Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το ανθρώπινο πρόσωπο είναι τώρα δυο μάτια (5 Ιουνίου)

Ιμμάνουελ Καντ

Το ανθρώπινο πρόσωπο είναι τώρα δυο μάτια (5 Ιουνίου)

  • A-
  • A+

Λίγος καφές, καθόλου ζαλάδα.

Ο Αριστοτέλης έλεγε ότι κάθε πολίτης έπρεπε να γνωρίζει το πρόσωπο όλων των άλλων.

Διαβάζω Σαφράνσκι. Και μια βιογραφία του Βάγκνερ.

Οι πόλεις μεγάλωσαν από την εποχή του Αριστοτέλη, αλλά μπορεί να γίνει ένα πρότζεκτ. Να δούμε εικόνες όλων των προσώπων που υπάρχουν στον κόσμο.

Νοσοκομείο της Βαρκελώνης βγάζει ασθενή της εντατικής να δει τη θάλασσα.

Ο εορτασμός της D day στη Νορμανδία ματαιώθηκε.

Πόσο χρόνο σου παίρνει να γνωρίσεις εξ’ όψεως όλους τους πολίτες;

Δέκα δευτερόλεπτα για κάθε πρόσωπο, πρότζεκτ. Μια βδομάδα, ένα μήνα;

Να υπολογίσουμε.

Γιατροί του Χάρβαρντ «συμβουλεύουν μάσκα στη διάρκεια της σεξουαλικής επαφής και συστήνουν το σεξ online».

Στην Ισπανία κάποιος βγάζει μια φωτογραφία σ’ ένα πρόσωπο καλυμμένο με λευκή μάσκα.

Το ανθρώπινο πρόσωπο είναι τώρα δυο μάτια. Μίκρυνε σε μέγεθος.

Η σύνοψη που προκύπτει: δύο μάτια ορθάνοιχτα αρκούν.

Η Βραζιλία ξεπέρασε την Ιταλία κι έγινε η τρίτη χώρα με τους περισσότερους θανάτους.

Περίφημο απόσπασμα του Καντ: οι φιλόσοφοι πρέπει να ζήσουν «στη χώρα της καθαρής λογικής».

Χώρα που είναι ένα καλά μετρημένο νησί.

Και με «τη σωστή θέση για κάθε πράγμα».

Τριγύρω, η τρικυμιώδης θάλασσα.

Ιζίντρε Κορέα, 61 ετών, Βαρκελώνη, μονάδα εντατικής θεραπείας.

Την πήγαν με το φορείο της να δει τη θάλασσα.

Η θάλασσα κάνει καλό στους ασθενείς. Και όχι μόνο.

Ο Νίτσε φωνάζει, ενάντια στον Καντ: «φιλόσοφοι, στη θάλασσα!»

Πρέπει να προχωρήσουμε προς την τρικυμιώδη θάλασσα.

Να σηκώσουμε τις πατούσες από το καλά μετρημένο νησί κι από το σταθερό έδαφος.

Στις παραλίες, αυτό το καλοκαίρι, «δεν επιτρέπεται το φιλί της ζωής».

Ακόμη και για έναν φιλόσοφο που πέφτει με ενθουσιασμό στη θάλασσα χωρίς να ξέρει να κολυμπά.

Πόσοι φιλόσοφοι πνίγηκαν εξαιτίας της εντολής του Νίτσε: «στη θάλασσα!»;

Να υπολογίσουμε.

Η μεξικάνικη αστυνομία σκότωσε άγρια έναν άντρα που δε φορούσε μάσκα στον δρόμο.

Δε θέλουμε να γνωρίσουμε το πρόσωπό σου.

Βγήκε η επικαιροποιημένη λίστα των πιο πλούσιων της Βραζιλίας.

Δεν υπάρχει επικαιροποιημένη λίστα των πιο φτωχών.

Λίστες με ονόματα, από τη μια μεριά. Και πλήθη μετρημένα σε κεφάλια ψηλά από κάποιο ελικόπτερο.

Η Αργεντινή επεκτείνει την καραντίνα και προετοιμάζεται για εγκλεισμό 100 ημερών.

Ο Πλίνιος συχνά επινοούσε στις ιστορίες του.

Έλεγε πως υπήρχε μια μύγα που γεννιόταν στη φωτιά.

Και ότι μπορούσε να αναπνεύσει μόνο κοντά της. Pyrauta, το όνομά της.

Όταν απομακρυνόταν από τη φωτιά πέθαινε.

Όμορφη εικόνα. Πιο σημαντικό αυτό, παρά ότι είναι ψέμα.

Ντοκιμαντέρ για τη Νίνα Σιμόν.

Είχε μια ερωτική σχέση με τη φωτιά, λέει η κόρη της.

Μια παρόμοια μύγα: χρειάζεται τη φωτιά για να μην ασφυκτιά.

Η Νίνα Σιμόν εξελίχθηκε σε μια ριζοσπαστική ακτιβίστρια.

Ακτιβίστρια είναι κάποια που έχει τη δράση στο κέντρο.

Ριζοσπαστική είναι κάποια που θεωρεί ότι πρέπει να δράσει κοντά στο μέρος όπου κανείς πιο συχνά πέφτει.

Τα πιο όμορφα λουλούδια κοντά στις απόκρημνες πλαγιές, πίστευαν οι ρομαντικοί. Εκεί η ύψιστη ομορφιά.

Λίγα εκατοστά από εκεί όπου το πόδι που γλιστρά: το καλύτερο έδαφος.

Backlash blues, βίαιο τραγούδι της Νίνα.

Οι μαύροι ως καρποί που κρέμονται στις βίαιες πόλεις.

Τα δέκα ζώα με τον λιγότερο χρόνο ζωής.

Στη λίστα συμπεριλαμβάνονται: τα εφημερόπτερα και οι μύγες,

οι εργάτριες μέλισσες, οι πεταλούδες μονάρχες, τα μυρμήγκια και οι λιβελούλες.

Να φερόμαστε καλύτερα σε όποιον πεθαίνει γρήγορα.

Να είσαι ευγενικός με έναν ετοιμοθάνατο: μύγες, μέλισσες, μυρμήγκια, πεταλούδες μονάρχες και εφημερόπτερα.

Δεν ξέρω τι είναι τα εφημερόπτερα αλλά το όνομα είναι ξεκάθαρο.

Ένα ταλαίπωρο ζώο που έχει ήδη στη ράχη του το όνομα της τραγωδίας του, της σύντομης διάρκειάς του.

Κι ο άνθρωπος είναι εφημερόπτερο, ακόμη κι αν διαρκεί λίγο παραπάνω και λίγο πετά.

Πάντα θνητό, το ζωντανό άνθρωπος, απελπισμένο και εφήμερο.

Και τώρα με μάσκα, για να μην πεθάνει.

-------------

*Ο Γκονσάλο Μ. Ταβάρες είναι Πορτογάλος συγγραφέας και γράφει το Ημερολόγιο της Πανούκλας καθημερινά από τις 23 Μαρτίου για την εφημερίδα Expresso.

**Η Αθηνά Ψυλλιά που έκανε τη μετάφραση είναι ψυχολόγος και μεταφράστρια λογοτεχνίας από τα πορτογαλικά και συνεργάζεται με τον Γκονσάλο Μ. Ταβάρες από το 2011.

Σημείωση efsyn.gr: Τα κείμενα του Γκονσάλο Μ.Ταβάρες από την εφημερίδα Expresso θα αναδημοσιεύονται σε καθημερινή βάση από την ιστοσελίδα μας, κατόπιν συμφωνίας μαζί του

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΟΥΚΛΑΣ
Αναμένουμε οδηγίες από το Κράτος για να προσεγγίσουμε τη χαρά (3 Μαΐου)
Στην Ισπανία, μια ιατρική ομάδα γιορτάζει το κλείσιμο  ενός υπαίθριου νοσοκομείου. Το νοσοκομείο ήταν γεμάτο, τώρα είναι άδειο. Τα φώτα...
Αναμένουμε οδηγίες από το Κράτος για να προσεγγίσουμε τη χαρά (3 Μαΐου)
ΑΝΩ ΚΑΤΩ
Εσείς πιστεύετε στον κορονοϊό;
Ιδιαίτερα συχνή και βλακώδης ερώτηση τους τελευταίους μήνες, λες κι ο κορονοϊός είναι θρησκεία ή ιδεολογία την οποία θα πρέπει να ασπαστείς ή να απορρίψεις.
Εσείς πιστεύετε στον κορονοϊό;
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΟΥΚΛΑΣ
Βγαίνω στον ήλιο με δύο ζώα κι ένα σύννεφο από πάνω (19 Ιουνίου)
Εμφανίζονται σύννεφα κι από κάτω ο κόσμος ελπίζει. Μέρες πολλές προσεύχεται για βροχή. Αλλά τα σύννεφα διαλύονται κι εμφανίζεται ο ήλιος.
Βγαίνω στον ήλιο με δύο ζώα κι ένα σύννεφο από πάνω (19 Ιουνίου)
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΟΥΚΛΑΣ
Σκέφτομαι ένα τέλος του κόσμου που περνά απαρατήρητο (18 Ιουνίου)
Ένα γυμναστήριο στην Καλιφόρνια δημιουργεί ατομικές κάψουλες. Ο μόχθος είναι μοναχικός, οπότε δικαίως. Το 2020, το τέλος του κόσμου είναι αόρατο.
Σκέφτομαι ένα τέλος του κόσμου που περνά απαρατήρητο (18 Ιουνίου)
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΟΥΚΛΑΣ
Οδηγήστε με ξανά στο σπίτι, οδηγήστε με ξανά στον κόσμο (15 Ιουνίου)
«Οδηγήστε με ξανά στο σπίτι. Για ποιο λόγο να ταξιδέψει ένας κηπουρός;». Γκαίτε. Η φράση που όλοι ακούσαμε στο κεφάλι μας τις πρώτες εβδομάδες της πανδημίας.
Οδηγήστε με ξανά στο σπίτι, οδηγήστε με ξανά στον κόσμο (15 Ιουνίου)

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας