Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Από την ύπαιθρο λένε πως οι μανάδες αρχίζουν να ξεφοβούνται (11 Ιουνίου)

Η βασίλισσα Ελισάβετ η Β΄

BUCKINHAM PALACE VIA AP

Από την ύπαιθρο λένε πως οι μανάδες αρχίζουν να ξεφοβούνται (11 Ιουνίου)

  • A-
  • A+

Στα 94 χρόνια της, η βασίλισσα Ελισσάβετ Β’ κάνει την πρώτη της βιντεοκλήση.

Μπήκε τελευταία «στην κλήση μέσω Zoom κι ήταν η πρώτη που βγήκε, όπως απαιτεί το βασιλικό πρωτόκολλο».

Στη Γαλλία χάθηκαν μισό εκατομμύριο θέσεις εργασίας ως τον Μάρτιο.

Το Μεξικό ξεπερνά το όριο των 15.000 νεκρών.

Κίνηση και μόλυνση επιστρέφουν στο Παρίσι.

Εκατό Ισπανοί παπάδες πέθαναν ήδη λόγω πανδημίας.

Η Βραζιλιάνα τραγουδίστρια Ανίτα λέει πως «βγήκε πιο ευφυής από τον περιορισμό».

Ο Ρόμπερτ Μούζιλ έλεγε πως θα έπρεπε να είμαστε πιο ευφυείς στις οκτώ το βράδυ απ’ ό,τι στις οκτώ το πρωί.

Κάποια γκράφιτι σε αγάλματα μοιάζουν να μαθαίνουν να γράφουν σε λανθασμένη βάση.

Ο Ντελέζ στο βιβλίο για τον Φράνσις Μπέικον λέει πως δεν υπάρχει λευκός καμβάς, υπάρχει καμβάς που ασφυκτιά από προηγούμενες εικόνες, κοινοτοπίες, κλπ.

Ο ζωγράφος, πρώτα, πρέπει να σβήσει κάθε χρώμα και φιγούρα που βρίσκεται στον καμβά ως φάντασμα. Και μόνο μετά ν’ αρχίσει.

Νεκρολογία, Βραζιλία. Σεμπαστιάο Λίμα Βασκονσέλος, 95 χρονών.

«Απ’ όλες τις προκλήσεις της ζωής, αυτή που αγαπούσε περισσότερο ήταν τα σταυρόλεξα. Πέθανε στο Μπελέιν.»

Χρειάζεται να «καθαρίσει, να σβήσει, να χαλάσει, ακόμη και να σκίσει κανείς τον καμβά» για να επιτρέψει στον αέρα να κυκλοφορήσει, έγραψε ο Ντελέζ.

Ίσως το ίδιο και με την ιστορία και τα νέα πρότζεκτ.

Χρειάζεται να «καθαρίσει, να σβήσει, να χαλάσει, ακόμη και να σκίσει κανείς» την Ιστορία για να επιτρέψει στον αέρα να κυκλοφορήσει.

Ίσως αυτό να σκέφτονται και όσοι επιτίθενται ενεργά στα ακίνητα αγάλματα.

Ο αέρας μερικές φορές δεν κυκλοφορεί από δική του θέληση.

Από την ύπαιθρο λένε πως οι μανάδες άρχισαν να ξεφοβούνται.

Πάνε στο κομμωτήριο και στη λειτουργία. Και παίζουν πια με τα κοτσύφια που εμφανίζονται παντού.

Μια δρομάδα κουβαλά μια βιβλιοθήκη για να καταπολεμήσει τη σχολική εγκατάλειψη στην Αιθιοπία.

Μια εκστρατεία θέλει να φέρει παιχνίδια στις βραζιλιάνικες φαβέλες.

Χωρίς σχολείο, λένε, πολλά δεν έχουν πρόσβαση στα παιχνίδια.

Παιδιά χωρίς ίντερνετ που μαθαίνουν να διαβάζουν και να γράφουν μέσω  ραδιοφώνου. Και πάλι στα χωριά της Κολομβίας.

Το ραδιόφωνο ως ο μεταδότης της βασικής πληροφορίας.

Η μάθηση επιστρέφει στα αυτιά.

Ο αιώνας των δυο μεγάλων ματιών στήνει προσεχτικό αυτί στο δύο και δύο ίσον τέσσερα και στο αλφάβητο.

«Η χαρά είναι η επαλήθευση μιας πράξης», έλεγε ο Οσβάλντο ντε Αντράντε.

Επιστροφή στα αυτιά τον 21ο αιώνα.

Μια φίλη από τη Βραζιλία λέει ότι καθάρισε τις καρέκλες με απολυμαντικό.

Άσπρισαν σχεδόν.

Έμοιαζε με πρόσκληση για να καθίσει κάποιος.

Αλλά δεν υπάρχει κανείς για να καθίσει και οι καρέκλες θα μείνουν σε μια γωνιά μέχρι να ξαναβρωμίσουν. Έχει δυο μήνες να δει άνθρωπο.

«Τώρα αρχίζει ένα σκληρό, αδυσώπητο ταξίδι – σε αναζήτηση του πλέον απόμακρου εφικτού», έγραψε ο Μπατάιγ.

Ένα ταξίδι που θέλει να φτάσει στο πιο απομακρυσμένο σημείο, στον χώρο και στο πνεύμα.

Πολλοί έχουν ήδη κατά νου αυτό το πρότζεκτ.

Να βρουν το πιο μακρινό σημείο στο σπίτι κι εκεί να ανάψουν φωτιά.

Η λύπη είναι μια βλάβη στο στοιχειώδες∙ λίγοι μηχανικοί υπάρχουν γι’ αυτό.

----

*Ο Γκονσάλο Μ. Ταβάρες είναι Πορτογάλος συγγραφέας και γράφει το Ημερολόγιο της Πανούκλας καθημερινά από τις 23 Μαρτίου για την εφημερίδα Expresso.

**Η Αθηνά Ψυλλιά που έκανε τη μετάφραση είναι ψυχολόγος και μεταφράστρια λογοτεχνίας από τα πορτογαλικά και συνεργάζεται με τον Γκονσάλο Μ. Ταβάρες από το 2011.

Σημείωση efsyn.gr: Τα κείμενα του Γκονσάλο Μ.Ταβάρες από την εφημερίδα Expresso θα αναδημοσιεύονται σε καθημερινή βάση από την ιστοσελίδα μας, κατόπιν συμφωνίας μαζί του

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΟΥΚΛΑΣ
Βγαίνω στον ήλιο με δύο ζώα κι ένα σύννεφο από πάνω (19 Ιουνίου)
Εμφανίζονται σύννεφα κι από κάτω ο κόσμος ελπίζει. Μέρες πολλές προσεύχεται για βροχή. Αλλά τα σύννεφα διαλύονται κι εμφανίζεται ο ήλιος.
Βγαίνω στον ήλιο με δύο ζώα κι ένα σύννεφο από πάνω (19 Ιουνίου)
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΟΥΚΛΑΣ
Το Κράτος οριοθετεί με κιμωλία ό,τι είναι αισχρό και επιτρεπόμενο στο σπίτι του πολίτη σε αναστολή (10 Ιουνίου)
Το άγαλμα του Κολόμβου στη Βοστώνη καρατομήθηκε, διαβάζω. Ένα σώμα χωρίς κεφάλι κάνει πάντα τα σώματα με κεφάλι να τρέμουν.
Το Κράτος οριοθετεί με κιμωλία ό,τι είναι αισχρό και επιτρεπόμενο στο σπίτι του πολίτη σε αναστολή (10 Ιουνίου)
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΟΥΚΛΑΣ
Ο ήχος του θεού εξαφανίστηκε κι αυτό που απέμεινε ήταν ένα σιγανό τραγούδισμα (9 Ιουνίου)
Πολλές φωνές ενωμένες σε διαδηλώσεις σ’ όλον τον κόσμο. Μια μορφή χορωδίας της πολιτικής και των πολιτών, όχι της αισθητικής.
Ο ήχος του θεού εξαφανίστηκε κι αυτό που απέμεινε ήταν ένα σιγανό τραγούδισμα (9 Ιουνίου)
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΟΥΚΛΑΣ
Ο χρόνος έπαψε να είναι ουδέτερος, ακόμη και τα λεπτά παίρνουν θέση (6 Ιουνίου)
Τα χρονόμετρα επισημαίνουν τώρα ασθένεια ή πολιτικό κίνημα. Ο χρόνος έπαψε να είναι ουδέτερος, ως και τα λεπτά παίρνουν θέση. Ένα συντηρητικό λεπτό, ένα φιλελεύθερο λεπτό, δύο ριζοσπαστικά λεπτά.
Ο χρόνος έπαψε να είναι ουδέτερος, ακόμη και τα λεπτά παίρνουν θέση (6 Ιουνίου)
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΟΥΚΛΑΣ
Φύλακες του κοπαδιού και των δύο μέτρων ακριβώς (25 Μαΐου)
Ένας παραγωγός της τηλεόρασης λέει: «Θα πρέπει να βγάλουμε τα φιλιά και τις αγκαλιές απ’ τα σενάρια για να προστατευτούν οι ηθοποιοί. Μπαίνουμε στον κόσμο των τηλεοπτικών σειρών χωρίς άγγιγμα.»
Φύλακες του κοπαδιού και των δύο μέτρων ακριβώς (25 Μαΐου)
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΟΥΚΛΑΣ
Ένα νέο χρώμα στον κόσμο: μαύρο διάφανο σύννεφο (21 Μαΐου)
Ο αναβρασμός του ιού προχωρά σε μαύρο σύννεφο που κανείς δε βλέπει. Ένα νέο χρώμα στον κόσμο: διάφανο μαύρο σύννεφο. Μετακινείται. Πιο βόρεια, νότια, ανατολικά, δυτικά.
Ένα νέο χρώμα στον κόσμο: μαύρο διάφανο σύννεφο (21 Μαΐου)

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας