εμπορευματική πλευρά κυρίως, για να μην πω δηλαδή και αποκλειστικώς, της τέχνης και του πολιτισμού». Η Κυβέρνηση, υποστήριξε, «θεωρεί ως δεδομένο ότι η τέχνη αποτελεί εμπόρευμα και, επομένως, αυτό που πρέπει να μας απασχολεί είναι το πώς αυτό το εμπόρευμα θα γίνει πιο κερδοφόρο, πώς θα συμβάλλει αποτελεσματικότερα στην καπιταλιστική ανάπτυξη και στην αναβάθμιση της διεθνούς θέσης της ελληνικής αστικής τάξης. Γιατί αυτά όλα είναι που περικλείονται μέσα σε λίγες φράσεις στην αιτιολογική έκθεση αυτού του νομοσχεδίου». 

Η ειδική αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης Σοφία Ασημακοπούλου από την δική της πλευρά επέκρινε την κυβέρνηση ότι έχει αφήσει τον πολιτισμό να «ματώσει επειδή δεν έχει στρατηγικό σχέδιο».  Αναφορικά με το νομοσχέδιο είπε πως δημιουργούνται «πολλά ερωτηματικά σχετικά με την επιλογή σας να δημιουργήσετε έναν νέο φορέα προκειμένου να δώσετε ζωή στο κτήριο του πρώην ξενοδοχείου ΑΚΡΟΠΟΛ ΠΑΛΛΑΣ, ενώ από την Αιτιολογική Έκθεση δεν τεκμηριώνεται επαρκώς ο λόγος για τον οποίο πρέπει να προχωρήσετε σε αυτή νέα σύσταση». 

Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ 25 Κλέων Γρηγοριάδης υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο «τοποθετεί την προώθηση του πολιτισμού και την πολιτιστική διαχείριση σε ένα πλαίσιο αμιγώς επιχειρηματικό, εμπορικό, επιτελικό, νεοφιλελεύθερο, όπου κεντρικό ρόλο έχει ο μάνατζερ και όχι δυστυχώς ο καλλιτέχνης».

Υποστήριξε πως «το να συνδέεται το έργο τέχνης με την οικονομική αποδοτικότητά του είναι εγκληματικό» και «δυστυχώς για μια ακόμα φορά η Κυβέρνηση και το Υπουργείο αντιμετωπίζει την καλλιτεχνική δημιουργία ως εμπόρευμα με τα μέτρα της αγοράς και του χρήματος».

ΒΟΥΛΗ
Επίθεση Φίλη στην κυβέρνηση για την επιλογή Κούκη στο ΕΙΠ
Για την πλήρη και αδίστακτη κομματικοποίηση του κράτους, κατηγόρησε την κυβέρνηση, με αφορμή την επιλογή ενός καθηγητή μέσης εκπαίδευσης στη θέση του προέδρου του ΕΙΠ, ο Τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ.
Επίθεση Φίλη στην κυβέρνηση για την επιλογή Κούκη στο ΕΙΠ
ΒΟΥΛΗ
Νέες ερωτήσεις στη Βουλή για το «αμαρτωλό» Ταμείο
Επανέρχεται με ερωτήματα για το –γνωστό και ως «αμαρτωλό»– Ταμείο Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων Υπουργείου Πολιτισμού η αξιωματική αντιπολίτευση. Αυτή τη φορά, οι ερωτήσεις των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ απευθύνονται...
Νέες ερωτήσεις στη Βουλή για το «αμαρτωλό» Ταμείο
ΒΟΥΛΗ
Τροπολογία για τη διασφάλιση κυριότητας των αρχαιολογικών χώρων και μνημείων
Έτοιμη προς κατάθεση στη Βουλή είναι τροπολογία που διασφαλίζει στο διηνεκές την κυριότητα και διαχείριση αρχαιολογικών χώρων και μνημείων, σύμφωνα με τον υφυπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού, Κωνσταντίνο...
Τροπολογία για τη διασφάλιση κυριότητας των αρχαιολογικών χώρων και μνημείων
Ο Κώστας Στρατής και η Μυρσίνη Ζορμπά
ΒΟΥΛΗ
Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού
Πέρασε κατά πλειοψηφία το νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού με το τίτλο «Ίδρυση παιδικού σταθμού στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, ρύθμιση θεμάτων του Ταμείου Αλληλοβοηθείας Υπαλλήλων...
Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού
ΒΟΥΛΗ
Ερώτηση στη Βουλή για το δημοσίευμα της «ΕΦ.ΣΥΝ.» για το Φεστιβάλ Αθηνών
Ερώτηση προς τον υπουργό Πολιτισμού κατέθεσαν τρεις βουλευτές του Ποταμιού με αφορμή το δημοσίευμα της «Εφημερίδας των Συντακτών» για τις παρατυπίες στο Φεστιβάλ Αθηνών. Οι βουλευτές καλούν στην πλήρη...
Ερώτηση στη Βουλή για το δημοσίευμα της «ΕΦ.ΣΥΝ.» για το Φεστιβάλ Αθηνών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας