Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
H επικαιρότητα φιλτράρεται στα κείμενά μου
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

H επικαιρότητα φιλτράρεται στα κείμενά μου

  • A-
  • A+

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα ο Τριαντάφυλλος Κωτόπουλος απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

• Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Και ρήξεις εντοπίζω και διαμάχες, αλλά και αυτές δεν ορίζουν έναν ασφαλή δείκτη διαφοροποίησης του έργου. Οι καλοί συγγραφείς πάντως δεν γράφουν το ίδιο βιβλίο διαρκώς. Εξαιρέσεις υπάρχουν, άλλωστε το υπογραμμίζει και ο Πεσόα: «Ολοι οι άνθρωποι είναι εξαιρέσεις σε έναν κανόνα που δεν υπάρχει».

• Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας…

Το Πανεπιστήμιο, το τελευταίο καταφύγιο του ορθού λόγου, με όλες του τις παθογένειες. Σε αυτό τον πρώτο λόγο έχουν τα δύο μεταπτυχιακά της Δημιουργικής Γραφής. Κάτι σαν παιδιά μου. Συμβαίνουν πολύ σπουδαία πράγματα εκεί τα τελευταία δώδεκα χρόνια. Τα φυσικά μου παιδιά είναι πάντοτε το στολίδι και η συνείδηση της ζωής μου.

• Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα…

Με τους φόβους μου αναμετρήθηκα από νωρίς με το όποιο κόστος. Για τη λογοτεχνική μου παραγωγή δεν βιάστηκα, άλλωστε είναι μόλις έξι τα λογοτεχνικά βιβλία από το 1993 (επανέκδοση το 1999).

• Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου…

Αυτή είναι εύκολη ερώτηση. «Η μεγάλη πλατεία», του Νίκου Μπακόλα, Τα «Βαμμένα κόκκινα μαλλιά» του Κώστα Μουρσελά και «Ο έρωτας στα χρόνια της χολέρας» του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες. Τα δύο πρώτα τα θεωρώ τα αριστουργήματα της μεταπολιτευτικής μας μυθιστοριογραφίας. Το τρίτο διαβάστηκε σε παγκόσμια κλίμακα.

• Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Δεν ασχολούμαι με τη σημερινή κριτική, γιατί δεν την έχω συναντήσει τα τελευταία 20 και χρόνια.

• Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή του…

Κοινότοπο, μα ο Ελύτης και η Γώγου. Δεν γράφω σαν κι αυτούς, αλλά είναι στέρεο το ποιητικό τους σύμπαν και σε εμένα έχει κάτι να πει διαχρονικά. Επιτρέψτε μου να «κλέψω» και να προσθέσω πως ωριμάζει ιδιαίτατα ο Γιώργος Παναγιωτίδης. Χωρίς να κραυγάζει και να επιδεικνύεται.

• Σήμερα, υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Υπάρχουν διάφορα «συστήματα συμφερόντων» και ευτυχώς και κάποιες λογοτεχνικές συντροφιές. Οφείλουμε να είμαστε αισιόδοξοι και να δημιουργούμε εκεί που είτε διαπιστώνουμε κενό και αδυναμία είτε ερχόμαστε αντιμέτωποι με κάστες και ιερατεία. Το τραγικό είναι ότι τα τελευταία και γερασμένα είναι και κακές υπηρεσίες προσφέρουν και ελάχιστους συγκεντρώνουν γύρω τους. Μια μεγάλη λογοτεχνική συντροφιά επιχειρούμε να διαμορφώσουμε στο «Culture Book», αξιοποιώντας τις δυνατότητες που μας δίνει ο ιστότοπος.

• Για ποιο λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας, εκτός συνόρων, είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Απαιτείται μεγαλύτερη κρατική βοήθεια και συντονισμός με την πανεπιστημιακή κοινότητα σε διεθνές επίπεδο. Δεν υπάρχει και δεν υπήρξε ένα ενιαίο και μακροπρόθεσμο πρόγραμμα στήριξης της λογοτεχνίας μας στο εξωτερικό. Αποσπασματικές προσπάθειες, όχι όλες έντιμες και αξιοκρατικές, είδαμε. Φτάσαμε μάλιστα στο να ακυρώνουμε την παράδοσή μας και να θεωρούμε ότι δυο-τρεις μεταφρασμένοι από τις παρέες τους σύγχρονοι Ελληνες συγγραφείς θα κατακτούσαν το σύμπαν. Κάτι τέτοιο όμως δεν έγινε.

• Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Είναι ορθό και πρέπει να συμβαίνει. Ναι, προσωπικά με αγγίζει η επικαιρότητα και φιλτράρεται στα κείμενά μου. Γράφω, αλλά δεν δημοσιοποιώ επικαιρικά ούτε εν βρασμώ τόσο εύκολα. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι και ο ενδεδειγμένος τρόπος καλλιτεχνικής αντίδρασης.

• Σας απασχολεί αν, μεταθανατίως, θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας…

Φυσικά. Προσδοκώ ανάσταση κριτικών και σωστές ανθολογίες του μέλλοντος ιστορικού της λογοτεχνίας, αμήν.

Ο T. Κωτόπουλος είναι αναπληρωτής καθηγητής Δημιουργικής Γραφής και Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Εχει εκδώσει οκτώ επιστημονικά συγγράμματα, 150 επιστημονικά άρθρα και πέντε ποιητικές συλλογές (Πορτολάνος, Εδουάρδοι και Αλφρέδοι, Ανω τελείες και τέτοια, Σημαδούρες, Οι 40, παλιές, Εκκλησιές), μία συλλογή διηγημάτων (Μία νουβέλα σε 11 μικρές και μεγάλες ιστορίες). Ποιήματά του έχουν μελοποιηθεί και στίχοι του έγιναν τραγούδια (Γραφή Καθαρή, Τα Κρυμμένα). Επιμελήθηκε και παρουσίασε δύο τηλεοπτικές εκπομπές για την τέχνη της συγγραφής στην ΕΡΤ («Δίγαμμα», «Γραφή Καθαρή»).


 

ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Η γέννηση ενός απαιτητικού αναγνώστη
Εξήντα χρόνια μετά τον θάνατο του ιδρυτή των εκδόσεων Γκοβόστη, η τρίτη γενιά, τιμώντας την μνήμη του, επανεκκινεί την παλιά σειρά «Ανατολή», την οποία είχε εγκαινιάσει τότε, στον περίφημο Μεσοπόλεμο, το...
Η γέννηση ενός απαιτητικού αναγνώστη
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Η «Αγονη Γη» είναι ένα «ρυθμικό παράπονο» για το υπαρξιακό αδιέξοδο
«Ο Απρίλης είναι ο μήνας ο σκληρός...». Ακόμα και άνθρωποι που ελάχιστη σχέση έχουν με την ποίηση ξέρουν απέξω λίγους στίχους από την «Ερημη Χώρα» του Τ. Σ. Ελιοτ στη μετάφραση φυσικά του Γιώργου Σεφέρη.
Η «Αγονη Γη» είναι ένα «ρυθμικό παράπονο» για το υπαρξιακό αδιέξοδο
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Το κορίτσι που άκουγε αγγέλους (και βρήκε τελικά τη γαλήνη)
Mε σθένος σπάνιο, με παρρησία, τόλμη και ειλικρίνεια η συγγραφέας προβαίνει σε μια βαθιά εξομολόγηση για το πώς απελευθερώθηκε, μετά από τριάντα χρόνια, από το τέρας της οικογενειακής προέλευσης...
Το κορίτσι που άκουγε αγγέλους (και βρήκε τελικά τη γαλήνη)
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Είμαστε ένα δυσπρόσιτο και παράξενο χωριό…
Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη και ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα ο Κώστας Καβανόζης απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να...
Είμαστε ένα δυσπρόσιτο και παράξενο χωριό…
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Ρε κουφάλες, δεν τα ελέγχετε όλα!
Είναι Απρίλιος του 2010. Δύο χρόνια μετά το «κραχ» της ισλανδικής οικονομίας, εκρήγνυται το ηφαίστειο Αϊγιαφγαϊλαγέκουλ. Η Ευρώπη παραλύει για μία εβδομάδα. Το ηφαιστειακό νέφος σκεπάζει τον ουρανό της.
Ρε κουφάλες, δεν τα ελέγχετε όλα!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας