Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τι εκπαίδευση θέλουμε;
EUROKINISSI/ ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τι εκπαίδευση θέλουμε;

  • A-
  • A+

Αναφέρει ο Νόαμ Τσόμσκι για την εκπαίδευση: «Τελευταία, γίνεται συζήτηση για το κατά πόσο η εκπαίδευση είναι μια ικανοποιητική επένδυση, για το αν παράγει ανθρώπινο κεφάλαιο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την οικονομική ανάπτυξη κ.λπ. Είναι ένας διαστροφικός τρόπος διατύπωσης του ερωτήματος. Θέλουμε μια κοινωνία ελεύθερων, ανεξάρτητων, δημιουργικών ατόμων, που να είναι σε θέση να εκτιμήσουν και να αξιοποιήσουν τα πολιτισμικά επιτεύγματα του παρελθόντος, ή θέλουμε ανθρώπους που θα αυξήσουν απλά το ΑΕΠ;»

Στην ουσία του το ερώτημα είναι ψευδοδιλημματικό. Χωρίς το ένα δεν μπορεί να υπάρξει το άλλο. Χωρίς το ζωντανό, προοδευτικό και ανεξάρτητο εκπαιδευτικό σύστημα που θα ενθαρρύνει την αναζήτηση της γνώσης, την υπέρβαση, την ελευθερία σκέψης και λόγου δεν μπορεί η τεχνολογία να οδηγήσει σε οφέλη, οικονομικά, κοινωνικά και άλλα.

Στην Ελλάδα, όμως, τι ακριβώς προωθείται; Το κακογραμμένο σενάριο που προκύπτει από ήδη ξεπερασμένες δεσμευτικές συμφωνίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης (από την πολυαμφισβητημένη Μπολόνια και μετά) και αποσπασματικές παρεμβάσεις επιβαλλόμενες από τους όρους των οικονομικών δεσμεύσεων ή αδυναμιών μας.

Παρά τις θετικές έννοιες των λέξεων «αυτονομία», «αποκέντρωση», «ενίσχυση», υπάρχουν ήδη δεδικασμένα που αποδεικνύουν το οξύμωρο. Στο πλαίσιο της αποκέντρωσης, για παράδειγμα, πέρασαν οι παιδικοί σταθμοί στους δήμους. Πήραν λεφτά οι δήμοι; Οχι όσα έπρεπε και όχι για να τα δώσουν εκεί όταν εκκρεμούν άλλες ανάγκες. Και τι έγινε; Αύξηση σε τροφεία και ελαστικές μορφές εργασίας με αποδοχές ντροπής.

Είναι, άραγε, ο ιδιωτικός τομέας η λύση; Ο ιδιωτικός τομέας, όμως, δεν παράγει μορφωμένες κοινωνίες. Αναπαράγει τα κέρδη του. Ο ιδιωτικός τομέας δουλεύει με λίγους και «εκλεκτούς», περνώντας από ψιλό ταξικό κόσκινο τους πελάτες του.

Παρόμοιο κόσκινο θέλει να φέρει η κυβέρνηση με τη «φροντιστηριοποίηση» του δημόσιου σχολείου. Οποιος δεν αντέχει τους ρυθμούς και το κόστος του, πετιέται στον κάλαθο. Στην υποβαθμισμένη επαγγελματική εκπαίδευση ή στις ιδιωτικές μεταγυμνασιακές σχολές ή πουθενά.

«Η εκπαίδευση δεν είναι το γέμισμα ενός κουβά, αλλά το άναμμα μιας φλόγας», έγραφε ο Ιρλανδός ποιητής Ουίλιαμ Γέιτς. Ομως, στο σχολείο που ονειρεύεται η κ. Κεραμέως, η φλόγα κινδυνεύει με «διαγωγή κοσμία»...

ΒΟΥΛΗ
Απέναντι στο νομοσχέδιο-«οδοστρωτήρα» του υπουργείου Παιδείας
Τα κόμματα της αντιπολίτευσης αλλά και η εκπαιδευτική κοινότητα στέκονται απέναντι στο σ/ν Κεραμέως και τις αναχρονιστικές αλλαγές που θα επιφέρει.
Απέναντι στο νομοσχέδιο-«οδοστρωτήρα» του υπουργείου Παιδείας
ΒΟΥΛΗ
Πέρασε επί της αρχής από την αρμόδια Επιτροπή το νομοσχέδιο Κεραμέως
Με την πλειοψηφία των βουλευτών της Ν.Δ. Δημοκρατίας ψηφίστηκε σήμερα από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής το σχέδιο νόμου. Την απόσυρσή του είχαν ζητήσει κατά τη συζήτηση ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ και ΜεΡΑ25.
Πέρασε επί της αρχής από την αρμόδια Επιτροπή το νομοσχέδιο Κεραμέως
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΑ
Θα ακούσει;
Αναμένεται η κατάθεση του νομοσχεδίου για την ιδιωτική εκπαίδευση, το οποίο συγκεντρώνει χιλιάδες σχόλια, στην πλειονότητά τους αρνητικά, με τις περισσότερες αντιδράσεις για το άρθρο 10.
Θα ακούσει;
Η ΑΠΟΨΗ ΤΗΣ «ΕΦ.ΣΥΝ.»
Μεγάλος κίνδυνος, μηδενικό όφελος
Περισσότερη ανησυχία προκάλεσε η ανακοίνωση του σχεδίου του υπουργείου Παιδείας για τη σταδιακή επαναλειτουργία των εκπαιδευτικών δομών παρά καθησύχασε γονείς και εκπαιδευτικούς, οι οποίοι εκφράζουν έντονο...
Μεγάλος κίνδυνος, μηδενικό όφελος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας